![]() |
|
![]() |
#41 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Selve Poschiavo er en koselig alpeby, med gode hoteller (noen svært gode) en flott innsjø. Enten en skal gå til fots eller sykle starter man med toget opp til Alp Grümm (meget god kake på Jernbane Resturanten !) og gå / sykle ned til Poschiavo eller deler av strekningen til f.eks. Caviglia og ta toget resten av strekningen. Det er Nordmarka kvalitet på sykkel veiene burde være lett for alle aldre. «På midten» Gotthard vil jeg som broder EB anbefale Schwyz, utmerket utgangspunkt for Rigi (også tog til toppen og sykle / gå ned. Pluss flere andre flotte tur områder. F.eks. Stoos, eller en rundtur tog til Luzern, båt på VierwaldStätter See til Brunnen (5 minutter unna Schwyz med tog). Engelberg er også en av mine favoritter, dog har jeg kun vært der på vinteren, litt «backtracking» med tog tilbake til Luzern, men absolutt verdt det.
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå som Gotthard Base tunnel har åpna igjen så er iallefall togturen normalveien Zurich Milano temmelig kjedelig heh. Men effektivt er det. Enkeltbilletter i Sveits er dyr, de aller fleste i Sveits har et abonnement på periodebillett.
Swiss rail pass gir en ganske mye for pengene https://www.sbb.ch/en/tickets-offers...avel-pass.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Swiss Rail Pass og Abonnements løsningene kan spare endel, spesiellt om man velger en rute med kombinasjon av flere tog Selskap - Zurich Flughafen - Chur SBB og videre med RhB Rhaetische Bahn.
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Takk for mange tips. Ser ut som cluet blir å velge om man skal gå for en østlig rute, som innebærer Bernina Express og finne steder i Graubünden for stopp og kortere baser. Eller en mer sentral variant, som ender med tur over St.Gotthard, via Luzern som eventuelt kan inneholde Interlaken og dalføra der omkring. Tid er jo alltids en begrensende faktor og hun jeg har en tendens til å dele seng med, ønsker jo ikke akkurat maksimere total reisetid
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() Klosters er en flott alpelandsby med Gondol opp i fjellet, ca 3 timer med tog fra Kloten og svært gode forbindelser videre med 1 tog bytte på vei mot Tirano. Bergün ca 3.5 timer fra Kloten meget trivelig sted meget gode resturanter, dog uten mye heiser, så litt mere pedal kraft. Mener at Bernina Express stopper i Bergün så direkte videre ![]() St.Moritz overraskende meget bra på sommertid JetCnausenSet er vel i Monaco om sommeren ![]()
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
Herlig tråd som gir inspirasjon til å se på mulighetene for en Sveits rundtur i starten av juni, men det blir vel å kjenne på Fransk, Italiensk, Liechtensteinsk, Østerriksk og Tysk territorie underveis.
Tanken er leiebil GVA>ZRH. Geneve og Zürich har man befatning med, så det er ikke så nøye denne gang. Kort fortalt ser man for seg en rute omtrent som beskrevet under, de lokal kjente ser forhåpentligvis noe logikk i ruten som kan fordeles ut på 9 overnattinger. GVA>Chamonix>Zermatt>Vevey>Bern>Thun>Interlaken>Lu zern>Lugano>Como>St Moritz>Davos>Vaduz>Sankt Gallen>Lindau>Konstanz>Obsersee/Zürichsse>ZRH Målet er jo å se mest mulig landskap, innsjøer og topper, samt å få seg noen fine toppturer underveis der det er mulig. Chamonix område byr vel på muligheter for en fjelltur hvor man kan beundre Mount Blanc. Zermatt for å beundre Matterhorn. Ellers forstår jeg at landskapet mellom Thun og Luzern kanskje er ndrefileten? Så der vil man vel også ta seg til topps der det er mulig. Grosser Mythen og Stoos ser jeg er nevnt allerede i Luzern område og helt klart på listen over topper man vil se, noen med hotellanbefalinger i området? Men hva med området ved Liechtenstein/Sankt Gallen? Der er det vel også noen fjelltopper man gjerne vil bestige når man er på de kanter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Med mindre jeg regner helt feil, så lønner det vel veldig fort gå for en interrailbillett, skal man reise litt rundt i Sveits med tog? Selv om man må reservere/kjøpe seg opp for å få panoramavogn på Bernina Express.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Både Chamonix og Zermatt er meget langt oppe på vår favoritt liste, forskjellig men bør begge besøkes. Greit å kjøre fra Chamonix til Täsch i løpet en dag og det er en flott tur. Täsch Er der du parkerer bilen og tar toget de siste 20 minuttene opp til Zermatt som er bil fri (vel det knatrer rundt mye merkelig varianter av Sthink og vennene deres…) men din bil blir i Täsch ![]() Hotellene i Zermatt er alle meget bra, se på Garni (hotell uten restaurant) men med frokost - har selv bodd på Walliserhoff, Hotel City og Alpine Hotell Perren - og et Wild Card - Hotel Riffenalp Resort - noe spendy (mye !) men veldig annerledes ![]() Ville lett droppe Bern og Thun omvei og ikke verdt den ekstra tiden, Interlaken absolutt, Lugano er et solid stykke unna og ville velge enten Interlaken / Luzern / Schwyz eller Lugano / Como / Poschiavo / St. Moritz / Davos (litt kjedelig men fint oppe på toppene). mere kommer senere(tm) (Sorry KnutW)
![]() |
![]() |
#49 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Interrail er nok det beste for dere som skal videre med tog i Italia og Frankrike, alternativet er vel Swiss Pass eller Swiss Pass Flex, men det er kun gyldig til Tirano
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Og nesten dobbelt så dyrt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Om du ikke har rotet deg inn der allerede så er Fjasebok-gruppa "Togferie" meget nyttig for all transport på skinner
https://facebook.com/groups/togferie/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Noen spesielle topper og eventuelt overnattingsteder som kan anbefales i området rundt St. Moritz/Davos? Eventuelt på andre siden av Liechtenstein mot Sankt Gallen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det nærmer seg sommer og det gledes til en uke på farten i Sveits.
Vi falt på leiebil denne gangen, selv om jeg leser at mange anbefaler å holde seg til jernbanenettet. Det vil riktignok bli litt tog på også eller enda mer luftig transport opp i høydene. Gornergrat Bahn, Pilatus Bahn, samt opp til Stoos og Ebenalp er vel det vi foreløpig kan se for oss. I den sammenheng lurer jeg rett og slett på om det er å anbefale å investere i en eller annen form av "Swiss Travel Pass"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Yes, var "Half fare" passet jeg eventuelt hadde i tankene. Men ser at det kommer med 6 måneders gyldighet og er priset deretter. Ser uansett ut til at man får kjøpt billetter til det meste i SBB appen, riktignok bare enveis slik jeg tolker "Point-to-point ticket"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Militærbaser i Sveits | RJon | Bilder & foto | 9 | 04-12-2017 11:45 |
Jagerfly styrtet i Sveits | RIBRO | Flyforum | 0 | 23-10-2013 14:49 |
Crash i Sveits | LN-VLE | Flyforum | 4 | 15-10-2011 10:25 |