![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Har truffet mer sure og personer som trenger en attitude adjustment paa innreise paa LHR til ditt kjaere GB enn paa innreise til USA Det er jo ikke for moro skyld at det er slike regler for innreise til USA... Og som Andreas skriver, dette gjoer jo ting mye enklere enn det er i dag saa jeg ser ikke problemet. Slutt paa de groenne lappene og ingen utfylling for passasjerene. |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Det går jo normalt forholdsvis smidig når man først kommer frem til mannen/damen i båsen, men veien dit kan jo være gaaanske treg enkelte ganger. Har sett en del folk som tydelig vis kommer fra andre deler av verden, som ikke har det like greit i immigrasjonen. Min erfaring med de som tar en i mot er vel omtrent 10%/60%/30% fordeling av sure/nøytrale/smilende. Listen ligger jo ofte litt lavt hos en selv etter 7-9 timer transatlantisk også, da. Og apropos: Rekorden min i kø foran passkontrollen (ved innreise) på OSL (etter Schengen kom på plass) er 1 time.
![]() |
#23 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Enig med Tommy. Dette vil jo i alle tilfeller være en rasjonalisering av dagens håpløse system med grønne lapper for VWP-reisende og hvite for de med visum, som skal registreres både ut og inn. Det at det kan ligge ferdig utfylt på nettet er jo deilig for de av oss som reiser mye. Du har PRC -green card, Tommy? Må du fylle ut det hvite skjemaet hver gang du reiser inn, eller kan du reise inn som om du var citz og kun fylle ut tolldeklarasjonen?
|
![]() |
![]() |
#24 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vi med Green card fyller kun ut tolldeklarasjonen.
Ganske genialt egentlig - vi kan bruke 'citizen lane' baade i USA og Europa! ![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Innen 18. august vil alle selskaper dessuten maatte bruke AQQ, og dette vil gi 'klarering' foer boardingkortet skrives ut. Formatet paa APIS/AQQ maa nok endres noe innen nyttaar for aa klare dette. |
|
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#27 |
Flyklapper
|
![]()
.. bare styr unna Orlando ... de er drittsekker mot alle. Crew, citizens, turister .. men de er iallefall konsekvente!
|
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#29 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Tanken er god den, og basert paa vaare erfaringer skjer dette langt paa vei den dag i dag. Min kone som har Amerikansk pass, valgte aa skaffe seg Italiensk Pass i tillegg, noe hun kunne gjoere legalt, nettopp for aa forenkle innreise i Europa. Paa samme maate som vi som bor i USA ikke opplever immigrasjonen som vanskelig, saa kan jeg si at det stooooor forskjell aa ankomme Europa med Norsk og Amerikansk Pass, det tar i snitt 10 minutter lengre med Amerikansk Pass....og hvorfor spoer Norske Passmyndigheter om hvorfor min kone er foedt i Argentina ??
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Min erfaring med MCO:
Første forsøk: Hadde glemt fire ord på baksiden av den lille grønne, og ble sendt i kø bak en smekkfull Virgin-jumbo.. Andre forsøk (i en annen skranke): Gikk greit, han var forholdsvis nøytral, helt til han spurte om hva jeg jobbet med. Jeg svarte FedEx, og fikk et "allright" og et smil tilbake.. På to av mine tre innreiser, har de spurt om arbeidsgiver, og begge gangene fikk jeg faktisk et lite smil når jeg svarte FedEx.. |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Du jobber for en amerikansk arbeidsgiver da, om ikke annet! Jeg har pleid å svare "within the airline industry" når jeg blir spurt - relativt vanlig - selvom de er litt mer lettslupne med en nordmann med bosted USA, lokalt førerkort og visum med multiple entries...
|
![]() |
![]() |
#32 |
Flyklapper
|
![]()
For en som er blond og blaaoeyd er det meste enklere .. Som da jeg paa Newark leverte 'pakka' fra ambassaden da jeg soekte om Green Card. Ble vist inn i et rom fullt av mennesker av diverse hudfarger ... Jeg saa vel litt fortapt ut der jeg sto i doera, og en 'skinhead' kom over og lurte paa hva mitt aerend var. Da han saa pakka, ble jeg tatt med rett inn paa et bakrom, papirer ble stemplet, jeg ble hoeytidlig innsverget og herren oensket meg velkommen til USA.
