![]() |
|
![]() |
#721 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kommer stadig nyheter
https://www.theguardian.com/us-news/...ntist-detained Sent from my SM-S921B using Tapatalk |
![]() |
![]() |
#722 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har været i USA ca. 10 gange, og det har været mit favorit ferieland!
Jeg har aldrig udtalt mig kritisk om “ incumbent Presidents” og har i det hele taget opført mig pænt, synes jeg :-). Jeg var der senest i 2022, og jeg kommer der næppe igen! For tænk hvis man blev tilbageholdt af en eller anden obskur grund og fik at vide, at man først bliver løsladt, når DK har overdraget Grønland… ![]() ![]() Last edited by oy-viv; 20-03-2025 at 22:24. Reason: corr. |
![]() |
![]() |
#723 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#724 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bare det at man kan bli avkrevet tilgang til elektroniske enheter ved innreise til USA, selv uten annen misstanke om kriminalitet e.l. er jo litt spesielt. Nå har ikke jeg planer om å reise til statene i utgangspunktet, men jeg ville nok ordnet meg med en "tom" (eller "dum"?) telefon for en slik reise. Og en "tom" (ny/nylig formatert) laptop. "Civil Asset Forfeiture" er jo også en greie, så jeg ville nok unngått å ha særlig med kontanter....
#725 |
Free Luigi
|
![]()
Forskeren hadde ikke sagt noe av dette (at han har tegn på demens og at han farger seg oransje er objektive fakta, som at Biden også har tegn på demens, at himmelen er blå, og at gravitasjonskraften drar oss mot jordens kjerne. Det er ikke grov mobbing. Grov mobbing er å utelate en forsker fra å dele sin objektive fri forskning gjennom å falsk anklage vedkommende for å ha utført/sagt ting vedkommende ikke har gjort). Det er skremmende.
|
![]() |
![]() |
#726 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
![]() |
#727 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Dette er oppslaget du tar med en “klype salt” : https://www.lemonde.fr/en/internatio...6739346_4.html Et interjuv i Lemonde med den Franske Forsknings Ministeren - Lemonde er ikke troverdig ? Den forskeren som ble avvist og sendt tilbake til Frankrike - hadde på ingen måte drevet med det du beskriver som grov mobbing (feit, dement, orange etc.) han hadde, med god innsikt kritisert hvordan Trump Administrasjonen nå still all forskning i tvil, uttaler at forskings institutter, sykehus med bedrar landet - disclaimer jeg jobbet i 10 år i et av disse og vårt bidrag ble belønnet med 3 Nobelpriser i medisin - noe som for meg er meget god investering. Nå er omtrent all kreft forskning stoppet (sammen med all annen forskning) det burde det være mulig å kunne kritisere uten å bli straffet ! Det er trist når gode nyhetskilder som Seattle Times, NPR, PBS settes i tvil. Som du hører på Politisk Kvarter, hører jeg daglig på en Amerikansk variant “Here and Now” (NPR) og i går diskuterte de med tidligere Direktør i US Immigration - Trumps angrep på Green Card Holders og andre helt legale Visum, dette er veldig skremmende…..
![]() |
#728 |
Newbie
|
![]()
Det er helt absurd, og en god grunn til å ikke nærme seg USA de neste tre årene (minst...).
Forøvrig er jeg utrolig overrasket over hvor villig enkelte nordmenn (også her inne) er villig til å svelge hva som helst fra den kanten om dagen. |
![]() |
![]() |
#729 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hei Finn Erik. Prøver å forstå situasjonen din slik du beskriver i morgen-tråden. Hva er det du risikerer? Kan du bli nektet innreise hvis du reiser ut av landet? Eller risikerer du å ikke slippe ut i det hele tatt?
Nils |
![]() |
![]() |
#730 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Siden den lille (fantastiske) Italienerinnen ikke er født i USA er hun en klasse under f.eks. LN-MOW som er gift med en som er født i USA, dette til tross for at Alexandra har vært US Citizen siden 1966 ! En av Alexandra’s gode venninner her ute på Bainbridge er Østeriker, hun mistet moren sin i slutten av November og pendler fortiden til Wien / Salzburg for å rydde opp i arve oppgjøret - hennes stefar døde rett før moren - så det er lettere komplisert med stesøsken med mere….hun reiste også mye for å ta seg av moren før hun døde….ankommst USA var 0 problemer (hun har også Green Card) inntil begynnelsen av Februar, 4 timer i “avhør” det samme nå i Mars…..så langt har hun sluppet inn ….. Ja det er lett å sitte i Norge hvor det værste som kan skje er at en ferie ryker, men å bli blokkert fra å se familien igjen, måtte la Alexandra gjøre allt med å selge hus, biler og organisere flytting…..det er et stykke unna He he !
![]() |
#731 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jepp, helt absurd….
Jeg går gjennom immigrasjon hver uke, noen uker 6 dager på rad, og har aldri hatt noe trøbbel. Tror det er mye i hodet på enkelte her…. |
![]() |
![]() |
#732 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Sent from my SM-S921B using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
#733 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
Nå må man være helt stille, smile og si at alt de gjør nå er galt, eller så bjeffes det meget aggressivt tilbake og man er plutselig kvinnehatere og håper at planten ramler sammen. Dette er en taktikk som sjelden fungerer, og vi ser nå at verden er i en virkelig feil (høyre) retning. |
|
![]() |
![]() |
#734 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Før vi sporer helt av (igjen) - minner om at dette er tråden for VISUM/ESTA. Diskusjoner rundt styresett, politikk og egne preferanser ifht det får man ta andre steder </mod>
#735 |
Free Luigi
|
![]()
For å trø tilbake til innreise i USA:
Du kan altså bli tvunget til å låse opp både pc og mobil på innreise til USA, uten spesiell grunn til mistanke, og agentene kan lese alle meldingene dine, bildene dine, all din personlige informasjon - ene og alene bare fordi du vil reise inn i USA. Dette gjør nok at mange vurderer om de vil reise til «land of the free». Flere helt vanlige Tyskere har blitt holdt igjen på grensa og sendt tilbake, det kanskje mest skremmende er at du kan bli holdt i «detention camp» inntil det er plass tilbake, denne campen er ikke hilton 5*****. https://amp.dw.com/en/germany-updates-us-travel-advice-after-citizens-detained/a-71980369 |
![]() |
![]() |
#736 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For å referere til egen erfaring, så suste jeg sist uke inn og ut fra USA på jobbtur som jeg gjør noen ganger i året og det gikk fortere enn svint, dette som returning ESTA. Ingen fingeravtrykk, ett spørsmål, bilde og have a nice stay.
Åpenbart mye mer risiko for mange grupper nå (green card, landkryssing etc) med det nye styret i landet, men jeg hadde ikke hatt problemer med å bestille en familietur med ESTA for min familie for å si det sånn. At CBP har brede fullmakter til å se gjennom dine elektroniske duppeditter er gammelt nytt. |
![]() |
![]() |
#737 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
#738 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#739 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ellers er det vel frem til nylig ganske uvanlig å bli "snudd på grensen" med mindre man har løyet om noe i en søknad eller "har noe i bagasjen"...
![]() |
#740 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Samme erfaring tre uker tilbake. Smidigste på lenge, sett bort fra køen.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |