Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2008, 20:10   #41
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Nå blir det enda vanskeligere å komme inn i USA

Hva er egentlig hensikten med de grønne lappene? Nå husker jeg ikke helt hva som står der, men det er kanskje der det står om krigsforbrytelser osv. Hva i alle dager forventer man å lære av utfyllingen av disse?
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 20:11   #42
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hadde du ikke vært fra et EU/EØS land så hadde immigrasjonen i UK vært litt mer tungvindt da du blant annet må fylle ut en immigrasjonskort og ikke bare vist passet
Sånn var det før i tiden, og det var selvsagt litt herk.

Og som nevnt: Jeg har ikke noe å utsette på immigrasjonen i US heller. Jeg vil bare ha like regler (og som nevnt, det kan være at reglene er nokså like og jeg ikke er godt nok orientert).
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 20:16   #43
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå husker jeg ikke helt hva som står der....

http://www.immihelp.com/visas/i-94w.html

Old 03-06-2008, 20:32   #44
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Det her har absolutt ingenting med sure mennesker å gjøre. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke skal være likebehandling. .........................................Om det faktisk er slik at amerikanere behandles likt i Europa som europeere behandles ved ankomst i USA så er min målsetting oppnådd, og min kommentar overflødig.
Man maa se litt paa hva som er praktisk ogsaa. USA er tross alt litt mer eksponert enn Norge naar det gjelder sikkerhetsspoersmaal ....

Det er ingen ting i veien for at f.eks. Norge innfoerer tilsvarende prosedyrer for amerikanske borgere som skal til Norge eller flighter fra USA. Det er kun et spoersmaal om aa sette opp et apparat som stoetter dette. Dette er imidlertid ikke billig ... Aa snakke om likebehandling her blir litt bakvendt - det er ingensting som stopper Norge fra aa gjoere dette og jeg tror heller ikke USA ville ha noe i mot det. Jeg tror neppe norske skattebetalere vil ta regningen heller, bare fordi noen vil vinne en 'pisse hoeyest'-konkurranse.

Norge er allerede i kraft av Schengen-samarbeidet forpliktet til aa innfoere APIS for flyvninger utenfor Schengen, men saavidt jeg vet er ingenting gjort ennaa. Enkelte land, som Tyskland og Spania, har startet, men de fleste sitter ennaa paa gjerdet. At man ikke bruker samme loesning, hjelper heller ikke.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-06-2008, 20:36   #45
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man maa se litt paa hva som er praktisk ogsaa. USA er tross alt litt mer eksponert enn Norge naar det gjelder sikkerhetsspoersmaal ....
Nå tenkte ikke jeg primært på Norge, men på f.eks. hele Schengen. Norge er nok ikke så utsatt som USA, men UK er nok ikke så lite utsatt. Frankrike har slitt med nordafrikanske ekstremister, og Spania har hatt sine hendelser. Jeg tror vel at mange i Europa føler at USA har blitt litt vel paraniode.
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 20:49   #46
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Det ser jeg egentlig på som en selvfølge. Så nært forhold som Europa har til USA så burde også folk på begge sider behandles likt. Men kan i det hele tatt lure på om ikke det er alt for lett å komme seg inn i EU. Jeg husker meget godt diskusjonen fra den gang EU diskuterte det som ble Schengen-avtalen. Det som ble sagt da var at forutsetningen for bortfall av den faste grensekontrollen inad i EU ville være en mye strengere kontroll ved ytergrensene. Det har jeg ikke lagt merke til!
Jeg mener da bestemt å ha gått gjennom norsk passkontroll, vist baksida på passet og mumlet "norsk". Strengt tatt tror jeg ikke det gjorde at spesielt mange flere uønskede personer kom inn i Norge, men at kontrollen er strengere nå, synes jeg er hevet over enhver tvil.
Old 03-06-2008, 20:51   #47
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det her har absolutt ingenting med sure mennesker å gjøre. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke skal være likebehandling.

At USA er noe mer paranoide enn europeiske land er ingen god unnskyldning. Om det faktisk er slik at amerikanere behandles likt i Europa som europeere behandles ved ankomst i USA så er min målsetting oppnådd, og min kommentar overflødig.

