Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2008, 21:37   #21
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Jeg var der også, den videon skulle gjerne ha sett. Og helt sikkert en del andre jeg kjenner!

Edit: håper nesten du ikke filmet på festen etterpå!
Festen er med på samme DVD :-) Det var en stuer som laget en minnevideo fra BU handling på OSL...
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 12:03   #22
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Polsk pushback

Polsk pushback kan også være en Mercedes Unimog eller en Douglas TBL-180.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	173 edited 2.jpg
Views:	270
Size:	204.9 KB
ID:	15367   Click image for larger version

Name:	175 edited 2.jpg
Views:	271
Size:	210.8 KB
ID:	15368  
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 12:41   #23
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Festen er med på samme DVD :-) Det var en stuer som laget en minnevideo fra BU handling på OSL...
Ai.........

Hmmmm, men vet du hvordan jeg kan få tak i en kopi?

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 12:47   #24
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Ai.........

Hmmmm, men vet du hvordan jeg kan få tak i en kopi?

Hilsen,
Laurenz
Jeg har en liggende...
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:03   #25
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Polsk pushback

Og når de har tenkt lenge nok klarer de å skru fast en liten krok bakpå flyet som de kan feste et tau i, og trekke ut.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:04   #26
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Polsk pushback

Men hvorfor har ikke flyene en egen liten motor i hjulet så de kan rygge selv? Vekt? Manglende sladrespeil og ryggelys?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:06   #27
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Men hvorfor har ikke flyene en egen liten motor i hjulet så de kan rygge selv? Vekt? Manglende sladrespeil og ryggelys?
Ja.... det er riktig
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:08   #28
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Har 737 radar? Ettersom B-17 ikke hadde det, så regnet jeg med at 737 heller ikke hadde. (ja jeg er MD-superfan jeg også)
Den har visst noe radarlignende greier..
..må jo nesten ha det for å kunne unngå turbulens, slik at flyet ikke går i stykker.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:08   #29
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Men hvorfor har ikke flyene en egen liten motor i hjulet så de kan rygge selv? Vekt? Manglende sladrespeil og ryggelys?
Proppelflyene kan rygge ..... men av p.g.a sikkerheten blir alle fly pushet...
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:12   #30
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Polsk pushback

Er jo forsking på å bygge inn el motorer for å soare drivstoff på taxing etc..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:13   #31
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Polsk pushback

MD-80'ene kan også rygge ut for egen motor. Mener jeg har sett det på Fornebu en gang.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:18   #32
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,435
Default Re: Polsk pushback

Alle fly kan rygge ... men pga blast, stoey og motorslitasje er det ikke saa vanlig aa se.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:20   #33
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Proppelflyene kan rygge ..... men av p.g.a sikkerheten blir alle fly pushet...
Det stemmer ikke helt, Coast Air sine ATR brukte veldig ofte powerback når de skulle forlate stand i Tromsø (sikkert andre steder også), det har jeg sett Herc'en gjøre og Lufttransport sine Beech gjør det stort sett hver dag.

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
MD-80'ene kan også rygge ut for egen motor. Mener jeg har sett det på Fornebu en gang.
Javisst kan de det, det har jeg sett selv.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:35   #34
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by LN-MEH View Post
Det stemmer ikke helt, Coast Air sine ATR brukte veldig ofte powerback når de skulle forlate stand i Tromsø (sikkert andre steder også), det har jeg sett Herc'en gjøre og Lufttransport sine Beech gjør det stort sett hver dag.



Javisst kan de det, det har jeg sett selv.
Det er vel opp til vært enkelt flyselskap om rutiner der... har også hørt at slitasje også er ett argument... Widerøe rygger ikke vet jeg.... kanskje speedbird vet om det er stor slitasje forbundet med rygging av proppelfly? vet også at kontrolltårnet på OSL nekter flyene å rygge...
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:42   #35
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
MD-80'ene kan også rygge ut for egen motor. Mener jeg har sett det på Fornebu en gang.
Been there, done that.. Var med som pax in en MD-80 fra BOO til OSL, hvor det plutselig bråkte litt ekstra under pushback.. Etterpå forklarte kapteinen at pushbacktraktoren hadde gått tom for bensin, og at de hadde brukt motorreversering for å komme seg unna.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:52   #36
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Polsk pushback

Vi hadde en på fornebu som likte å drive gjøn med nyansatte.... han ba en nyansatt stuer holde flyet slik disse polakkene gjør til han fant klosser, fordi flyet ville trille hvis ikke han gjorde det :-).... det var på park 10 slik at han kunne løpe inn på stuer avd og vise alle han som sto og holdt flyet på plass :-)
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 14:36   #37
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Vi hadde en på fornebu som likte å drive gjøn med nyansatte.... han ba en nyansatt stuer holde flyet slik disse polakkene gjør til han fant klosser, fordi flyet ville trille hvis ikke han gjorde det :-).... det var på park 10 slik at han kunne løpe inn på stuer avd og vise alle han som sto og holdt flyet på plass :-)
Takk for tipset.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 15:19   #38
Turbofan
ScanFlyer Blue
 
Turbofan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Det er vel opp til vært enkelt flyselskap om rutiner der... har også hørt at slitasje også er ett argument... Widerøe rygger ikke vet jeg.... kanskje speedbird vet om det er stor slitasje forbundet med rygging av proppelfly? vet også at kontrolltårnet på OSL nekter flyene å rygge...
Stemmer det du sier om widerøe. Men det er ikke motorslittasje det skal stå på, det svake leddet er nesehjulet.
Det fungerer på såmme måte som hjulene på en handlevogn på super'n.

Triller fint framover, men når du trekker den bakover, vil hjulet vries, og voila vi har en ødelagt styremekanisme!
__________________

Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2008, 12:28   #39
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Det er vel opp til vært enkelt flyselskap om rutiner der... har også hørt at slitasje også er ett argument... Widerøe rygger ikke vet jeg.... kanskje speedbird vet om det er stor slitasje forbundet med rygging av proppelfly? vet også at kontrolltårnet på OSL nekter flyene å rygge...
På kortbaneplassene, og jeg har også vært med på det på BOO, parkerer de bare på langs slik at de kan fortsette å kjøre videre. Litt verre på større flyplasser.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2008, 13:26   #40
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Polsk pushback

Quote:
Originally Posted by Turbofan View Post
Triller fint framover, men når du trekker den bakover, vil hjulet vries, og voila vi har en ødelagt styremekanisme!
Og hvilken flytype snakker vi om her?
Og hvordan blir styremekanismen ødelagt?

Største problemet med rygging med propellfly,
eller reversering generelt, er at det sliter mye på propellbladene,
samt man ikke har en beskyttende list i bakkant av bladet.
Foran har man ofte en metallstrip, eller propellerteip,
mens i bakkant er bladene som oftest tynne, og uten noen
beskyttende del. Steinsprut etc. vil treffe her ved reversering,
og det igjen skader bladet mer, enn hva det vil gjøre i forkant.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Polsk præsidentfly styrtet FlyHi Flyforum 79 31-10-2024 19:08
Polsk Yak-40 SVG Bilder & foto 0 17-09-2010 13:06
Polsk rute til Molde MartinL Flyforum 1 09-09-2008 14:24
Pushback folk... sk931 Flyforum 2 11-04-2007 23:47
Pushback Tertit54 Flyforum 7 12-10-2006 17:21


All times are GMT +2. The time now is 12:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.