![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Sent from my SM-S921B using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Bare sånn før vi sporer inn i politikk og mye annet - minner om at dette er et flyforum med snev av reising </mod>
![]() |
#43 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() For å holde dette reise fokusert så er det klart at det har skjedd store endringer som innvirker på reisemønstrene - 30% nedgang er betydelig og som nevnt merker vi det her. En kan være enig eller uenig i endringene, men jeg tror det er viktig å vite hva som har endret seg og forholde seg til det. Det er jo alvorlige konsekvenser om “blir tatt” og havner hos ICE, og kanksje er det mest vanskelige å forstå hva som har endret seg. At man ikke skal delta i demonstrasjoner er en ting, men at man skal ha bestilt alle overnattinger er i hvert fall helt nytt og såvidt jeg kan se er det ikke kommunisert i retningslinjer for innreise. Endringene påvirker også oss som oppholder oss her helt lovlig, selv er jeg i sluttfasen av å bli statsborger som i disse dager krever advokatbistand og han er meget klar, ikke reis ut av USA - ikke engang til Kanada. Vi ser Green Card Aliens bli arrestert og satt i ICE Fengels (en 61 år gammel Research Technician ved University of Washington som har oppholdt seg lovlig i USA i 30 år sitter nå hos ICE inntil saken hennes kommer opp i Juli !). Selv om ingen naturalized Citizien har blitt arrestert - ble en advokat holdt tilbake ved ankomst Detroit med familien - hans “lov brudd” han har en klient som er arrestert for Student Demonstrasjon. Søk også opp Canary Mission i f.eks. New York Times eller Perplexity.
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Last edited by Hypern; 14-04-2025 at 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Free Luigi
|
![]()
På hvilken måte har alle tyskerene som har endt opp hos ICE’s detention camps «ikke oppført seg»? Dette har vært stink-normale mennesker som blir mistenkeliggjort av ingen ting, og deportert til tross for at de ikke er ulovlige arbeidere etc. Det er ikke bare en søt liten misforståelse, det er kategorisk, og det er skremmende som hvit random turist at noe sånn eventuelt kan skje med deg, helt på måfå. Det gjør USA helt uaktuelt, jeg føler oddsen for å bli feilbehandlet som kvinne er større på en reise til USA enn Iran.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Apropos fly...
https://www.independent.co.uk/travel...-b2733064.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Bestilte meg billett til konsert i New York her forleden, men ser at med oppdaterte regler er et besøk til NordKorea for ganske så lenge siden nok til at ESTA er no go´. Så usikker på om jeg gidder; søke visum, møte opp, fylle ut, bestille overnatting en kanskje ikke får brukt, osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
USD 761.00 finner jeg med Delta, Air France og British Airways Seattle - Nice T/R Lufthansa har jeg funnet ned til USD 561.00 T/R Seattle - Oslo og Seattle - Nice . Jeg har ikke sett priser som dette siden 2010-2011 (og jeg har reist endel hjem til Norge de siste 14-15 årene.) Lufthansa tilbyr nå full refund - no penalty selv på Economy Light (Automatisk Waiver) på billetter til / fra Houston og Dallas - andre destinasjoner må det en Supervisor til, men det gikk glatt for 30 minutter siden……
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Enig med mange her. Når man ikke føler seg velkommen eller ønsker å markere avstand politisk kan man vente med å reise til USA. Nå har de jo måtte gå tilbake på mye, som utsettelsen av nye toller og de ser jo at Putin ikke er interessert i fred. Det kan hende mange er meget skuffet der borte, også de som stemte på Trump.
Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#51 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvis europeere er bekymret for CBP og hva de kan finne på, er det jo bare å reise via Dublin eller Shannon. Hvis en ikke liker det de sier eller krever å få se på, kan en bare snu 180 grader å gå tilbake, og de har ingenting de skal ha sagt...
I Dublin er CBP personellet relativt gretne men vil, om de har en god dag, kanskje si "hei" før de bjeffer en kommando om å se i kameraet, mens i Shannon kan de til og med smile. Ved ankomst i USA er man en innenlands flyging og ingen CBP I sikte. Det får være nok reklame ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dette uten sammenligning mot amerikaneres gjengse mening for øvrig, jeg kjenner mange jeg gjerne skulle besøkt men som også forstår at det er veldig uaktuelt inntil tidligst 21/1/29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
Flyselskapene har allerede refusjons ordninger på plass, hos Lufthansa er det automatisk full refusjon ved reiser til / fra Houston og Dallas - andre byer USA tar det 20 minutter via telefon eller chat (vi benyttet dette tidligere i dag). Samme mulighet som Turtle nevner går også via Canada, all immigrasjon foregår i Canada og skulle det gå galt, ta ferie i Canada som veldig mange oppdager at utrolig flott i disse dager ![]()
![]() |
![]() |
#54 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Absolutt ingenting, spørsmålet er vel heller når ble det et krav om at ALLE hotell bestillinger skal være på plass før innreise ? Tidligere har det kun vært adressen første natt i USA.
Og tilleggs spørsmål er mangel på på hotell bestillinger såpass alvorlig at en skal bli fengslet ? For meg synes det å være komplett idioti å fengsle 2 tenåringer, som kanskje også hadde litt språkproblemer - kunne de ha vært en tanke å få tak i en Lufthansa Representant som kunne oversette og oppklare noe som de aller fleste her inne forstår at er en misforståelse og som absolutt ikke burde resultere i fengsling.
![]() |
#55 | |
Flyklapper
|
![]()
En detaljert liste over oppholdssteder er ikke påkrevet (utenom første natten).
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hva om man skal bo hos familie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Tidligere oppgav man bare adressen hvor man skulle bo ved privat overnatting. Det gjelder sikkert formelt ennå, men hvordan reglene tolkes er jo nå blitt usikkert. Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#58 |
Upgrade me....
|
![]()
Finner ikke at det er noe spesiell bevegelse i flyprisene så langt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det skal bli interessant å se. Vi har foreløpig ikke merket altfor mye på passasjertallene til Statene, men det kan nok skyldes at vi har mye etnisk trafikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Prøvde det nå på reise fra´Europa til NY, men LH´s representant på telefonen kjente ikke til det. Hun kunne derimot fortelle at en hadde 24t avbestillingsbuffer på alle´ reiser og har hatt det en stund, det var nytt for meg, det er vel ikke noe som blir nevnt i bookingprosessen (?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Transfer og reiser fra/til i Munchen airport | sunshine | Reiseforum | 30 | 14-02-2024 11:40 |
Tilgjengelighet på enveis EB-reiser til USA i juni | meheeco | Reiseforum | 6 | 22-11-2012 20:01 |
Snart mulig å kjøpe oppgradering på Europa-reiser? | FlightDeck | Reiseforum | 0 | 19-09-2011 09:17 |
De nye USA- flygningene fra CPH til USA | litt-amatør | Flyforum | 21 | 24-05-2006 10:50 |