Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2008, 22:18   #61
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Nå blir det enda vanskeligere å komme inn i USA

Denne internett-registreringen er jo i så måte et veldig enkelt visa. Nordmenn klarer jo å reise til f.eks China som har tre ganger mer byråkrati på visum-utstedelse, så det skal nok gå bra...
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 22:39   #62
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Men dette er jo en forenkling vi snakker om. Hvordan blir amerikanerne da mer paranoide?
OK, jeg fulgte ikke godt nok med i min første post her. Forenklinger er bra. Ingen bllir mer paranoide av den grunn, men USA virker nå uansett paranoid på meg (men det er kanskje ikke så relevant i denne saken). Jeg skjønner fortsatt ikke hensikten med I-94....

Jeg har ingen problemer med å respektere suverene nasjoner rett til å lage sine egne innreiseregler (da må man også respektere Brazils rett til å lage sine systemer som speilbilder av USAs opplegg....). Det betyr ikke at jeg synes de nødvendigvis er fornuftige.

Russland er helt klart helt håpløst. Kina og Taiwan vet jeg ikke noe om, men det er sikkert ikke noe enklere.
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 22:41   #63
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Hva med land som f.eks. Russland, Kina, Taiwan etc som krever visum? Det er jo mye mer hassle enn å reise på VW programmet i min bok
Taiwan hører nok ikke med på lista over land som krever visum, i hvert fall ikke av innbyggerne i 31 heldige land, deriblant de fleste vest-europeiske land (inkl Norge), USA og en del andre vestlige land. Grensekontrollen inn i Taiwan gikk kjapt og effektivt da jeg var der for noen få år siden. Landet kan for øvrig anbefales som et litt annerledes turistmål med flott natur.

Jeg hadde heller ikke de store problemene den gangen jeg kom flyvende til USA, men jeg har observert at reglene for å skaffe seg visum for folk utenfor visa waiver programmet ikke er helt enkle, særlig for utenlandske statsborgere studerende i Norge. Hvor i all verden skal man da søke visum til USA når USA mener at man verken har nok tilhørighet til hjemlandet (fordi man ikke har verken jobb eller studieplass der eller til Norge (siden man bare er her midlertidig og ikke har fast bosted)?
espenlok is offline  
Old 03-06-2008, 22:47   #64
JoeW
ScanFlyer Rusty

Hensikten med I-94 eller I-94W for vanlige nordmenns del er å registrere oppholdet ditt i USA. I utgangspunktet vil du, dersom gjennparten ikke tas ut når du forlater USA, registreres som illegal immigrant.

Norge krever vel innreisekort fra f.eks. russere og indere, blandt annet??? Litt usikker på hvem det kreves av - men innreisekort til Norge finnes.
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 22:52   #65
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Litt på siden, men samme tema - hjemreise. De "små grønne lappene" leveres inn (selv om jeg noen ganger lurer på om alle kommer til rett sted) i tillegg som man må "logge seg ut" av USA. På ORD gjorde SAS det manuelt senest i mai, mens i SEA hadde de jo kjekke selvbetjeningsautomater til slik for et par år siden. Har de stoppet utplassering av disse, eller er det bare ORD som står bakerst i køen?!

Old 03-06-2008, 22:54   #66
JoeW
ScanFlyer Rusty

Manuelt har vel vist seg å være sikrest - ser til tider at oflk har glemt å levere dem ved utreise, noe som jo er ille i og med at de i prinsippet da vil være registrerte illegals... Jeg tror manuelt fungerer best. CO gjør det meg bekjent manuelt på EWR også.
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 22:58   #67
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Ja, innsamling av lappene ble gjort både på SEA og ORD/ERW, men selve registreringen av passet fikk vi lov til/beskjed om å gjøre den maskinelle saken selv på SEA. Praktisk for de som hadde transfer med boardingkort klart så slapp de å stå i kø - fikk til og med kvittering, selv om det ikke stod takk for besøket, velkommen igjen.

Old 03-06-2008, 23:01   #68
JoeW
ScanFlyer Rusty

Ah, nå er jeg med. Sånn rent praktisk er jo det noe som burde gjøres på stasjonen du starter reisen - jeg tror det er det CO gjør. Jeg kan ihvertfall ikke bruke skycap hvis jeg skal videre til Norge når jeg sjekker inn på Sky Harbor... Det blir jo på samme måte som at API skal gjøres på embarking-point... Men hvem er det som har satt ut disse maskinene? Det har gått meg hus forbi...
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 23:01   #69
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Hensikten med I-94 eller I-94W for vanlige nordmenns del er å registrere oppholdet ditt i USA. I utgangspunktet vil du, dersom gjennparten ikke tas ut når du forlater USA, registreres som illegal immigrant.

