Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-11-2006, 21:39   #1
scandi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 85
Default Dagsrevyen 22 nov

Noen som fikk med seg hva innslaget på NRK1 nyheter kl21 vedr Alta og SASBraathens handlet om? (Fikk bare med meg siste sek av innslaget, som var helt i begynnelsen av sendingen)
scandi is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2006, 21:50   #2
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

SAS BU vurderer å legge ned ruten i des, jan og feb, til store protester fra de lokale!
pga lite trafikk de aktuelle mnd.
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2006, 21:57   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Hei, ja vi medieovervåkere sitter jo her. Så her er saken:

Vurderer kutt til Alta

SAS Braathens truer med å legge ned ruten mellom Oslo og Alta i hele vinter. Årsaken er at rutene går med underskudd i vintermånedene.

Bakteppet er en tvist mellom SAS og Konkurransetilsynet om hvordan loven skal tolkes. SAS Braathens flyr Oslo-Alta med underskudd i vintermånedene, og kan dermed risikere anmeldelse for ulovlig prisdumping.

Viseadm.dir., SAS Braathens, Johnny Skoglund, sier at man ikke tar sjansen på dette, og at man derfor på forhånd har søkt om å få veiledning, slik at man vet hva man har å forholde seg til. Hvis vi ikke får veiledning tar vi ikke sjansen på å fly ruta gjennom vinteren og ende opp med en ny rettssak, sier han.

Ordfører i Alta, Geir Ove Bakke, Ap, sier at han tok det som en aprilspøk da han først hørte om saken. - Jeg nekter å tro at SAS Braathens er så useriøse at man snakker å kutte i tre måneder, da må man heller se på en enkelt rute for å få opp belegget, sier han.

Saken ligger nå hos fornyingsministeren.

Journalist: Tore Tollersrud. Innslag.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2006, 21:57   #4
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,034
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Jeg var en tur innom flyplassen i dag i 18.30 tiden. Da hørte jeg at de hadde vært journalister der og spurt passasjerene om noe. Antagelig har det vært dette som var tema. Men journalisten hadde forduftet når jeg kom nedom. Han hadde tydeligvis glemt noe, for da jeg gikk i 19.00 tiden kom han tilbake og filmet et par minutter fra utsiden av terminalen før han igjen hev seg i bilen. Går ut i fra at det SK4545 og SK4546 de vurderer å legge ned eller redusere. Det har vært gjort tidligere. En vinter for noen år siden gikk den ruten kun torsdag, fredager og søndager.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 23-11-2006, 08:11   #5
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,034
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Ingenting i nettavisene om saken her i nord ennå. Regner med at Altaposten kommer med et sak i løpet av formiddagen.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 23-11-2006, 13:11   #6
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

KT nekter å veilede rute kan bli innstilt
SAS Braathens har i en henvendelse til fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys tatt opp en konkret problemstilling knyttet til tolkningen av konkurranseloven.
Saken gjelder ruten Oslo – Alta og spørsmålet om selskapet kan fly denne strekningen med tap i vintermånedene uten å risikere en ny omgang i retten med Konkurransetilsynet.

SAS Braathens har hatt et møte med Konkurransetilsynet og bedt om veiledning, noe tilsynet ikke har etterkommet. Dette til tross for at Stortinget tidligere har innskjerpet overfor tilsynet at etaten har plikt til å veilede både store og små bedrifter når det gjelder tolkning av konkurranseloven. SAS Braathens har derfor bedt om at departementet, som kompetent konkurransemyndighet, gir nødvendig veiledning, eventuelt instruerer Konkurransetilsynet om å gjøre det.

SAS Braathens flyr Oslo – Alta med tilfredsstillende økonomi på helårsbasis. I månedene desember, januar og februar er ruteinntektene imidlertid for lave. Situasjonen var den samme sist vinter, men SAS Braathens opprettholdt trafikken uten at Konkurransetilsynet grep inn. Senere har imidlertid SAS Braathens og tilsynet møtt hverandre i retten om Haugesund-saken. Der hevdet tilsynet at SAS Braathens drev med tap for å tvinge en konkurrent ut av ruten. SAS Braathens ble frikjent, men Konkurransetilsynet har anket dommen slik at den ikke er rettskraftig.

Tilsynet har ikke gitt SAS Braathens innsyn i hvilke vurderinger som ble lagt til grunn da det tillot at operasjonene Oslo – Alta kunne pågå med tap forrige vinter. Men skulle tilsynet legge de samme vurderinger til grunn som da SAS Braathens ble anklaget for predasjon på Haugesund-ruten, er det fare for at Alta-ruten kan havne i retten.

Hvis SAS Braathens ikke får den veiledningen det etterspør om Oslo - Alta, og dermed risikerer bli stilt for retten av Konkurransetilsynet, vil ruten bli innstilt i denne perioden. Det vil innebære store negative konsekvenser for kundene og regionen.