Det er ikke likebehandling ved ankommst Europa heller, inntil min kone fikk sitt Italienske Pass, maatte vi stille i forskjellige koeer og som regel tok det henne 10-15 minutter lengre aa komme igjennom. Dette var i hovedsak CDG, men ogsaa mange ganger paa LHR, AMS, FRA og OSL.
Old 03-06-2008, 21:05   #48
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg mener da bestemt å ha gått gjennom norsk passkontroll, vist baksida på passet og mumlet "norsk". Strengt tatt tror jeg ikke det gjorde at spesielt mange flere uønskede personer kom inn i Norge, men at kontrollen er strengere nå, synes jeg er hevet over enhver tvil.
Den gangen man fortsatt brukte FBU holdt det må å se norsk ut og si "norsk". Da trengte man ikke vise pass i det hele tatt, og ihvertfall mer enn bare forsiden. Eventuelt kunne man sørge for å gå gjennom passkontrollen samtidig som København- eller Stockholmflyet landet. Da holdt det å mumle "København/Stockholm"

Nå finner jeg dessverre ikke den glimrende Braathens reklamen på YouTube som viser det "konseptet" så glimrende

Last edited by Someone; 03-06-2008 at 21:11.
Someone is online now  
Old 03-06-2008, 21:11   #49
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er ikke likebehandling ved ankommst Europa heller, inntil min kone fikk sitt Italienske Pass, maatte vi stille i forskjellige koeer og som regel tok det henne 10-15 minutter lengre aa komme igjennom. Dette var i hovedsak CDG, men ogsaa mange ganger paa LHR, AMS, FRA og OSL.
Men det er vel heller ikke likebehandling inn til USA? Jeg har blitt vinket forbi en laaang kø med all verdens nasjonaliteter ved ankomst i USA/JFK. Jeg mener bare at man i prinsippet skal ha samme behandling/visumkrav/etc. om man reiser den ene som den andre veien.

Som gustavf nevner så var kontrollen mindre streng før i tiden i f.eks. Norge, uten at det er mye som tyder på at flere uønskede elementer kom til Norge. Hva gjelder USA så tror jeg det er utopi å tro at med den kontrollen man har så stopper det folk som virkelig vil inn i USA og utføre terrorvirksomhet. Spørsmålet er da om hva hensikten med dette egentlig er. Å registere hvem som kommer til landet er greit nok, og man kan sikkert kryssjekke dette med lister over kjente terrorister. Men hvem tror Osama Bin Laden reiser under sitt eget navn om han skulle ta turen til the US of A? Han ville sikkert heller ikke svart at han tenker å utføre terrordåder, eller at han er dømt for forbrytelser mot menneskeheten (eller hva det nå var det stod...). Ei heller at han er dømt for spionasje osv. Jeg bare lurer på hva man tror man lærer av denne typen registreringer.
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 21:18   #50
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Men hvis du ikke saa Norsk ut...ja da var det andre boller og skikkelig forskjellsbehandling, det fikk en kollega av Andreas og jeg merke....Han var foedt i Norge av Spanske foreldre, og ser veldig "spansk" ut....Passkontrolloeren insisterte aa snakke Engelsk med Jose' og "tilboed" utvisning til London - noe som var ekstra merkelig siden Jose' kom fra Stockholm(Det skal legges til at kontrolloeren som "fanget" uoenskede ogsaa som regel ble beloennet i form av et Eskorte Oppdrag til hjemlandet...) Uansett Jose' synes dette var ganske artig, men etterhvert ble han lei og dro frem ID kortet fra flyplassen og gikk gjennom den ansatte slusen.....
Old 03-06-2008, 21:21   #51
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Men det er vel heller ikke likebehandling inn til USA? Jeg har blitt vinket forbi en laaang kø med all verdens nasjonaliteter ved ankomst i USA/JFK. Jeg mener bare at man i prinsippet skal ha samme behandling/visumkrav/etc. om man reiser den ene som den andre veien.

Som gustavf nevner så var kontrollen mindre streng før i tiden i f.eks. Norge, uten at det er mye som tyder på at flere uønskede elementer kom til Norge. Hva gjelder USA så tror jeg det er utopi å tro at med den kontrollen man har så stopper det folk som virkelig vil inn i USA og utføre terrorvirksomhet. Spørsmålet er da om hva hensikten med dette egentlig er. Å registere hvem som kommer til landet er greit nok, og man kan sikkert kryssjekke dette med lister over kjente terrorister. Men hvem tror Osama Bin Laden reiser under sitt eget navn om han skulle ta turen til the US of A? Han ville sikkert heller ikke svart at han tenker å utføre terrordåder, eller at han er dømt for forbrytelser mot menneskeheten (eller hva det nå var det stod...). Ei heller at han er dømt for spionasje osv. Jeg bare lurer på hva man tror man lærer av denne typen registreringer.

