Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-12-2023, 21:35   #81
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

AMS og CDG er jo mer attraktive destinasjoner enn de tyske mtp fritidsreisende, men FRA har jo sin business trafikk som ZRH. MUC er vel mer leisure med kombinasjonen av øl og skiturisme.

Poenget er uansett at skal SAS holde seg relevante så kan man ikke plutselig forvente at kunder som i åresvis har kunne fly direkte fra OSL eller ARN plutselig skal måtte belage seg på mellomlandinger, slik var det vel ikke for 20 år siden engang. Det flyes vel dog ikke direkte til FRA eller MUC i disse dager men det må vel nesten endre seg i neste vinterprogram.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2023, 21:52   #82
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Flere ruter til AMS fra Norge er vel snart ikke "mulig". Det kan selvsagt gå, men KLM har allerede syv direkteruter fra Norge. Hvilke flere kan komme (TOS eller HAU). AF har 3, men TOS er kun sesong og en-to ganger i uken. Det kan muligens økes. CDG-BGO kan få flere avganger. Oslo kan vel øke fra sine to daglige med AF sommer programmet har de 3 daglige og SAS har da 2. SAS har variert voldsomt med sine avganger OSL-CDG fra 3 til 1 daglige, men de kommer garantert til å fly denne sammen med AF. DY har også OSL-CDG. Paris er jo en stor business og fritidsdestinasjon.

Fra Sverige betjenes jo AMS og CDG både fra ARN og GOT med SK og AF. Linköping har to daglige til AMS. Det kan bli flere ruter til Sverige fra AMS og CDG, men hvilke?

Det blir spennende å se om SAS fortsetter til FRA og MUC. FRA er jo en stor businessdestinasjon, men lite fritid, MUC er begge deler.

Fra Oslo og Stockholm vil sikkert SAS fortsette med Spania, Belgia, Italia, Hellas, Sveits og Storbritannia og endel flere. Det er ikke mange som vil fly via CPH da det også finnes konkurrenter med direkteruter. Byer uten direktetrafikk til CPH/AMS/CDG vil vel da gjerne ha transfer i OSL/ARN for å slippe for mange stopp. Bare noen tanker fra bak i kabinen.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70

Last edited by jb1; 18-12-2023 at 22:23.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2023, 22:02   #83
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

På sikt er det vel naturlig å tenke seg at det blir færre avganger, men til gjengjeld kanskje større fly på AMS? Mens det på CPH kanskje blir det omvende? Mindre fly med hyppigere frekvens?

De klassiske feriedestinasjonene skal man vel ikke tulle med, men det kan jo bli spennende å se om det dukker opp noen Transvania ruter fra Norge?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2023, 13:39   #84
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Från ARN har SAS i flera år haft fler frekvenser på ARN-AMS och ARN-CDG jämfört med ARN-FRA/MUC.
SAS linje ARN-ZRH har nästan inga transferpassagerare.
Över 90% har ZRH som slutdestination.
Sant, men paa FRA/MUC finnes ogsaa snart ex-alliansepartner Lufthansa. Det blir spennende aa se hvor mange Sas og LH beholder paa FRA/MUC fra skandinaviske byer.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2023, 12:41   #85
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

CCO i SAS "teaser" om at det kommer mer, ikke umulig vi snakker ATL, i sin julehilsen på Linkedin

https://www.linkedin.com/feed/update...3372490264576/

NB: Det er jeg som har markert "more to come...."

Quote:
And that’s (almost) a wrap for this year! 2023 draws to a close, and next year we remain committed to be Scandinavia’s preferred airline, to invest in sustainable aviation, as well as in our products and services. 2024 will also see exciting network news, such as a triple daily flight between Copenhagen and New York, more frequencies to Shanghai and Tokyo, and more capacity to Boston. And more to be announced soon!

Thank you for choosing SAS.

