• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Da er det slutt på SAS Part M i Norge

msil

ScanFlyer Blue
Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Bekreftede rykter sier at SAS Norge legger seg flat etter Konsernviljen (les svenske interesser) og legger ned Part M Engineering & Planning på Sola.

Dette selv etter at den norske modellen har vist seg langt mer effektiv enn SAS sin SOM + STS modell.

Å spare penger er tydeligvis ikke et tema i SAS, men man ønsker heller at allt teknisk vedlikehold skal styres i den nye SAS Tech på Arlanda.
Koste-hva-det-koste-vil.

Lokalene på Sola skal være stenge før utgangen av 3. kvartal 2009.

SAS = Svensk Alt Sammen

De eneste som gleder seg er vel oljeindustrien, som nå får tillgang til høyt kvalifisert arbeidskraft.
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Og hvorfor skal de ikke spare penger på å sentralisere vedlikeholdet?
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Trist for de ansatte på Sola. Det er vel siste rest av gamle BU som forsvinner nå. Det eneste som er igjen er vel crewbasene på Sola og Værnes.
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Og hvorfor skal de ikke spare penger på å sentralisere vedlikeholdet?

Det var jo det som var poenget. Sentralisert vedlikehold i SAS konsernet har jo vist seg å være 50% dyrere og tar dobbelt så lang tid.

Det er ingen operatør som kan leve med en sånn inneffektivitet som vi har vært vitne til de siste årene !
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Opps her var det ikke rent lite bitterhet.
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

...ikke bare litt bitterhet..... Men de kjenner vel alle fakta i denne saken,så da så...
Kan ikke egentlig SAS få gjør som de vil ? Så lenge de ikke bryter noen lover er det vel helt opp til dem om de vil ha noe på Sola eller ei ? ....de fleste saker har vel to sider..
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Sjekk min signatur Eagle. ;)
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

..selvfølgelig......,men da ligger vel SAS under den siste - "den rette"... ?
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Vel trist, mens ikke helt uvented.

En god del folk hopped jo av de det tilbödt seg sjanser.

Faktisk er det ikke mye folk som sitter igjen. Noen av disse er blant de beste ingeniörer som finnes i industrien. Dersom SAS virkelig sparker dem, har de en ny jobb innen 5 minuter. Det er jeg absolut sikker pa.

Pa sikt betyr dette vel litt mer. Slutt av all vedlikehold i Norge. Dette er en trend vi har sett i de siste arene, hvor mer og mer av 737NG jobber forsvant over til ARN og 737CL i ökende grad blir flytted til TLL. Dette har noko a gjöre med lönnskostninger i Norge. Denne trenden vil forsterkes da alt styres fra ARN.

Om DY tar seg en sjans og bygger opp litt mer enn bare Line-MX pa Sola, far tida vise. Iallefall er det vel snart mange lokaler til leie...
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Joda SAS har alltid vist seg å ta de "rette" avgjørelser... Det er derfor de har en tilpasset flyflåte i dagens marked og konkurrerer skarpt der øverst med BA, KL, LH etc ;)

E!
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Vel trist, mens ikke helt uvented.

En god del folk hopped jo av de det tilbödt seg sjanser.

Faktisk er det ikke mye folk som sitter igjen. Noen av disse er blant de beste ingeniörer som finnes i industrien. Dersom SAS virkelig sparker dem, har de en ny jobb innen 5 minuter. Det er jeg absolut sikker pa.

Pa sikt betyr dette vel litt mer. Slutt av all vedlikehold i Norge. Dette er en trend vi har sett i de siste arene, hvor mer og mer av 737NG jobber forsvant over til ARN og 737CL i ökende grad blir flytted til TLL. Dette har noko a gjöre med lönnskostninger i Norge. Denne trenden vil forsterkes da alt styres fra ARN.

Om DY tar seg en sjans og bygger opp litt mer enn bare Line-MX pa Sola, far tida vise. Iallefall er det vel snart mange lokaler til leie...
Helt enig BU662.

Men de kommer nok ikke til å få sparken, selv om det blir nesten slik i realiteten. De vil nok få tilbud om å flytte til OSL eller ARN, men da de aller fleste har familie og venner her, så vil de nok slutte.
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Dette viser jo bare at SAS ikke ønsker å satse på Norge. Det er Sverige og CPH som gjelder.
Kom forøvrig på at som vanlig var det ikke Norske aviser på LHR-CPH da vi kom hjem fra Thailand/Laos, men bare Svenske og Danske. Det samme har jeg opplevd mange ganger tidligere hjem fra Europa via CPH.
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

SAS satset jo f.eks ikke i Norge ved kjøpet av BU
Ei heller når det ble kjøpt inn noen nye 737 i vinter til .. SAS.no....
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

De norske avisene bør jo være på LHR-OSL...er nok flere svensker som reiser via CPH for å komme til Sør Sverige enn det er nordmenn via CPH.
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Kom forøvrig på at som vanlig var det ikke Norske aviser på LHR-CPH da vi kom hjem fra Thailand/Laos, men bare Svenske og Danske. Det samme har jeg opplevd mange ganger tidligere hjem fra Europa via CPH.


Du reser mellan London och Köpenhamn och förväntar dig norska tidningar...?
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Joda SAS har alltid vist seg å ta de "rette" avgjørelser... Det er derfor de har en tilpasset flyflåte i dagens marked og konkurrerer skarpt der øverst med BA, KL, LH etc ;)

E!

Hehehehe, pin point egil!!!:D
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Du reser mellan London och Köpenhamn och förväntar dig norska tidningar...?
Han forventer det kanskje ikke, men når Sas først legger ut svenske i tillegg til danske, så hvorfor ikke legge ut norske? Sas er jo, som du vet, eid av bl.a den danske, svenske og norske stat.

Men EB har et godt svar på det.
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Kanskje det har aldri saa lite med broen som ligger like ved CPH...som ender i....hmm Sverige...Aviser som mye annet ombord er basert paa kundegruppene og statistikk over hvem som befinner seg ombord.....og det er kanskje ikke utenkelig at en og annen svenske har krysset nettopp den broen...da CPH er naermeste flyplass for mange destinasjoner for svenske svensker som bor i syd Sverige...
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Men EB har et godt svar på det.

Kanskje det har aldri saa lite med broen som ligger like ved CPH...som ender i....hmm Sverige...Aviser som mye annet ombord er basert paa kundegruppene og statistikk over hvem som befinner seg ombord.....og det er kanskje ikke utenkelig at en og annen svenske har krysset nettopp den broen...da CPH er naermeste flyplass for mange destinasjoner for svenske svensker som bor i syd Sverige...
Er det der den broen går til? :drunk: Nei da, vet det, men ikke alltid man kommer på slikt med en gang heller:72::)
 
Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Norske aviser er å finne på de flightene fra CPH som har et høyt antall nordmenn ombord.
SAS bestiller daglig et forholdsvis stort antall norske aviser til ARN og CPH.
Disse avisene er desverre ikke tilgengelig på de aller første flightene.
 
Back
Top