• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Cockpitbesetning eller radioopperatør.

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Fly som går over atlanteren bruker HF radio mot England i overfarten til USA - Canada osv - noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det ??

Kanskje noen har oversikt over hvilke aktive frekvenser som benyttes også ??

Kjekt å lytte via en HF mottager på fly over atlanteren også ?

Jan :old
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

I SAS Norge har følgende fly HF:

737-400: BRE, BRI, BRQ (BRE brukes til Azorene, da er HF i bruk)
737-500: BRH, BRV (Brukes svært sjelden)
737-800: RRU (Brukes til Azorene)

"Resten" av SAS har vel også noen -800 med HF, mener jeg.

Men dedikerte radiooperatører er det heller lite av.....
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by Stone

I SAS Norge har følgende fly HF:

737-400: BRE, BRI, BRQ (BRE brukes til Azorene, da er HF i bruk)
737-500: BRH, BRV (Brukes svært sjelden)
737-800: RRU (Brukes til Azorene)

"Resten" av SAS har vel også noen -800 med HF, mener jeg.

Men dedikerte radiooperatører er det heller lite av.....

Takk - det er vel 10-15 år siden jeg var i cockpit på en Scanair/premiair fra Palma til OSL , hvor det var 3 personer i cockpit og den 3. var en radiooperatør ( satt langs til høyre ved styrmann).

Noen som vet noe om frekvenser som kan lyttes på ???

Jan
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

LN-RKF, -RKG og -RKH bør vel også ha det:question:
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by Someone

LN-RKF, -RKG og -RKH bør vel også ha det:question:

Og de brukes tilhvilkne områder som kreves HF ??

Jan

De er 330/340 og går jevnlig over Atlanteren eller til Asia;)
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Men de tilhører desverre ikke SAS Norge , som Stone refererte til....
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by P.A. VIKING

Men de tilhører desverre ikke SAS Norge , som Stone refererte til....

Vet det, men det var ikke bare SAS Norge-fly trådstarter spurte om ;)

noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by Someone

Originally posted by P.A. VIKING

Men de tilhører desverre ikke SAS Norge , som Stone refererte til....

Vet det, men det var ikke bare SAS Norge-fly trådstarter spurte om ;)

noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det

Nei det var scandinaviske selskaper og det er vel ikke mange som bruker HF - så jo flere som benytter dette - da blir det ikke så kjedelig å lytte !

Men hvilkne frekvenser skal jeg lytte til da ???

Jeg regner med at det er mange europeiske fly som går over atlanteren og tilbake hver dag -men frekvensene uteblir !!:cool:

Jan
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by ATC-flyradar

Fly som går over atlanteren bruker HF radio mot England i overfarten til USA - Canada osv - noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det ??

Kanskje noen har oversikt over hvilke aktive frekvenser som benyttes også ??

Kjekt å lytte via en HF mottager på fly over atlanteren også ?

Jan :old
Med CDPLC (stavingen må noen slå opp!) og SELCAL så er det vel mindre og mindre tradisjonell lyttevakt på HF så lenge alt funker som det skal. Frekvensene varierer litt med atmosfæriske forhold, og blir oppgitt enten på flightplan eller underveis av de respective Oceanic ATCO.

Vi har i allefall minst én kaptein på forumet som bør være rette til å gi bedre opplysninger: FBU 4EVER.

"Shanwick, Shanwick, Scandinavian niner-zero-two answering to selcal" ;)
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by OMW

Originally posted by ATC-flyradar

Fly som går over atlanteren bruker HF radio mot England i overfarten til USA - Canada osv - noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det ??

Kanskje noen har oversikt over hvilke aktive frekvenser som benyttes også ??

Kjekt å lytte via en HF mottager på fly over atlanteren også ?

Jan :old
Med CDPLC (stavingen må noen slå opp!) og SELCAL så er det vel mindre og mindre tradisjonell lyttevakt på HF så lenge alt funker som det skal. Frekvensene varierer litt med atmosfæriske forhold, og blir oppgitt enten på flightplan eller underveis av de respective Oceanic ATCO.

Vi har i allefall minst én kaptein på forumet som bør være rette til å gi bedre opplysninger: FBU 4EVER.

"Shanwick, Shanwick, Scandinavian niner-zero-two answering to selcal" ;)

Takk -kanskje det kommer noe nytt - nå er det på tide å slå av radaren for i kveld.

Jan
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by ATC-flyradar
Men hvilkne frekvenser skal jeg lytte til da ???

