![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Dagen i dag: Stod opp i Lake Wales, spiste nok en IHOP-frokost, før vi sjekket ut, og satte oss i hummeren på vei mot Titusville igjen. Fant igjen Best Western Space Shuttle Inn, hvor vi fikk to rom.. Ble en lunch på Waffle House, før vi kjørte av gårde, og endte opp på et sted kalt Astronauts Hall of Fame, dedikert til de som frivillig reiser ut av atmosfæren vår.. Et lite museum som var interresant nok.. Kjørte deretter videre, og fant et større museum rettet mot romfart, men de stengte da om 45 minutter, så vi droppet det.. Kjørte til hotellet, og deretter bort til en kamerat av Fredrik (Han har jeg vel ikke nevnte tidligere.. Han var bl.a. med oss til Sun and Fun..), hvor resten av gjengen testet bassenget de har på området hvor han bor.. Av hensyn til forbipasserende, samt et par små (svenske) barn, beholdt jeg klærne på, og holdt meg på land.. Nå er det snart middag, og da tviler jeg på om det skjer noe særlig mer spennende i kveld.. I morgen håper vi å komme oss til FRA igjen, med søndagsflighten som backup.. Den ser forsåvidt mer lovende ut, så vi får se hva det blir til.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
All honnør gutter, dere er fa.. så freske ! Elsker deres stunt/tripreport/reiser/bilder etc. Stå på, håper å møte dere en dag på en rar HOLME( joda dere leste rett ) et eller annet sted på jorden !!
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jag vill klaga! Ser att Martin är online, var är han med rapporten och MountainDew med bilderna!?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vakkert blikk !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fantastisk rapport - igjen!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Morsom rapport - men jeg er klar for litt flybilder ogsaa!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Sitter boyz r us/solokameratene fast på en eller annen flyplass og sliter med fullbookete fly siden vi ikke har hørt noe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hei!
Da var vi kommet oss vel hjem. Takk til Martin, Martin og Øustein for en flott tur!! Det vil komme en ny trip-report med detaljer og masse bilder fra flyturene og FL ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ok, hvor var vi?
Middagen som vi skulle ut på sist jeg skrev, ble intatt på TGI Fridays, uten at jeg er helt sikker på hva det het der vi var, men god mat var det, og hyggelig betjening.. Spiste en pastarett med reker og kylling, og avsluttet med en Mojito, hvor jeg selvsagt fikk beholde glasset (typisk, når en reiser med kun carry-on, så skal man ha plass til et glass også.. Fikk låne litt plass hos Øystein, så det ordnet seg.. Etter Fridays,dro vi innom noe som het Ron Jon's Surf shop.. Var vel mest for å titte.. Dermed ble det Walmart, og nå falt jeg for Speedbirds uslåelige overtalelsesevne.. (Han har bl.a. fårr meg til å kjøpe både en skinnjakke og en klokke i SEA..). Tidligere i uken hadde som nevnt Speedbird og Øystein kjøpt hver sin speilrefleks (Nikon D300), og jeg hadde såvidt prøvd Speedy sin, da jeg begynte å falle for speilrefleks, og hadde sånn smått begynt vurdere om jeg kanskje skulle kjøpe.. På kameraavdelingen på Walmart, viser Speedy meg et kamera kalt Nikon D40, som han mente var greit å begynne med.. Litt frem og tilbake, før han fikk overtalt meg.. Kamera, med en linse som måler fra 18-55 mm kostet USD 498,84. Slang med en kamerabag til USD 9,97, samt litt taxes som ble 30,53 USD.. Oversett dette til NOK, så ble mitt Mastercard belastet med tilsammen 2713,69 NOK.. Da er det gøy å vite at huset alene koster nesten 3300 her ![]() Mange gjør nok mye rart i fylla, men hvor mange her kan si at de har kjøpt speilreflekskamera klokken ett om natten etter en runde på Fridays? ![]() Last edited by Martin; 17-04-2008 at 00:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Lørdagen: Ble benyttet til å besøke Kennedy Space Center.. Ble bl.a. kjørt rundt med buss til steder hvor man bl.a. kunne se der de skyter opp ferja, og der de pleide å skyte opp månerakettene i gamle dager.. Trodde vi kom hit forholdsvis tidlig, men allikevel var vi blandt de siste som gikk.. Flighten på lørdag gadd vi ikke engang å prøve på, da den i følge diverse nettsider viste seg å bli forholdsvis full. søndagen derimot så bedre ut, så vi var egentlig bestemt på søndag hele tiden, selv om det ville medføre at flere av oss kom for sent på jobb..
