• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Traffic Figures May - Norwegian Air Shuttle ASA

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
The total number of passengers flown in May 2008 was 612 381 compared to 562 293 last year, an increase of 50 088 passengers (9 %), and a 27 % increase in passenger traffic.



· Total passenger traffic (RPK) increased by 27 %, compared to last year.

· Total capacity (ASK) increased by 26 %, compared to last year.

· The cabin factor was 79 %, which is an increase of 1 percentage point compared to the same period last year.

· The company estimates a yield around NOK 0.60 for May 2008.
 
- Tallene er greie. Trafikkveksten er god. Antall solgte seter ligger på et stabilt høyt nivå, og fallet i billettprisene er mindre enn tidligere, sier Jacobsen til E24.

Dette er jo bra, da tyder det vel bare på da at de kanskje burde sette opp prisene ENDA litt mere om dagen da, så hadde kanskje tallene vært litt annerledes.....
 
Er det ikke et paradoks at Norwegian, som ønsker å fremstå som et flyselskap med lave priser, nå er avhengig av å kunne heve prisene for å kunne tjene penger?
 
Er det ikke et paradoks at Norwegian, som ønsker å fremstå som et flyselskap med lave priser, nå er avhengig av å kunne heve prisene for å kunne tjene penger?

Jeg mener ikke det. Målet for et lavpirs selskap er å levere så lave priser som mulig bassert på en marginal og særdelse kostnadseffektiv drift.

Når kostnadene øker vil jo derfor lavpris selskapene mer enn noen andre føle kostnadspresset.
 
Er det ikke et paradoks at Norwegian, som ønsker å fremstå som et flyselskap med lave priser, nå er avhengig av å kunne heve prisene for å kunne tjene penger?

Alle selskaper må i tider og stunder heve prisene. Det er jo disse inntekstene de lever av, og når kostnadene går over inntektene, må enten inntektene økes gjennom prisøkning eller kostnadene reduseres gjennom kutt. Ofte i en kombinasjon. Kostnadskutt kan imidlertid føre til at inntektene også går ned, og da er man inne i en ond sirkel. Det gjelder å kutte på de riktige stedene. Når f.eks. oljeprisen stiger så voldsomt som den nå har gjort, må disse økte kostnadene dekkes inn et sted - og det er nær sagt umulig å gjøre dette uten at det går utover pris. Derfor har vi fått et drivstofftillegg som er symbol på dette i stedet for en generell prisvekst. For den menige forbruker representerer det egentlig bare en prisvekst, men selskapene vil symbolisere at denne prisveksten ikke er ønskelig fra egen side - og lager det derfor som et tillegg.

Uansett, selv om Norwegian utgir seg for å være et lavprisselskap, så må det nok en gang understrekes at dette begrepet er helt utvannet. I en konkurransesituasjon vil det aldi være sånn at 'lavprisselskapet' X alltid er billigere enn 'høyprisselskapet' Y.
 
Last edited:
Håper de finner punktet for høyere priser og som samtidig opprettholder reiselysten.
 
Det bestemmer jo ikke DY, det bestemmer prisen av det svarte greiene som gutta med firma A380 pumper opp av oerkenen
 
Back
Top