Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2008, 16:43   #21
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Nå blir det enda vanskeligere å komme inn i USA

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Uansett så støtter jeg OJB sitt forslag om å behandle amerikanere på tur til Europa på samme måte som amerikanerne behandler europeere på tur til USA.
Der mistet du en stor stjerne i min bok....

Har truffet mer sure og personer som trenger en attitude adjustment paa innreise paa LHR til ditt kjaere GB enn paa innreise til USA

Det er jo ikke for moro skyld at det er slike regler for innreise til USA... Og som Andreas skriver, dette gjoer jo ting mye enklere enn det er i dag saa jeg ser ikke problemet. Slutt paa de groenne lappene og ingen utfylling for passasjerene.
Tommy777 is offline  
Old 03-06-2008, 16:55   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det er jo ikke for moro skyld at det er slike regler for innreise til USA...
En del ting er genialt i det de har gjort, f.eks det at du skriver under på at du ikke skal gjøre noe ulovlig og umoralsk(hva nå det er ?), og at de kan hive deg ut dersom du gjør noe ulovlig. (Må man også krysse av for at man ikke søker asyl el.l.??) Med andre ord så kan du hive deg ut hvis du ikke oppfører deg og de vil ha deg ut, eller at du lyver om det du har fyllt ut. Her hjemme virker det enkelte ganger som man er mer velkommen dersom man skal gjøre noen sprell........

Det går jo normalt forholdsvis smidig når man først kommer frem til mannen/damen i båsen, men veien dit kan jo være gaaanske treg enkelte ganger. Har sett en del folk som tydelig vis kommer fra andre deler av verden, som ikke har det like greit i immigrasjonen. Min erfaring med de som tar en i mot er vel omtrent 10%/60%/30% fordeling av sure/nøytrale/smilende. Listen ligger jo ofte litt lavt hos en selv etter 7-9 timer transatlantisk også, da.

Og apropos: Rekorden min i kø foran passkontrollen (ved innreise) på OSL (etter Schengen kom på plass) er 1 time.

Old 03-06-2008, 16:58   #23
JoeW
ScanFlyer Rusty

Enig med Tommy. Dette vil jo i alle tilfeller være en rasjonalisering av dagens håpløse system med grønne lapper for VWP-reisende og hvite for de med visum, som skal registreres både ut og inn. Det at det kan ligge ferdig utfylt på nettet er jo deilig for de av oss som reiser mye. Du har PRC -green card, Tommy? Må du fylle ut det hvite skjemaet hver gang du reiser inn, eller kan du reise inn som om du var citz og kun fylle ut tolldeklarasjonen?
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 17:06   #24
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Vi med Green card fyller kun ut tolldeklarasjonen.

Ganske genialt egentlig - vi kan bruke 'citizen lane' baade i USA og Europa!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-06-2008, 17:11   #25
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg regner vel ihvertfall med at den tre-dagersfristen gjør at man slipper API-styret på flyplassen, noe som, om ikke annet, vil gjøre at køene går fortere!
'API-styret' vil fortsette, og ref'en du faar av DHS vil bli en del av meldingen.

Innen 18. august vil alle selskaper dessuten maatte bruke AQQ, og dette vil gi 'klarering' foer boardingkortet skrives ut. Formatet paa APIS/AQQ maa nok endres noe innen nyttaar for aa klare dette.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-06-2008, 17:20   #26
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Vi med Green card fyller kun ut tolldeklarasjonen.

Ganske genialt egentlig - vi kan bruke 'citizen lane' baade i USA og Europa!
Nettopp! Har passet og PRC klart og gaar i citizen lane uten noen skjema bortsett fra toll deklarasjon. Men foer jeg fikk PRC tidlig i 2007 foeler jeg ikke at jeg ble behandlet daarlig. Det er jo selvsagt enkelte raatne poteter, men det kommer jo ogsaa an paa hvordan ditt humoer/holdning er
Tommy777 is offline  
Old 03-06-2008, 17:22   #27
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

