![]() |
|
![]() |
#61 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Hach, dette minnte meg på om hvor eksotisk det var å ta offentlig buss fra Calgary til Banff National Park... ![]()
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
[QUOTE=EB;1287521]Her gleder vi oss til neste sommer med tog. Lærte hjemme at tok vi tog utenlands var det alltid Første klasse…og det bringer jeg videre inn i våre planer.
Prisforskjellen på 1. klasse og økonomi er ikke så stor i Italia, jeg bruker å booke på trenitalia, FS sin egen hjemmeside. Hvis du har tenkt å kjøpe billett på stasjonen før avreisen, så kan det bli lang tid i køen, og du rekker kanskje ikke det toget du skulle ha. Last edited by SBT; 05-09-2023 at 13:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Trådens tittel: Leiebil i Europa Start gjerne en egen tråd om "bil vs togturer" eller å "reise i USA med tog" </mod>
![]() |
#64 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
Driver å titter på leiebil tidlig i juni, hentes ut på CDG og tilbakeleveres på BOD.
Turen går vestover til Normandie og siden sørover via Rennes og Nantes. Det er ikke til å komme bort i fra at de elektriske alternativene kommer gunstigere ut i pris så da blir spørsmålet om det er noen her inne som har erfaring med å ta seg frem elektrisk i Frankrike og kanskje til og med i det aktuelle området? |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Sitter og ser på biler 14 dager i NCE til sommeren. Sixt er vesentlig rimeligere enn Avis og Hertz. Det er også eneste plassen man kan få spesifisert type, uten at jeg nødvendigvis trenger en Range Rover for 31k for 2 uker.
Noen med erfaring? Trenger man å ringe dem for beste priser?
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
- Du har sikkert EBG eller EBD så da får du også Sixt platinum. - De er ganske rause på upgrades der. - Du kan velge terminal du henter/leverer bil så du slipper å miste 30-60 minutter av ferien. - Ringer du bookingen i Norge kommer du til noen svært hyggelige damer på Sørlandet som gir meget god personlig service og noen ganger bedre priser. - Bookingen er jo fleksibel s¨vi "pleier" å books, og deretter monitorere prisen senere hvor venindene på Sørlandet oppdaterer prisen hvis du ringer. Vi valgte dessverre ikke Sixt i fhor da vi måtte ha stor SUV og da var Sixt to gangeren av Europcar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
Så på egenandelene til Sixt. De er helt sjuke. Stoler du bare på egenandelforsikringen på kredittkort eller reiseforsikring? Oppdatering: Ooooh... Europecar ass'. Takker for at du nevnte
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 26-02-2024 at 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har alltid regnet med at de store aktørene Avis, Hertz, Sixt m.m. er relativt trygge valg – så feil kunne jeg ta nå i vinterferien med avtale hos Avis Malpensa/Milano.
Jeg ble i dagene før uthenting av MB Vito Tourer or similar (9-seter, vi var 3 voksne og 3 barn som skulle stå på ski i Dolomittene med tilhørende mye bagasje) pepret med mailer fra Avis om å registrere meg for "Quickpass" hvor det ble lovet at nøklene nærmest lå klare bare jeg viste pass og førerkort. Når jeg ankom utleieskranken var det ikke noe opplegg for det i det hele tatt, bare kaos med 10-12 kunder som ventet på bil. Heldigvis har jeg "President's Club" status hos Avis og slapp dermed det verste køingen. Hun bak skranken brukte de sedvanlige 10-12 minuttene på å trykke vilt og hemningsløst på et bråkete tastatur, før jeg fikk hentelapp og beskjed om hvor bilen befant seg. Altså null Quickpass, overhodet. Når vi så kom oss til riktig sted i garasjen var det ny bod med Avis-ansatte vil måtte henvende oss til. De kunne fortelle at bilen var 45 min forsinket for utlevering. Ikke greit når man står der med svigermor, barn, 7 kolli og har en nesten 4 timers biltur foran seg. Vi fikk kaffe, lovnad om at vi ikke trengte å returnere