Er enig i mye av det du skriver, og tror ikke man laerer mye av det som registreres....men som Norsk Stasborger med Norsk Pass stiller du i en egen gruppe i og med at USA og Norge har undertegnet Visa Waiver....derfor ble du vinket forbi.....
Old 03-06-2008, 21:24   #52
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Er enig i mye av det du skriver, og tror ikke man laerer mye av det som registreres....men som Norsk Stasborger med Norsk Pass stiller du i en egen gruppe i og med at USA og Norge har undertegnet Visa Waiver....derfor ble du vinket forbi.....
Det er en stund siden dette, og det var ikke krav om visa. Men det virket unektelig litt underlig at jeg og hele mitt norske reisefølge bare ble sluset fordi KLM-køen (vi var dessverre litt sene ut av flyet). De så ikke passene våre, de bare vinket oss forbi til en annen skranke.
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 21:27   #53
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Visa Waiver programmet ble vel undertegnet foerste gang tidlig paa 90 tallet....
Old 03-06-2008, 21:28   #54
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Men hvis du ikke saa Norsk ut...ja da var det andre boller og skikkelig forskjellsbehandling, det fikk en kollega av Andreas og jeg merke....Han var foedt i Norge av Spanske foreldre, og ser veldig "spansk" ut....Passkontrolloeren insisterte aa snakke Engelsk med Jose' og "tilboed" utvisning til London - noe som var ekstra merkelig siden Jose' kom fra Stockholm(Det skal legges til at kontrolloeren som "fanget" uoenskede ogsaa som regel ble beloennet i form av et Eskorte Oppdrag til hjemlandet...) Uansett Jose' synes dette var ganske artig, men etterhvert ble han lei og dro frem ID kortet fra flyplassen og gikk gjennom den ansatte slusen.....
Jeg har ingen problemer med å tro at det kan være vanskelig om man ikke ser norsk ut. Min tidligere arbeidsgiver hadde invitert en inder, som senere fikk Nobelprisen, og han fikk full overhaling i immigrasjonen og/eller tollen (jeg husker ikke helt). Det er mulig de var bekymret for at han var kommet for å ta jobbene våre, men jeg tror ikke det ville vært et stort problem for Norge om så hadde skjedd....
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 21:29   #55
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Visa Waiver programmet ble vel undertegnet foerste gang tidlig paa 90 tallet....
OK, my mistake. Men de så uansett ikke passene våre - bare vårt nordiske utseende....
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 21:30   #56
JoeW
ScanFlyer Rusty

TOS: For alt du vet, kjørte de en ekstra stikkprøve-kontroll på dere, og dere ble vinket frem av den årsaken.
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 21:30   #57
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Jeg har nok stoff til en bok om immigrasjonen paa FBU......Abu Graib avd. Asker og Baerum
Old 03-06-2008, 21:37   #58
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
TOS: For alt du vet, kjørte de en ekstra stikkprøve-kontroll på dere, og dere ble vinket frem av den årsaken.
Det gikk iallefall forbausende kjapt. Det var første gang jeg kom inn via JFK og hadde hørt myye om alt av køer vi kunne forvente. Jeg tipper det tok oss 5 minutter å komme gjennom.
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 21:38   #59
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
1988. Første land med var Japan og UK. Norge ble med i 1991.

http://www.economics.emory.edu/Worki.../wp/Lisner.pdf

Se side 23
Old 03-06-2008, 22:06   #60
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Sånn var det før i tiden, og det var selvsagt litt herk.

Og som nevnt: Jeg har ikke noe å utsette på immigrasjonen i US heller. Jeg vil bare ha like regler (og som nevnt, det kan være at reglene er nokså like og jeg ikke er godt nok orientert).
Reglene er forskjellige for amerikanere som reiser inn i Schengen kontra Schengen borgere. Ingen som hyler og skriker om at de må fylle ut et skjema for å komme inn i f.eks. UK. Har du forresten sett køen for ikke europeiske borgere på LHR??? Det er en konstant minst 1 time ventetid. Det er såpass ille at UAs immigration fast track vouchere går for 200 dollar på Ebay.. Da jeg og fruen reiste inn sist gang til LHR hadde hun måttet vente over 2 timer mens jeg var igjennom på to minutter. (vi var dog i business class så hun kom fremst i køen) Forskjellsbehandling? I think so.. Men det må jo være opp til hver enkelt, suverene nasjon til å lage innreiseregler, noe ihvertfall jeg respekterer. Hva med land som f.eks. Russland, Kina, Taiwan etc som krever visum? Det er jo mye mer hassle enn å reise på VW programmet i min bok

Quote:
Nå tenkte ikke jeg primært på Norge, men på f.eks. hele Schengen. Norge er nok ikke så utsatt som USA, men UK er nok ikke så lite utsatt. Frankrike har slitt med nordafrikanske ekstremister, og Spania har hatt sine hendelser. Jeg tror vel at mange i Europa føler at USA har blitt litt vel paraniode.
Men dette er jo en forenkling vi snakker om. Hvordan blir amerikanerne da mer paranoide?

Quote:
Hvorfor det? Alle land er jo forskjellige... Det blir jo bare vås dersom man skal gjøre som Brazil og si "siden USA krever fingeravtrykk skal også vi ta igjen med samme mynt" makan til unødvendig pissing contest..

Uansett, dersom man ønsker strengere regler i Europa, har amerikanerne garantert mer forståelse for det enn hva som er blitt presentert i diverse tråder her på forumet..
Tommy777 is offline  
Closed Thread

Posting Rules