![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Under covid fikk man jo tid til å tenke litt på hva man savnet/følte man måtte gjøre mer av, og for min del var det dra på fotballkamper. I årene opp mot covid var jeg knapt på en fotballkamp ettersom andre ting ble prioritert, men nå har dette endret seg ganske kraftig. I mine øyne er Italia det beste stedet å se fotball, og i desember og i januar ble det derfor en tur til hhv Milano for å se litt Champions League og Firenze (samt nærliggende områder) for Modena – Parma og Fiorentina – Inter.
Brussel Airlines ble valgt t/r LIN med stopp i BRU. Aldri flydd selskapet før, hadde ikke vært på BRU siden 2004 og ikke hadde jeg fløyet fra LIN siden 2010 heller. Siden vi har kuttet kraftig i reiseaktiviteten og samtidig holder oss i landet om sommeren, var det mer enn nok av poeng å ta av. Så da ble det trolig første og siste bonustur med Brussel Airlines. Kun meg og LO-lederen i biz denne dagen ganske nærme jul. Bra frokost ![]() Maskinen fra OSL ![]() Kort connection, så fikk ikke besøkt noe lounge. BRU var egentlig en veldig fin flyplass å bytte fly på, så om tid og pris er rett blir dette nok ikke siste gang. Innflygning til LIN over Lugano og Como-sjøen før vi traff den typiske Milano-tåken som er typisk for vinteren, men den klarnet ganske greit i det vi var på bakken ![]() Siden sist har Milano fått utvidet t-banen inn til sentrum, så det å komme seg fra LIN er rett og slett sømløst. Synd det ikke går noe direkte til LIN fra OSL. I Milano var det rett til restauranten Pasta Madre i Porta Romana for å spise lunch med en tjommi. Mamma mia! Squisito! Er du i Milano bør du definitivt ta en tur på denne restauranten ![]() Så var det dags for å komme seg til stadion, dette var faktisk 5. gangen jeg var på kamp her i 2023. En rekord jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å slå. ![]() Kampen var drit kjedelig siden både Inter og Real Sociedad var videre fra gruppen. Spanjolene parkerte bussen, og Inter var ikke så interessert de heller. 0-0, men i det minste øl på tribunen ![]() Dagen etter var det å dags for å komme seg hjem fra LIN via BRU til OSL. LIN har åpenbart fått en ansiktsløftning, terminalområdet var veldig fint ![]() ITA-airways og BA har egen lounge på LIN, ellers bruker resten samme lounge. Lite sitteplasser, og ikke veldig mye mat å by på. Bedre å finne seg en kafe i terminaldelen vist over ![]() Lite å skrive hjem om fra LIN-BRU. Litt forsinket, men hentet inn det meste. Tåke og lav sikt så ikke noe bilder av Milano på vei ut (sitt på venstre side og kryss fingrene for klarvær om du flyr fra LIN). I BRU viste det seg at jeg skulle få en helt ny maskin på veien til OSL, hadde kun fløyet t/r VIE dagen i forveien. Virkelig en forskjell sammenlignet med den gamle a319-maskinen jeg kom fra ![]() Alt i alt bare positive ting å si om både BRU og Brussel Airlines, bruker de gjerne igjen uavhengig av hvor jeg sitter i flyet. Last edited by OttoL; 01-02-2024 at 11:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
På fredag som var (26 jan) var det dags for årets tur med brodern, valget falt på Firenze som ingen av oss hadde besøkt før. KLM med greie tider, men begynte virkelig å se stygt ut for å rekke connection siden det både var slot-restriksjoner og kraftig snøvær på OSL. Rundt 2 timer forsinket kom vi oss avgårde. Her var det 0 informasjon fra gate på OSL, bare endret tiden på skjermen, og kapteinen nevnte så vidt forsinkelsen.