.. bare styr unna Orlando ... de er drittsekker mot alle. Crew, citizens, turister .. men de er iallefall konsekvente!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-06-2008, 17:26   #28
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Nettopp! Har passet og PRC klart og gaar i citizen lane uten noen skjema bortsett fra toll deklarasjon. Men foer jeg fikk PRC tidlig i 2007 foeler jeg ikke at jeg ble behandlet daarlig. Det er jo selvsagt enkelte raatne poteter, men det kommer jo ogsaa an paa hvordan ditt humoer/holdning er
Jeg har hatt diverse visum - alt fra student til treaty trader, og synes vel også at det stort sett har gått bra. Har vært borte i enkelte som har gravd mer enn andre, men stort sett synes jeg de fleste er hyggelige. De skal jo ha fingeravtrykk etc - men de jeg er borte i er stort sett hyggelige om det. Jeg styrer riktignok unna MIA for innreise, men har hatt innreise på MCO flere ganger, uten at de har skildt seg ut noe. Men var det ikke MCo som sendte absolutt alle employees på smilekurs arrangert av Disney??
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 17:48   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Uansett så støtter jeg OJB sitt forslag om å behandle amerikanere på tur til Europa på samme måte som amerikanerne behandler europeere på tur til USA.

Tanken er god den, og basert paa vaare erfaringer skjer dette langt paa vei den dag i dag. Min kone som har Amerikansk pass, valgte aa skaffe seg Italiensk Pass i tillegg, noe hun kunne gjoere legalt, nettopp for aa forenkle innreise i Europa. Paa samme maate som vi som bor i USA ikke opplever immigrasjonen som vanskelig, saa kan jeg si at det stooooor forskjell aa ankomme Europa med Norsk og Amerikansk Pass, det tar i snitt 10 minutter lengre med Amerikansk Pass....og hvorfor spoer Norske Passmyndigheter om hvorfor min kone er foedt i Argentina ??
Old 03-06-2008, 17:50   #30
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Min erfaring med MCO:

Første forsøk: Hadde glemt fire ord på baksiden av den lille grønne, og ble sendt i kø bak en smekkfull Virgin-jumbo..

Andre forsøk (i en annen skranke): Gikk greit, han var forholdsvis nøytral, helt til han spurte om hva jeg jobbet med. Jeg svarte FedEx, og fikk et "allright" og et smil tilbake..

På to av mine tre innreiser, har de spurt om arbeidsgiver, og begge gangene fikk jeg faktisk et lite smil når jeg svarte FedEx..
Martin is offline  
Old 03-06-2008, 18:05   #31
JoeW
ScanFlyer Rusty

Du jobber for en amerikansk arbeidsgiver da, om ikke annet! Jeg har pleid å svare "within the airline industry" når jeg blir spurt - relativt vanlig - selvom de er litt mer lettslupne med en nordmann med bosted USA, lokalt førerkort og visum med multiple entries...
JoeW is offline  
Old 03-06-2008, 18:51   #32
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

For en som er blond og blaaoeyd er det meste enklere .. Som da jeg paa Newark leverte 'pakka' fra ambassaden da jeg soekte om Green Card. Ble vist inn i et rom fullt av mennesker av diverse hudfarger ... Jeg saa vel litt fortapt ut der jeg sto i doera, og en 'skinhead' kom over og lurte paa hva mitt aerend var. Da han saa pakka, ble jeg tatt med rett inn paa et bakrom, papirer ble stemplet, jeg ble hoeytidlig innsverget og herren oensket meg velkommen til USA.

Til min reisepartner og ex-SAS kollegas usigelige irritasjon (han hadde foret meg med skrekkhistorier hele veien over Atlanteren) var jeg nede i kjelleren foer bagasjen kom ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-06-2008, 18:55   #33
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Gikk rimelig greit den gangen en eldre gråhåret dame satt bak skranken på MSP og tiltalte meg på norsk også når hun så passet mitt.

