![]() |
|
![]() |
#21 |
Newcomer
|
![]()
”13.03 EWR-HNL CO 15 764”
I så fall satt vi på samme fly ut til Hawaii. Registrerte ingen nordmenn om bord, men mener jeg hørte noen svenske stemmer. Var der bare en uke (3 dager på Oahu og 4 dager på Big Island). Følte vel at været ikke var helt i vår favør, mulig dere var heldigere (Varierer ofte mye avhengig av hvor på øyene en er). ”Takk til learjet for hjelp til herlige seter hele veien !!!” "Ikke nødvendig med knebeskyttere på de setene vi har både på 752 0g 764" NÅ ble jeg nysgjerrig. Mine begrensede erfaring med disse flyene (764) er at det ikke finnes noen bra setter i Y (Hvertfall ikke for meg med mine 190+). Eventuelle ”innsidertips” i så måte mottas derfor med stor takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takk for MMS fra PresidentClub Reidar, så ut som en grei utsikt - hyggelig også at dere kom dere med flyet til OSL
![]() Gleder meg til bilder og rapport!
![]() |
#23 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Du verden hvor deilig det er å lande 0835 på OSL med sol og nysnø med CO etter to netter på fly istedenfor å lande i FRA, MUC, AMS, CDG , CPH etc og måtte kjempe seg videre gjennom pass og vente på et nytt fly til OSL som tar et par timer .....
CO er en velsignelse for oss i Norge ![]() ![]() Rapport følger om noen dager...... Kanskje en hel uke.... ![]() ![]() Til driver555, joda vi satt på 16AB, bulkhead første rad etter business. Ingen seter foran, kanskje litt begrenset benplass for 1.90 men jeg har liten kone ![]() Været for oss var perfekt, men hvis du var på Big Island og Hilo så regner det hver dag, mens Kona har topp vær ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hører de roper stadig opp at de trenger frivillige til å ta andre fly/ruter + 4000 kr kompensasjon og Business. OSL ruten trenger tydeligvis større kapasitet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Du har rett MountainDew. Ukene rett før påske var rimelig heftige....
Mine kilder sier at det blir nok ikke noe mer kapasitet i år slik det ser ut pr i dag. Men mye kan endre seg. Velkommen hjem Reidar. Gjorde oppgjøret for salget ombord på dagens flight fra EWR, og jaggu der dukket et kjent navn opp på noen kuponger. Håper dere hadde en trivelig tur. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
CO har et fint system. Da vi sjekket inn i HNL 18 timer før EWR-OSL avgangen, kom det opp i boookingprosessen på innsjekkautomaten på Eliteskranken et spørsmål om vi ville bli
"kastet av" mot betaling. Trykket Yes og fikk da bekreftelse skriftlig som vi tok med til skranken på EWR. Vi ble i realiteten "kastet av" mot $ 500 x 2= $ 1.000 plus hotell og mat. Hjem med samme flyet i dag. Men i siste øyeblikk ble vi sendt ombord. Antar noen ikke rakk connection ? Vi fikk ovennevnte valg eller fly via Manchester samme kveld. Vi var meget trøtte allerede etter nesten 9t imer HNL-EWR og valgte hotell og planla å dra på Manhattan i dag siden bagasjen ikke måtte taes ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Når det gjelder CDG og AMS er jeg helt enig med deg. Bare rask som har hjemmebaser på de flyplassene ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vet egentlig om det var $ 1.000 for to i cash eller vouchers. Glemte å spørre. Men for meg og fruen og få så mye penger/voucher pluss mat hotell for et døgn er helt OK. Selvfølgelig er € 1.200 for to mye bedre.
$ 1.000 kan uansett veksles innfor 1.3 nye bill. med CO til EWR. Men ingen ville savne oss hjemme likevel. Ingen familie i live lenger. Som sjæf for et knøtt lite anonymt, kjedelig ukjent enkeltmannsforetak ville jeg bare ringt min innleide sekretær og fortelle: " Dø, sjæfen er litt forsinka. Pubrunde i Big Apple, hold fortet 24 timer til. Hvis krise ring 9....etc. " ![]() Tripreporten er startet og kommer om et par dager... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette var min 15. tur til Hawaii siden 1970. Siste 10 årene nesten en gang om året. Min kone’s 12 tur. Billettene ble kjøpt april 2007 for kr. 8.068 per pax.. Ser man på CO for februar 2009 kan en komme ned i vel kr7.700 på enkelte datoer. Rimelig i forhold til fløyet distanse som er på hele 13.935 km.