bilen med full tank, som plaster på såret. Greit nok, men likevel sure minutter i et trist parkeringshus. Når bilen så endelig kom trodde jeg det var en spøk. Ferdig bulka er et understatement. Vi snakker ikke bare litt riper her og der, men store bulker og skraper rund baut. Det var i tillegg en gammel modell med 85k km på telleren. Den hadde separat Pioneer stereo, som burde si kjennere av Vito noe om alderen. Jeg orket ikke ta en fight siden de ikke hadde andre biler de kunne gi oss og jeg nødig ville bli ytterligere forsinket. Jeg sa i fra at jeg ikke kom til å sjekke den for skader før eller etter leieforholdet da dokumentasjon av alle skader ville ta "et par timer". De aksepterte det. Jeg sjekket så at de avtalte snøkjettingene var på plass, stappa familie og bagasje inn og dro. Etter 15 min på motorveien varslet den at den ville ha påfyll av olje. Ja, da var det bare å stoppe og kjøpe olje, da... Etter påfyll maste den ikke mer om olje før vi returnerte fra alpene til Milano, men da hadde vi jo allerede oljen klar, så da fikk den påfyll mens jeg fikk kaffe. Bilen skulle hatt slike mellomeuropeiske vinterdekk, pluss snøkjetting, vi skulle tross alt opp i alpene. Jeg sjekket ikke dekkene ved utlevering, og da jeg ved ankomst destinasjonen oppdaget at det var vanlige sommerdekk på den tenkte jeg at det jammen var fint at det var bart og tørt med 10 varmegrader i dalen vi bodde. Når nest siste dag bød på 25 cm snø og rundt 0 grader ble det litt stress likevel. Veiene den kvelden var våte, men frie for snø, og jeg valgte å kjøre ned til "lavlandet" (Trento) en dag før resten av gjengen min, som tok buss morgenen etter. Natten og dagen etter var det nemlig meldt -5 grader, noe jeg ikke fant kompatibelt med sommerdekk, snøkjetting eller ei. Som personfrakter fungerte bilen, men den så ut som en dass, ble utlevert for sent, måtte ha påfyll av olje og hadde feil dekk. For 2.000,- dagen forventer jeg mer. I tillegg fikk jeg ekstra utgifter til hotell siste natten og bussbilletter til de andre. Heldigvis var han fra Avis som tok oss imot såpass forståelsesfull at han ga oss kontaktinfo til den som leder Avis-kontoret i Milano så jeg kan klage direkte. Last edited by Larsabal; 26-02-2024 at 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Europcar hadde speller ny X5 til lav pris, og jeg trpr den bilkategorien ga litt fast track osv på leiesjappa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Wow, for et horrorshow! ![]()
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#72 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]()
Aftenposten har en artikkel i dag om hvordan diskusjonen om bulker og riper på innleverte leiebiler kan unngås.
En norsk scanner reduserer krangling om bulker på leiebilen. https://www.aftenposten.no/verden/i/...-paa-leiebilen |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Sitter og ser på leiebil fra Birmingham til Heathrow i sommer. Sixt er forbausende mye billigere, 30-40%, enn Avis og Hertz som er ganske like på pris. Noen erfaringer med Sixt i UK? Kundeservice, forsikringer, utleveringsfjas, skrankekøer etc..?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Men det er muligens verdt det allikevel, om man sparer såpass?
![]() |
#76 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Skal leie bil på Sicilia om to uker…bare et døgn og håper på en litt sjarmerende sliten Fiat Panda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Leide bil fra Hertz ett døgn i Verona i vinterferien og fikk et bilmerke jeg aldri hadde hørt om, Lynk & Co, eller no.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Leiebil OSL | Chriscross | Reiseforum | 6 | 04-07-2012 09:38 |
Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2 | 737-405 | Reiseforum | 29 | 24-04-2012 11:42 |
Leiebil i Jordan | Chaos Controller | Reiseforum | 3 | 12-05-2010 21:09 |
Leiebil vs. EB | Blubird | Reiseforum | 6 | 31-01-2010 20:21 |