![]() |
|
![]() |
#1 | |
Newcomer
|
![]()
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article284693.ece
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Så misnøyen med Kato i Nordland ender med økseangrep? Det var litt av en protest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvem har ansvaret for sjekk av passasjerer og håndbagasje før ombordstigning?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I følge VG skal pilotene være alvorlig skadet. Hvordan i all verden klarer man å få med seg en øks ombord ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er ikke brannøks ombord i disse dornier'ene da?
Jan Roar Rød |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jo, det er det.
"Ifølge foreløpige meldinger politiet har fått, brukte mannen en slags øks som han skal ha funnet i kabinen." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article880309.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Utrolig, manden må jo være total kuk kuk.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og dette er hva Dagbladet presterer å skrive i slutten av sin artikkel:
"Flytypen Dornier har vært i trøbbel en rekke ganger tidligere." Akkuratt som om at det er flyet sin feil at dette skjedde. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/29/409735.html Uansett har denne mannen satt livet til både passasjerer og piloter i stor fare, tenk om mannen hadde drept begge pilotene?
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Gjerningsmannen er asylsøker og fra Algerie.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article880309.ece Angrep piloter med nødøks To piloter er skadet etter å ha blitt angrepet med en nødøks. Den mistenkte er en asylsøker fra Algerie. En passasjerer ble også skadet i angrepet, som skjedde ved innflyvning til Bodø. Passasjeren som skal ha angrepet, en mann, ble pågrepet på flyplassen i Bodø like før klokken 11 onsdag. Han skal ha vært blodig da flere politimenn bar ham ut av Kato Air-flyet. - To piloter og én passasjer er skadet. De ble skadet med øks, opplyser jourhavende jurist Margrete Torseter ved Salten politidistrikt til Aftenpostens nettutgave. Operasjonsleder Arve Westgaard sier at det ble brukt en øks som ble hentet fra en hattehylle i flykabinen. Øksen skal brukes til å knuse vinduer i nødsituasjoner. Flygesjef Leif Sandham i Kato Air sier at alt må ha skjedd svært raskt, og at det ikke kom noe forvarsel. - Vi organiserer nå et kriseteam for passasjerene og de ansatte, sier Sandham. Mistenkte er en asylsøker fra Algerie, og han skal være i midten av 30-årene, ifølge Westgaard. - Mannen har de siste ukene bodd på et asylmottak i Nord-Norge, opplyser Westgaard. Hodeskader De tre skadede er fraktet til Nordland sentralsykehus, men ingen av dem skal ha blitt påført livstruende skader, opplyser politiet. Alle skal ha fått kuttskader i hoderegionen. - Angrepet skjedde under innflyvningen til flyplassen i Bodø, sier Ørjan Nyborg, daglig leder i Kato Air, til Aftenpostens nettutgave. Flyet - et Dornier 228 - har plass til 19 passasjerer. Det skal imidlertid ikke ha vært mer enn syv passasjerer om bord på dagens tur mellom Narvik og Bodø. Pilotene greide å varsle kontrolltårnet på flyplassen mens flyet fremdeles var i luften og dramaet pågikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Og asylsøknaden innvilges sikkert etter dette siden han psykisk i ubalanse!
Send han til Algerie |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg blir så eitrande forbanna når jeg leser dette!
Justisministeren kan prise seg lykkelig for at vi ikke i dag har hatt en stor flyulykke pga av den idiotiske asylpolitikken i landet vårt. Daglig sender de asylsøkere med rutefly uten ledsager(e) for å spare penger. Egentlig leverer de udetonerte bomber ombord uten å informere eller ta ansvar om hva som eventuelt kan skje. Hva i all verden vet et CC eller som her flygere om hva slags individ de har fått ombord? Alle må jo forstå at noen av disse menneskene kan være en direkte en trusel for sikkerheten ombord?Eksemplene er jo mange fra tidligere historier. Svarte F... sier nå jeg! Det er greit at vi tar inn asylsøkere og flyktninger til landet ,misforstå meg rett. Men da får våre myndigheter ta det hele og fulle ansvar for hvordan dette skal foregå. Nå har det gått for langt. Mine tanker går til gutta om bord for at de kom seg ned med passasjerer og fly i god behold. Håper de kommer seg raskt fra skader og opplevelsen de har hatt. Hilsen en sint men rolig BU9001 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Og det som forundrer meg - hvorfor fokuseres det på at flyplassen i Narvik ikke har sikkerhets-scanner (som de kaller det). Øksa lå jo i flyet...og vil selvsagt fortsatt ligge der uansett om man har sikkerhets-sjekk i framtiden på flyplassen - HALLO!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Alle fly ha sikkerhetsutstyr ombord,være seg små eller store fly.
