Re: Hvilken rwy på TRD?
Vind har mest å si, man vil lande med motvind for da har man mindre fart over bakken. Mange godtar likevel opptil 10kt medvind dersom de får fly kortere, derfor kan man når trafikken tillater det ta av eller lande en eller flere mot den banen som "er i bruk". Feks dersom det er svak vestavind og bane 27 i bruk kan en avgang mot Arlanda gå på 09 og den ene ankomsten i nærheten fra Ålesund komme inn på 09.. Begge får fly kortere og sparer flytid og penger, alle vinner på det. Men det blir gjerne litt som at de som vil ha motsatt bane av det som er i bruk har vikeplikt for resten, så dersom bruk av motsatt bane skaper vesentlig forsinkelse for andre lar man være det.
Når det gjelder type approach til Værnes kommer det mest an på været, er det fint vær (høy skydekkehøyde) avtaler gjerne Værnes med Bodø ATCC at de sender all trafikk mot MALOV/Malvik (TO) eller TUSMO (avhengig av bane i bruk) for visuell innflygning. Noen ønsker likevel ikke å fly visuelt (gjerne utlendinger som kanksje ikke er så kjent) og de sendes mot ILS.
Som F35Landing skriver kan ytelser på noen fly begrense hvilke baner de kan bruke. På Flesland er det av og til et fly som må ta av på bane 17 selv 5kt medvind pga rullebanen ikke er plan..