![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Denne internett-registreringen er jo i så måte et veldig enkelt visa. Nordmenn klarer jo å reise til f.eks China som har tre ganger mer byråkrati på visum-utstedelse, så det skal nok gå bra...
|
![]() |
![]() |
#62 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg har ingen problemer med å respektere suverene nasjoner rett til å lage sine egne innreiseregler (da må man også respektere Brazils rett til å lage sine systemer som speilbilder av USAs opplegg.... ![]() Russland er helt klart helt håpløst. Kina og Taiwan vet jeg ikke noe om, men det er sikkert ikke noe enklere. |
|
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 413
|
![]() Quote:
Jeg hadde heller ikke de store problemene den gangen jeg kom flyvende til USA, men jeg har observert at reglene for å skaffe seg visum for folk utenfor visa waiver programmet ikke er helt enkle, særlig for utenlandske statsborgere studerende i Norge. Hvor i all verden skal man da søke visum til USA når USA mener at man verken har nok tilhørighet til hjemlandet (fordi man ikke har verken jobb eller studieplass der eller til Norge (siden man bare er her midlertidig og ikke har fast bosted)? |
|
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Hensikten med I-94 eller I-94W for vanlige nordmenns del er å registrere oppholdet ditt i USA. I utgangspunktet vil du, dersom gjennparten ikke tas ut når du forlater USA, registreres som illegal immigrant.
Norge krever vel innreisekort fra f.eks. russere og indere, blandt annet??? Litt usikker på hvem det kreves av - men innreisekort til Norge finnes. |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,684
|
![]()
Litt på siden, men samme tema - hjemreise. De "små grønne lappene" leveres inn (selv om jeg noen ganger lurer på om alle kommer til rett sted) i tillegg som man må "logge seg ut" av USA. På ORD gjorde SAS det manuelt senest i mai, mens i SEA hadde de jo kjekke selvbetjeningsautomater til slik for et par år siden. Har de stoppet utplassering av disse, eller er det bare ORD som står bakerst i køen?!
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Manuelt har vel vist seg å være sikrest - ser til tider at oflk har glemt å levere dem ved utreise, noe som jo er ille i og med at de i prinsippet da vil være registrerte illegals... Jeg tror manuelt fungerer best. CO gjør det meg bekjent manuelt på EWR også.
|
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,684
|
![]()
Ja, innsamling av lappene ble gjort både på SEA og ORD/ERW, men selve registreringen av passet fikk vi lov til/beskjed om å gjøre den maskinelle saken selv på SEA. Praktisk for de som hadde transfer med boardingkort klart så slapp de å stå i kø - fikk til og med kvittering, selv om det ikke stod takk for besøket, velkommen igjen.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Ah, nå er jeg med. Sånn rent praktisk er jo det noe som burde gjøres på stasjonen du starter reisen - jeg tror det er det CO gjør. Jeg kan ihvertfall ikke bruke skycap hvis jeg skal videre til Norge når jeg sjekker inn på Sky Harbor... Det blir jo på samme måte som at API skal gjøres på embarking-point... Men hvem er det som har satt ut disse maskinene? Det har gått meg hus forbi...
|
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#70 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,353
|
![]()
Man skal ogsaa innfoere et nytt exit-program. Det vil bli greit for paxen, men ille for flyselskapene ...
|
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
TOS: I forhold til I-94-gjenparter og flyselskap: Du kan jo reise ut av USA f.eks. med bil...
|
![]() |
![]() |
#72 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,353
|
![]()
I-94 skal leveres ved grensepassering enten du passerer med fly, baat eller bil ...
|
![]() |
![]() |
#73 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,855
|
![]()
Reiser du f.eks opp til Vancouver mens du er i Seattle med bil, spoer saa spoer de Kanadiske Grensevaktene om du skal tilbake til USA og du kan beholde den groenne lappen. Hvis ikke registrerer de utreisen for deg.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Selvsagt, så fremt du har "tid igjen" av dine tre måneder. Gjorde det mange ganger når vi bodde i Montreal. (Ved innreise på land border må du jo betale ca 20 dollar også, så de sparer du om du har I-94 i passet). Men det kan jo være en nordmann har entry til USA med fly, kjører til Canada og flyr til Europa derfra. Da vil det være et behov for å registrere utreisen når han drar med bilen over til Canada - og det nytter ikke å bare se på flyselskapenes systemer.
EDIT: Det vil si, jeg vet ikke om det er krav om onward eller return-ticket ved innreise til USA. Skal sjekke Timatic når jeg kommer meg på jobb etter alle disse eksamnene... |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#76 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,855
|
![]()
Naar vi bodde i Bellingham floey de fleste som besoekte oss inn og ut av Vancouver. Ved hjem reise tar de Kanadiske Grensevaktene den lille groenne slippen og registrerer utreise av USA for deg, null problem....Var etterhvert ekspert paa de fire forskjellige grenseovergangene saerlig med tanke paa laaange koeer om sommeren, og husker godt naar min bror (EB) og jeg krysset ved Lynden (vi snakker om skikkelig bondeland) og grensevakten fomlet nede i en kasse og trakk storfornoeyd opp et I-94 skjema paa Norsk !!!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
dc-8-63: Har en lignende historie fra grenseovergangen ved Niagara. Var en gruppe diverse Scandinavier (ICAO-delegasjon) som var med oss, og tror du jammen ikke border officeren klarte å finne I-94 både på norsk, svensk og dansk! Tror det var 1999.
Tommy: Innbiller meg faktisk at du IKKE trenger visum som nordmann til Taiwan. Men du gjør til China. |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
I følge IATA TravelCenter, som jeg innbiller meg baserer seg på TImatic, trenger ikke en nordmann visum til Taiwan: https://www.iatatravelcentre.com/pag...TW/request.htm
|
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye verdensdeler begynner å komme inn på radaren | LN-SEK | Register- og ATC-Forum | 2 | 06-03-2010 00:57 |
Sliter med å komme inn på sidene til Continental | foffen | Flyforum | 4 | 16-09-2009 10:11 |
Vanskelig å komme inn i USA om en har besøkt "feil" land tidligere? | Martin | Reiseforum | 14 | 25-03-2009 17:15 |
Spennende måte å komme inn i SAS Danmark | CK | Flyforum | 0 | 29-08-2008 09:28 |