Old 03-06-2008, 19:01   #34
RSL
ScanFlyer Silver

Når jeg var i USA i august hadde jeg store problemer med å komme igjennom passkontrollen. Det virket som om de ikke trodde noe på at jeg bare skulle være i USA en uke. (Kanskje fordi jeg har et yrke som er ganske dårlig betalt i USA, mens jeg tjener svært godt).
RSL is offline  
Old 03-06-2008, 19:25   #35
akira
Scanflyer Silver

Har vært i USA numerous times før, og aldri har jeg hatt "problemer" med TSA Agent i Immigration skranken, utenom senest nå i april og desember. I desember og april skjedde følgende; ga passet til agent på immigration skranken, så på passet, og så på meg (er ikke etnisk norsk, er fra VN). Spurte hvorfor jeg har ett "Norwegian" pass, svarte med at familien immigrerte til Norge for lenge siden. Neste spørsmål var hvordan vi kom oss til Norge, deretter kom det 2-3 spørsmål til av samme emne. Så kom vi til de vanlige spørsmålene, "what is the purpose with your stay", "how long are you going to stay here", så bilder og fingeravtrykk. Ja, det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg inn i landet. Gruer meg nå til å dra tilbake dit til søndag. Heia USA, NOT..

Tja..
akira is offline  
Old 03-06-2008, 19:31   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Sist gang, November, etter at jeg hadde sagt jeg var student og og var her for "pleasure" spurte fyren om jeg var i New York for å feste. Svarte: "Oh yeah" og fikk et "Have fun" og stempel i passet tilbake
Old 03-06-2008, 19:34   #37
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ducky View Post
, og aldri har jeg hatt "problemer" med TSA Agent i Immigration skranken, ..
TSA har ingenting med immigrasjonskontroll aa gjoere. De driver sikkerhetskontrollen. Immigrasjonskontrollene utfoeres av CBP (Customs and Border Protection). Begge hoerer imidlertid under DHS (Department for Homeland Security).

Saa lenge du ikke har noe aa skjule, er det ingen grunn til aa grue seg til grensepasseringen. Det de ser etter er selvmotsigelser og jug.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-06-2008, 19:45   #38
akira
Scanflyer Silver

Takk for rettelsen

Tja..
akira is offline  
Old 03-06-2008, 20:07   #39
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Der mistet du en stor stjerne i min bok....

Har truffet mer sure og personer som trenger en attitude adjustment paa innreise paa LHR til ditt kjaere GB enn paa innreise til USA

Det er jo ikke for moro skyld at det er slike regler for innreise til USA... Og som Andreas skriver, dette gjoer jo ting mye enklere enn det er i dag saa jeg ser ikke problemet. Slutt paa de groenne lappene og ingen utfylling for passasjerene.
Det her har absolutt ingenting med sure mennesker å gjøre. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke skal være likebehandling. Hvorvidt det er for moro skyld eller ikke er jo helt "beside the point". Det er klart at USA mener at de har en grunn til å ha denne kontrollen, men det har da vært terrorangrep også i Europa (og muligens mange flere enn i USA om man kikker litt etter - UK har hatt sin andel av "angrep", men da riktignok ofte utført av irer).

De få gangene jeg har vært gjennom sikkerhetskontroll i USA så har det gått utrolig smertefritt - med eneste unntak at det tok litt tid å komme inn ved ankomst i SEA. Jeg har også lite å utsette på immigrasjonen i UK, som jeg jo går gjennom hver eneste gang jeg reiser til UK fordi de er utenfor Schengen (og til UK har jeg reist mange ganger).

Hvis denne nye ordningen er en forenkling av dagens system så er det selvsagt en forbedring, og det har ikke jeg noe i mot. Jeg har bare litt problemer med å akseptere at det USA finner på skal vi uansett underlegge oss. At USA er noe mer paranoide enn europeiske land er ingen god unnskyldning. Om det faktisk er slik at amerikanere behandles likt i Europa som europeere behandles ved ankomst i USA så er min målsetting oppnådd, og min kommentar overflødig.
TOS is offline  
Old 03-06-2008, 20:10   #40
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Jeg har også lite å utsette på immigrasjonen i UK, som jeg jo går gjennom hver eneste gang jeg reiser til UK fordi de er utenfor Schengen (og til UK har jeg reist mange ganger).
Hadde du ikke vært fra et EU/EØS land så hadde immigrasjonen i UK vært litt mer tungvindt da du blant annet må fylle ut en immigrasjonskort og ikke bare vist passet
Closed Thread

Posting Rules