Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2024, 08:17   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty

Norwegian Puglia (og litt Norwegian)

Har ikke blitt mange reisebrev på meg post covid, men tenkte å skrive litt om et område som ikke er veldig godt dekket her på forumet. Under pappapermen i fjor dro vi til Nord-italia med base rundt Gardasjøen, og siden tidlig mai funket såpass bra i fjor så valgte vi å gjøre det samme i år igjen. Det har vel blitt en tradisjon da? I utgangspunktet var vi interessert i Sicilia, men Norwegian sine flytider er håpløse med en 2-åring, så for å ta noe nytt falt valget på Puglia. Dit flyr Norwegian hele sommersesongen i år, men etter belegget å dømme tipper jeg at det i beste fall blir med høysesongen neste år. I alle fall ikke lagt ut noen billetter for april og mai 2025.

Dette var også min 11. tur til Italia post covid og 25. tur til Italia totalt. Begynner også å nærme meg målet om å besøke alle regionene i Italia. Kun 4 igjen etter dette. Får være godkjent siden jeg besøkte Italia første gang som 21-åring i 2008

Avgang 13.35 OSL siste lørdag i april, retur 17.30 første lørdag i mai var helt ok. Lite å si på OSL denne lørdagen, også stille og rolig i OSL-lounge (loungekey). Ellers var det klarvær hele veien fra OSL til BRI, så i den grad man fikk anledning var det bare å sitte og se ut vinduet og nyte utsikten.

Rett sør for Split

Ifølge google-maps er dette Molfetta, liten havneby nord for Bari

Innflygning over endeløse oliventrær

Gamle terminalen på BRI. Helt nytt terminalbygg rett til høgre for den gamle terminalen. I motsetning til mine to foregående "første besøk" flyplassene i Italia (FLR og VRN) var dette en fin, åpen og velfungerende flyplass med høy takhøyde og masse bra servicetilbud. Ganske effektivt med bagasje og kort vei til leiebil i tillegg.

Hentet ut en Alfra Romeo Tonale fra Europcar. Brukte 1 time fra vi gikk av flyet til vi satt i leiebilen, som jeg tenker er OK. I fjor leide vi en Stelvio, aner ikke hva forskjellen er men bilen tok nå oss til huset vi hadde leid. Omtrent en times kjøring fra flyplassen nær en by som heter Noci (Som visst har fantastiske restauranter, men det var ikke en prioritet denne gangen).

Hadde plukket ut en haug med steder å besøke, og så begrenset vi oss underveis etter kjøretid og slike ting. Første stoppested ble Truli-tettstedet Alberobello, kjent for Trulli-husene (Som ryktene skal ha det til inspirerte katedralen i Firenze) Stått på Unesco sin verdensarvliste i snart 30 år. Skal man hit anbefaler jeg å dra veldig tidlig, for utpå dagen busses det inn gruppe på gruppe med turister. Av alle stedene vi besøkte var dette det mest turistifiserte, men derfor også lettest å få fatt i mat utenom lunch og middagstider.

Et annet sted vi besøkte var Monopoli, litt lettere å reke rundt her med barnevogn siden det i liten grad er lov å kjøre i gamlebyen. Litt knot å kjøre inn og ut av stedet, men det gikk seg til det også. Et nydelig sted som jeg gjerne vil besøke mer enn en halv dag.

Buongiorno cosi...

Last edited by OttoL; 25-06-2024 at 08:35.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2024, 08:29   #2
OttoL
ScanFlyer Crusty

Default Re: Puglia (og litt Norwegian)

De to neste stedene vi besøkte var Martina Franca, hvor vi fikk en nydelig pastarett

Og Bari, som jeg ikke visste noe om utenom at Eirik Huseklepp spilte der en sesong for 13-14 år siden og at byen har Italias 3. største stadion. Har som mål å reise tilbake til Bari for å se kamp, men det lot seg ikke gjøre denne gangen dessverre.

Bari har ekstremt fete drakter, så måtte jo handle

Ellers var det bare å rusle rundt i gamlebyen og nyte livet der, og måtte da selvfølgelig gjennom Strada delle Orecchiette

Basilica Cattedrale Metropolitana Primaziale San Sabino, ferdigstilt i 1292

Turen gikk fort og plutselig var det dags for å reise hjem. En helt hinsides treig innsjekk som startet 90 min før avgang. Med helt fullt fly hadde flyet blitt forsinket, men var bare 91 som skulle hjem med Norwegian denne gangen så da gikk det heldigvis greit. Levering av leiebil funket brillefint, muligens en av de beste leiebilopplevelsene jeg har hatt. Europcar i Bari kommer jeg til å bruke igjen.