Det vil alltid finnes en mulighet for en gal person å finne et våpen ombord. Hørte forresten akkurat på nyhetene at personen ville styrte flyet. Han hadde nådd frem til cockpit og fått tak i stikka da han ble overmannet.Han fikk da tak i brannøksen som lå i en hattehylle og gikk til angrep på piloter og passasjerer. Nå håper jeg foreningen tar fatt i dette og håper selskapene stiller seg bak kravet om at denne praksisen er en saga blott. I mitt tidligere flygerliv har jeg fløyet ambulanse. De gangene vi hadde ustabile eller psykiatriske tilfeller ombord,ble de alltid dopet ned og hadde ledsagere (politi og medic). Vi følte oss trygge da,men med disse asysøkerne på vei ut gjør jeg ikke lenger det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En brannøks om bord kan sikkert redde liv under enkelte omstendigheter (blokkerte nødutganger), men den bør jo i allefall være låst fast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Og hvordan skal da passasjerene komme seg ut av et brennende fly hvis pilotene er forulykket? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette viser med all tydelighet at du finner mentalt ustabile og/eller personer med uærlige hensikter hvor enn i verden du befinner deg, det være seg Narvik eller Boston. Så sikkerhetskontroll på samtlige lufthavner er så absolutt på sin plass, enten mannen fant øksa i flyet eller ikke. Bare det faktum at man kan gå uhindret ombord i et fly er en invitasjon til faenskap. Tenk bare på alt det folk har i ryggsekken som de sist brukte på jakta i fjor... Har selv vært med å finne kniver av betydelig størrele, propanflasker, ladde signalpistoler. Hva om et signalskudd hadde gått av i kabinen?
Om norsk asylpolitikk er rett eller gal kan sikkert diskuteres opp og i mente, men jeg finner det merkelig at en 12 år gammel gutt som er hjerneskadet og har multifunksjonshemning, nå har fått endelig uvisningsvedtak og skal sendes til sitt hjemland der familien ikke har noe sted å bo og han ikke får den behandling han trenger men som han for tiden får her i Norge.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Uansett hendelsesforløp frem til angrepet har Kato-gutta åpenbart reddet dagen. Håper de kommer seg fort i cockpit igjen og at de slipper varige mén.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Og der kom jeg forøvrig på en artig historie. Litt OT, men... Hun som stod foran meg i køen i sikkerhetskontrollen på denne flighten, hadde bukser, type skinn med nagler på. Det begynte selvfølgelig å pipe. På jobb i kontrollen akkurat da, var det en dame som stod og "ekspederte" ved detektoren, mens det stod to menn litt unna. Han ene som stod der sa til sin kollega: "Hu må nok kle av seg, ja.." Ellers skal jo Kato-Air pilotene ha all ære for dåden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Selvfølgelig ikke særlig nyttig i en mørk eller røykfyllt cabin, men bedre enn ingenting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian med angrep på flyklagenemda | Tjab | Flyforum | 62 | 06-03-2014 12:51 |
Fortsatt etterdønninger av hendelsen med øks ombord i Kato air | MartinL | Flyforum | 2 | 03-02-2010 00:59 |
SAS med nytt "angrep" på Norwegian | Herlov | Flyforum | 18 | 10-07-2009 23:49 |
'Med øks på flyet' - TV2 22:30 | Blubird | Flyforum | 0 | 07-08-2006 21:18 |
AArpey med angrep paa Ch. 11 | LN-MOW | Flyforum | 4 | 31-01-2006 20:28 |