![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Følte inspirasjon for å skrive reisebrev om en av mine mindre kompliserte helgeturer. Har i 20 år reist til en ny destinasjon annen hver helg og prøver time reisene riktig slik at jeg får med meg mye. Denne helgen er det Tongeren som er en liten småby i Belgia med bare 30.000 innbyggere. Det er sikkert få som har hørt om byen. Byen regnes som den eldste i Belgia og var hovedstad for romerne for regionen. Hit flyr man til Brussels og tar tog. Hadde booket allerede i april 2024 og da jeg fant ut at det var mye å komme seg gjennom så jeg valgte å bruke hele fredagen også, troppet tidlig opp på Gardermoen og fikk endret til morgenflighten ved å vise diamantkort. Vi var 3 stykker som delte de 8 første radene på flyet.
Bruker ankomme på ettermiddagen til Brussels om jeg har en destinasjon i landet og da lønner det seg å kjøpe en weekendbillett for toget som er gyldig fra 19:00. Denne gangen var det full pris for meg på toget da jeg ankom for tidlig. Så mye oversvømmede områder fra toget på vei hit. Byens store helt var galleren Ambiorix som var kjent som en kriger uten flykt som kranglet mye med romerne og som klarte slå Julius Caesar. På markedsplassen ble det satt opp en stor statue av ham på slutten av 1800-tallet. Med lange barter og vingehjelm ser han unektelig ut som Asterix. Hadde valgt et lite hotell mellom jernbanestasjonen og sentrum, Huys van Steyns. Det bruker være praktisk. Da det var tidlig på sesongen var det for det meste weekend-opphold her og jeg hadde derfor fått innejekking fra 09.00 uten å måtte be om det. Som mye i byen var det en god del selvbetjening her. Da jeg ankom lå velkomstpakkene med turistinfo og nøkler klare for alle gjestene. Jeg var den første som ankom. Om man ønsket mere info var det bare å løfte av telefonrøret. Sjekket og det fungerte. Hotellet var dekorert med revisita og bilder fra skofabrikken Ambiorix, oppkalt etter den lokale helten. En tidslinje på veggen viste hvor viktig historie var her. Bra rom. Det eneste jeg kunne sette fingeren på var at det burde vært lettere tilgjengelig strømuttak. På etasjen var det også et minglerom for gjestene med et selvbetjent vinskap. Det var bare å skrive på en lapp hva man tok og betale ved avreise.
![]() |
#2 |
Helgeturekstremist
|
![]() Første mål var det Gallo-Romerske museet hvor de hadde en temporær utstilling om farger i antikken. Man hadde undersøkt fargerester på gamle statuer i Hellas og romerriket og fant at man var ganske langt fra renessansen med sine helt hvite statuer. Det var fargerikt og rett og slett glorete når de skulle beskrive krigere de fra østen som de hadde støtt på. Denne utstillingen var så bra at den sikkert dukker opp andre steder etter at den avslutter her i juni. Etter noen kirker med glassmalerier prøvde jeg komme meg opp i kirkettårnet som er regionene høyeste utsiktspunkt. Igjen var det selvbetjening og billett med QR-kode fikk man fra nærmeste museum. Inngangen var en seksjon i kirkeveggen som man hadde skåret ut og laget dør av. Måtte gå innom senere for å sjekke at det virkelig var lite synlig når det var lukket. Sluse for å komme inn og ut og mye av trappene var nye og godt belyste. Det var laget utstillinger underveis opp og selv på toppen var det helt trygt selv for folk med høydeskrekk da man ikke slapp helt ut til kantene. Har vært oppi mange kriketårn og her burde mange som er ansvarlige for slikt ta seg en studietur. Neste mål var en kunstinstallasjon blant vinmarkene utenfor Borgloon. "Reading between the Lines" er en liten gjennomsiktig kirke. Det er også flere andre installasjoner rundt Borgloon, blant annet et kapell som skal flyte i luften. Man reiser dit med buss og går gjennom vinmarkene. Prøvde time med solnedgang, men med var litt mere skyer enn planlagt for helt optimale bilder.