Kvelden ble etterhvert avsluttet med en middag på et "spis-så-mye-du-vil-for-45-dollar"-sted, anbefalt av Eivind, en bekjent av Mountaindew som lærer å fly hjulvisp der borte.. Interresant konsept, hvor man forsynte seg med tilbehør fra en stor buffet, også kom det kelnere med kjøtt av alle varianter, og skjærte av biter rett på tallerkenen.. så hadde man en liten "lapp", som man la den ene eller andre veien, for å signalisere om man ville ha kjøtt eller ikke. Hadde man nok, så snudde man den, og slapp masende kelnere, ville man ha mer, så snudde man den tilbake, og de kom løpende med all slags godsaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Søndag: Vi dro ut til en liten flyplass, hvor skolen til Eivind holder til, for en liten omvisning.. Her var det stort sett en drøss med helikoptere, noe GA-fly, og en 727 som brukes til flighter hvor hensikten er å oppnå vektløshet.. Den hadde det klingende navnet "G-force one".
Deretter dro vi innom Florida Mall, hvor det skulle tittes på kamerautstyr igjen, i samme butikk hvor Øystein og Speedy kjøpte sine Nikon'er.. Kjente igjen han ene bak disken, som også kjente igjen oss, og jeg kunne tydelig høre han nevne for sin kollega: "These guy's came in the other night and bought two D300's".. Nok en gang var Speedy på banen med overtalelseskraften sin, og jeg hadde nå kjøpt med enda en linse, fra 55 til 200 mm.. Original Nikon, med bildestabilisator.. Allikevel har jeg brukt bare ca. 700 NOK mer enn hva huset alene koster på japanfoto.no.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hjemreise: (fortsatt søndag ettermiddag)
Etter fotohandling, var det kjapt innom å fylle tanken på leiebilen, før vi dro ut til MCO.. Leverte inn leiebilen rundt klokken 16, og hadde 4 timer til flyet skulle gå.. Siden turen skulle gå som ID-pax, og vi håpet bå biz, måtte man shine opp antrekket litt.. Etter tur forsvant vi inn på et toalett iført "normale" klær, og kom ut igjen i dress, klare for hjemreise.. Flyzed.com (en internettside som Speedy bruker for å liste oss på flighter, som han må gjøre i tillegg til å ha printet ut den fysiske papirbilletten), hadde vært nede før vi dro fra hotellet, så vi var spente.. Gikk bort til LH sin innsjekkskranke, hvor Speedy forklarte hvem vi var, hvor vi ville, og hvorfor vi ikke hadde fått gjort alt helt sånn vi skulle.. Vi fikk tilbakemelding fra en utrolig hyggelig agent om at C-klasse var full, så det kunne vi glemme, og at hele flighten ellers også så full ut.. Men, han fikk listet oss, og gav oss boardingpass med påskrevet "Stand By".. Tuslet mot Security, hvor klokken min pep igjen.. men istedenfor en runde med håndscanner, ble det å gå tilbake å prøve på nytt.. Forøvrig et arting opplegg de har på MCO, er tre forskjellige køer, etter hvor "flink" du er.. En for en som omtrent aldri er ute og flyr, en for "The Casual Traveller", og en for "Expert Flyer". Et genialt opplegg, vil jeg si. Sistnevnte var anbefalt for de som flyr minste to ganger i måneden, og var kjent med TSA-prosedyrer.. Selv om jeg ikke flyr riktig så ofte, gikk vi dit.. Vel gjennom, tok vi toget ut til en av de fire "øyene" som omgir hovedterminalen.. All innsjekk og security foregår i terminalen, mens gatene ligger ute på øyene, mens palmer og små tjern ligger i mellom.. Egentlig en riktig koselig flyplass sånn sett.. Der ute ble et siste amrikansk måltid inntatt på Burger King.. (Andre gang i livet jeg spiser på Burger King i dress..) Tuslet bort til gaten, og ventet.. Øystein og Speedy luftet D300'ene sine, mens jeg og MD passet bagasjen, mens MD samtidg overhørte en samtala mellom gatepersonllet og kapteinen om han evt. ville ta med noen på klapp.. Her hørtes det fullt ut, ja.. Så plutselig fikk jeg (som førstereisende på ID) en positiv overraskelse.. Under boarding på FRA på vei til MCO, hadde vi blitt stående og vente, helt til alle med Standby-billetter fikk beskjed om å boarde, og vi fikk tildelt sete i det vi gikk ombord.. Nå ble vi plutselig ropt opp hele gjengen, pluss noen andre, og fikk faktisk tildelt boardingpass, i god tid før boarding begynte.. Lettet pustet vi ut over at vi hadde kommet