• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tail strike på ENBR

C172

ScanFlyer Gold
Tail strike på ENBR

En Airbus slo nedi med hallen under take off på Flesland idag! Den sirklet over Vestlandet før den landet igjen på Flesland. EC-KIN var registreringen.
 
Re: Tail strike på ENBR

Nå må du bestemme deg C172....var det en Airbus eller en B738 fra Futura? ;) EC-KIN er nemlig en B738 :)
 
Re: Tail strike på ENBR

Var inside information av en som rotet litt.
Flyet må stå over natten.
 
Last edited:
Re: Tail strike på ENBR

Rart om passasjerene ikke har oppdaget at halen gikk nedi. Det må da høres klart og tydelig?
 
Re: Tail strike på ENBR


- Flyet måtte være i luften en stund for å kvitte seg med drivstoff. Å lande med fulle tanker er ikke noe særlig, sier Larsen-Vonstett

Ehhh..trodde BGO hadde en bedre lengde på landingsstripen sin enn f.eks. Torp hvor det er ikke er noen restriksjoner på å lande med et fly som så absolutt trenger det....

Hvor lang er RWY på BGO egentlig ?? (max 2500m ?? )
 
Re: Tail strike på ENBR

Men flyet var vel for tungt da .... og da er det ikke noe hjelp i å ha 10km stripe .
 
Re: Tail strike på ENBR

Og igjen "informasjonen var elendlig" tji hi
Har jo nesten blitt standard kommentar når ting skjer både her og der
 
Re: Tail strike på ENBR

Men flyet var vel for tungt da .... og da er det ikke noe hjelp i å ha 10km stripe .


At et fly er tungt lastet betyr at man trenger lengre landingsbane... 10km er vel å overdrive lengre enn langt..

Man får alltid et fly ned med flaps og beregning...
Men mener du virkelig at man trenger over 10km lange striper bare fordi et fly er fullt av fuel ???

Nei, det stemmer bare ikke mr...
 
Re: Tail strike på ENBR

Om Takeoff vekt er høyere en max landingsvekt , da må man bli kvitt vekt for å lande, men med mindre man _må_ lande, og foruten å kaste ut pax, eller bag i lufta så er vel å brenne eller pumpe ut fuel det beste alternativ for å ikke å ødelegge flyet ved en for tung landing ?
 
Re: Tail strike på ENBR

Ehhh..trodde BGO hadde en bedre lengde på landingsstripen sin enn f.eks. Torp hvor det er ikke er noen restriksjoner på å lande med et fly som så absolutt trenger det....

Hvor lang er RWY på BGO egentlig ?? (max 2500m ?? )

Flesland er 2990m .. Torp er 2950m.

Et fly har en publisert max landingsvekt den ikke kan overskride uten fare for strukturele skader. En fullastet 737 med fuel for en tur til Kanarioeyene maa brenne en del fuel foer de kommer under denne vekten. En 738 kan ikke dumpe fuel. Rullebanelengde har liten betydning i denne sammenhengen.

Selvfoelgelig - er det snakk om kritiske problemer lander man uansett, men da maa flyet gjennom en omfattende sjekk foer det kan settes i trafikk igjen.

..
 
Last edited:
Re: Tail strike på ENBR

men da maa flyet gjennom en omfattende sjekk foer det kan settes i trafikk igjen.

..

Så selve flyet spiller en større rolle under et uhell enn passasjerene.... jajo.. neppe betryggende å høre spør du meg....

Har Airbus bedre konstruerte fly ?!??
 
Re: Tail strike på ENBR

Så selve flyet spiller en større rolle under et uhell enn passasjerene.... jajo.. neppe betryggende å høre spør du meg....

Har Airbus bedre konstruerte fly ?!??

??? Sikkerhet er viktigere enn at passasjerene faar sette beina paa jorden umiddelbart.

Tailstrike kan medfoere trykkfall ettersom skroget kan bli punktert .. derfor holder man seg i lav hoeyde i naerheten av landingsplassen inntil det er forsvarlig (etter manualen) aa lande. Hvis man gaar til masrsjhoeyde og faar dekompresjon etter en tailstrike, kan pilotene se seg om etter ny jobb ...

Ingen searlig forskjell paa Airbius og Boeing her - ingen av dem lager fly av panserstaal.
 
Re: Tail strike på ENBR

Ehhh..trodde BGO hadde en bedre lengde på landingsstripen sin enn f.eks. Torp hvor det er ikke er noen restriksjoner på å lande med et fly som så absolutt trenger det....

Der tar du nok feil... Torp sin rullebane er lengre på alle punkter som teller (med mindre "all bets are off", og man bremser for å redde livet da).
Rullebanen på BGO er fysisk lengre, men tilgjengelige lengder for avgang og landing er mindre enn på Torp. I beste fall kan Torp tilby nesten 400 meter mer, på tross av litt kortere rullebane. ^_^

Hvor lang er RWY på BGO egentlig ?? (max 2500m ?? )

2.990 meter fra ende til annen, men bare 2.550 er tilgjengelig for Takeoff Run og landing distance...
Torp har 2.939 meter med henholdsvis 2.839 og 2.569 tilgjengelig...

...men som det blir sagt her så er det nok ikke rullebanen som spillte noen rolle her, men vekta på flyet... Charterfly er tunge... ^_^
 
Re: Tail strike på ENBR

Boeing eller Airbus... det er ikke dårlig design som gjør at man må dumpe fuel før landing. Alle fly er konstruert til å kunne lette tyngre enn man lander. Enkelt og greit.
En Airbus 321 for eksempel, har max takeoff vekt på 83 tonn, mens maks landingsvekt på 71,5 tonn. Det vil si at om den må gå ned rett etter takeoff, kan de risikere å måtte dumpe over 10 tonn før de kan lande igjen.
 
Last edited:
Re: Tail strike på ENBR

2.990 meter fra ende til annen, men bare 2.550 er tilgjengelig for Takeoff Run og landing distance...
Torp har 2.939 meter med henholdsvis 2.839 og 2.569 tilgjengelig...

I beste fall unøyaktig, man har maks TORA (ASDA) på BR bane 17; 2820m og bane 35 2795m. Dette er med backtaxi.. LDA er som du sier 2550 (eller 2525 bane 35)
 
Back
Top