Når man skal rett i et møte er det fordel å ankomme rimelig utvilt, spesielt når man kanskje skal forhandle om kontrakter til noen millioner eller kanskje milliarder. De fleste som har jobber som spanderer biz, jobber uansett såpass mye at de har behov for å slappe litt av når de reiser. Kjenner endel med ganske mye reisevirksomhet som sier de ikke hadde klart det hadde de ikke fått hvile ut under flyturene
De siste 10 årene har vel forskjellen på biz og F være et biz har vært et bra sete, mens F har vært mulightene for en brukendes flat seng. Begge deler har hatt tilstrekkelig catering til å ikke lide.
Etter hvert endret det seg til at F ble mer fokusert på seter for folk som reiste alene (som visst nok er en mye høyere prosent-andel i F enn lengre bak), og dermed kom varianter av "pod-seter", som resulterte i typisk nesen av en 747 som fikk en 1-2-1 layout slik at halvparten av setene var for de som reiste alene og ville ha privatliv. Dette er typisk det man finner enda som F-produkter på AA, UA og QF sin gamle F-klasse.
Neste generasjon er i hovedsak en forbedring av dette igjen, og er produktet man i dag finner i CX, NH, MH og SQ sine 747. Her er det mer fokus på større skjerm, mer plass, muligheten å ha både plass til en haug småting og arbeide om hverandre, og en enda bedre seng.
De siste variantene av biz-class som har dukket opp de siste årene (med unntak av BA som var veldig tidlig ute) fra NZ, VS, BA har gjort denne grensen mer flytende, da disse setene faktisk er helt flat, og du kan få et sete alene. NZ og VS sine seter går faktisk helt motsatt vei og gjør alle seter til seter som ikke har en direkte nabo, som igjen noen som reiser som par ikke lker så mye.
I forhold til seter i biz-class og størrelser er det vel i dag SQ som har de største med sin nye "cubicle class". De nye biz-setene varierer litt i størrelse, de er feks 10 cm breiere på A380'en enn B77W'ene, men er for biz-class å være forferdelige brede, og når de foldes ned til å bli seng kan selv en person som meg med stor utstrekning langs flere av aksene ha en god natts søvn.
På B77W'ene til SQ nå om dagne er det faktisk ikke mye forskjell i selve setet for biz og F, det er i grunn og bunn like seter med litt forskjell farge og dill rundt (skjermer, feks).
Hva er så forskjellen på nyere biz-class og F-klasse? I dag er det kort og godt at det er færre F-pax, det er flere crew i F-klasse enn biz-class og dette gjør at F-klasse er veldig mye orientert rundt når ting passer for pax enn at man må være med på forings-tidene i biz-class. Et par selskap forsøker å skryte på seg at man i biz-class kan spise når man vil, men jeg har opplevd at man får beskjed om at dette er vanskelig, eller at crew rett og slett ikke vet at dette er noe man tilbyr.
Er F-klasse verdt prisen? Ikke for min del. Er F-klasse moro når man kan oppgradere for poeng eller bruke poeng for å få en F-klasse-tur? Helt klart!
Ville jeg hatt mine RTW-turer og mye flyging til SIN og BNE om jeg var begrenset til økonomi-klasse? Ikke F.
-A