Happy Holidays and a Happy New Year!
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2023, 04:41   #86
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Flere ruter til AMS fra Norge er vel snart ikke "mulig". Det kan selvsagt gå, men KLM har allerede syv direkteruter fra Norge. Hvilke flere kan komme (TOS eller HAU). AF har 3, men TOS er kun sesong og en-to ganger i uken. Det kan muligens økes. CDG-BGO kan få flere avganger. Oslo kan vel øke fra sine to daglige med AF sommer programmet har de 3 daglige og SAS har da 2. SAS har variert voldsomt med sine avganger OSL-CDG fra 3 til 1 daglige, men de kommer garantert til å fly denne sammen med AF. DY har også OSL-CDG. Paris er jo en stor business og fritidsdestinasjon.
+Transavia, det er tross alt et underbruk
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2023, 01:05   #87
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
CPH - MSP er 3720 nautiske mil.
Range på 321LR er ca. 4000 så det er i drøyeste laget ja.
Jeg er litt sent ute, men hvis vi ikke tar med hub-and-spoke-diskusjonen i resten av tråden, OSL-MSP er omtrent samme lengde som CPH-IAD, så det kunne vi kanskje håpe på?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2023, 01:24   #88
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
DELTA har stor flåte av både B767 og 757 som de fint kan bruke på mer tynne ruter til/fra Skandinavia, der SAS sin A330 og A350 blir for stor.
Jeg ble litt forvirret her, fordi på sine egne sider oppgir Delta rekkevidden til sine 757 i størrelsesorden 5300 km: https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-300 noe som vel er en del kortere enn de blitt angitt for fra Boeing, og dessuten at amerikanske 757 har vært et vanlig syn her... Betyr dette at 757 ikke er aktuelle her, det måtte i tilfelle bli 767-300ER?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2023, 11:25   #89
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
...oppgir Delta rekkevidden til sine 757 i størrelsesorden 5300 km: noe som vel er en del kortere enn de blitt angitt for fra Boeing...
Må innrømme jeg ikke har noen innside kunnskap om Delta sin flypark. Normalt skal en B757-200 ha en range på ca 7,220 km(4,490 mi),som er ganske tett opp med A321LR kapasitet på 7,400 km; (4,600 mi). Avstanden som DELTA seg oppgir for sine B757-200 høres kort, men her kan konfigurasjons type også spille inn. Andre her inne vet sikkert mer om dette.

Kom over disse opplysningene om DELTA sine flåte:
"In 2007, Delta entered into leasing agreements to acquire Boeing 757-200 extended range twin-engine (ETOPS) certified aircraft. The 757-200 ETOPS could fly up to 4,520 miles or approximately 9 hours and 15 minutes of flight time, and serve Delta destinations in North America, the Caribbean, Latin America and Europe."
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2023, 21:08   #90
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Jeg ble litt forvirret her, fordi på sine egne sider oppgir Delta rekkevidden til sine 757 i størrelsesorden 5300 km: https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-300 noe som vel er en del kortere enn de blitt angitt for fra Boeing, og dessuten at amerikanske 757 har vært et vanlig syn her... Betyr dette at 757 ikke er aktuelle her, det måtte i tilfelle bli 767-300ER?
Det ser ut som du ser paa 757-300 som vel har kortere rekkevidde enn -200 som har vaert varianten de andre har benyttet / benytter transatlantisk.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 00:22   #91
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det ser ut som du ser paa 757-300 som vel har kortere rekkevidde enn -200 som har vaert varianten de andre har benyttet / benytter transatlantisk.
Jo, men den er også oppgitt med range på 3,370 miles (5,424 km):
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200

Og det er jo heller ikke tilstrekkelig for særlig mange interessante transatlantiske ruter... BOS-BGO går med et nødskrik, da ;-)
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 00:48   #92
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Jo, men den er også oppgitt med range på 3,370 miles (5,424 km):
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200

Og det er jo heller ikke tilstrekkelig for særlig mange interessante transatlantiske ruter... BOS-BGO går med et nødskrik, da ;-)
Du ser på 75D (Domestic ?) ser du på 75G er rekkevidden 7572 km
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200

