![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,624
|
![]()
Nå er det avslørt hvilken flypass jeg reiste til nylig i hvilken flyplass posten. En trip-report kan derfor publiseres. Jobbreisene er blitt færre etter Covid, men noen blir det ennå, og en tur til Astana hvor jeg har vært en gang tidligere stod i kalenderen. Jeg skulle fly direkte WAW-NQZ, men tilbake via IST. Flyplassen i Astana er den samme, men den har byttet kode siden sist jeg var der, fra TSE (fra ett av de tidligere navnene paa byen (Tselinograd) til NQZ (etter tidligere president Nursultan Nazarbayev). Astana og navn er et interessant kapittel. Byen har hatt navnene Akmolinsk, Tselinograd, Akmola, Astana, Nur-Sultan og igjen Astana. Sist jeg var der i 2018 het byen også Astana, men flyplassen het da som idag Nursultan Nazarbayev. Etter at den «første presidenten» som han kalles, gikk av i 2019, byttet byen tilbake til Astana.
Uansett LOT-flyet skulle gå kl. 23:00 og jeg ankom Fryderik Chopin eller Okcie flyplass knapt 2 timer før. Formaliteter med bagasje, sikkerhets- og passkontroll gikk lett som en lek. Priority pass‘ lounge og loungen på Non-Schengen for mange flere kort har fått seg en ansiktsløftning og heter ikke lenger Bolero men Etudia. Maten var ikke oppgradert, men den er helt ok. Jeg tenkte jeg skulle dusje før en nattflyvning. Det kunne jeg gjerne gjøre, men dragen glemte å gi meg et håndkle. I dusjrommet stod det at man fikk håndklær i resepsjonen, så da jeg måtte ta en tur tilbake for å hente det. Uansett, legemet med ble rent og pent. Etter litt snacks stakk jeg over i LOTs lounge vegg i vegg. Maten er litt mer spennende der, men det er ofte stappfullt, men det var greit med plass så sent på kvelden. Boarding startet lovlig sent for å rekke punktlig avgang, men jeg gikk ombord i en 737 Max 8 som en av de første p.g.a gullkort. På 7F lå et teppe og en pute. Flyet var kanskje 70 % fullt, men på min treseter var vi kun to, med midt-setet ledig. Jeg hadde valgt vindusplass for å prøve å sove litt mot veggen. Benplassen var godkjent. ![]() ![]() ![]() Avgang var bittelitt etter skjema, og det ble opplyst at flytiden var straks under 6 timer. Etter at setebeltet var slukket drog de to mannlige og to kvinnelige vertene i gang med servering. Det var to valg, biff og vegetarisk lasagne. Jeg gikk for det siste, men var ikke særlig sulten, og droppet desserten som stod på brettet. Det smakte helt ok. ![]() Jeg halvsov gjennom natten, og tok litt bilder av et vinterlig landskap under nedstigningen mot Astana. ![]() Flyruten er blitt lenger enn sist av kjente årsaker. Som det fremgår av kartet flys det ned mot Tyrkia og langs Tyrkias nordkyst, og over Kaukasus. Flytiden er ca. 90 minutter lengre enn før stengningen av russisk luftrom. ![]() Litt merkelige fly kunne man se der. ![]() Passkontroll og bagasjeutlevering gikk greit. Gøy med et stempel i passet, som man ikke får så ofte. Roaming skal i utgangspunktet fungere i Astana, men det er grisedyrt, og jeg fikk ikke koblet på nett. Flyplassen har gratis wi-fi og mine kolleger i byen hadde tipset om hvilken taxiapp som var best. Den funket bra og for 3000 tenge (ca. 70 kroner) tok en skitten bil meg inn mot sentrum i minus 8 men det føltes mye kaldere p.g.a vinden). Denne hadde faktisk sikkerhetsbelte i baksetet, men det var det ikke mange taxier som hadde i denne byen. Bussystemet er ikke så veldig bra i Astana og utbyggingen av en metro i Dubai-stil, høyt over bakken er blitt mange år forsinket. Da det er iskaldt der store deler av året passer derfor taxi best korttidsbesøk, og det koster sjelden mer en 20-25 kr. Utfordringen er å ha internett om man ikke kjøper et lokalt sim-kort. Kjøpesentre og restauranter har ofte wi-fi. Jeg ble også kjørt litt rundt i kollegaers tjenestebil. Jeg bodde på Park Inn. Det var helt greit, og prisen var ok med norske øyne. Rommet var komfortablet men badet litt slitt. Trykket i doen var dårlig og det var vanskelig å få en annen temperatur enn tropisk. Uansett, jeg klarte meg og trimrommet, frokosten og maten ellers var bra. Jeg hadde litt tid utenom møter og seminar og fikk med meg en operaforestilling i et operahus som så ut som et gresk tempel, men trolig er „noe yngre“, da operaen åpnet i 2013. Det var uansett fantastisk akustikk og selv gode billetter kostet ikke mer enn ca. 150 kr. ![]() ![]() Jeg fikk også med meg Bayterek-tårnet. ![]() Kazakhstan er ikke sanksjonert som sin store nabo, men McDonald trakk seg ut, visstnok p.g.a forsyningsproblemer. Franchiseeieren kjøpte restaurantene og startet noe som lignet ganske så mye på det tidligere konseptet. Jeg måtte jo prøve. ![]() Et kjøpesenter i jurt-stil finnes også. ![]() Tid for retur. Taxituren fra hotellet til flyplassen rundt midnatt gikk radig på en knapp halvtime. Bagasjen ble sjekket inn hos for avgang med Turkish Airlines kl. 03. ![]() ![]() ![]() ![]() Ikke hver dag man ser Moskva skjermene for tiden. Da det stod «go to gate» gikk jeg til A3 like utenfor loungen da jeg var redd for å sove i lenestolen. Ombordstigning startet ca. 20 minutter før oppsatt avgangstid. 