![]() |
#3 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Lørdag var det først en tur under den store kirken hvor de hadde gravd ut rester av en romersk basilica og et badehus med den typiske hypocaust(gulvvarme). Senere har det vært 4 generasjoner med kirker påstedet og det hadde en utstilling viste relikvier og religiøs kunst gjennom tiden.
mere kommer...
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Takk til "svart belte" i privat-reising. Godt å ha deg tilbake.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Fortsetter lørdagen med Moerenpoort som er den siste gjenstående byporten fra middelalderen. Igjen selvbetjent hvor man slipper inn med dagens kode fra turistkontoret. Det var på vei opp små ustillinger av diverse våpen fra middelalderen og noe uten beskrivelse som jeg ikke helt klarte finne noen god teori for bruk av. En diger forløper for kastanjetter?
Så karnevalsparade. Det var arrangert av menn i deverse laug. Slike laug har jeg sett flere steder i Belgia og det er viktig å være innafor. De har spesielle klær for lauget, anheng og rare hatter. Stor status til de som hadde lengst fjær i hatten og her kunne de virkelig være lange. De forskjellige kortesjene hadde forskjellig temaer. De med steinaldertema viste at blackface enda ikke var et problem i Belgia. Har sett det tidligere med feiring av Zwarte Piet. Store mengder godterier med kastet til tilhørerne og mange møtte opp med store poser som de raskt fylte.
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
|
![]() Deretter var det et dykk i fenomenet "Begijn" eller "béguine" som var kvinnesamfunn i middelalderen. Grunnet kriger og usikkerhet falt mange menn fra under middelalderen og kvinner hadde da en stor utfordring med å klare seg. Det gjorde at mange søkte til klostre, men de ble raskt fulle og var ganske strenge så det ble dannet egne bydeler med små samfunn av kvinner som bodde sammen. Et museum i den tidligere kvinnebydelen viste hvor kompakt de levde. Noen kjenner kanskje til ordet béguine fra franske antiller hvor det på betød "hvit kvinne" hvor de med klær, gester, musikk og dans immiterte fisefine europeere. Neste post var en permanente utstillingen i de gallo-romerske museet hvor de startet for en halv million år siden med redskaper i flint. Gjenskaping av steinaldermennesker så relaistisk de klarte fra skjelett. Mye fra romertiden var det også. Blant annet en romersk dodekaeder som er en tolvsidet gjenstand hvor man fortsatt ikke vet bruken av.
![]() |
#7 |
Helgeturekstremist
|
![]()
De hadde også gjenskapt en modell av et romersk tempel i byen. Besøkte senere også området hvor de hadde bygd det opp igjen, men kun til vel en meters høyde.
Og idag er det i byen landets største antikkmarked før jeg begir meg til The Loft. Er Kom tidlig for å sikre at dodekaeder fikk bli med som håndbagasje. Nettverket på The Loft faller jeg stadig ut av så det får bli enden på tripreporten.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Supert å ha deg tilbake! Jeg er virkelig sjukt imponert over hva du rekker å få med deg på en enkelt helgetur.
Knallbra rapport. Forøvrig tror jeg det dodekaeder mysteriet er nokså lett å løse. ![]()
![]() |
#9 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Jeg holder en mynt på at det er for å måle riktig mengde spaghetti for 1-12 legionærer.
For den digre "kastanjetten" er jeg derimot mer usikker. Noen teorier der?
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Rett og slett imponerende!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En helgetur som ble litt lengre enn en helgetur. | Hypern | TripReports | 2 | 10-02-2022 16:42 |
Belgia går for F-35 | Someone | Flyforum | 2 | 26-10-2018 09:40 |
Spesielt uhell i Belgia | CFM | Småprat | 16 | 17-10-2018 09:44 |
Frakter-krasj i Belgia | Concorde | Flyforum | 24 | 14-06-2008 15:08 |
Flyshow i Belgia - Interesserte? | BSSW | Flyforum | 21 | 10-06-2008 23:23 |