Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2008, 00:40   #21
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Default Re: Milliardbom på amerikanske jagerfly

All denne prisspekulasjonen er vel bare til fordel for JSF? Mediene vil bli overrasket av den egentlige og mye mindre prisen og det eneste motargumentet er plutselig borte.

Og bra er det...
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 09:15   #22
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Prisspekulasjon eller ikke, det som må være avgjørende er hvem kan vi stole på i tilfelle krig. Vi må være helt sikre på at alliansefrie Sverige vil levere reservedeler og utstyr til Norge i en eventuell konflikt. Vi kan ikke ha en situasjon hvor Norge er i krig, og Sverige plutselig nekter å levere fordi Russerene står på grensen i nord og truer.

Videre syntes jeg at det kanskje er en smule urettferdig å sammenligne JSF med JAS Gripen. JSF er et forholdsvis nytt fly, mens JAS Gripen har jo fløyet i noen år nå (snart 20 vil jeg tro). Da vil det kanskje være mer rimelig å sammenligne JAS Gripen opp mot F 18, som er et velutprøvd fly. Men nå er jo ikke det flyet aktuelt for oss.
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 09:51   #23
BGO
TurbopropFlyer

Quote:
Originally Posted by PeopleExpress View Post
Prisspekulasjon eller ikke, det som må være avgjørende er hvem kan vi stole på i tilfelle krig. Vi må være helt sikre på at alliansefrie Sverige vil levere reservedeler og utstyr til Norge i en eventuell konflikt. Vi kan ikke ha en situasjon hvor Norge er i krig, og Sverige plutselig nekter å levere fordi Russerene står på grensen i nord og truer.
Jeg tror nok de flyene vi kjøper no vil være pensjonert for lenge siden den dagen Sverige ikke vil handle med Norge. Dette er vel et like lite sansynlig senario som at USA ikke vil levere reservedeler.
Old 06-10-2008, 13:03   #24
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Nå er mine problemer med Gripen mest knyttet til performance, men når vi først skal snakke allianser......

Tror ikke problemet med Svenskene vil være den dagen Russerene står ved Neiden bru, men heller om vi blir involvert i en ny artikkel 5 operasjon utenfor Europa. (eks: Enduring Freedom, men i annet land litt lenger øst)

DA er jeg ikke så sikker på at Sverige, i alle fall ikke om de røde kommer bak spakene igjen, vil være like keen på å levere deler. Husk at selv med dagens regjering i Sverige, så er Gripen bidraget de har klart til EU begrenset til air/air arbeid og recce av politikerene. Bombing skal de ikke ha noe av.
(Det eneste man vil få bruk for skarpt utenom air policing for vår del i uoverskuelig fremtid etter min mening)
Old 06-10-2008, 15:05   #25
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Ikke at man skal begynne å henge ut journalister, men man burde forstå at prisen på jagerfly ikke kan sammenlignes som prisen på brus eller en flybillett til Bergen for den saks skyld. Det lukter PR- byrå lang vei her...

Denne jagerfly-debatten er blitt helt vill egentlig med utrolig masse lobbyvirksomhet og på meg virker det som svenskene fører an her. Etter min mening er de amerikanske flyene klart å foretrekke, uten tvil. Det er jo også viktig at maange land kommer til å kjøpe disse slik at senere kostnader vil bli delt på mange. Dette har jo spart Norge for milliarder på F 16.

Det er egentlig bare Wallenberg- familien i Sverige som kommer til å tjene på kjløp av JAS Gripen og det er jeg ikke så veldig interessert i...
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is online now   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 15:26   #26
Jörgen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Ikke at man skal begynne å henge ut journalister, men man burde forstå at prisen på jagerfly ikke kan sammenlignes som prisen på brus eller en flybillett til Bergen for den saks skyld. Det lukter PR- byrå lang vei her...

Denne jagerfly-debatten er blitt helt vill egentlig med utrolig masse lobbyvirksomhet og på meg virker det som svenskene fører an her. Etter min mening er de amerikanske flyene klart å foretrekke, uten tvil. Det er jo også viktig at maange land kommer til å kjøpe disse slik at senere kostnader vil bli delt på mange. Dette har jo spart Norge for milliarder på F 16.