737 Max igjen og den var 100% full. Jeg hadde igjen valgt et vindussete for å kunne sove litt. Flytiden ble opplyst til 5:25. Det er litt mindre kronglete rute enn fra Warszawa, men fortsatt noe lenger en tidligere. ![]() ![]() Jeg sov overaskende godt. Jeg fikk servert noe mat, men vet ikke helt hvorfor jeg sa ja takk. Jeg drakk litt vann og sovnet trolig like etterpå. Da jeg våknet like før nedstigningen begynte var brettet borte. Parkering på tid i IST ved bussgate. Den nye flyplassen i IST er virkelig stor. Det var ny sikkerhetskontroll med masse folk, men jeg hadde fast track med gull, det var gull. Det var dessverre ikke tid til å besøke Turkish Airlines’ Miles and Smiles lounge, da det allerede stod «go to gate» til Warszawa, og det var ganske langt å traske til A11B. ![]() Fra IST ![]() God Ramadan ble det ønsket Boarding begynte kort tid etter at jeg kom til gaten. Det var bro denne gang. Det ble igjen helt fullt i en A-321. Jeg tror personale på IST har gått et smilekurs etter at den nye flyplassen åpnet. På Atatürk var det mange sure miner og mye vrangvilje, men dette var betydelig bedre nå. Et LOT fly gikk omtrent samtidig til Warszawa og en mann hadde gått feil. Dette ble oppdaget da han hadde samme setenummer som en annen passasjer. Purser ble tilkalt og de sa han hadde gått om bord i feil fly. En ekstra kontroll av «vedkjennelse av håndbagasje ble gjennomført». En flokk med karer som hadde litt merkelige mønstre og arr på hodet og et pannebånd kom også om bord. Jeg fikk senere vite at man ser slik ut etter en hårtransplantasjon. Istanbul er en populær destinasjon for kosmetiske inngrep da det er billigere. ![]() Beplassen var normalt god og setet hadde skjerm og USB strøm. Jeg var sulten da det var tid for frokost. Turkish bød på eggerøre, yoghurt og litt attåt. Det smakte godt. Jeg så en film på min skjerm og valget falt på Barbie da jeg ikke hadde sett den ennå. Den var ganske artig og med mye god ironi. ![]() Etter 2 timer og et kvarter var det landing på tiden i Warszawa. Passkontrollen gikk lett i automatsluse og bagasjen med priority tag kom idet jeg kom til båndet, og jeg gikk rett ut til en Bolt taxi i et Warszawa som heldigvis var mye varmere enn Astana. Både LOT og Turkish leverte her til tross for litt brutale avgangstider med narrow body. Takk for du leste!
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 18-03-2024 at 05:09. Reason: bilder |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,624
|
![]()
hm, det ble visst ikke helt riktig med bildene, her, men på tapatalk sees bildene direkte i teksten. Jeg er usikker på hvordan jeg skal ordne det.
edit: Takk Bacardi, ditt råd med [ img] og [ /img] før og etter url fungerte som bare det. Jeg måtte kutte antallet bilder noe, max 20.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 18-03-2024 at 05:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]()
Prøv [ img] og [ /img] med urlen i midten, (men uten mellomrom)
eksempel ![]() Mods kan slette denne posten etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,984
|
![]()
Takk for rapport av det litt eksotiske slaget. Kasakhstan er liksom på bøttelisten. Om enn muligens for et usedvanlig kort besøk?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,624
|
![]()
Selv med litt lengre flytid er det mulig med et kortere besoek, men jeg ville anbefalt 3-4 dager minst. Jetlag blir ikke saa ille med 4 timers tidsforskjell, men det tar litt tid aa komme tid. Jeg skulle gjerne hatt litt mer tid og undersoekt andre steder i landet, som Almaty (hvor klimaet er langt bedre).
Som sist, behoeves ikke visum for Kasakhstan eller noen av de andre sentral-asiatiske landene, unntatt Turkmenistan (som virkelig er et boettelisteemne).
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]() Quote:
Turkmenistan er nok mer verdt et besøk, men der må du ha egen guide, eller dra på gruppetur, sånn som i Nord-Korea. Ellers har Uzbekistan mye bra på gamle byer og flotte bygninger, men det er store avstander og litt styrete å ta seg frem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,035
|
![]()
Alamty hadde jo også verdens mest berømte skøytebane i lang tid, Medeobanen. Her ble det satt uttallige verdensrekorder. Banen ligger på 1690 meter over havet noe som gir tynnere luft. Så hadde en de berømte fallvindene som gjorde at under gunstige forhold så hadde løperne medvind omtrent rundt hele banen. Sovjeterne lå gjerne og trente her i ukesvis om vinteren og var det usikter til topp forhold ble det gjerne satt opp stevne med verdensrekorder som resultat. Etter at inndørshallene kom på 80 tallet mistet Medeo sin posisjon og magi. Anlegget finnes fremdeles der, men har forfalt mye etter det jeg har lest.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,624
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen erfaringer med WY & QR med en lengre transit enn 8 timer? | A340 | Reiseforum | 19 | 04-05-2013 23:31 |
Thomas Cook med direkte rute til Cuba | jameson82 | Flyforum | 13 | 18-12-2010 21:08 |
OS åpner rute til Astana (TSE) | The Ticketor | Flyforum | 3 | 02-05-2007 20:38 |
Småfeil tar lengre tid å rette opp hos SASBraathens enn hos BU! | Farmer | Flyforum | 4 | 28-12-2005 19:34 |
Boeing: naa tisser vi lengre enn Airbus! | LN-MOW | Flyforum | 2 | 10-02-2005 13:35 |