![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Da var årets sommerferie i gang. Denne gangen går turen til USA. Icelandair BGO-KEF-MSP sto først på programmet.
26.07 BGO-KEF 15:25 757-208 Avreisen foregikk med TF-FIN rundt 30 minutter etter rutetid. Flyet har ikke vært igjennom oppgradering innvendig ennå og gav et slitt uttrykk. Jeg var heldig og fikk sete 5D til KEF. Dette er et 1.klasse sete, og hadde derfor grei plass i både lengden og bredden. Etterhvert fant jeg ut at de fleste seteinnstillingene var i ustand, og strengt tatt kan seteryggen kunne beveges. I det hele tatt ville jeg følt meg temmelig skuffet over komforten hvis jeg hadde betalt full pris for dette setet, men i min prisklasse, så var det bra. Fllytiden var beregnet til 2 timer, og siden det hadde vært fest kvelden før, så ble mesteparten av reisen foretatt med øynene igjen. Jeg tok meg likevel tid til å spise rundstykket som ble servert, noe som var helt greit. 26.07 KEF-MSP 16:30 757-208 Med en beregnet connectin på 50 minutter, så ble det litt knapt når vi landet rundt 20 minutter etter rutetid. Vi var ute av flyet kl.16, og dermed var det bare å komme seg til neste gate, som var kun kort vei unna. Dermed var alle som skulle være med videre ganske kjapt ombord. Vi kom oss dermed avgårde på rute. Det var TF-FIV som tok oss til MSP med en beregnet flytid på 5:45. Denne fremsto som flett ny innvendig, og var veldig flott. Det var skjerm i hvert sete, og her var det valg mellom filmer, TVserier og musikk. Alt av filmer var Pay per view, mens tv og musikk var gratis. Flyet er fra 2001, men fremsto langt nyere. TF har full betaling for alt av alkoholholdig drikke, men prisene var noenlunde edruelige. Ettersom kroppen nå begynte å virke igjen, ble det noen GT og et par øl på veien. Til middag ble det servert kylling med ostefyll og ris. Dette var faktisk veldig godt! Landingen ble foretatt noenlunde på rute, og alt i alt gav egentlig TF et godt inntrykk, med veldig hyggelig besetning, selv om man må betale for alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
27.07 MSP-LAS 11:30 NW757-200
Etter en kveld i MSP, og det obligatoriske besøket på Mall of America (bodde på Marriott Bloomington rett over gaten), så var det klart for avreise til neste stopp på turen. Nå skulle Northwest ta oss til the Sin City, Las Vegas. Dette er alltid like bra, og flyturen ned føyde seg fint til forventningene. Etter å ha kommet igjennom innsjekk og sikkerhetskontroll på svært kort tid (under 10 minutter totalt), var det veldig god tid til flyet skulle gå. Denne ble benyttet til frokost med egg og bacon, og et par pils til dessert. Jeg fikk aldri med meg hvilket individ vi fløy med, men det var definitivt ikke av den nyere garde. Jeg tipper mid-seint 80-tall. Innvendig var det standard NW innredning med tøyseter med et blålig skjær. Slik har det nok vært i hvert fall siden første gang jeg fløy med NW i 1996. Jeg liker egentlig dette selskapet, og også denne gang var det en hyggelig besetning som fleipet og spøkte. Serveringen er helt standard økonomi på innenlands USA, med $5 for øl og $6 for Gin. Det ble et par øl og noen GT, samt en Pringles på flyturen som tok ca. 3 timer. Etter en ganske urolig start på turen, som gikk over et stormsenter over østlige Sør-Dakota (det var tornado warning der den dagen), så ble det en veldig rolig og fin tur nedover. Nå blir det å nyte 5 dager her i ørkenen på Harrahs Hotell, før det blir avreise til Mr. Bush's nabolag i hjertet av Texas med Frontier. Jeg kommer tilbake med mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk for flott rapport. Få med deg Big Shot på Stratos phere !!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ikke umulig. Foreløpig har jeg vært halvveis turist og halvveis pokerspiller. Fremover blir kanskje mest turist, så da....
Økonomisk hadde det nok vært klart best å holde seg til alt annet enn turist, men... En skal jo ha det litt morro også da! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
01.08 F9-774 06:25 LAS-DEN A319
Så var tiden kommet til å dra videre fra Las Vegas. Etter nok en fin tur til ørkenen og heten, så er nå tiden kommet til å dra videre til Texas. Dette var min første tur med Frontier og jeg må si at dette var et positivt bekjentskap. Dette er et typisk billigselskap, men likevel opererte de med nøyaktig samme service som UA, US og NW. Gratis drikke, $6 alkohol, samt diverse mat og snacks for salg. De tok KUN kredittkort, noe som nok er effektivt. I tillegg har de tilbud om DirecTV på sine fly. Her inngår 24 kanaler, og i tillegg har de pay-per-view filmer. Priser på dette er $3.99/5.99 (avhengig av reisetid) og $8 pr. film. Meget bra! Flyet jeg tok til Denver mistet jeg registreringen på, men jeg vil tippe det var fra tidlig/midt 2000 tall. Gode skinnseter og svært bra pitch. De har kun 138 seter i sine A319, og disse er i tillegg av typen som ikke bygger all verden. Hadde sete 2A til DEN. Veldig hyggelig betjening. Avreise var på rute, og etter en flytid på knappe 2 timer, så landet vi før rute i Denver. Flyturen gikk ble mest benyttet til soving, så den har jeg ikke mye å si om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
01.08 F9-216 10:55 DEN-AUS A319
Hadde sete 23A på denne leggen, og pitchen her var akkurat lik som på sete 2A på forrige. Sammenlignet med mange andre LCC bak i bussen, så var det ekstremt god plass. Kunne sitte med den ene foten over den andre uten at det ble trangt. Prøv dette på sete 23A på DY! Denne gangen var det N930FR som fløy oss. Levert i 2004 og hadde akkurat samme utstyr som den forrige 319'en. Denne gangen testet jeg ut TV-servicen, men der var det en del gruff. Tipper dette virket på maks halve turen. Dette var tilfellet på flere av setene. Fikk servert Ingefærøl på turen, og var happy med det. Skulle hente bil i AUS, så jeg følte ikke for øl på flyet. Turen skulle uansett gå til 6th street etterpå, så det ble nok plenty tilslutt.. Avreise denne gang ca. 15 minutter etter rute, og landing omtrent tilsvarende. Nok en gang blid og hyggelig besetning. Sitter nå på Austin-Bergstrom Int. airport for retur til DEN og kommer tilbake med mer senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Fint og spennende med rapport fra blant annet Icelandair. Hvordan var belegget på ruten deres fra Bergen til KEF?
