Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 20-03-2025, 04:54   #721
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Kommer stadig nyheter
https://www.theguardian.com/us-news/...ntist-detained

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Hypern is offline  
Old 20-03-2025, 10:50   #722
oy-viv
ScanFlyer Silver

Jeg har været i USA ca. 10 gange, og det har været mit favorit ferieland!
Jeg har aldrig udtalt mig kritisk om “ incumbent Presidents” og har i
det hele taget opført mig pænt, synes jeg :-). Jeg var der senest i 2022, og jeg
kommer der næppe igen! For tænk hvis man blev tilbageholdt af en eller
anden obskur grund og fik at vide, at man først bliver løsladt, når DK har
overdraget Grønland…

Last edited by oy-viv; 20-03-2025 at 22:24. Reason: corr.
oy-viv is offline  
Old 20-03-2025, 11:10   #723
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Kommer stadig nyheter
https://www.theguardian.com/us-news/...ntist-detained

He he.. Den hadde jeg nok tatt med en klype salt. Da hadde vel svært få fra Europa slippet inn.. Det er jo ikke bare kritikk, men det som vanligvis heter grov mobbing om at han er feit, dement, oransje osv..

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline  
Old 20-03-2025, 11:24   #724
Gunnar
ScanFlyer Gold

Bare det at man kan bli avkrevet tilgang til elektroniske enheter ved innreise til USA, selv uten annen misstanke om kriminalitet e.l. er jo litt spesielt. Nå har ikke jeg planer om å reise til statene i utgangspunktet, men jeg ville nok ordnet meg med en "tom" (eller "dum"?) telefon for en slik reise. Og en "tom" (ny/nylig formatert) laptop. "Civil Asset Forfeiture" er jo også en greie, så jeg ville nok unngått å ha særlig med kontanter....
Old 20-03-2025, 13:13   #725
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
He he.. Den hadde jeg nok tatt med en klype salt. Da hadde vel svært få fra Europa slippet inn.. Det er jo ikke bare kritikk, men det som vanligvis heter grov mobbing om at han er feit, dement, oransje osv..
Forskeren hadde ikke sagt noe av dette (at han har tegn på demens og at han farger seg oransje er objektive fakta, som at Biden også har tegn på demens, at himmelen er blå, og at gravitasjonskraften drar oss mot jordens kjerne. Det er ikke grov mobbing. Grov mobbing er å utelate en forsker fra å dele sin objektive fri forskning gjennom å falsk anklage vedkommende for å ha utført/sagt ting vedkommende ikke har gjort). Det er skremmende.
Polaris is offline  
Old 20-03-2025, 17:42   #726
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Bare det at man kan bli avkrevet tilgang til elektroniske enheter ved innreise til USA, selv uten annen misstanke om kriminalitet e.l. er jo litt spesielt. Nå har ikke jeg planer om å reise til statene i utgangspunktet, men jeg ville nok ordnet meg med en "tom" (eller "dum"?) telefon for en slik reise. Og en "tom" (ny/nylig formatert) laptop. "Civil Asset Forfeiture" er jo også en greie, så jeg ville nok unngått å ha særlig med kontanter....
Ikke for å være vanskelig i tråden her altså, men for ordens skyld er jo heller ikke dette nytt.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 20-03-2025, 19:45   #727
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg er, som jeg tror du også er, veldig glad i USA - jeg har bodd her nå i nesten 30 år - nettopp derfor er jeg veldig kritisk, trist og ja skremt over utviklingen vi ser her i landet (som de fleste av dere ser på avstand).

Dette er oppslaget du tar med en “klype salt” :

https://www.lemonde.fr/en/internatio...6739346_4.html

Et interjuv i Lemonde med den Franske Forsknings Ministeren - Lemonde er ikke troverdig ? Den forskeren som ble avvist og sendt tilbake til Frankrike - hadde på ingen måte drevet med det du beskriver som grov mobbing (feit, dement, orange etc.) han hadde, med god innsikt kritisert hvordan Trump Administrasjonen nå still all forskning i tvil, uttaler at forskings institutter, sykehus med bedrar landet - disclaimer jeg jobbet i 10 år i et av disse og vårt bidrag ble belønnet med 3 Nobelpriser i medisin - noe som for meg er meget god investering. Nå er omtrent all kreft forskning stoppet (sammen med all annen forskning) det burde det være mulig å kunne kritisere uten å bli straffet !