Det er egentlig bare Wallenberg- familien i Sverige som kommer til å tjene på kjløp av JAS Gripen og det er jeg ikke så veldig interessert i...

Då tycker jag Norge ska köpa JSF så att hela norska folket kan tjäna pengar på nya jaktflyg i dessa oroliga tider när ryssen står å bankar på dörren. Stöd amerikansk utrikespolitik ! Samma politik som man har haft så stora framgångar med de senaste åren... Norge och skandinavien behöver JSF för våran säkerhet
Jörgen is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 15:39   #27
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Å nei da, vi trenger samarbeid med svenskene på mange områder, men ikke akkurat på jagerfly.

I et lengre tidsperspektiv blir de siste årenes amerikanske utenrikspolitikk mindre interessant sammenlignet med de historiske båndene over Atlanteren. Og så må det legges til at Sveriges utenrikspolitikk også består av å hjelpe til i Afghanistan selv om man ikke er formelt forpliktet til det gjennom et medlemskap i NATO. Og den svenske regjeringen har for tiden et betydelig bedre bedre forhold til Bush- administrasjonen enn den norske.

Sveriges statsminister har vært hos Bush og "kjent kraften av hans lederskap", mens den norske angivelig nekter å motta en invitasjon fra Bush om å komme på besøk i det hvite hus. (Etter min mening en usedvanlig barnslig, latterlig, karakterløs og historieløs beslutning).

Nå følte jeg at jeg bidro til å dra denne tråden langt OT. Det beklager jeg og det stopper her.
Old 06-10-2008, 15:48   #28
Jörgen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Å nei da, vi trenger samarbeid med svenskene på mange områder, men ikke akkurat på jagerfly.

I et lengre tidsperspektiv blir de siste årenes amerikanske utenrikspolitikk mindre interessant sammenlignet med de historiske båndene over Atlanteren. Og så må det legges til at Sveriges utenrikspolitikk også består av å hjelpe til i Afghanistan selv om man ikke er formelt forpliktet til det gjennom et medlemskap i NATO. Og den svenske regjeringen har for tiden et betydelig bedre bedre forhold til Bush- administrasjonen enn den norske.

Sveriges statsminister har vært hos Bush og "kjent kraften av hans lederskap", mens den norske angivelig nekter å motta en invitasjon fra Bush om å komme på besøk i det hvite hus. (Etter min mening en usedvanlig barnslig, latterlig, karakterløs og historieløs beslutning).

Nå følte jeg at jeg bidro til å dra denne tråden langt OT. Det beklager jeg og det stopper her.
Ja mitt inlägg var helt klart lite överdrivet. Ville bara lufta min trötthet på Bush-regeringen och dess politik. Är självklart medveten om Sveriges pinsamt inställsamhet gentemot USA Därför kommer jag rösta Obama !

Dock har jag inga tvivel att Gripen är fult kapabel att hålla norskt luftrum rent från ryskt flyg
Jörgen is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 15:53   #29
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Sist jeg sjekket var faktisk Norge i samme allianse som USA, ikke med Sverige.......
Old 06-10-2008, 16:56   #30
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sist jeg sjekket var faktisk Norge i samme allianse som USA, ikke med Sverige.......
Ja, og med dagens regjering sjekker jeg stadig vekk...
Old 06-10-2008, 18:59   #31
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og gudskjelov for det!!!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 19:20   #32
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Husk at tester som man leser av disse flyene ikke tar hensyn til fullastede fly med tanke på våpen og fuel. Med dette hengende på er performance nokså lik!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 19:57   #33
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Det jeg ikke fatter med hele opplegget er , som nevnt tidligere her, hvorfor ikke kjøpe nye Block 52+ F-16 jagere.

*LM har produksjons anleggene vidåpne og pumper ut F-16 så det rekker. F-16 har vi snart 30 års erfaring med. Det er ett fly som er godt utprøvd og oppdatert igjennom alle år. Leveringstiden vil da være bretraktelig kortere. Hverken JSF eller SuperGripen er ferdig med testprogrammet og produksjonen ligger mange år inn i framtiden. F-35 har pr idag ingen 2-seter utgave noe som begrenser den ennå mer. Greit piloten har mye hjelp av datamaskiner, men selv de klarer bare å gjøre så mye. Det vil fremdeles være behov for trening og oppfølging med to personer i flyet.

