![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva er egentlig hensikten med de grønne lappene? Nå husker jeg ikke helt hva som står der, men det er kanskje der det står om krigsforbrytelser osv. Hva i alle dager forventer man å lære av utfyllingen av disse?
|
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Og som nevnt: Jeg har ikke noe å utsette på immigrasjonen i US heller. Jeg vil bare ha like regler (og som nevnt, det kan være at reglene er nokså like og jeg ikke er godt nok orientert). |
|
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
#44 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Det er ingen ting i veien for at f.eks. Norge innfoerer tilsvarende prosedyrer for amerikanske borgere som skal til Norge eller flighter fra USA. Det er kun et spoersmaal om aa sette opp et apparat som stoetter dette. Dette er imidlertid ikke billig ... Aa snakke om likebehandling her blir litt bakvendt - det er ingensting som stopper Norge fra aa gjoere dette og jeg tror heller ikke USA ville ha noe i mot det. Jeg tror neppe norske skattebetalere vil ta regningen heller, bare fordi noen vil vinne en 'pisse hoeyest'-konkurranse. Norge er allerede i kraft av Schengen-samarbeidet forpliktet til aa innfoere APIS for flyvninger utenfor Schengen, men saavidt jeg vet er ingenting gjort ennaa. Enkelte land, som Tyskland og Spania, har startet, men de fleste sitter ennaa paa gjerdet. At man ikke bruker samme loesning, hjelper heller ikke. |
|
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå tenkte ikke jeg primært på Norge, men på f.eks. hele Schengen. Norge er nok ikke så utsatt som USA, men UK er nok ikke så lite utsatt. Frankrike har slitt med nordafrikanske ekstremister, og Spania har hatt sine hendelser. Jeg tror vel at mange i Europa føler at USA har blitt litt vel paraniode.
|
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#47 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det er ikke likebehandling ved ankommst Europa heller, inntil min kone fikk sitt Italienske Pass, maatte vi stille i forskjellige koeer og som regel tok det henne 10-15 minutter lengre aa komme igjennom. Dette var i hovedsak CDG, men ogsaa mange ganger paa LHR, AMS, FRA og OSL.
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Nå finner jeg dessverre ikke den glimrende Braathens reklamen på YouTube som viser det "konseptet" så glimrende Last edited by Someone; 03-06-2008 at 21:11. |
|
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Som gustavf nevner så var kontrollen mindre streng før i tiden i f.eks. Norge, uten at det er mye som tyder på at flere uønskede elementer kom til Norge. Hva gjelder USA så tror jeg det er utopi å tro at med den kontrollen man har så stopper det folk som virkelig vil inn i USA og utføre terrorvirksomhet. Spørsmålet er da om hva hensikten med dette egentlig er. Å registere hvem som kommer til landet er greit nok, og man kan sikkert kryssjekke dette med lister over kjente terrorister. Men hvem tror Osama Bin Laden reiser under sitt eget navn om han skulle ta turen til the US of A? Han ville sikkert heller ikke svart at han tenker å utføre terrordåder, eller at han er dømt for forbrytelser mot menneskeheten (eller hva det nå var det stod...). Ei heller at han er dømt for spionasje osv. Jeg bare lurer på hva man tror man lærer av denne typen registreringer. |
|
![]() |
![]() |
#50 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Men hvis du ikke saa Norsk ut...ja da var det andre boller og skikkelig forskjellsbehandling, det fikk en kollega av Andreas og jeg merke....Han var foedt i Norge av Spanske foreldre, og ser veldig "spansk" ut....Passkontrolloeren insisterte aa snakke Engelsk med Jose' og "tilboed" utvisning til London - noe som var ekstra merkelig siden Jose' kom fra Stockholm(Det skal legges til at kontrolloeren som "fanget" uoenskede ogsaa som regel ble beloennet i form av et Eskorte Oppdrag til hjemlandet...) Uansett Jose' synes dette var ganske artig, men etterhvert ble han lei og dro frem ID kortet fra flyplassen og gikk gjennom den ansatte slusen.....
#51 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Er enig i mye av det du skriver, og tror ikke man laerer mye av det som registreres....men som Norsk Stasborger med Norsk Pass stiller du i en egen gruppe i og med at USA og Norge har undertegnet Visa Waiver....derfor ble du vinket forbi.....
![]() |
#52 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er en stund siden dette, og det var ikke krav om visa. Men det virket unektelig litt underlig at jeg og hele mitt norske reisefølge bare ble sluset fordi KLM-køen (vi var dessverre litt sene ut av flyet). De så ikke passene våre, de bare vinket oss forbi til en annen skranke.
|
![]() |
![]() |
#53 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Visa Waiver programmet ble vel undertegnet foerste gang tidlig paa 90 tallet....
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
TOS: For alt du vet, kjørte de en ekstra stikkprøve-kontroll på dere, og dere ble vinket frem av den årsaken.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg har nok stoff til en bok om immigrasjonen paa FBU......Abu Graib avd. Asker og Baerum
#58 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
http://www.economics.emory.edu/Worki.../wp/Lisner.pdf Se side 23 |
|
![]() |
![]() |
#60 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Uansett, dersom man ønsker strengere regler i Europa, har amerikanerne garantert mer forståelse for det enn hva som er blitt presentert i diverse tråder her på forumet.. |
|||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye verdensdeler begynner å komme inn på radaren | LN-SEK | Register- og ATC-Forum | 2 | 06-03-2010 00:57 |
Sliter med å komme inn på sidene til Continental | foffen | Flyforum | 4 | 16-09-2009 10:11 |
Vanskelig å komme inn i USA om en har besøkt "feil" land tidligere? | Martin | Reiseforum | 14 | 25-03-2009 17:15 |
Spennende måte å komme inn i SAS Danmark | CK | Flyforum | 0 | 29-08-2008 09:28 |