Det er det samme som Continental / United mfl har operert og opererer.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 02:23   #93
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Du ser på 75D (Domestic ?) ser du på 75G er rekkevidden 7572 km
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200
Aha, jeg så ikke at range endret seg med variantene der. Takk for det!
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 18:26   #94
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
...OSL-MSP er omtrent samme lengde som CPH-IAD, så det kunne vi kanskje håpe på?
Her kommer du inn på et interessant tema nå som SAS går inn i SkyTeam og trolig legger om på store deler av sitt langrute-nettverk etterhvert som de oppretter joint-venture-samarbeid med Delta, Virgin Atlantic og Air France-KLM.

Ettersom Delta har flere store knutepunkt(hub) i USA(9stk), bør der være aktuelt å spre forbindelsen til Skandinavia på flere USA-knutepunkt enn bare bygge opp noen få(eks. Atlanta).
Fra de Delta hubene der flight route ligger høyt på den nordlige halvkule(eks SEA og MSP), bør det vurderes å ha OSL som knutepunkt i Skandinavia.
På disse flight route ligger OSL ca. 300 km nærmere enn CPH og flytiden vil være 35-45 minutter kortere hver vei dersom man flyr SEA-OSL/MSP-OSL i stede for til CPH. Dette korter reisetiden, selskapet sparer fuel og alle med videre flyforbindelse enn OSL(evt CPH) vil komme seg raskere på fly til sin sluttdestinasjon i Europe/evt USA.

Jeg fløy selv en del til Seattle med SAS(både deres 767-300 og A340) ved årtusenskiftet pga familie i område og husker da vi fløy over Norge, hadde vi ca 50 minutter igjen til landing i CPH. Den siste timen var alltid ekstremt SEIG!
Så man kan jo alltids håpe!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2023-12-29 kl. 17.48.02.jpg
Views:	554
Size:	68.9 KB
ID:	54230   Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2023-12-29 kl. 17.50.33.jpg
Views:	549
Size:	70.5 KB
ID:	54231  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 20:33   #95
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,179
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Jeg fløy selv en del til Seattle med SAS(både deres 767-300 og A340) ved årtusenskiftet pga familie i område og husker da vi fløy over Norge, hadde vi ca 50 minutter igjen til landing i CPH. Den siste timen var alltid ekstremt SEIG!
Så man kan jo alltids håpe!
Ja helt enig med deg. Så det hadde vært fantastisk med OSL-SEA.

Men hvis SAS bestemmer seg får å begynne å fly til SEA (som jeg håper de gjør, men jeg tror ikke det vil skje). Så blir det vel desverre CPH-SEA (og det er bedre en ingen SEA rute).
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 22:42   #96
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Dette er vel bare å glemme, det er en grunn til at Danmark har gått inn på eiersiden i det nye SAS - og det er ikke for å bygge opp OSL som longhaul hub.
view is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 23:13   #97
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Her kommer du inn på et interessant tema nå som SAS går inn i SkyTeam og trolig legger om på store deler av sitt langrute-nettverk etterhvert som de oppretter joint-venture-samarbeid med Delta, Virgin Atlantic og Air France-KLM.

Ettersom Delta har flere store knutepunkt(hub) i USA(9stk), bør der være aktuelt å spre forbindelsen til Skandinavia på flere USA-knutepunkt enn bare bygge opp noen få(eks. Atlanta).
Fra de Delta hubene der flight route ligger høyt på den nordlige halvkule(eks SEA og MSP), bør det vurderes å ha OSL som knutepunkt i Skandinavia.
På disse flight route ligger OSL ca. 300 km nærmere enn CPH og flytiden vil være 35-45 minutter kortere hver vei dersom man flyr SEA-OSL/MSP-OSL i stede for til CPH. Dette korter reisetiden, selskapet sparer fuel og alle med videre flyforbindelse enn OSL(evt CPH) vil komme seg raskere på fly til sin sluttdestinasjon i Europe/evt USA.

