Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2025, 16:02   #61
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
SAS Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Pressemeldingen her

https://www.sasgroup.net/newsroom/pr...ing-october-1/

Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2025, 17:18   #62
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,161
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ser ut som grensen for varmmat er 2.5 (+flighter til London)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-04-2025, 17:39   #63
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 344
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser ut som grensen for varmmat er 2.5 (+flighter til London)
Den 2.5 timers grensen må vel nesten bli litt omtrentlig? Feks. OSL-CDG er noen ganger satt opp rett under 2.5 timer og noen ganger akkurat på. Kaaanskje OSL-ZRH får også, til tross for at den er 2t20min på sommeren og 2t25min på vinteren?
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2025, 18:19   #64
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Den 2.5 timers grensen må vel nesten bli litt omtrentlig? Feks. OSL-CDG er noen ganger satt opp rett under 2.5 timer og noen ganger akkurat på. Kaaanskje OSL-ZRH får også, til tross for at den er 2t20min på sommeren og 2t25min på vinteren?
De 2.5 timene er nok basert på rutetid og ikke blokktid fordi da vil det bli veldig avansert og komplisert for catering om det skal være varmmat den ene dagen, men ikke neste dag på samme flygning.
Så er nok heller ikke de 2.5 time hard grense heller vil jeg tippe fordi det kan jo være 10 min forskjell på flytid sommer vs vinter på samme rute. Det ville vært merkelig om det kun var varmmat på vinteren, men ikke på sommeren.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2025, 21:32   #65
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 344
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
De 2.5 timene er nok basert på rutetid og ikke blokktid fordi da vil det bli veldig avansert og komplisert for catering om det skal være varmmat den ene dagen, men ikke neste dag på samme flygning.
Så er nok heller ikke de 2.5 time hard grense heller vil jeg tippe fordi det kan jo være 10 min forskjell på flytid sommer vs vinter på samme rute. Det ville vært merkelig om det kun var varmmat på vinteren, men ikke på sommeren.
Klart må det være enten eller, så det blir jo et klassifiseringsspørsmål. Average flight time kunne vært et logisk tall å bruke, men da skal vi langt ned fra OSL (og enda lenger fra CPH) før det blir varmmat, selv ikke OSL-MXP er lang nok da. Tidene jeg skriver er altså oppsatt blokktid (STD-STA, ikke ATD-ATA eller flight time).

Er ikke med på hvordan du bruker ordene rutetid, flytid og blokktid her (rutetid og blokktid er vel det samme), men angående det med 10 min forskjell på flytid sommer og vinter: høres for meg ut som at du snakker om blokktid, da flight time ikke endrer seg markant i forhold til årstider i snitt. Men, helt klart med på at man må ha fast rutine hele året på servering

Last edited by regnerden; 16-04-2025 at 21:36.
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2025, 21:43   #66
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Er ikke rutetid tiden som oppgis passasjerer. dvs tidene man får opp i rutesøk, mens blokktid tiden da bremsene slippes ved pushback og settes på igjen ved ankomst gate/ parkering?
I såfall vill tidene kunne være forskjellig å få innvirkning på om det vil bli servert varm mat eller ikke fordi blokktiden kan være forskjellig dag for dag alt etter ATC forsinkelser eller om man har med - eller motvind på turen.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2025, 22:38   #67
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 344
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Er ikke rutetid tiden som oppgis passasjerer. dvs tidene man får opp i rutesøk, mens blokktid tiden da bremsene slippes ved pushback og settes på igjen ved ankomst gate/ parkering?
I såfall vill tidene kunne være forskjellig å få innvirkning på om det vil bli servert varm mat eller ikke fordi blokktiden kan være forskjellig dag for dag alt etter ATC forsinkelser eller om man har med - eller motvind på turen.
Ja, rutetid oppgis til passasjer. Blir off topic å gå noe nærmere inn på de tekniske forskjellene mellom begrepene her. Vi er enig om at de må finne en måte å gjøre det på som sørger for at det blir likt tilbud på rutene hele året, og at grensen trolig blir omtrentlig 2.5 time i oppsatt rutetid

Last edited by regnerden; 16-04-2025 at 23:05.
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2025, 06:04   #68
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,372
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ser at Norwegian er på ballen med en morsom annonse som spiller på miljøvern…og at det da er best å fylle alle setene og ikke blokkere noen. Business as usunn heter det hos Norwegian.
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2025, 09:56   #69
dodgeflyer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 49
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Klassisk norsk jantelov… kanskje sas burde kjøre en annonse på at deres NEO’er er langt mer effektive enn DY’s 738?