oss med, med tildelt sete, dog i Economy.. Det ble også nevnt at en ID-pax i First hadde blitt degradert til Biz, så det er virker som de selger bra med de dyre billettene også.. Denne gangen klarte de til og med å plassere oss nogenlunde samlet: Jeg og MD fikk seter ved siden av hverandre på en to-seter, mens Speedy ble plassert på en toseter på motsatt side.. Øystein reiste "på egenhånd", så han ble plassert et stykke lenger bak.. Allikevel endte det med at MD og Speedy byttet plass, og at MD igjen byttet med Øysteins sidemann, slik at de satt sammen på en toseter på venstre side på rad noen-og-førti, mens jeg og Speedy satte på høyre side, rad 33, ironisk nok, bak to nordmenn.. På vei ned gjennom broen, møtte vi igjen den hyggelige innsjekksagenten, som, i det vi passerte han, sa: "You were really lucky now!!".. Jepp, her var de fire siste setene tatt av fire unge håpefulle fra Norge.. Pushback foregikk nok omtrent på rute, for de virket som de ikke nølte med å pushe, da flere faktisk ennå ikke hadde satt seg da 330'en (forøvrig D-AIKE, samme individ som vi fløy over på tirsdag..) begynte å trille bakover.. Tok av sørover, og snudde nordøstover.. I motseting til ruta nedover langs kysten sist, la vi oss litt lenger ut i havet, på vei nordøstover.. Ble en GT og pretzels, og etterhvert mat. Valgte denne gangen kylling (alternativet var nok en gang pasta.), som ble skyldt ned med cola og vann (i hvert sitt glass, selvsagt..).. Som all flymat er for meg: Ikke direkte spennende, men ikke verre enn at jeg spiser opp. Resten av flighten gikk med til å forsøke og sovne.. Ironisk nok, klarte jeg det samme som sist jeg fløy østgående longhaul: Våknet når frokostralla var tre rader foran meg. Ble forøvrig servert av en meget hyggelig, mannlig flyvert. Under middagen spurte Speedy om to rundstykker, noe han selvsagt kunne få.. Under frokosten satte paret foran oss tilbakelent, noe som gjør det hakket verre og spise.. Men uten at vi engang hadde nevnt noe, spurte han de pent om de kunn e rette opp stolryggen.. Da hadde selvsagt setet foran Speedy hent seg opp i en midt-i-mellom-poisisjon, noe han beklaget dypt ovenfor Speedy. Ingen av delene var noe mer enn forventet, men han gjorde jobben med et smil, og da blir jo vi som kunder også fornøyde. Pluss i margen til han. Etter frokost ble det landing på FRA, og taxing inn til gate A52, hvor vi var en drøy halvtime før rutetid.. Ellers et utrolig hyggelig crew.. Paret bak oss hadde IFE-skjermer som ikke virket, og jeg hørte ord som "..champagne from business class??" og lignende.. De ble tydeligvis skjemt bort, og jeg antar det var derfor.. Det samme skjedde dessverre ikke da Øystein sin ikke virket på turen vestover |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mer hjemreise: (Mandag morgen)..
Etter ankomst FRA, hadde vi ca. to timer til det gikk et fly til OSL.. Vi var listet på et som gikk rundt klokken 17, og billettene våre stod det ARN på.. Vi prøvde dermed nærmeste Transfewr Center, men de mente at det var gate-personalet sitt ansvar om de ville ta oss med eller ikke.. Vi tuslet dermed i retning pir B, hvr OSL-flighten skulle gå fra, via et lite tog, hvor en eldre dame gikk rundt og mumlet noe på tysk som ingen forstod, og da toget stoppet ble det nok litt for vanskelig for henne og forstå at hun skulle gå av på motsatt side av toget.. Heldigvis hadde hun med seg en som jeg tror var hennes mann, så de kom seg vel dit de skulle.. Fremme i Pir B, var det å prøve et nytt transfer center, hvor det ikke var noe problem i det hele tatt at vi var listet oss på neste flight, samt hadde billetter til Stockholm.. Vi fikk dermed utstedt boardingpass, også nå med påskrift "Stand By".. Det var en passkontroll for å komme inn i Schengen, og deretter en ny security. Prøvde denne gang med sko på, og det gikk bra.. Her ble forresten Speedys koffert manuelt sjekket av en kontrollør (altså, åpnet og rotet i, slik at Speedy nærmest måtte pakke kofferten på nytt..). Er litt spent på hvorfor.. Fant gaten, og med enda en time til departure, ble det tid til lit påfyll av føde; en kjapp baguett med ost og skinke og en iste. Her