Norge krever vel innreisekort fra f.eks. russere og indere, blandt annet??? Litt usikker på hvem det kreves av - men innreisekort til Norge finnes.
Jeg ser det poenget. Med all tilgangen til flyselskapers datasystemer (jeg får vel trå litt forsiktig siden jeg ikke vet dette med sikkerhet, men bare har fått inntrykk av det...) så skulle det vel kanskje likevel ikke være noe behov for en manuell registrering ut av landet, men det er mulig at dette er en enklere måte å håndtere det på?
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 23:01   #70
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Man skal ogsaa innfoere et nytt exit-program. Det vil bli greit for paxen, men ille for flyselskapene ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 03-06-2008, 23:04   #71
JoeW
ScanFlyer Rusty

TOS: I forhold til I-94-gjenparter og flyselskap: Du kan jo reise ut av USA f.eks. med bil...
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 23:10   #72
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

I-94 skal leveres ved grensepassering enten du passerer med fly, baat eller bil ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 03-06-2008, 23:13   #73
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Reiser du f.eks opp til Vancouver mens du er i Seattle med bil, spoer saa spoer de Kanadiske Grensevaktene om du skal tilbake til USA og du kan beholde den groenne lappen. Hvis ikke registrerer de utreisen for deg.
Old 03-06-2008, 23:17   #74
JoeW
ScanFlyer Rusty

Selvsagt, så fremt du har "tid igjen" av dine tre måneder. Gjorde det mange ganger når vi bodde i Montreal. (Ved innreise på land border må du jo betale ca 20 dollar også, så de sparer du om du har I-94 i passet). Men det kan jo være en nordmann har entry til USA med fly, kjører til Canada og flyr til Europa derfra. Da vil det være et behov for å registrere utreisen når han drar med bilen over til Canada - og det nytter ikke å bare se på flyselskapenes systemer.

EDIT: Det vil si, jeg vet ikke om det er krav om onward eller return-ticket ved innreise til USA. Skal sjekke Timatic når jeg kommer meg på jobb etter alle disse eksamnene...
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 23:24   #75
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Taiwan hører nok ikke med på lista over land som krever visum, i hvert fall ikke av innbyggerne i 31 heldige land, deriblant de fleste vest-europeiske land (inkl Norge), USA og en del andre vestlige land. Grensekontrollen inn i Taiwan gikk kjapt og effektivt da jeg var der for noen få år siden. Landet kan for øvrig anbefales som et litt annerledes turistmål med flott natur.
Jeg reiste mange ganger årlig til Taiwan frem til 1999. Det var alltid visum for å komme inn der. Måtte ordnes på forhånd
Tommy777 is offline  
Old 03-06-2008, 23:25   #76
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Naar vi bodde i Bellingham floey de fleste som besoekte oss inn og ut av Vancouver. Ved hjem reise tar de Kanadiske Grensevaktene den lille groenne slippen og registrerer utreise av USA for deg, null problem....Var etterhvert ekspert paa de fire forskjellige grenseovergangene saerlig med tanke paa laaange koeer om sommeren, og husker godt naar min bror (EB) og jeg krysset ved Lynden (vi snakker om skikkelig bondeland) og grensevakten fomlet nede i en kasse og trakk storfornoeyd opp et I-94 skjema paa Norsk !!!
Old 03-06-2008, 23:30   #77
JoeW
ScanFlyer Rusty

dc-8-63: Har en lignende historie fra grenseovergangen ved Niagara. Var en gruppe diverse Scandinavier (ICAO-delegasjon) som var med oss, og tror du jammen ikke border officeren klarte å finne I-94 både på norsk, svensk og dansk! Tror det var 1999.

Tommy: Innbiller meg faktisk at du IKKE trenger visum som nordmann til Taiwan. Men du gjør til China.
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 23:33   #78
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Tommy: Innbiller meg faktisk at du IKKE trenger visum som nordmann til Taiwan. Men du gjør til China.
Kan godt hende, men det var ikke slik før 2003
Tommy777 is offline  
Old 03-06-2008, 23:36   #79
JoeW
ScanFlyer Rusty

I følge IATA TravelCenter, som jeg innbiller meg baserer seg på TImatic, trenger ikke en nordmann visum til Taiwan: https://www.iatatravelcentre.com/pag...TW/request.htm
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 23:38   #80
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
I følge IATA TravelCenter, som jeg innbiller meg baserer seg på TImatic, trenger ikke en nordmann visum til Taiwan: https://www.iatatravelcentre.com/pag...TW/request.htm
Kan godt hende, men det var ikke slik før 2003
Tommy777 is offline  
Closed Thread

Posting Rules