Leste kommentarfeltet til E24 som lignet DY’s annonse. Hva er det som er så vanskelig å forstå at folk ønsker forskjellig ting, og er villige til å betale for det? I samme sleng kan vel begynne å moralisere over folk som drar på helgetur?
dodgeflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2025, 10:03   #70
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,623
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Rutetid = Blokktid. Så glem det fjaset flere og flere har med «vi landet x minutter før ruten».
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2025, 10:28   #71
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,865
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Ser at Norwegian er på ballen med en morsom annonse som spiller på miljøvern…og at det da er best å fylle alle setene og ikke blokkere noen. Business as usunn heter det hos Norwegian.
Har fått kommentarer fra barna om miljøet til tider når vi flyr foran, og da forklarer jeg dem at det er jo bra at jo færre seter det er så er vi færre som forurenser.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 17-04-2025, 11:05   #72
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Har fått kommentarer fra barna om miljøet til tider når vi flyr foran, og da forklarer jeg dem at det er jo bra at jo færre seter det er så er vi færre som forurenser.
...og dessuten reiser man jo fortsatt kollektivt
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2025, 15:19   #73
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,583
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
...og dessuten reiser man jo fortsatt kollektivt
Ehehehe, det argumentet fungerer "kun" om du hadde stått mellom valget å ta en BIZ-jet eller tatt BIZ-klasse ombord på et fly med xxx andre pax.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2025, 17:45   #74
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by Trdfly View Post
Ehehehe, det argumentet fungerer "kun" om du hadde stått mellom valget å ta en BIZ-jet eller tatt BIZ-klasse ombord på et fly med xxx andre pax.
Kan så være, men jeg støtter meg til Store norske leksikon sin definisjon:
"Kollektivtransport er transporttilbud der flere personer kan reise samtidig med samme transportmiddel. ...Transportmidler som benyttes inkluderer buss, tog, sporvei og forstadsbaner, fly og båt (ferger og hurtigbåter)."

Det skal derfor mer til enn et ledig midt-sete eller et romslig C-class sete på en long haul flight for å gi meg dårlig samvittighet.

Last edited by FBI2012; 17-04-2025 at 17:49.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2025, 12:53   #75
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
SAS snakket vel når de annonserte dette (om ny Business klasse) om at de ville ha en "soft launch" en periode, på et par ruter før full utrulling på hele nettverket, nettopp for teste ut hva som fungerer og ikke fungerer.

Flysmart24 meldte for et par dager siden at SAS planlegge utrullering av oppgradert profil, servicen (ombord og på bakken?) samt en ny hjemmeside denne våren.
Ny hjemmeside er live på beta.sas.no

Sent fra min CPH2671 via Tapatalk
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2025, 14:25   #76
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,099
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Mulig det står her, men forsvinner plus innenlands også så det bare blir eco?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2025, 14:34   #77
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Mulig det står her, men forsvinner plus innenlands også så det bare blir eco?
Pluss endrer navn til Premium utover det endres ikke noe der. Premium vil være SAS sin Economy+.
Så på Premium vil det bli Gratis BOB servering (samme meny som man kan kjøpe på Economy), Gratis WiFi, ledig midtsete (men uten garanti for det), Fasttrack i sikkerhetskontrollen og Lounge adgang (noe som SAS har sagt de jobber med å øke antall lounger tilgjengelig).

Klassene ombord vil bli slik (med forbehold om feil):
Innenriks: Premium og Economy.
Europa (inkl mellom Scandinaviske land): Business og Økonomi.
Langdistanse: Business, Premium og Økonomi.

Hva SAS gjør på sine charter flighter (de med SK7xxx) er usikkert, men det kan godt tenkes at de der kjører Premium og Økonomi.

Last edited by magtje; 18-04-2025 at 14:53.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2025, 16:05   #78
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,490
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by magtje View Post

Hva SAS gjør på sine charter flighter (de med SK7xxx) er usikkert, men det kan godt tenkes at de der kjører Premium og Økonomi.
Det bestemmes i tilfelle av turoperatør/kunde. Og de betaler i såfall deretter.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2025, 17:51   #79
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det bestemmes i tilfelle av turoperatør/kunde. Og de betaler i såfall deretter.
Jeg er klar over det at dette bestemmes av turoperatørene, men dette kunne vært en noe SAS kunne solgt som en ekstra klasse/ tjeneste enten via turoperatørene eller ved check-in direkte til de reisende.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2025, 18:24   #80
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,490
Default Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Jeg er klar over det at dette bestemmes av turoperatørene, men dette kunne vært en noe SAS kunne solgt som en ekstra klasse/ tjeneste enten via turoperatørene eller ved check-in direkte til de reisende.
De reisende er ikke kunde av SAS. De er kunder av vedkommende som chartrer maskinen. Derfor er det turoperatøren som står for salget av seter/klasse ... Men dette har jo vært gjort i mange år, så det er ikke noe nytt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Servicekonsept SAS shorthaul econ Reiseforum 120 13-02-2025 16:34
SAS oppgraderer kabinen på shorthaul Someone Flyforum 131 17-02-2020 17:39
Setevalg SAS Shorthaul (737, A321 m.fl.) kristian Reiseforum 101 02-04-2019 12:17
SAS endrer billettsktrukturen igjen (shorthaul) Discus Småprat 14 25-06-2016 18:49
SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13) sirpjalle Flyforum 236 22-05-2013 17:57


All times are GMT +2. The time now is 08:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.