Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2008, 16:01   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

OBB 19 Med DAT til Florø

Da var det tid for min første forretningsreise og min debut som business traveller ble med DAT til Florø.

Ankom OSL med Flytoget nesten en time før avgang så hadde relativt god tid. Innsjekk på dedikert skranke bemannet av SGS gikk unna på et minutt, og siden DAT har free seating var det bare å få mottatt boarding card og sjekken inn bagasjen.

Folksomt på OSL denne mandagsmorgen, men på tross av lang kø i sikkerhetskontrollen så gikk det radig og brukte vel ikke mye mer enn 5 minutter på å komme meg gjennom. Så var det å gå hele veien ut til commuter delen ("brakka") på innenlandspiren hvor jeg ble sittende å vente til det ble boarding. Pga WF slet med snag på flyet til Førde, ble det kansellert og siden alle passasjerene da måtte sendes over til Florø med DAT (også buss videre), ble boarding ca 10 min forsinket.

Siden vi nå var 2 fly stappet inn i 1 var det ikke veldig overaskende fullt ombord, men fikk meg et vindusete langt bak i ATR-42 maskinen. ATR har som kjent inngang bak, så da er det ikke noe vits å sitte langt foran, spesielt siden det også bråker mer fra propellen der. Avgang ble vel nesten 10 min forsinket og tok av på 01R og satte kursen vestover. Dessverre er DAT relativt kjipe på plassen, så knyttnevetesten ble ikke bestått

Etter en liten stund satte serveringen i gang og man kunne velge mellom lefse og en halvtørr trekantsandwich og te, kaffe, vann eller juice som drikke. Var overskyet den første halve timen, men da vi kom over på Vestlandet skinte solen og vi kom inn over Sognefjorden i strålende solskinn. Litt uvanlig vindrettning denne gangen og landet fra vest mot øst på Florø etter en meget bratt 180* sving. Så var det å vente på bagasjen, noe som tydeligvis tok lenger tid en vanlig siden det virket som om det ikke var helt hverdagskost med fullt fly.

Dessverre fikk jeg ikke tatt noen bilder på turen, men skal se om jeg får det til på returen
Old 03-09-2008, 20:40   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Med DAT til Florø

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da var det tid for min første forretningsreise og min debut som business traveller ble med DAT til Florø.
Ja, ett sted skal man jo begynne!! Det er ikke alle forunnt å starte karrieren med en First class reise til New York eller Tokyo! hehe!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2008, 20:44   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ja, det hadde tatt seg dårlig ut å begynne karrieren med First class og avslutte den med DAT....

Takk for for "hverdagsrapport" !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2008, 13:41   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Pga WF slet med snag på flyet til Førde, ble det kansellert og siden alle passasjerene da måtte sendes over til Florø med DAT (også buss videre), ble boarding ca 10 min forsinket.
Og nå sluttet også DX å akspetere WF-FIM! Var det så mye rot for dem på mandag, tro? :P
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2008, 21:42   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Så var det tid for tilbaketuren.

Ankom FRO ca 40min for avgang og tok ikke mange minuttene før bagasje var sjekket inn og boarding card mottatt. Sikkerhetskontrollen gikk rask, men både skoene og sekken min fattet interesse hos tyttebærpolitiet så ble tatt ut for manuell kontroll. Relativt fullt airside da flyet til BGO skulle gå ca samtidig med flyet mitt til OSL. Boarding ble så ropt opp og ruslet bort til flyet og fant meg til rette på sete 10A (tredje bakerst). Flyet var temmelig nøyaktig halvfullt, hvilket betydde at de fleste av oss valgte å ha en toseter hver for seg.

Som man ser så er ikke knyttnevetesten bestått ombord hos DAT

Avgang mot vest, som rask ble etterfulgt av en 160graders sving og kursen ble satt i rettning Oslo.

Pent vær store deler av turen og utsikten var god, helt til vi nærmet oss Hemsedal hvor det kom endel skyer. Itillegg av muligheter for kjøp av brus, øl og noe sandwicher så bestod serveringen av Vestlandslefse og juice/vann/kaffe/te å drikke. Tok imot lefsa og ba om en juice også

Landet som ventet ytterst på commuter-piren på OSL og etter en lang gåtur så holdt det med å vente 2 minutter før baggasjen kom på båndet også var det bare å dra kortet og sette seg på flytoget
Old 06-09-2008, 06:45   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Morosmt med rapport fra DAT. Det er planlagt en tur tilFlorø i løpet av høsten - så da er det vel bare å kjøpe seg knebeskyttere...
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2008, 19:57   #7
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Fin rapport! Å fly til/fra Vestlandet i finvær er knall!
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2008, 21:21   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Det er én feil her, Someone! Business travelers bruker ikke arbeiderklassens klær. Du må skjerpe deg - kraftig

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2008, 22:48   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Artig rapport. Har ikke fått gleden av å fly med DAT enda. Synes ATR har mye støy!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2008, 23:17   #10
Speedbird
ScanFlyer Molded

Var det ikke vi to som fløy DAT ATR42 på flydagen på BGO for noen år siden?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2008, 23:44   #11
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Var det ikke vi to som fløy DAT ATR42 på flydagen på BGO for noen år siden?
Husker du fløy en tur over Bergen. Jeg var på bakken og stekte vaffler med Einar BAK
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2008, 00:09   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Det er én feil her, Someone! Business travelers bruker ikke arbeiderklassens klær. Du må skjerpe deg - kraftig
Jeg skulle leke industriarbeider i en uke, så for å unngå å få juling lot jeg dressen bli hjemme
Old 19-09-2008, 06:07   #13
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

KOG må være en meget gammel mann.
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2008, 14:27   #14
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar