![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
TAC.... nå i pressen
Ørepropper mot forsinkelser GARDERMOEN: Flyselskap innfører "Formel 1-teknikk". Av Rune Bernhus Publisert 10.05.2008 - 16:40 Oppdatert 10.05.2008 - 17:42 Tips en venn om denne saken Skriv ut denne siden I en internasjonal undersøkelse er SAS Norge rangert som det mest punktlige flyselskapet i Europa. Tallene for europeiske flyselskapers punktlighet er hentet fra et amerikansk selskap som overvåker presisjonen til flyselskaper og lufthavner. Nå tar SAS i bruk det de selv karakteriserer som "Formel 1-teknikk" – eller ørepropper om du vil – for å gjøre stoppet på bakken mer effektivt. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3530549.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Så dette i bruk hos SAS for første gang i går. Så litt merkelig ut at purseren hadde bluetooth headset på seg i døråpningen. Først trodde jeg faktisk at det var en som hadde vanskelig for å skille arbeid og fritid
![]() Artig at man prøver noe nytt. Blir interessant å se om dette har noe effekt. Har allerede hørt at de sliter litt med at headset´ene ikke muter når de skal, og at man derfor har plukket opp samtaler som ikke var ment for resten av crewet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]() Quote:
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Lurte jeg også på....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,518
|
![]()
United proevde noe lignende for et par aar siden .. total flopp ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Quote fra artikkelen:
"Hvis for eksempel en av passasjerene som har sjekket inn, likevel ikke møter opp, slipper flyvertinnen å gå ned til stueren for å si at bagasjen til denne passasjeren må tas ut, forklarer Midteide" Slike ting er jo en sak mellom rødhette og ulven(e)! ![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Har brukt dette en stund nå og synes det fungerer veldig bra. Kommunikasjonen mellom mellom Gate, F/D og CA går mye raskere og vi unngår det vi kaller "minute stealers" hele tiden.
Har forøvrig ikke hatt problemer med forstyrrelser. Konflikten kan komme på stasjoner som ikke har så mange "linjer" slik at det blir mange flighter på samtidig. Så langt er fordelene med systemet i klar overvekt. De jeg har snakket med i SGS er også veldig fornøyde. Det er stadig vekk småting som de nå kan avklare direkte med kabinen eller cockpit. Alle er nå i større grad i "loopen" og slipper å lure på hva som skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Var som sagt første gang jeg så det i bruk i går. Boardingen og hele prosessen med å få sendt avgårde flyet gikk faktisk forbausende raskt, men det kan jo ha vært tilfeldig selvsagt. Men bra om dette faktisk speeder opp ting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Problemene ligger (iallfall på OSL) i at forbindelsen mellom radioene vi bruker i gaten/loadmaster og opp mot mobilene som crewet bruker noen ganger er dårlig.
Men når alle er koblet opp går det raskt å rette opp i ting som skjer. Loadmasterne har også fått nye hørselsvern, med radio slik at de faktisk hører at de blir ropt opp når de jobber i støyen. Og selvsagt er det ikke purser som sier fra til lasterne om den manglende pax, det er jo gaten. Skam deg Midteide |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Det som er noe av det nye her er da at også kabinen, i alle fall ved Purser også er på sambandet, noe som ikke er tilfelle ved bruk av radio
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Ikke bare purser, men også cockpit
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
dette ble vel innført av SAS Sverige for noen år siden, og fungerte bra der, så godt at det nå rulles ut i Norge også. Veldig bra!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,595
|
![]()
Det er merkbart at dispatch av SK flyene går kjappere de siste få måneder som kunde. Særlig fra OSL. Fortsatt er det en del "gamle ringrever" av C/A's som tydeligvis skal ha sin tilmålte tid før pax'en slippes ombord , men disse begynner å bli i mindretall.
De bør være oppmerksom på at folk som reiser hyppig og regelmessig legger merke til hvem de er. Det er flott å se driven som gjør seg gjeldene nå med kjapp turnaround av SK maskiner. Sist uke holdt skipper'n på en av flightene jeg reiste med klargjøring av kabinen sammen med C/A's. Det var nye toner og imponerte meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Jeg har vært med å cleana både Finnair og KLM sammen med flygere, kabin, Sodexho you name it - får ofre litt for rutetia'
![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,384
|
![]()
Knallbra...og igjen så satser SAS på teknikken. Har sett flere bruke denne "proppen" - synes det ser tøfft ut på eldre damer jeg. Og tallene taler vel for seg - SAS Norge sliter jo ikke akkurat med punktligheten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Vem var det som kom på å kalle dette for "Formel 1-teknikk"? Trodde det var raske dekkskifter tråden handlet om. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort | Dag Viking | Flyforum | 286 | 01-11-2013 00:28 |
SAS innfører paid upgrades på IC-ruter | ILS2 | Reiseforum | 44 | 27-08-2009 13:16 |
Ny teknikk mot terrorister | Nick Figaretto | Flyforum | 3 | 18-04-2007 11:10 |