*Block 52 + har mye til felles med F-16 AM/BM på mange pungter og følgende har man infrastrukturen og erfaringen klar. Reservedel lageret må oppdateres noe. Men dette er alikevel bare en liten del av det hele.

*Man slipper å tenke på "barnesykdommer". Både JSF og SuperGripen er nye fly som vil ha en viss innkjøringsfase og sansynligvis med tap av både fly og mannskap.

*Prisen for F-16 Block 52+ er betraktelig lavere en både Gripen og JSF (regnet utifra avtalen som Polen fikk på sine 48 fly var den noenlunde samme, men dette inkluderte trening,infrastruktur, våpen, reservedeler og oppfølging.. Norge har mye av dette på plass fra før).

Med andre ord.. F-16 Block 52+ er ett bedre valg en både Super Gripen og F-35
Old 06-10-2008, 20:27   #34
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Som nevnt, veldig mange av teknikerne ønsker nye F-16 av praktiske grunner!

Last edited by LN-AØR; 06-10-2008 at 20:37.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 21:01   #35
brendas
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Scanor View Post
Det jeg ikke fatter med hele opplegget er , som nevnt tidligere her, hvorfor ikke kjøpe nye Block 52+ F-16 jagere.
Av samme grunn som at en ikke kjøpte flere F-5 da en gikk til innkjøp av F-16. Ja, en litt dårlig sammenligning, og F-16 er på ingen måte en utdatert fighter, men det er likevel bare så mye en kan få gjort med et design som er ca 35 år gammelt.

Quote:
F-35 har pr idag ingen 2-seter utgave noe som begrenser den ennå mer. Greit piloten har mye hjelp av datamaskiner, men selv de klarer bare å gjøre så mye. Det vil fremdeles være behov for trening og oppfølging med to personer i flyet.
En har ikke sett behov for tosetere, treningen gjøres i simulatorene. Og når det kommer til informasjonen til pilotene, så gjøres det mye for å forenkle måten dette presenteres for piloten på.

Quote:
*Man slipper å tenke på "barnesykdommer". Både JSF og SuperGripen er nye fly som vil ha en viss innkjøringsfase og sansynligvis med tap av både fly og mannskap.
Men så vil RNoAF heller ikke være blant de første landene som mottar maskiner, vi kommer et godt stykke bak i køen.

Quote:
F-16 Block 52+ er ett bedre valg en både Super Gripen og F-35
På mange områder ja, men på en hel del områder er det ikke det
brendas is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 21:17   #36
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by brendas View Post
Men så vil RNoAF heller ikke være blant de første landene som mottar maskiner, vi kommer et godt stykke bak i køen.
Det er vel ikke så mange som har bestillt JAS, så der kommer vi vel ikke så langt bak i køen. Men med JSF så kommer vi et godt stykke bak i køen ja
Old 07-10-2008, 13:13   #37
brendas
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Det er vel ikke så mange som har bestillt JAS, så der kommer vi vel ikke så langt bak i køen. Men med JSF så kommer vi et godt stykke bak i køen ja
Takker for korreksjonen BSSW, og ja, jeg siktet her til F-35
brendas is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2008, 14:43   #38
C172
ScanFlyer Gold

C172's Avatar

Ett 5 generasjons jagerfly er Norge verdig!! Etter det jeg husker så var JSF sitt tilbud i april lavere en SAAB. Det har ikke vært korreksjon på tilbudet som er gitt til Norge.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2008, 08:07   #39
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
går la flyprodusenten Lockheed Martin frem resultatene fra hittil hemmeligholdte krigstester.

- Vi dreper seks fiender og de én av oss. For våre konkurrenter er forholdstallet én-til-én, sier direktør Keith O. Tucker fra Lockheed Martin Aeronatuics Company i Forth Worth, Texas, til Aftenposten.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2696245.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2008, 10:50   #40
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Mye TV-spill her, men hvorfor ikke lage fullt TV-spill og gå for en kombinasjon av radar/rakettforsvar og UAVs for avskjæring av nærgående fremmede makter i fredstid.
:
:
:
:
Å nei, så var det dette med at flyene må kunne brukes i NATO-sammenheng, og da er det offensiv krig som gjelder og ikke bare forsvar.
Reply

Posting Rules