Hercules el Airbus

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1779191.ece

En interessant kommentar/artikkel her. På TV2 nå kl 21 synes jeg Strøm-Erichsen svarer veldig dårlig for seg....

Det kommer frem mange poenger her, særlig det at forsvaret selv ønsker A400M (og det er jo de som må vite sitt eget behov) og det at Airbus har garantert drift av våre nåværende Herc'er inntil A400M kan leveres.

Her virker det som om Locheed Martin har noen gode kontakter på alt for høyt hold i departementet ettersom dette strider mot alt for mange fornuftige argumenter. Jeg får en vond smak i munnen av det hele, det samme som jeg tildels får av jagerflyprosessen. Det virker som om "noen" har bestemt seg på forhånd for at dyre kontrakter skal tilfalle LM, selv om de har blitt lagt press på med jagerflyene.

For meg virker det som departementet ikke helt har full oversikt hva de egentlig vil. Uten tvil for meg så ser det ut som LM har gode kontakter i FD embetsverk.Artikkelen i Aftenposten 10.05 må sies å være interessant. Så interessant at FD og Forsvaret bør a litt is i magen og utrede tilbudet Airbus har kommet med før de gjør et hastekjøp nå som det lett vil bli reist kritikk om i mange år fremover.

Departementet sliter vel med at det skal oppnås enighet mellom tre partier, og såvidt jeg har skjønt er ikke SV (og SP?) så tent på hastekjøp av nye Hercules.
Ellers kommer jo Airbus'en godt ut av artikkelen i Aftenposten. Hvis det som står der er riktig, må det vel være vanskelig å komme utenom A400M?

Det er klart Lockheed har en spesiell stilling hos embedsverket når firmaets (riktignok innleide) representant i Norge er en pensjonert general i Luftforsvaret, med bakgrunn som bl.a. jagerflyger og ØKN.

For en gangs skyld er det godt å se positive ringvirkninger av at vi snakker om en trepartiregjering her. Forsvarsministeren virker veldig giret på å kjøpe nye Herc'er uten at det virker som om alle fakta og spilleregler blir hensynstatt, og da er det noe som skurrer veldig for mitt vedkomne i alle fall - og det er ikke bare fordi jeg liker Airbus! ;)

Back