Til min reisepartner og ex-SAS kollegas usigelige irritasjon (han hadde foret meg med skrekkhistorier hele veien over Atlanteren) var jeg nede i kjelleren foer bagasjen kom ... ![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Gikk rimelig greit den gangen en eldre gråhåret dame satt bak skranken på MSP og tiltalte meg på norsk også når hun så passet mitt.
#34 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Når jeg var i USA i august hadde jeg store problemer med å komme igjennom passkontrollen. Det virket som om de ikke trodde noe på at jeg bare skulle være i USA en uke. (Kanskje fordi jeg har et yrke som er ganske dårlig betalt i USA, mens jeg tjener svært godt).
|
![]() |
![]() |
#35 |
Scanflyer Silver
|
![]()
Har vært i USA numerous times før, og aldri har jeg hatt "problemer" med TSA Agent i Immigration skranken, utenom senest nå i april og desember. I desember og april skjedde følgende; ga passet til agent på immigration skranken, så på passet, og så på meg (er ikke etnisk norsk, er fra VN). Spurte hvorfor jeg har ett "Norwegian" pass, svarte med at familien immigrerte til Norge for lenge siden. Neste spørsmål var hvordan vi kom oss til Norge, deretter kom det 2-3 spørsmål til av samme emne. Så kom vi til de vanlige spørsmålene, "what is the purpose with your stay", "how long are you going to stay here", så bilder og fingeravtrykk. Ja, det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg inn i landet. Gruer meg nå til å dra tilbake dit til søndag. Heia USA, NOT..
#36 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Sist gang, November, etter at jeg hadde sagt jeg var student og og var her for "pleasure" spurte fyren om jeg var i New York for å feste. Svarte: "Oh yeah" og fikk et "Have fun" og stempel i passet tilbake
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Saa lenge du ikke har noe aa skjule, er det ingen grunn til aa grue seg til grensepasseringen. Det de ser etter er selvmotsigelser og jug. |
|
![]() |
![]() |
#38 |
Scanflyer Silver
|
![]()
Takk for rettelsen
![]()
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
De få gangene jeg har vært gjennom sikkerhetskontroll i USA så har det gått utrolig smertefritt - med eneste unntak at det tok litt tid å komme inn ved ankomst i SEA. Jeg har også lite å utsette på immigrasjonen i UK, som jeg jo går gjennom hver eneste gang jeg reiser til UK fordi de er utenfor Schengen (og til UK har jeg reist mange ganger). Hvis denne nye ordningen er en forenkling av dagens system så er det selvsagt en forbedring, og det har ikke jeg noe i mot. Jeg har bare litt problemer med å akseptere at det USA finner på skal vi uansett underlegge oss. At USA er noe mer paranoide enn europeiske land er ingen god unnskyldning. Om det faktisk er slik at amerikanere behandles likt i Europa som europeere behandles ved ankomst i USA så er min målsetting oppnådd, og min kommentar overflødig. |
|
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hadde du ikke vært fra et EU/EØS land så hadde immigrasjonen i UK vært litt mer tungvindt da du blant annet må fylle ut en immigrasjonskort og ikke bare vist passet
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye verdensdeler begynner å komme inn på radaren | LN-SEK | Register- og ATC-Forum | 2 | 06-03-2010 00:57 |
Sliter med å komme inn på sidene til Continental | foffen | Flyforum | 4 | 16-09-2009 10:11 |
Vanskelig å komme inn i USA om en har besøkt "feil" land tidligere? | Martin | Reiseforum | 14 | 25-03-2009 17:15 |
Spennende måte å komme inn i SAS Danmark | CK | Flyforum | 0 | 29-08-2008 09:28 |