Det er trist når gode nyhetskilder som Seattle Times, NPR, PBS settes i tvil. Som du hører på Politisk Kvarter, hører jeg daglig på en Amerikansk variant “Here and Now” (NPR) og i går diskuterte de med tidligere Direktør i US Immigration - Trumps angrep på Green Card Holders og andre helt legale Visum, dette er veldig skremmende…..
Old 20-03-2025, 22:01   #728
kaijoar
Newbie

Det er helt absurd, og en god grunn til å ikke nærme seg USA de neste tre årene (minst...).

Forøvrig er jeg utrolig overrasket over hvor villig enkelte nordmenn (også her inne) er villig til å svelge hva som helst fra den kanten om dagen.
kaijoar is offline  
Old 20-03-2025, 22:50   #729
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Hei Finn Erik. Prøver å forstå situasjonen din slik du beskriver i morgen-tråden. Hva er det du risikerer? Kan du bli nektet innreise hvis du reiser ut av landet? Eller risikerer du å ikke slippe ut i det hele tatt?

Nils
Twin Otter is offline  
Old 21-03-2025, 00:04   #730
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hei Finn Erik. Prøver å forstå situasjonen din slik du beskriver i morgen-tråden. Hva er det du risikerer? Kan du bli nektet innreise hvis du reiser ut av landet? Eller risikerer du å ikke slippe ut i det hele tatt?

Nils
Hei Nils - jeg risikerer å ikke slippe inn igjen, og i så fall kan det legges på en “straff” på 5-10 år før jeg kan komme tilbake til USA.

Siden den lille (fantastiske) Italienerinnen ikke er født i USA er hun en klasse under f.eks. LN-MOW som er gift med en som er født i USA, dette til tross for at Alexandra har vært US Citizen siden 1966 !

En av Alexandra’s gode venninner her ute på Bainbridge er Østeriker, hun mistet moren sin i slutten av November og pendler fortiden til Wien / Salzburg for å rydde opp i arve oppgjøret - hennes stefar døde rett før moren - så det er lettere komplisert med stesøsken med mere….hun reiste også mye for å ta seg av moren før hun døde….ankommst USA var 0 problemer (hun har også Green Card) inntil begynnelsen av Februar, 4 timer i “avhør” det samme nå i Mars…..så langt har hun sluppet inn …..

Ja det er lett å sitte i Norge hvor det værste som kan skje er at en ferie ryker, men å bli blokkert fra å se familien igjen, måtte la Alexandra gjøre allt med å selge hus, biler og organisere flytting…..det er et stykke unna He he !
Old 21-03-2025, 01:41   #731
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Jepp, helt absurd….
Jeg går gjennom immigrasjon hver uke, noen uker 6 dager på rad, og har aldri hatt noe trøbbel. Tror det er mye i hodet på enkelte her….
Midtiblinken is offline  
Old 21-03-2025, 02:59   #732
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Jepp, helt absurd….
Jeg går gjennom immigrasjon hver uke, noen uker 6 dager på rad, og har aldri hatt noe trøbbel. Tror det er mye i hodet på enkelte her….
Nå er det kanskje litt annerledes i embeds medfør (skjønt du jobber som pilot) enn for andre.

Hypern is offline  
Old 21-03-2025, 08:25   #733
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by kaijoar View Post
Forøvrig er jeg utrolig overrasket over hvor villig enkelte nordmenn (også her inne) er villig til å svelge hva som helst fra den kanten om dagen.
Spørs jo litt hva du mener med å svelge da.. Det at ikke alle hopper på hylekoret som mener det nye regimet har 100 (ikke 99) prosent feil, betyr ikke at man heier på det. Jeg har reist hyppig til USA siden 1984 og har aldri hatt noen sans for politikken «over der» under noen omstendigheter.. Jeg har også reist til verre regimer som Thailand, Indonesia, Malaysia, Kina, Qatar, Oman, Russland, Tyrkia, Mexico osv.. Jeg til og med reiste til rivieraen da Frankrike sprengte Mururoa veggimellom. (Jeg har til og med bodd i et diktatur), men svelger ikke det de står for av den grunn. Jeg tror dessverre det nye regimet vant, og vokser på det ensidige fokuset på at de har 100% feil (Selv Jens mener at mye av det Donald gjorde forrige gang var faktisk riktig). De som leser en del her inne vet også godt at hvis du er 100% mot eller for noe, så er du også høyst sannsynlig på en eller annen måte manipulert.