Var oppe kl 0200 og sjekket innkommende CO 38 fra EWR og det var ship 135 og ca. 30 min forsinket ut fra EWR og tilsvarende inn til OSL. Ankom OSL 0800 og rett til Eliteskranken. Nest først i køen men relativt lang kø til vanlig skranke. Mens vi sto der ringte også learjet skranken og forsikret seg om at vi fikk best mulig behandling. Rask og greit unna med beste seter i huset helt til HNL. 16BC til EWR først med mange knyttenever til raden foran. Så direkte til OSLounge med invitasjonskort . ![]() I god tid til gate 53 og grei Elite Access boarding. Ship 135 har ikke AVOD. Smekk full, antar 100% ( eller høyere, noen infants også ). Kapteinen informerte om at vi ville ta igjen det tapte grunnet ikke så mye motvind og komme til EWR on time . Raskt av gårde. First officer var forresten norsk denne dagen. Rask service av drinker og snacks. CO tar $ 5 for alkohol. MEN de drar ikke med seg kortleser. Da går alt så mye raskere også. Cash er godtatt, også norske mynter . Så senere noen feststemte nordmenn betalte ( opplært av SK ) med kort .( Ved taxfreesalget mottok de alle ledende valutaer , kort og reisesjekker ). Da de kom til oss sa den mannlige CA at han hatt fått beskjed om å ta vare på oss – må være learjet ![]() Matvalget var chicken eller beef. Maten så OK ut og jeg prøvsmakte beefen. Men jeg har lovet aldri å kritisere flymat. Uansett hva vi får har vi null appetitt. Tok to wienerbrød, medbrakt. Det gjelder de ganger i har fløyet C-klasse også ( selvfølgelig oppgradering , aldri betalt for det ). Null appetitt der også. Betjeningen var meget hyggelig. Halvsov en stund. Taxfree kom og fruen, expert på parfymepriser, fant ut at en spesiell var meget prisgunstig ( $$ pris om dagen ). Før landing var det et lite måltid . Husker ikke hva det var. Noen spiste det. Så en pussighet. Siste flyet vi så under takeoff på OSL var en An-224, og et av de første vi så på EWR !! Raskt ut og immigration tok mindre enn 15 minutter. Så hentet vi bagasjen og dro til flyplasshotellet. Vi besluttet ikke å dra til byen siden det var relativt sent og vi skal jo til NYC i september igjen med CO. Spiste og slappet av til neste dags tur til HNL…Brukbar restaurant, nyåpnet ved hotellet. NESTE DAG: CO 14 hadde avgangstid kl. 13.20 med 764. Avstanden EWR-HNL er 692 km kortere enn for eksempel OSL-BKK. Flytiden var satt opp til 11 timer. Kapteinen opplyste senere om at det ble 10t. 44 min airborne time. Check in counter 6 for Elite pax, fort gjort, ingen foran oss. Så rask security og til den stoore Presidents Club med flott utsikt over Terninal C og flyene der. Ble veldig glad i den stoore baren der og hadde litt av hvert på øl og vinsiden. Selvfølgelig i sofa ved vinduet . Ved ankomst til loungen fikk vi beskjed om 55 min delay og dame ymtet litt bekymret noe om at noe var ikke helt som det skulle være uten å si hva, men flyet kom tomt fra North ( South ?? ) Carolina. Vi så maskinen komme inn til gate ca. 1 time før avgang fra loungevinduet. Da vi kom dit kom den ene beklagelsen etter den andre om at rengjøringen tok veldig lang tid. Crew måtte vente ute. Senere fortalte kapteinen om at det kom fra MILITÆR charter til Carolina før ankomst EWR . Fikk rare ideer. Har det vært dimmefest om bord etter Irak ?? Flyet måtte sikkert ha sett jævlig ut. Tror LN-MOW kan forklare hvordan flyene ser ut etter militær-charter ?? ![]() Vel boarding og vi kom av gårde ca. 90 min forsinket. Sete 16AB fremst ved bulkhead. Helt topp. CO har to typer av 764, en med en liten økonomikabin også foran rad 16 med noe bedre benplass, men vårt fly ( også tilbake ) var den internasjonale varianten med FirstBusiness foran. Pitch bakover 32 ” som så helt OK ut. Herlig , luftig cabin med 777 interiør. I taket store LCD – skjermer som hele tiden viste Airshow og en kunne følge med på routingen uten å måtte bruke sin egen skjerm. Kortest distanse er ved ca. å passere SFO, men vår rute begynte ved å vise att vil ville fly rett nord for LAX. Men etter hvert ble det mer og mer sydlig rute, helt til vi passerte langt syd for San Diego inne i Mexico og fløy rett over byen Hermosilo. Det er langt syd ! ![]() Det var PTV om bord, men ikke AVOD. CO er vel det eneste selskap i USA( ?? ) som gir ut gratis mat. Like etter takeoff kom et brett med en varm beef bun/sub. Som vanlig lot vi det være. Hadde par ( små ) vinflasker og betalte med ”Continental Currency”. Det er kjekke bonger du kan lett kjøpe fra innsjekkautomater ( også automater rundt om på bl.a . EWR ). $ 25 for 6 stk. Greie å ha i lomma istedenfor å dra opp sedler og telle/veksle. Hadde fra sist tur i november. Bunkret opp bonger på EWR på hjemreisen for de kommende CO-turene framover. Mens vi sov skulle det være en snackmåltid . Like før landing et brett med noe småsnacks. Vi landet også ca. 90 min forsinket. På kvelden er det stor trafikk fra mainland. For 10-12 år siden var det mest 747, DC 10, og Tristar. Nå mest twin fra mainland . 767 i flere varianter, 777, 752 og 738. ATA har stor trafikk med 738 fra mange gateways på fastlandet. Nå også Alaska 738. NW har kun 753 bortsett fra A333 til MSP. Nok en topp tur med topp CO. Dette var tur nr. 2 OSL-EWR-OSL med CO 39/38 siden november. Tre til kommer de neste 10 mnd. En tur til PHX via EWR og to til NYC only. Takk CO for å putte OSL på kartet ….. Skal vi til kun NYC vurderer vi generelt ikke å fly langt ned i Europa for å fly tilbake igjen og se OSL utenfor høyrevingen 4 timer senere. MEN, hvis vi sparer et brukbart beløp gjør vi det, men kun med Skyteam. Annet er ikke aktuelt lenger. Heller ikke Star lenger. Fineste er jo hjemreisen . Å lande trøtte om morgenen i Sentral-Europa for å fly nordover et par timer senere, er slitsomt. Men som sagt i avsnittet ovenfor, sparer man penger vurderer vi det. Helt ærlig på det. AMS er flott. Skal en videre fra EWR kan CO være like greit også. CO har jo topp forbindelser til Sør-Central Amerika. Prisene er meget bra. Vurderer one-stop Costa Rica neste år. Deretter muligens Mexico. Til slutt vil jeg si at vi er så glade for Å HA DROPPET EUROBONUS . Eller rettere sagt gjort det til program nr. 2 for oppsamling av poeng på LH og noe på SK når det passer best i vårt reisemønster. Men kun innenfor Europa. Da spiller poeng så lite. Siden vi nå er FB gull gir en t/r HNL 30.218 poeng. DVS. TO TURER TIL HNL PÅ CO GIR 60.436 POENG ! Uttaksgrensen til HNL på FB er 60.000 poeng !! Så to turer dit ( for oss som elsker Hawaii ) gir en gratistur til Hawaii! Bedre avkastning får man ikke en gang på børsen om dagen ! ![]() EuroBonus gir kun 25 % ekstra poeng for gullmedlemmer og kun på egne flighter ( pluss BT OV etc. ) mens FB gir 75 % ekstra på alle Skyteamflighter. I tillegg er vel uttaksgrensen hos Star til Hawaii 120.000 poeng, dobbelt så mye……… Neste tur til Hawaii blir 21. desember, nok en FB bonusreise i år. Denne gang OSL-CDG-SEA(AF)-HNL-MSP-AMS(NW)-OSL(KL) . EN SPESIEL TAKK TIL learjet ![]() P.S.: Bilder ble ikke tatt. Så mange andre på forumet er overlegent bedre til å gjøre dette. Har kun basert min rapport på info som jeg håper andre kan dra nytte av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
hehe .. egentlig ikke saa veldig forskjellig fra alminnelige langruter, hvor det normalt ser ut som en svinesti uansett. Men siden charterflygninger normalt utstyres litt annerledes, maa alt strippes og gjoeres paa nytt. I tillegg maa man ha et 'security sweep' som er et krav naar maskinen gaar fra charter til rutetrafikk.