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har samme inntrykk av Frontier... God tur videre...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
BGO-KEF var vel nær 100% full. Jeg så i hvert fall ingen ledige plasser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
04.08 F9-217 15:40 AUS-DEN A319
Da var turen kommet til neste leg på ferieturen. Austin-Denver med Frontier A319. Fikk aldri med meg kjennetegnet på denne, men den er nok omtrent av samme alder som de andre to jeg har reist med. Her var alt OK med TV'en ombord og generelt god stemning, selv om det var 100% fullt. Dette var langt på vei grunnet to wannabe stand-up komikere i kabinen. Har aldri hørt mer fleiping og tørre spøker på noen flytur tidligere. De klarte bl.a. å lage et nesten 10 minutter langt show ut av hvor og hvordan bagasjen skulle plasseres. Dette pågikk på absolutt hele turen, og ble vel svsluttet med noe slik som: "Please be seated until the plane comes to a squeking halt." Det ble også avholdt et par quizer ombord, der coupons til gratis TV ombord var premien, evt. alkoholholdig drikke. Dette kan jeg ikke husket å ha vært borti før. Den siste quiz'en var litt artig, og jeg kan jo gjenta den her: Hvilken stat er USA's hhv. nordligste, sørligste, østligste og vestligste? Når det gjelder selve flyturen, så var det ikke så mye spesielt som hendte, annet enn at vi måtte fly helt ned til Colorado Springs før vi snudde opp mot Denver, og fløy i ganske lav høyde hele veien opp dit. Dette sannsynligvis pga. et ganske kraftig uvær som sørget for bar risting i innflygningen. Landing var på rute. Dermed er min opplevelse med F9 over for denne gang. Et meget positivt bekjennskap, og jeg må virkelig si at jeg håper de kommer seg gjennom de utfordringen de har nå, for UA trenger absolutt en konkurrent i DEN som kan holde de litt i nakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Browncoat
|
![]()
Hørtes ut som en fin tur du har hatt til nå. Men hvordan er KEF? Er det en stor flyplass/terminal(er)? På størrelse med.......OSL? LHR? AMS? ARN?.....
Hva er det egentlig med GT? (Gin & Tonic...right?) Er det noe alle drikker eller er det bare jeg som biter merke i det i "hver" triprapport....? Hva med whiskey eller vodka? Eller Cola for den del. Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sørligste: Hawai.
Nord/Vest/Østligste: Alaska.. Hvordan blir Alaska den østligste?? Fra Wikipedia: Quote:
Last edited by Martin; 09-08-2008 at 04:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Riktig det, Martin (med god hjelp. Den internasjonale datumlinjen går gjennom Alaska, der Little Diomede Island i Beringstredet ligger på "andre siden" av denne linjen. Dermed er Alaska både lengst øst og vest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Når det gjelder GT, så skjønner jeg ikke problemet. Har du prøvd det, så skjønner du nok.... ![]() Ellers tippet jeg også Maine som østligste, og dette er jo forsåvidt riktig for "the lower 48". Nå er det uansett tid for å dra på fest i Deadwood. Her er det masse folk i kveld, så det blir nok bra liv på byen. Det står akkurat nå rundt 1000 Harleyer parkert i Main St. her, selv om mange har dratt nedover til Sturgis for kvelden. Ha en god formiddag alle sammen, og for de som ikke har hørt om the Sturgis Rally, så sier kanskje disse to linkene noe? Jeg kan opplyse at Sturgis er en by på drøye 5000 innbyggere, og hvert år kommer det rundt 550.000 tilreisende denne uken. Jeg har sett Harleyer med skilt fra alle 50 US stater, mange kanadiske provinser, samt fra nederland, tyskland, danmark og et par andre europeiske land. Tidligere år har jeg også sett norske! http://buffalochip.com/ http://www.fullthrottlesaloon.com/in...tpage&Itemid=1 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Browncoat
|
![]()
Var usikker på hvilken stat det var, men mente å huske at Mass. var veldig langt øst. Derav spørsmålstegnet etter Mass.
Quote:
![]() Quote:
Har ikke prøvd GT, i følge Speedbird så er jeg visst medlem av indremisjonen....siden jeg ikke drikker alkohol ![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
USA-tur - Immigration | Hewitt | Reiseforum | 24 | 15-06-2010 18:17 |
Tur/retur USA | kjetil | Flyforum | 1 | 02-02-2010 19:51 |
USA's energiminister på tur | Twin Otter | Flyforum | 3 | 13-12-2009 15:36 |