Nå må man være helt stille, smile og si at alt de gjør nå er galt, eller så bjeffes det meget aggressivt tilbake og man er plutselig kvinnehatere og håper at planten ramler sammen. Dette er en taktikk som sjelden fungerer, og vi ser nå at verden er i en virkelig feil (høyre) retning.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline  
Old 21-03-2025, 08:58   #734
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Før vi sporer helt av (igjen) - minner om at dette er tråden for VISUM/ESTA. Diskusjoner rundt styresett, politikk og egne preferanser ifht det får man ta andre steder
</mod>

Old 21-03-2025, 09:52   #735
Polaris
Free Luigi

For å trø tilbake til innreise i USA:

Du kan altså bli tvunget til å låse opp både pc og mobil på innreise til USA, uten spesiell grunn til mistanke, og agentene kan lese alle meldingene dine, bildene dine, all din personlige informasjon - ene og alene bare fordi du vil reise inn i USA. Dette gjør nok at mange vurderer om de vil reise til «land of the free».

Flere helt vanlige Tyskere har blitt holdt igjen på grensa og sendt tilbake, det kanskje mest skremmende er at du kan bli holdt i «detention camp» inntil det er plass tilbake, denne campen er ikke hilton 5*****.

https://amp.dw.com/en/germany-updates-us-travel-advice-after-citizens-detained/a-71980369
Polaris is offline  
Old 21-03-2025, 10:35   #736
view
ScanFlyer Gold

For å referere til egen erfaring, så suste jeg sist uke inn og ut fra USA på jobbtur som jeg gjør noen ganger i året og det gikk fortere enn svint, dette som returning ESTA. Ingen fingeravtrykk, ett spørsmål, bilde og have a nice stay.

Åpenbart mye mer risiko for mange grupper nå (green card, landkryssing etc) med det nye styret i landet, men jeg hadde ikke hatt problemer med å bestille en familietur med ESTA for min familie for å si det sånn.

At CBP har brede fullmakter til å se gjennom dine elektroniske duppeditter er gammelt nytt.
view is offline  
Old 21-03-2025, 10:58   #737
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
For å trø tilbake til innreise i USA:

Du kan altså bli tvunget til å låse opp både pc og mobil på innreise til USA, uten spesiell grunn til mistanke, og agentene kan lese alle meldingene dine, bildene dine, all din personlige informasjon - ene og alene bare fordi du vil reise inn i USA. Dette gjør nok at mange vurderer om de vil reise til «land of the free».
Og slik har det bestandig vært, men sannsynligheten for å bli stoppet er kanskje noe større eller at profileringen er noe endret nå. Men det har også tidligere vært samme diskusjoner om slike ting når det har vært endringer der borte. I tillegg så er det jo kjekt at folk blir minnet på at et visum eller esta ikke er det samme som at man er garantert innreise (slik det også alltid har vært). Som nevnt litt lenger opp i tråden også.

Old 21-03-2025, 11:16   #738
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Og slik har det bestandig vært, men sannsynligheten for å bli stoppet er kanskje noe større eller at profileringen er noe endret nå. Men det har også tidligere vært samme diskusjoner om slike ting når det har vært endringer der borte. I tillegg så er det jo kjekt at folk blir minnet på at et visum eller esta ikke er det samme som at man er garantert innreise (slik det også alltid har vært). Som nevnt litt lenger opp i tråden også.
Du kan jo se på både Terminal 4 i JFK og B terminalen i Newark. Det er tusenvis som kommer inn daglig. Det ville blitt litt kø om de skulle gå gjennom telefonene til folk. Men om du har noe på den som de finner interessant, så vil du sikkert ikke trives i USA uansett.
Midtiblinken is offline  
Old 21-03-2025, 11:20   #739
Gunnar
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
I tillegg så er det jo kjekt at folk blir minnet på at et visum eller esta ikke er det samme som at man er garantert innreise (slik det også alltid har vært).
Det er vel bare flyselskapene som kan lene seg 100% på Visum, ESTA, mm. ettersom de slipper bot for å sende folk over grensen så lenge slikt er på plass og godkjent.

Ellers er det vel frem til nylig ganske uvanlig å bli "snudd på grensen" med mindre man har løyet om noe i en søknad eller "har noe i bagasjen"...
Old 21-03-2025, 13:26   #740
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
For å referere til egen erfaring, så suste jeg sist uke inn og ut fra USA på jobbtur som jeg gjør noen ganger i året og det gikk fortere enn svint, dette som returning ESTA. Ingen fingeravtrykk, ett spørsmål, bilde og have a nice stay.
Samme erfaring tre uker tilbake. Smidigste på lenge, sett bort fra køen.
Novair is offline  
Closed Thread

Posting Rules