Last edited by LN-MOW; 02-04-2008 at 19:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin rapport - Continental har et glimrende tilbud fra Oslo, og dessuten fra en rekke mindre og større byer i Europa. Jeg er helt enig i din vurdering av EuroBonus - problemet er bare at vi bor i Norge og at SAS/Lufthansa har det beste flytilbudet, om ikke bonustilbudet, herfra. Reiser man mye til Amerika er helt klart Continental og SkyTeam veldig bra, men reiser man nedover i Europa eller østover blir det dyrt og vanskelig. KLM kan f.eks. være superdyrt rundt i Europa. Men med de reisevanene du har, har du jo skutt gullfuglen med både Continental og FB.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Flott rapport! Hørtes ut som dere hadde det trivelig. Lite tips: Når fruen og jeg reiser med Ted, booker vi A og C eller D og F setet. Siden amerikanske flyeslekaper er veldig flinke til å blokkere seter, er det ingen som velger midtsetet og dersom flyet ikke er fullt, slipper man å ha noen i midten. Dersom det kommer en taper, tar jo han mer enn gjerne vindus eller midtgangssetet ;-)
Quote:
![]() Jeg klarer ikke å dy meg med å svare... ![]() Jeg har også droppet Eurobonus som mitt primærkort grunnet den latterlige 25% regelen. Det betyr dog ikke at man trenger å droppe Star Alliance som har de suverent beste flyselskapene, antall destinasjoner og flighter i verden.. Setter mine betalte business og extra billetter på EB UAs Mileage Plus er et mye mer attraktivt program enn det Flying Blues er. Med UA kort er det KUN SAS som gir 25% poeng til USA. Du kan reise over dammen med LH, AC, BD, US og UA og tjene opp 100% poeng. Med UA, LH og US tjener du 100% ekstrapoeng som gullkunde, det vil si akkurat samme opptjening som du tjente til Hawaii som elite.. Du slipper også inn i alle lounger, inkludert SAS sine, med Gull, eller Premier Executive som det heter. Og over atlanteren får du seter i Economy Extra med 36" og egen TV til alle dersom du velger UA. Å komme seg til USA med UA er kjempeenkelt. Du kan fly UA fra LHR, 9 daglige, CDG 2 daglige, FRA 3 daglige, MUC, AMS 2 daglige, ZRH, BRU og FCO.. Og ikke noe pingle materiell der i gården ![]() Og hvor mye koster det i poeng å fly til Hawaii??? 50.000!!! 90.000 da flyr du business/first hele veien! Du kan til og med bruke UA poeng på SAS, det koster 20K uansett destinasjon i Europa, altså billigere enn SAS... Glem heller ikke US Airways alternativet fra Stockholm dersom prisen er viktig. Det er ofte billigste måte å komme seg over dammen på på sommern http://www.united.com/page/article/0,6722,1142,00.html Så det er ikke bare Flying Blues som kan lage bonusprogram.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
haha, denne diskusjonen er alltid moro. Men Tommy, anbefaler du å samle i Mileage Plus i stedet for i EuroBonus? For en som reiser mye med SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda morsom debatt. Som: "Jeg har Peugeot absolutt fineste bil ii verden !! "
![]() He, he må innrømme min at jeg har Mileage Plus med noen poeng, og er åpen for å bruke det som reserveprogram for Star. Kan jo flytte min K-klasse på SK til ORD 15 . mai til det før avreise og få full pott ?? Kuttet MP ut da EuroBonus kom og fikk faktisk ut en bonustur, joda på Aloha Air av alle ! Men skal fylle opp Eurobonus litt til for å få en reise verd bruke poeng. Kanskje da dropper jeg det helt håpløse kortet. Fruen trenger også kun et par tusen SK-mikropoints for å oppnå 90.000 for en reise til Asia. Da forsvinner hun også ( til MP- hun er også medlem ). Mitt spørsmål Tommy777 : Vi har 4 Europaturer i vår/sommer med LH. To av dem med LHSupermicropoints i E-klasse. Dårligere enn SK's 25 %. Som turen nedenunder. 400 poeng t/r OSL-FRA , men billig, kr. 900 pr. pax. Klager ikke på poengene ! Kan jeg skifte disse over til MP og få full pott på LH's E-klasse !! ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kjempelesing, Reidar!!
Quote:
Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, inflasjon i tallene !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
![]() E klasse gir ingen poeng i MP innen europa, saa det ville jeg satt pa Eurobonus som gir 25% i E klasse. MP gir 100% i alle klasser over hele verden med LH, men innen europa gir E klasse 0 poeng |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Greit da vet jeg det. Var innom MP kontoen for å titte. Den var der men alle poeng forsvunnet, men det visste jeg.
![]() PS. Har hatt KUN franske biler siden 1978, alltid Citroen bortsett fra den siste det siste året. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa med non-stop KUL, tilbake til CGK, legger ned SGN -> Legges ned igjen | Someone | Flyforum | 4 | 17-12-2015 11:23 |
LN-RPO tilbake igjen med full livery | TheEirikK | Register- og ATC-Forum | 4 | 11-01-2013 07:19 |
OSL-CPH-BKK-SIN-KUL og tilbake igjen med SK, TG, MI og SQ | Fly med oss | TripReports | 5 | 25-04-2011 19:41 |
Går PIA tilbake til A310 igjen? | DYflyer | Flyforum | 11 | 05-07-2007 19:18 |
Til Edinburgh og tilbake igjen | Someone | TripReports | 7 | 09-06-2006 06:32 |