![]() PH-NXI fløy oss til AMS, en maskin av typen E195-E2. Bra plass, selv for en med 190cm på strømpelesten. I tillegg er vel KLM siste selskap som gir eco-pax noe som helst gratis. Kaffi som ikke skjolder ganen din var også inkludert, noe WF og SK kan ta lærdom av. ![]() På AMS er det langt å gå, fra innslipp bussgate til ytterst på C-gates..14 år siden jeg byttet fly på AMS sist, og jeg angrer allerede litt på at jeg skal gjøre det en gang til i mars. Litt forsinket ut fra AMS kom vi oss til FLR sånn noenlunde greit på tiden ![]() Firenze er jo en nydelig by, rik på historie og alt det der. Men det er to tanker som slår meg etter å ha vært i Firenze nå. For det første er det alt for mye turister i byen, selv i slutten av januar. Og for det andre så føler du som om alt i gamlebyen er lagt opp til å trekke flest mulig turister. Skal du spise god lokal mat, og kanskje forsøke å få snakket litt italiensk i tillegg, bør du finne på et annet sted å reise. Det hadde trolig hjulpet å ha litt mer kjennskap til Medici-familien, men la gå. Firenze er virkelig en been there done that ![]() Lørdagen bar turen til Modena, først med høyhastighetstog til Bologna og så lokaltog videre. Helsike de e tøffe disse togene. Og ikke er togene grønnstygge heller, som noen i VY mente var fint ![]() Modena var en nydelig by, fant en restaurant jeg ikke husker navnet på som leverte god lunch samt en kafe med en interisti (inter-fan) bak disken. Fikk en ekstra oppkvikker da jeg stutret ut noen gloser på min duolingo-italiensk ![]() Også i Modena leverer de øl på kamp ![]() Curva Sud Modena. Bra med liv i den gjengen ![]() Litt sånn vårfølelse fikk jeg også, sitte og se fotball i 15-16 grader og slike solnedganger gjør jo at en tror våren nærmer seg. Så feil kan man ta ![]() Høyhastighetsterminalen i Bologna, som ligger godt gravd ned under sentralstasjonen ![]() Litt mat som tettet blodårene i Firenze på kvelden. Trattoria La Burrasca kan anbefales, bør reserveres om man er flere enn 2. ![]() Dagen etter var det bare å rusle litt, drikke kaffe, spise bakverk og se litt på folk ![]() Før det var dags for dagens høydepunkt, Fiorentina – Inter ![]() For vi som vokste opp på 90-tallet og så litt utenfor de britiske øyer, fikk jo med oss at Fiorentina hadde 2 av verdens spillere i Rui Costa og Batistuta. Tviler egentlig på at noe er gjort med stadion siden den gang, var veldig sliten. Og det er en dragkamp (som i de fleste byene i Italia) mellom en eier som vil bygge ny stadion og kommunen som trenerer alt de kan siden de da mister en hel haug med millioner euro i leieinntekter. En betongklump med sjarm, og øl på stadion ![]() Ikke veldig fint spill i kampen, men Inter dro i land en 1-0 og jeg fikk en «che cazzo di merda» slengt mot meg da Inter scoret og senere da Fiorentina bommet på et straffespark siden jeg ikke klarte å sitte stille. Sånn generelt er det akseptert at bortefans sitter på hjemmetribunen i Italia, med visse unntak. Så og så alle kampene til Juventus, samt enkelte hatkamper som Atalanta (fra Bergamo) mot Napoli. Der er det dypt hat. Ikke noe problem å sitte med Inter-drakt på Milan-Inter, der har det vært «fred» siden 1983 mellom fangruppene. Morgenen etter var det dags for å komme seg hjem, synes jo 06.35 og 1.15 connection i AMS var en god ide. Det var det jo ikke. For det første går det en haug med fly om morgenen fra FLR (FCO, MCU, FRA, CDG, AMS og LGW på 50 min), og for det andre hadde det vært såpass kalt at det måtte de-ice til.. Tør ikke tenke på hvordan det er på FLR i høysesongen ![]() 40 min tok denne greien å kjøre de-ice på flyet. ![]() Rett etter avgang ![]() Ankomst AMS ![]() Ved ankomst AMS ble alle utenom de på rad 3,4, 7 og 12 som hadde kort connection bedt om å sitte, det gjorde at jeg akkurat rakk flyet videre. Fra ytterst på C-gates til D68 på 6 minutter, huttetu. De i gaten var sjokkert da jeg sa jeg kom fra FLR-flyet.. Satt meg ned i setet svett som bare det, sovnet og våknet rett før landing ![]() Mye tekst, mye sutring og mye opplevelser. 😊 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Grazie
