Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2024, 15:59   #1
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 854
Default Angivelse av runway retning

Dette har jeg lurt på :
Hvorfor angis retningen på runway med bare 2 siffer, burde det ikke vært 3 ? Når Berlin nå får 24 i den ene retningen og 06 i den motsatte, så tenker jeg at det kan jo ikke stemme, så det er vel et siffer som man mener er unødvendig å angi.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 16:21   #2
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,326
Default Re: Angivelse av runway retning

CGP Grey greier til og med å hjelpe tomsinger som meg til å delvis forstå:
https://www.youtube.com/watch?v=qD6bPNZRRbQ
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 06-10-2024 at 21:25.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 18:04   #3
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 364
Default Re: Angivelse av runway retning

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Dette har jeg lurt på :
Hvorfor angis retningen på runway med bare 2 siffer, burde det ikke vært 3 ? Når Berlin nå får 24 i den ene retningen og 06 i den motsatte, så tenker jeg at det kan jo ikke stemme, så det er vel et siffer som man mener er unødvendig å angi.
Du legger til en 0 på slutten for å få antall grader. Da blir det 60 og 240 grader. 60 + 180 = 240.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2024, 08:44   #4
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
Default Re: Angivelse av runway retning

Dette er et eldgammelt system som jeg tror ble innført rundt krigen en gang. Tidligere ble rullebanene betegnet med 1, 2, 3 osv. Det funket greit for de lokalkjente, men medførte fort forvirring når man kom langveis fra. Derfor ble man (ICAO?) enige om et system som ikke kan misforstås, med å benevne rullebanene etter magnetisk kurs og eventuelt Left, Center og Right på parallelle baner.

Dessverre bruker man ikke geografisk kurs, dette medfører at man tidvis må omnummerere banene når misvisningen forandres.
Det brukes kun to siffer og det avrundes til nærmeste hele ti-tall for magnetisk kurs på banen.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2024, 11:11   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Angivelse av runway retning

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Dessverre bruker man ikke geografisk kurs, dette medfører at man tidvis må omnummerere banene når misvisningen forandres.
Vet ikke om jeg vil bruke uttrykket dessverre. Så lenge vi bruker magnetisk i flyet føles det mest hensiktsmessig.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2024, 12:44   #6
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
Default Re: Angivelse av runway retning

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Vet ikke om jeg vil bruke uttrykket dessverre. Så lenge vi bruker magnetisk i flyet føles det mest hensiktsmessig.
Ser den, men i dagens nav-verden burde det være mulig å bli enig om å kutte ut magnetismen. Det ville forenklet prosedyrene betraktelig.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2024, 14:43   #7
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,396
Default Re: Angivelse av runway retning

Ikke ofte det må gjøres om, og siden det nesten ikke er papirkart i bruk så blir det vel et mindre problem i fremtiden.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2024, 15:06   #8
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Angivelse av runway retning

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Ser den, men i dagens nav-verden burde det være mulig å bli enig om å kutte ut magnetismen. Det ville forenklet prosedyrene betraktelig.
I dagens nav verden blir man stadig mere avhengig av gamle systemer igjen
CFM is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 15:23   #9
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
Default Re: Angivelse av runway retning

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Ser den, men i dagens nav-verden burde det være mulig å bli enig om å kutte ut magnetismen. Det ville forenklet prosedyrene betraktelig.
En ILS sender ut elektromagnetiske bølger, og er dermed påvirket av jordens magnetfelt. Magnetismen er i høyeste grad relevant
semmern is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 18:29   #10
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
Default Re: Angivelse av runway retning

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
En ILS sender ut elektromagnetiske bølger, og er dermed påvirket av jordens magnetfelt. Magnetismen er i høyeste grad relevant
Nei, hverken LOC eller GP påvirkes av jordens magnetfelt. men LOC-kursen oppgis som magnetisk kurs.
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Meteorologisk spørsmål - vinder i totalt motsatt retning. anders320 Småprat 4 11-02-2012 11:28
Fly i sørøstlig retning, raskt over Drammen ca. 23 torsdag SpottAir Register- og ATC-Forum 0 19-12-2009 13:54


All times are GMT +2. The time now is 16:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.