Jeg regner med at det er mange europeiske fly som går over atlanteren og tilbake hver dag -men frekvensene uteblir !!:cool:

Jan

Hva med å google? Da får du opp følgende
--------------------------------------------------------------------------------

(NAT - A) North Atlantic Family A
3016.0 5598.0 8906.0 13306.0 17946.0

Canarias, Gander, New York, Paramaribo, Piarco, Santa Maria, Shanwick

(NAT - B) North Atlantic Family B
2899.0 5616.0 8864.0 13291.0 17946.0

Gander, Iceland, New York, Santa Maria, Shanwick

(NAT - C) North Atlantic Family C
2872.0 5649.0 8879.0 13306.0 17946.0

Gander, Iceland, Shanwick

(NAT - D) North Atlantic Family D
2971.0 4675.0 8891.0 11279.0 13291.0 17946.0

Arctic Radio (Baffin), Bodo, Churchill (Emerg's Only), Gander, Iceland, Shanwick

(NAT - E) North Atlantic Family E
2962.0 6628.0 8825.0 11309.0 13354.0

New York, Santa Maria

(NAT - F) North Atlantic Family F
3476.0 6622.0 8831.0 11336.0 13291.0

Gander, Shanwick
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by ATC-flyradar

Takk - det er vel 10-15 år siden jeg var i cockpit på en Scanair/premiair fra Palma til OSL , hvor det var 3 personer i cockpit og den 3. var en radiooperatør ( satt langs til høyre ved styrmann).
Jan

Sikker på at ikke tredjemann var Flight Engineer? Selvsagt mulig han tok seg av rediokommunikasjonen også.
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Hva med flyvninger til Svalbard?

VHF'en kan umulig dekke hele den strekningen ?
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Vi har HF i alle våre A330/340.Vi bruker primært CPDLC,et datalink system som går via satelitt,som kommunikasjonsmiddel.HF har vi som "back-up".Vi behøver ikke å ha kontinuerlig lyttevakt på HF dersom vi har en positiv "selcallcheck".Vi bruker HF når vi flyr over Atlanteren.Flyr vi en veldig nordlig kurs mot SEA,så har vi kontakt med Bodø Oceanic,men det er veldig sjelden.Vi snakker nesten utelukkende med Iceland,Gander samt Shanwick (Shannon/Prestwick).Frekvenser varierer med tidspunkt på døgnet ettersom tid og atmosfæriske forhold har stor innvirkning på mottakerforhold.Det er mange frekvenser i bruk,men to som går igjen er 8.891 og 4.675.
Vi bruker også HF på hjemvei fra NRT fordi vi går ganske langt mot nord.Aldan og Norilsk East er aktuelle kontrollenheter.De har ikke selcall-utstyr,så her må vi lytte på radiosuset i en times tid eller vel så det.
Nå i våres og sommer frem til utgangen av juni har vi hatt et testopplegg med å bruke satelitt-telefon som erstatning for HF.Det har fungert bra,og vil nok erstatte HF på relativt kort sikt.
De siste radiooperatørene SAS hadde,forsvant rundt 1960-61.Mange ble skolet om til piloter.De siste navigatørene forsvant rundt 1970 med innføringen av INS-systemene.
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by LCH

Originally posted by ATC-flyradar

Takk - det er vel 10-15 år siden jeg var i cockpit på en Scanair/premiair fra Palma til OSL , hvor det var 3 personer i cockpit og den 3. var en radiooperatør ( satt langs til høyre ved styrmann).
Jan

Sikker på at ikke tredjemann var Flight Engineer? Selvsagt mulig han tok seg av rediokommunikasjonen også.

Jo, 3 mand på Premiair (Scanair/Conair) DC10-10 (DC10-30) /A300B4-120 var Flight Engineer også til daglige kaldet "FE". Dette var ofte mekanikere som efter nogle år havde videre uddannet sig til Flight Engineer.

Mere eller mindre alle ny udviklede passagerfly både til kort og langdistance designes i dag ikke mere med FE, men "kun" 2 piloter (der er ofte på de rigtig lange ruter flere piloter med, som så arbejder på skift).
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Hvordan kommuniserer de nye flyene som flys over atlanteren? Som feks RRA & RRB? De har jo ikke HF? Kommuniserer de via andre fly som de følger, eller har de med seg noe portabelt utstyr?
 
Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Originally posted by TheDane

Originally posted by LCH

Originally posted by ATC-flyradar

Takk - det er vel 10-15 år siden jeg var i cockpit på en Scanair/premiair fra Palma til OSL , hvor det var 3 personer i cockpit og den 3. var en radiooperatør ( satt langs til høyre ved styrmann).
Jan

Sikker på at ikke tredjemann var Flight Engineer? Selvsagt mulig han tok seg av rediokommunikasjonen også.

Jo, 3 mand på Premiair (Scanair/Conair) DC10-10 (DC10-30) /A300B4-120 var Flight Engineer også til daglige kaldet "FE". Dette var ofte mekanikere som efter nogle år havde videre uddannet sig til Flight Engineer.

Mere eller mindre alle ny udviklede passagerfly både til kort og langdistance designes i dag ikke mere med FE, men "kun" 2 piloter (der er ofte på de rigtig lange ruter flere piloter med, som så arbejder på skift).

Det er mulig at dette var en flight engineer - jeg så ha sitte med fersk avis og hadde mye paneler på sin vegg å holde styr. Jeg trodde at dette var en gnist, men som sagt har ikke peiling.

Ellers takk til dere alle for svar osv. :D

Jan
 
Back
Top