Jeg fløy selv en del til Seattle med SAS(både deres 767-300 og A340) ved årtusenskiftet pga familie i område og husker da vi fløy over Norge, hadde vi ca 50 minutter igjen til landing i CPH. Den siste timen var alltid ekstremt SEIG!
Så man kan jo alltids håpe!

Jo, men det kommer også an på videreforbindelsene der du lander ikke bare distanse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 23:19   #98
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by view View Post
Dette er vel bare å glemme, det er en grunn til at Danmark har gått inn på eiersiden i det nye SAS...
Jeg noterer at du til stadighet understreker det danske eierskapet i SAS og spår en sterk oppbygging av CPH som hub. Men jeg ser det ikke skrevet noe sted at det er nettopp det som er planen. Tvert i mot uttrykker Ben Smith, CEO i Air France-KLM:

"... SAS fortsatt utvikle seg, og gi selskapet en sterkere posisjon i Europa.
– Å ha fire globale hubber tror vi er viktig, sier Smith."

Poenget med å kjøpe seg inn i SAS er vel for Air-France-KLM å få tilgang på et marked og for SAS har det norske markedet alltid vært svært viktig. Og til tross for danske eiere; de dansker jeg har lært å kjenne, har alltid hatt sans for å tjene penger...selv om det lukrative flymarkedet skulle befinne seg i Norge.

https://e24.no/boers-og-finans/i/gEn...kedet-i-verden

https://airlineweekly.skift.com/2023...olm-hubs-stay/
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2023, 23:59   #99
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Jeg noterer at du til stadighet understreker det danske eierskapet i SAS og spår en sterk oppbygging av CPH som hub.
Jeg har stor tro på OSL som fremtidig SAS hub, men kun på shorthaul. Her må vi skille longhaul og shorthaul, artiklene du refererer til omhandler shorthaul mens din kommentar var om longhaul. Jeg har liten tro på noen oppbygging av OSL på longhaul i det nye SAS, men ingenting hadde gledet meg mer om jeg tar feil her.

Mitt stalltips på longhaul i nye SAS fra OSL er kun OSL-JFK.

Last edited by view; 30-12-2023 at 00:04.
view is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2023, 00:51   #100
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by view View Post
Mitt stalltips på longhaul i nye SAS fra OSL er kun OSL-JFK.
ENIG! Trolig med en A321LR OSL-JFK og evt etter hvert en A330-300 på OSL-MSP/SEA(som er større Delta hub).

For SAS har det aldri vært aktuelt å bygge noe LH hub på OSL. Det vil neppe skje i fremtiden heller. Pr i dag har de kun 1 rute(SK 907/908) og den betjenes med en A321LR. Slik sett vil en økning med bare 1 ekstra A321LR-maskin, være en dobling av LH-tilbudet for Norge.

Når nå SAS går inn i SkyTeam, vil det naturlig nok gjøres en del endringer på rutenettet.Det er tidlig i prosessen og vi vet jo ennå svært lite hvordan dette vil bli seende ut. Men for oss utenfor flybransjen er det spennende å spekulere hvilke nye destinasjoner som vil seile opp som viktige knutepunkt.
For SAS sin del vil nok ca 80% av LH trafikken gå ut fra CPH. Jeg har likevel tror på at noen nye destinasjoner kan gå ut fra ARN og OSL(trolig noe annet enn ORD og YYZ). Det at SAS inngår en Joint-Venture-samarbeid på LH-ruter, endrer mye av premissene og kan bidra til å sikre lønnsomhet på helt nye destinasjoner. Her er det mange harde fakta som pax, reisemønstre, flyforbindelser og ledig materiell som spiller inn på vurderingen...tall som oss vanlige folk ikke så lett har tilgang på. Det må være interessante dager for de som jobber med ruteplanlegging i SAS i disse dager.
Det skal uansett bli interessant å følge med på i tiden fremover!
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 02:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.