Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2008, 22:49   #1
O_K_
ScanFlyer Silver

Default TRD-OSL-HEL-OSL-TRD

Det har allerede vært en rapport med blue1 fra denne helgen, her kommer en til fra litt lengere bak i flyet.

Hele turen ble planlagt etter lunsj på fredag, når jeg var inne og klikket på EB sidene, og fant ut at det kostet meg 5500 poeng og 312kr i skatter og avgifter. Rakk akkurat løpe hjem og pakke, før jeg tok flybussen.

TRD er sikkerheten som vanlig plagsom. De har funnet ut de skal ha egene sko-detektorer, som slår ut på alle mine sko, så av erfaring tar jeg de av først som sist. Ingen av disse skoene har reagert i portalen i TRD før, eller på noen annen flyplass, men når skoboksen piper i TRD får man ikke en gang forsøke portalen. Selv uten sko, klokke, penger, eller noe annet så piper det. Antagelig 10% regelen, for ingen ting slo ut når han scannet for hånd.

Så var det flyene:-)

Først ut var SK737 som gikk 1740. Flyet hadde 10-12 ledige plasser. Jeg satt på 9F, og turen var akkurat så kjedelig som TRD-OSL pleier å være. Vi landet noen minutter sent, ville ikke kalle det forsinket, men når jeg har 40 min på flybytte og håper å rekke middag på pizzahut også så irriterer man seg for hvert minutt man mister.

OSL er det altid artig å løpe "mot strømmen" når man skal bytte fra inland til utland. Er på gate 25 min før tiden, gaten er rett ved siden av pizza hut, så jeg rekker et stykke pizza mens ting gjøres klart. Så er det på tide å gå ombord i Avro 100 maskinen

På KF506 har jeg også sete 9F, F er min favorittrad på Avro maskinene til Blue1, E finnes ikke, så det er bare en i mellom mot midtgangen, og setene er trukket godt vekk fra veggen i forhold til Avro med 6 i bredden der høye folk må sitte skrått for å få skulderen vekk fra veggen.

Det finnes ikke bedre fly å være økonomipassasjer på en Avro med 5 i bredden. Dessuten liker jeg flyet av andre årsaker også. Høye vinger gir fantastisk utsikt (Litt begrenset på bakken, for man ser mye jetmotor).

Avgang gikk på tid, og det er altid like fasinerende å høre at flaps blir heist opp på disse flyene. Det kommer en lyd som nesten høres ut som om en turbin spinnes opp, starter på ganske lav frekvens, og beveger seg opp i skalaen. Har sikkert noe med luftstrømmen å gjøre.

Så var det tid for mat... Blue1 har nå begynnt å servere gratis kaffe og te. Det setter jeg stor pris på, da jeg skjeldent sitter i et flysete uten en varm kopp i hånden. Jeg var litt ekstra tørst, så jeg kjøpte en cola til 2€ også, ikke akkurat billig, men jeg ble overrasket når jeg ble spurt om jeg ville ha is og SITRON i. Jeg kan ikke huske sist jeg fikk sitron i colaglasset, og i alle fall ikke på fly. Hadde det ikke vært for pengene så hadde det virkelig gitt assosiasjoner til gamle dager.

Vi landet på rute, men bagasjen tok litt tid. Mistet bussen videre med 5 min, og måtte vente en time på neste.

Returen på søndagen var vel egentlig akkurat identis, bortsett fra at jeg fløy Avro 85 til Oslo. Ingenting spennende skjedde.

Kort sagt, Avro med 5 i bredden er vel en av de mest komfortable måtene å reise på økonomi nå om dagen, bare synd det ikke er flere ruter som opereres med slike.
Old 03-11-2008, 23:09   #2
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Default Re: TRD-OSL-HEL-OSL-TRD

Måtte du vente 1 time på buss til sentrum?? Både Finnair flybussen og buss 615 gikk hyppig inn mot sentrum. Hvilken buss tok du?

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 08:35   #3
O_K_
ScanFlyer Silver

Default Re: TRD-OSL-HEL-OSL-TRD

Skulle nok litt lengere enn til sentrum, skulle mot Åbo, og der går det bare busser 1 gang i timen. Vurderte å ta buss til sentrum, og så tog, men hadde ikke togtider.

Posting Rules