COPYRIGHT © 2002 Scandinavian Airlines System.
Created by Olof Rundgren
Approved by Knut Løvstuhagen
Published by Olof Rundgren
Last updated 2006-11-23 11:25

Finnmark Dagblad og NRKhar nå også litt om denne saken.
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2006, 14:12   #7
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

SAS Braathens flyr jo heller ikke kveldsmaskinen mellom Oslo og Kirkenes nå i vinter månedene.
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2006, 15:02   #8
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,034
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Mellom Alta og Oslo er det to daglige nonstopavganger, samt en tur som går nedom Tromsø på alle hverdager. På lørdager er det en nonstop avgang hver vei, samt en tur som går ALF-TOS-OSL. På søndager er det en to nonstopavganger hver vei, samt en tur som går OSL-TOS-ALF


I tillegg flyr DY en daglig avgang hver vei.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 23-11-2006, 15:04   #9
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,034
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Da var Altaposten på banen

Fra Altaposten

Mere fra Altaposten

Mer fra Altaposten
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 23-11-2006, 20:25   #10
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Quote:
Originally posted by TOS

Man skulle tro at SAS Braathens hadde alle muligheter til å kjøpe seg kompetanse på konkurransepolitikk og -rett, for å få belyst dette spørsmålet.

Nå vet ikke jeg hvordan frekvensen er på ALta-OSlo vinterstid, men det er vel poeng for en bedrift som skal maksimere overskuddet til sine eiere å tilpasse kapasiteten etter etterspørselen. Jeg vil vel anta at det alltid vil være sesongvariasjoner i dette markedet, og KT bør vel ha forståelse for at det ikke alltid er mulig å tilpasse kapasiteten perfekt til etterspørselen og at det kan være hensiktsmessig å oppretthold en rute også vinterstid for å skape kontinuitet, selv om det ikke er trafikkgrunnlag i alle delsesongene.
Hvorfor skal SAS bruke penger for å belyse dette når kt kan gjøre det gratis???ville norwegian gjort det. Tvilsomt
TL is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2006, 21:17   #11
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by TL

Hvorfor skal SAS bruke penger for å belyse dette når kt kan gjøre det gratis???ville norwegian gjort det. Tvilsomt
DY har ingen grunn til å skulle gjøre dette enda. SAS Braathens klager jo over at KT arbeider sakte og ikke gir dem tilbakemelding (...om man skal tro Altaposten så klaget SAS før KT fikk detaljene fra SAS...). KT har helt klart begrensede ressurser, og skulle de veilede alle bedrifter om enkeltelementer i "produksjonen" i disse selskapene så ville de nok neppe få gjort så mye annet. I tillegg er det en utfordring å gi tilbakemelding på generelt grunnlag om lovfortolkning, da det som oftest er en rekke faktorer som tilbakemeldingen vil være betinget på (dvs. det kan være greit å kjøre Alta-Oslo med tap i 2-3 måneder, mens det kanskje ikke er det mellom f.eks. Haugesund og Oslo). Jeg er ganske sikker på at SAS Braathens, gjennom advokater og økonomer allerede engasjert for Haugesund-saken, har fortalt SAS Braathens minst like mye som KT kan fortelle SAS Braathens. Jeg synes det lukter noe annet enn manglende veiledning fra KT i denne saken....
Sas har bedt kt redegjøre lovfortolkningen. Nettopp fordi kt gikk til sak mot sas. Hvis kt skal kunne påtale et selskap, må de også se til at ressurser er til stede for å veilede disse ved forespørsel om det.

Skal det være slik at sas kan drive med tap på strekninger mellom oslo-alta, men ikke haugesund-oslo????Sas sine advokater har vel funnet ut at saken de ble anmeldt for på ruten haugesund-oslo også gjelder for ruten alta-oslo.

Kanskje derfor kt sier de har begrensete ressurser.........

En annen ting:Hvorfor skal sas drive ruter på helårsbasis, med tap vintermånedene når andre selskaper som norwegian kun skummer fløten på sommer halvåret????(enkelte ruter)
Hvorfor er det ikke kritikk på norwegian når de slutter sommerprogrammet??????????
TL is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2006, 22:05   #12
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Quote:
Originally posted by TOS
KT har helt klart begrensede ressurser, og skulle de veilede alle bedrifter om enkeltelementer i "produksjonen" i disse selskapene så ville de nok neppe få gjort så mye annet.
All den tid de har veiledningsplikt er dette argument irrelevant. De har plikt til å svare en bedrift som ber om veiledning og bedriften skal i henhold til Forvaltningsloven ha svar innen to uker.

