![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Solen har varit framme idag, så jag passade på att besöka två flygplatser. Vi börjar på Arlanda...
![]() Ethiopian kommer in på 01R från Rom och Addis Abeba ![]() Strax därefter bytte man till 26 för landning, och en av de första som ramlade ner var Finnairs E170. ![]() Snart historia men fortfarande full fart på dessa Super 80-maskiner. ![]() Reversering är alltid spännande att fotografera... ![]() Det pågick arbete vid klubbens Caravelle, och 747an i bakgrunden förbereds för flytten till sin nya plats mellan flygskolan och R-rampen där hon blir vandrarhem i vinter. ![]() MAPjets MD-83 har varit på Arlanda en längre tid. Nu är den helvit, när jag såg den senast stod det "Mesopotamia Air" på den. Om det är samma individ? ![]() Till min stora glädje står DC-8-62 VP-BHM kvar efter tre månader på Arlanda. .. ![]() ...och idag var främre dörren öppen så man kunde få en unik blick in Eftersom lunchlugnet tog vid så körde jag söderut mot Bromma, där det fortfarande var lite action. Tyvärr var motljuset katastrofalt där jag stod på Ranhammarshöjden, nästa gång får det bli på andra sidan banan där det lär finnas en bra plats att fotografera från. ![]() Avitrans Nordics Saab 340A(QC) rullar ut mot bana 30... ![]() ...följd av Skyways F50 som man annars ser oavbrutet på Arlanda. ![]() Malmö Aviation har fortfarande några sponsormålade Avrojets. Här kommer SE-DSX med reklam för Dagens Industri. ![]() En annan som är populär bland spotters är den som bär reklam för det svenska fotbollslandslaget (eller något liknande, jag kan inget om sport...) Det var det, mycket nöje! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
FLOTT!
![]() ![]() Fine og skarpe var bildene i alle fall ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Sedan dess har 3D-NEE varit parkerad i ena hörnet av K-rampen på Arlanda, det som populärt kallas "flygmuséet" eftersom det även finns tre Caravelle där. Motorerna plockades av förra året och sägs vara renoverade och i drift igen. Eftersom det är förbjudet att skrota flygplan på Arlanda, och flygplanet inte får flyga mer, så fanns det ett problem. En entreprenör i Uppsala köpte flygplanet förra året och har som mål att bygga om det till vandrarhem placerat vid infarten till Arlanda. Om detta projekt lyckas, kommer han att göra liknande "Jumbo Hostels" på andra flygplatser i världen. Mer info finns på jumbohostel.se och om allt går som planerat får ni mer information efterhand som projektet framskrider ![]() @Fly1980: Det finns ganska många bra platser för spotting på ARN, men det krävs någon form av transport om man inte vill spendera timmar med att gå mellan platserna. En ny "spotterkur" kommer enligt uppgift att byggas vid 01L/19R, i närheten av brandstationen, och då kommer man att ha bra utsikt över terminalområdet också. Vid 01R/19L finns förutom den nuvarande spotterkuren även en stor grushög ungefär vid mitten av banan, det är därifrån jag tagit bilden på Ethiopian 757. Last edited by HansJ; 05-05-2008 at 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fine bilder! Om en skulle ta seg en tur bortover- stiller du kanskje som guide?
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jag var ute en kort tur även idag för att se en IL-62 som påstods vara på besök, men det visade sig inte stämma. Eftersom jag gillar MD-87 så tog jag istället en ny bild på SE-RBA som är riktigt "lækker": ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Arlanda, Bromma och Landvetter stängda 19/5 | Bengt | Flyforum | 16 | 28-05-2016 16:52 |
11 bilder från Arlanda 26.6.08 (MD-11 m m) | HansJ | Bilder & foto | 24 | 04-07-2008 15:07 |
16 bilder från Arlanda 21.5.08 | HansJ | Bilder & foto | 20 | 29-05-2008 11:34 |
Några bilder från Arlanda 25/5-08 | Axelll | Bilder & foto | 1 | 26-05-2008 14:30 |
Flygkatastrofen i Kälvesta (Bromma) 1977 - då och nu | HansJ | Flyhistorisk forum | 2 | 19-05-2008 14:01 |