• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norsk video, noen som kjenner seg igjen?

Dette må jo være en feil av ATC?
Hvor er det blitt av "cleared to land, check gear"?

Måte på hva en single pilot skal få skylden for....

;)
 
Fra rapporten:

Tilrådinger:

Ingen.


Vil det si at dette ikke fikk noen konsekvenser for piloten bortsett fra en skrape i lakken (bokstavelig talt ^_^) og ødelagt propell?
 
Dette må jo være en feil av ATC?
Hvor er det blitt av "cleared to land, check gear"?

Måte på hva en single pilot skal få skylden for....

;)

Kikkert-kontroll-flygelederen var nok gått til pause :lol:

Minner meg om flygelederen som snakket til en Bell UH-1B (med ski under) og klarerte vedkommende til landing, fulgt av "Confirm gear down".
Svaret var "Gear down and welded".
Til allmenn forlystelse på frekvensen.

K
 
Fra rapporten:

Tilrådinger:

Ingen.


Vil det si at dette ikke fikk noen konsekvenser for piloten bortsett fra en skrape i lakken (bokstavelig talt ^_^) og ødelagt propell?

Det at han fløy uten gyldige sertifikater kan nok godt hende ble et problem. Men på generelt grunnlag har vi ikke et straffesystem som tar tak i dette så fremt det ikke er personskader eller skade på tredjepart.

K
 
Er vel LT som evt. tar tak i det. Havarikommisjonen ser vel bare på hva som evt. kan gjøres for å forhindre tilsvarende ifht. lover, regler, prosedyrer m.m.
 
1995? Tru'kke det. Den gangen var det bare en institusjon, Luftfartsverket, eller Bukken, Trollet, Prinsessa og hele Havresekken som det også kunne kalles.

K
 
Kikkert-kontroll-flygelederen var nok gått til pause :lol:

Minner meg om flygelederen som snakket til en Bell UH-1B (med ski under) og klarerte vedkommende til landing, fulgt av "Confirm gear down".
Svaret var "Gear down and welded".
Til allmenn forlystelse på frekvensen.

K

"Confirm gear down" - det er vel ikke noen standard fra sivile flygeledere? Kan ikke huske å ha fått den noen gang da jeg fløy Arrow.

Hører det vel sjelden på Gardermoen også :lol:
 
Back
Top