Jeg forstår SAS Braathens godt her. De ønsker å betjene et marked, men er redd for at de kan bli stevnet for å gjøre det. Ett alternativ er selvfølgelig å øke prisene slik at de tjener penger, men da er det vel ingen som vil fly...

Men det er interessant at det er bare den som flyr på helårsbasis som får kritikk og ikke den som skummer fløten som det ble sagt tidligere.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2006, 09:13   #13
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Quote:
Originally posted by TOS

Man skulle tro at SAS Braathens hadde alle muligheter til å kjøpe seg kompetanse på konkurransepolitikk og -rett, for å få belyst dette spørsmålet.
.
Og det har de - SAS Braathens og SAS-konsernet har både egen ekspertise og inn-leid juridisk bistand. I forbindelse med HAU-saken hadde også SAS Braathens hentet inn eksperthjelp fra noen av de fremeste ekspertene på predatory pricing i luftfarten (mener det var noen professorer fra Cranfield), men det norske KT tolker loven annerledes enn det som er vanlig andre steder, og KT har en plikt til å veilede bedrifter i tolkning av konkurraneloven - det sier Strortinget. Dette er jo noe av det som er stidens kjerne i HAU-saken også, og der det bevist at SK flere ganger ba om slik veiledning, men den kom aldri. Det er vel ingen tvil om at det er ikke er noe godt forhold mellom KT og SKBU, og KT kjemper nok med nebb og klør for at ikke tingrettens dom i HAU-saken skal opprettholdes - der SKBU fikk medhold på alle punkter. det er enorm prestisje for KT i denne saken
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2006, 10:59   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

nettopp - KT har en helt annen idé om hva som er faste og hva som er variable kostnader i flybransjen enn EU og f.eks. danskene har (Sterling saksøkte SK på OSL-CPH), og KT regner heller ikke med nettverkseffekter, og ser hver rute for seg. Selv i et rent LCC finnes det nettverkseffekter.

Dessuten er det jo et krav for å regnes som predatory pricing at du som dominerende aktør har et beviselig mål om å skvise ut konkurrenten for deretter å hente ut "monopolgevinst". Jeg tror det er svært vanskelig å kunne få "monopolgevinst" i flymarkedet i dag, med så små inngangsbarriærer. Sett at SK skulle legge alle muskler på å dytte DY i grøfta - det ville tatt kun noen få måneder før en annen aktør var på banen. Det var jo det vi så etter at SK overtok BU - kort tid etter var DY på plass. Det er så godt som umulig å oppnå monopolgevinst i et deregulert marked med lave inngangsbarriærer.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2007, 09:57   #15
scandi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 85
Default Re: Dagsrevyen 22 nov

Ingen Alta-reduksjon


[22. januar 2007 kl. 09:19]

SAS Braathens kommer ikke til å redusere tilbudet til og fra Alta, men opprettholder dagens program ut vintersesongen.

- Bakgrunnen for beslutningen er dialogen vi har hatt med Konkurransetilsynet i hele vinter, og i tillegg nye beregninger for lønnsomheten på ruten i desember, forteller Johnny Skoglund. - I år har ruten vært lønnsom gjennom vinteren, og dermed er ikke i strid med de prinsippene tilsynet la til grunn i Haugesund-saken.

SAS Braathens utgangspunkt har vært å få en veiledning fra Konkurransetilsynet på om en rute med store sesongvariasjoner og begrenset trafikkunderlag skal vurderes etter de samme kriterier som er lagt til grunn i Oslo-Haugesund saken. Sentrale spørsmål har vært om hver sesong skal vurderes hver for seg, og hvilke kostnader som kan anses som faste og variable.

- Fra vårt ståsted har ruten vært lønnsom også gjennom vinteren, forteller Johnny. - Etter de prinsippene som tilsynet brukte i Haugesund-saken viste den seg i utgangspunktet å være svakt negativ. Basert på oppdaterte data er den svakt positiv, selv med tilsynets prinsipper fra Haugesund-saken.

- Vi ønsker å gi Alta-befolkningen et best mulig flytilbud, og vi ønsker å være med på å utvikle vinterturismen i Finnmark. Vi har hele tiden ønsket å fly fullt program på Alta, og jeg er glad for at vi fortsetter med det, avslutter Johnny Skoglund.


:lightbulb
scandi is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kjos intervjuet av Dagsrevyen CRJ900 Småprat 20 21-12-2012 00:11
----Spotter Alert --- Bergen 2 Nov og 20 Nov TigerBlack Flyforum 2 24-10-2007 11:25
Dagsrevyen for 20 år siden intransfer Flyforum 4 24-03-2007 23:05
På dagsrevyen akkurat B737 Flyforum 24 16-03-2007 13:05
På Dagsrevyen nå tirsdag kveld Farmer Flyforum 57 24-12-2006 01:03


All times are GMT +2. The time now is 00:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.