• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Transwede återuppstår... men var ska de flyga?

Pedro

Newcomer
Transwede återuppstår... men var ska de flyga?

Läste på Svenska flygbolag.com att Transwede återuppstår. De söker kabinpersonal baserad i Göteborg och ska flyga med fyrmotoriga jetflygplan.

Någon som vet nånting mer om detta? var de ska flyga osv?
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Fire motorer? Avro RJ?

Jeg husker jeg fløy med Transwede fra Gøteborg til Malaga en gang på nittitallet, men det var med en MD.
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

jo de hade MD80 och F100 på nittiotalet... De flög inrikes i Sverige och charter. Hade TQ som prefix.. Har för mig att de köptes upp av Braathens sen också men är inte säker...
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Transwede hade även 737-300 och 737-500.
Kortfattat:
Reguljärdelen köptes upp av Braathens och bytte namn till Braathens Sverige, som sedan slogs ihop med Malmö Aviation.
Charterdelen blev Blue Scandinavia och senare Britannia Airways AB.
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

:wow: Är det här ett dåligt skämt eller?
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Dette må da være en spøk...noen måneder for tidlig?
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Er det da Malmø Aviation som bytter navn?
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Originally posted by EB


Er det da Malmø Aviation som bytter navn?

Fullständigt otänkbart!
Malmö Aviation är ett mycket starkt varumärke. Ett namnbyte till Transwede skulle garanterat leda till slutet för det flygbolaget!
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Originally posted by Cedlind


Iflg de artiklene, er det er helt "nytt" selskap, utenfor Malmö Aviation.

Det som stod i @irmail:
Transwede börjar flyga igen 1 mars

Det 20 år gamla och vilande flygbolagsnamnet Transwede blir ett operativt flygbolag igen den 1 mars. Det är Malmö Aviations ägare Per G Braathen som väcker liv i bolagsnamnet och baserar det med ett eget luftfartstillstånd på Göteborg/Landvetter. Affärsidén är att ha en flexibel ad hoc-verksamhet tillgänglig för den europeiska marknaden, med låga kostnader helt vid sidan av Malmö Aviation.
Bolaget skall initialt operera med en RJ100 för drygt 100 passagerare och söker nu efter kabinpersonal.
altså et ACMI selskab - eller med andre ord et narrowbody Air Atlanta.
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Originally posted by jens


altså et ACMI selskab - eller med andre ord et narrowbody Air Atlanta.

Bare til info så flyr nå Air Atlanta narrowbodies, i form av 10 737 Classics.
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Originally posted by Blubird


Originally posted by jens


altså et ACMI selskab - eller med andre ord et narrowbody Air Atlanta.

Bare til info så flyr nå Air Atlanta narrowbodies, i form av 10 737 Classics.

ok den var ny for mig. Troede kun de havde 767-747 og et par stored L1011
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Passenger Aircraft

B747-200

G-VBEE B747-219B - Air Atlanta Europe
G-VSSS B747-219B - Air Atlanta Europe
TF-ABA B747-267B
TF-ABP B747-267B
TF-ARG B747-236B
TF-ARO B747-243B
TF-ATD B747-267B

B747-300

TF-ARS B747-357
TF-ARU B747-344
TF-ATI B747-341
TF-ATJ B747-341

B747-400

TF-AMA B747-412
TF-AMB B747-412

B757-200

TF-ARD B757-225
TF-ARE B757-225
TF-ARI B757-2Y0
TF-ARK B757-225

B767-200

G-BNYS B767-204EM - Air Atlanta Europe
G-BOPB B767-204EM - Air Atlanta Europe
G-SATR B767-204ER - Air Atlanta Europe
TF-ATY B767-204ER

B767-300

TF-ATT B767-383ER
TF-ATU B767-3YOER

Cargo Aircraft

B747-200

TF-ARH B747-230B (SF)
TF-ARJ B747-236B
TF-ARL B747-230B (SF)
TF-ARM B747-230B (SF)
TF-ARN B747-2F6B
TF-ARP B747-230C
TF-ARV B747-230F
TF-ATX B747-236 (SF)
TF-ATZ B747-236 (SF)

B747-300

TF-ARY B747-329SF

Islandsflug:
4 B737-300
6 B737-400
4 A300-600
1 A310-300

Excel:
10 737??

Etterhvert en anstendig flaate ....
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Originally posted by LN-MOW


Excel:
10 737??

excel: 8 738


A 300B4-600F

TF-ELB
TF-ELK
TF-ELU


A 300C4-600

TF-ELG
TF-ELW


A 310-300

TF-ELR


A 310-300F

TF-ELS


B 737-300

TF-ELQ


B 737-300QC

TF-ELA
TF-ELM
TF-ELN

B 737-400

TF-ELD
TF-ELJ
TF-ELP
TF-ELV
TF-ELY
TF-ELZ


Felles for alle de ovennevnte er at de er ex-Islandsflug, med unntak av excel sine da.
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Jeg trodde Excel's 738 ble utført av dem selv, og at det var Sabre som gjorde det tidligere. Trodde bare det var 767'ene til Excel som hadde noe med Air Atlanta å gjøre?
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Originally posted by LCH


Jeg trodde Excel's 738 ble utført av dem selv, og at det var Sabre som gjorde det tidligere. Trodde bare det var 767'ene til Excel som hadde noe med Air Atlanta å gjøre?


excel flyr de 8 738 på egenhånd, de øvrige 767 og 757 flys av Atlanta. 2 eller flere 757'ere står for tiden i ørkenen for vinterlagring, mens noen av excel sine 738 blir leaset til Miami Air som vanlig.
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

På air Atlantas hjemmeside står ISLANDSFLUG som et seperat selskab og ikke som en del af CC - er det ændret på det sidste?


Sorry, at denne tråd er blevet lidt hijacked!:sarc
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Ja, 01/01-05 ble Islandsflug fusjonert med Air Atlanta Icelandic og ingår under holdingselskapet AVION som også eier Air Atlanta Europe og excel (71,4%).
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

interessant. Transwede II blir det jo spennende å se på
 
Replying to Topic 'Transwede återuppstår... men var ska de flyga?'

Transwede ble kjoept opp av Braathens(SAFE) for en krone i sin tid.
 
Back
Top