Og ser frem til flere ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Takk for turen, og deler din erfaring av Firenze. Italienske høyhastighetstog er digg, vi måtte prøve de dyreste billettene da vi var der høsten 2021
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Italia er sjelden bomtur. Jeg er enig at togene der har schwung over seg, i likhet med spanske og franske tog. Firenze fikk jeg oppleve for 2. gang i mitt liv i 2021, neste ingen turister ettersom det var kort tid etter gjenaapningen etter Covid. Det er en vakker by, men enig i at det er altfor mange turister til vanlig.
A propos servering bak gardinen. LOT gir deg ogsaa en snack bak gardinen. Ikke veldig mye aa skryte av, men helt ok. SN gir deg ingenting og jeg er fortsatt sure paa dem etter de forsoekte aa booke meg om til LH selv SN flyet hverken var innstilt eller fullt. Det skal gaa en ukentlig OSL-LIN fra 31. mars med SK, men det er litt uklart hvorfor den skal gaa dit, da Malpensa fortsetter som foer.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
For en litt lengre togtur hadde ikke dette vært feil nei, men Firenze-Bologna er vel omtrent samme reisetid som Oslo S - Drammen og prisen på executive reflekterer ikke distansen. 120 euro en vei. Så da fikk det heller være. Mulig det blir testet til Verona senere i år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fantastisk:-) Nå kom sommerfuglene tilbake…bare 43 dager til vi reiser til Roma. Ikke bare er togene moderne, de har også meget bra punktlighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Herlig report!! Hvordan skaffer du kamp billetter osv? Jeg var i Verona i høst og da var det litt stress å skaffe billetter før jeg reiste. Måtte inn på ett slags billettkontor i Verona og kjøpe
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Spørs litt hvilken klubb du skal se, men det er sånn i Italia at de aller fleste legger ut billetter samme uken det er kamp. Milano-klubbene, Roma og Juventus legger ut godt i forveien. Med unntak av enkelte derby og hatkamper er det få problemer med å få fatt i billetter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Firenze er nydelig, vi var der på bryllupsreise i 2017. Guidet tur på Uffizi-galleriet var flott, men enig i at det generelt er altfor mange turister der. Samme gjaldt i Siena. De beste opplevelsene fikk vi i de litt mer rolige strøkene utenfor turist-allfarvei, der lå også de beste restaurantene. Den beste pizzaen jeg noen gang har spist fikk jeg i Firenze (Den nest beste er i Ålesund, av alle steder
![]() Last edited by semmern; 04-02-2024 at 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fly krasjet i bygning i Milano 03OKT21 | Someone | Flyforum | 4 | 03-10-2021 20:36 |
Overgang fra fly til tog Malpensa (Milano) | staale | Reiseforum | 1 | 23-02-2018 14:08 |
Hygiene om bord i fly (Rengjøring, mat etc.) | Star Flyer | Småprat | 5 | 26-01-2015 18:51 |
Norsk drone kan fly fra Oslo til Milano med 15 kilo utstyr | BraathensSafe1985 | Flyforum | 5 | 24-12-2014 23:30 |
Scanair fly og mat på ARN den 5/2 | Savipix | Flyforum | 8 | 04-02-2008 19:44 |