traff vi også igjen Øystein, som hadde bagasje han måtte hente og sjekke inn på nytt.. Denne var forøvrig tag'et med Priority i MCO, og hadde kommet som nummer 5 på båndet i FRA.. Tuslet så mot gate B7, som er en bussgate.. Etter litt venting, ble navnene våre ropt opp, og vi fikk boardingpass.. Det ble biz på Meg, MD og Speedy, lettere spredd utover rad 2 og 3, Mens Øystein (som faktisk hadde listet seg i Economy), satt på rad 23.. Jeg havnet på 2F, ved siden av en jeg ikke aner hvor var fra.. Ikke sa han noe, men han leste en engelskspråklig avis.. Speedy og MD havnet på rad 3, på hver sin side av midtgangen, men siden Speedy satt alene på venstre side, hoppet MD over dit... Flyet var LN-RNN, en 737-700, med SAS Braathens logo.. Det var tre rader biz, tre rader Extra, og restenn economy.. I biz var 9 av 12 seter opptatt, og videre bakover aner jeg ikke.. Det ble en drinkservice, og det ble mat; kylling og pasta.. Smakte mer enn greit nok, og bedre enn maten på LH.. En liten ting må jeg forøvrig få lov å "klage" på: Når jeg får en fancy tøyserviett, så blir jeg faktisk littegrann skuffet, når jeg ruller den opp, og finner bestikket inni en plastpose, sammen mes salt/pepper/sukker.. Hve med å legge kun bestikke, løst inni servietten, og heller servere posene med salt/pepper/sukker ved siden av? Pushet ca. 20 minutter etter rute, men i følge sas.se (.no var nede, gitt), landet vi 3 minutter etter rute på OSL.. Ble i tillegg gate 30, så da var det rulletrappa rett ned til bagasjehallen, og etterhvert tuslet jeg og Speedy ned til STS og satte oss i bilen hans og satte kursen mot Maura.. ALt i alt, vil jeg si det har vært en knall tur, litt annerledes enn det som er en vanlig tur for meg.. Takker alle som var med for en riktig hyggelig tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
CC and proud of it.
|
![]()
Flott trip report Martin!
15 mai er det min tur, blir vel en artig opplevelse med 2 barn og 2 stopp før destinasjonen nåes ![]() ![]() Olav
![]() |
#35 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Fortsettelsen var like bra... Når går neste tur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Upcoming Flights: 09\07\08:CO39 OSL-EWR B752,CO1185 EWR-ORD B735,11\07\08:CO147 ORD-IAH B733, CO1566 IAH-SFO B739,13\07\08:CO652 SFO EWR B738 17\07\08:CO38 EWR-OSL B752
![]() |
#38 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ok.. Resten av mine bilder fra turen, alle tatt med mitt nye Nikon D40 kamera, og lettere ødelagt i Photoshop.. (Konstruktiv fotokritikk mottas med takk..)
![]() Utsikten fra rom 287, Best Western Space Shuttle Inn, Titusville, FL ![]() Parkeringsplassen utenfor Kennedy Space Center. ![]() En ATM; En artig automat, hvor du gjetter 4 siffer, også vinner du penger!! Du kan til og med velge hvor mye du vil vinne!! ![]() En motor som Speedy lurte på om han skulle ta med hjem og montere på Passaten sin.. ![]() "Hangaren" hvor de skrur på romferga.. ![]() Nok en motor som Speedy.. (osv, osv..) ![]() ..eller på denne, kanskje?? ![]() Romferge ![]() Solnedgang ![]() På vei til flyskolen til Eivind for en liten omvisning.. ![]() Hjulvisp ![]() Det norske flagget hang bortgjemt i et hjørne, sammen med dette, som ingen egentlig kunne gjette hvilket land kom fra.. ![]() En tydelig interresert tekniker.. ![]() G-Force One Det var det jeg hadde av bilder.. Mountaindew hadde et kompaktkamera som ble brukt kontinuerlig, og jeg tror Speedy har planer om å lage en foto-trip-report av de etterhvert, med bilder fra hele turen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det var neste ID tur jeg mente å spørre om...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Artige bilder fra Kennedy!
Noen av bildene er tatt fra ca samme vinkel som jeg brukte i fjor da jeg var der! Ellers en morsom rapport ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hotel på St. Martin | Roxman | Reiseforum | 12 | 10-01-2011 21:27 |
For Martin | LN-MOW | Bilder & foto | 27 | 06-10-2009 10:49 |
Gratulerer med dagen til Martin (Martin)! | Speedbird | Flyforum | 49 | 24-09-2008 23:14 |
Grattis Martin... | EB | Flyforum | 19 | 25-09-2007 16:43 |