LN-NIK denne gangen. En purser som likte jobben sin, og minst 3 i besetningen som hatet jobben sin. E d mulig å være så gretten, men heldigvis jobbet de bakerst i kabinen.

Plutselig var vi hjemme

Sånn oppsummert var Puglia en virkelig positiv overraskelse. Hadde null forventninger, men siden vi holdt oss unna den verste turistsesongen samt at Puglia ikke er så veldig turistifisert ble dette en innertier. Enkelte områder hjalp det nok å snakke italiensk, og det er ikke måte på hvordan de rigger til når de ser noen med små barn. Det siste er jo et litt trist bakteppe siden det er en enorm utvandring av unge personer fra sør-italia til enten Nord-Italia eller ut av landet.. Neste års familietur til Italia kan fort bli til Puglia igjen, men da fly til Brindisi og så fyke sørover.

Dett var dett

Neste rapport blir vel fra Italia det også
Old 25-06-2024, 09:27   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Takk for rapporten fra endel av støvelen jeg aldri har vært.
Old 25-06-2024, 10:07   #4
jb1
ScanFlyer Rusty

Fin rapport. Jeg flyttet nesten Italias hael (Brindisi) for en jobb for noen aasr siden, men det gikk ikke p.g.a. familien. Det ser veldig fint ut der.
Old 25-06-2024, 15:21   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tusen takk for nok en flott rapport. Herlig lesning fra området vi har vært i de siste 6 dagene. Vi holdt ut 15 minutter i Alberobello… 40 grader ble i varmeste laget for å gå rundt - da fristet vannet mere.

Selv mangler jeg kun en region av 19…men den har mannen min vært i - så til sammen har vi ganske god kontroll på Italia. Men har ennå ikke landet på region for eventuell investering i leilighet…men fortsatt noen år igjen til vi får den 6. ferieuken. Men kan vel si at østkysten leder og da et eller annet sted fra og med Pescara og syodover.
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2024, 16:34   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Utmerket rapport som vanlig fra deg, setter stor pris paa rapport fra «hjemtraktene» svigerfar kom i fra Adelfia / Caneto omtrent midtveis mellom Noci og Bari.

Mens svigerfar ennaa var i live, spiste vi lunsj paa en av de resturantene i Noci, den var ikke aapen til lunsj, men de inviterte oss inn til lunsj naar de hoerte svigerfars dialekt (som egentlig er et helt annet spraak enn Italiensk) og kort sagt en lunsj sammen med de som eide og drev resturanten og alle ansatte, rett etter rett bedre og bedre kom inn til vi ikke orket noe som helst.

Igjen takk for at du deler godisen
Old 26-06-2024, 06:16   #7
OttoL
ScanFlyer Crusty

Sjøfly Re: Puglia (og litt Norwegian)

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Tusen takk for nok en flott rapport. Herlig lesning fra området vi har vært i de siste 6 dagene. Vi holdt ut 15 minutter i Alberobello… 40 grader ble i varmeste laget for å gå rundt - da fristet vannet mere.

Selv mangler jeg kun en region av 19…men den har mannen min vært i - så til sammen har vi ganske god kontroll på Italia. Men har ennå ikke landet på region for eventuell investering i leilighet…men fortsatt noen år igjen til vi får den 6. ferieuken. Men kan vel si at østkysten leder og da et eller annet sted fra og med Pescara og syodover.
Vi måtte også snu første gangen, skikkelig gryte med null luft. Han vi leide hus av sa at det over en periode på 6 uker i fjor ikke var under 40 midt på dagen en eneste gang Puglia er sikkert herlig utenom høysesongen. Gjestfrihet og mat helt på toppen av hva jeg har opplevd i Italia.
Old 27-06-2024, 13:48   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for topp rapport. Det området frister når jeg leser det du har skrevet.

Old 07-03-2025, 18:29   #9
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Martina Franca er nå plottet inn i kalenderen i juni:-)
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules