![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
|
![]()
AMS og CDG er jo mer attraktive destinasjoner enn de tyske mtp fritidsreisende, men FRA har jo sin business trafikk som ZRH. MUC er vel mer leisure med kombinasjonen av øl og skiturisme.
Poenget er uansett at skal SAS holde seg relevante så kan man ikke plutselig forvente at kunder som i åresvis har kunne fly direkte fra OSL eller ARN plutselig skal måtte belage seg på mellomlandinger, slik var det vel ikke for 20 år siden engang. Det flyes vel dog ikke direkte til FRA eller MUC i disse dager men det må vel nesten endre seg i neste vinterprogram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
|
![]()
Flere ruter til AMS fra Norge er vel snart ikke "mulig". Det kan selvsagt gå, men KLM har allerede syv direkteruter fra Norge. Hvilke flere kan komme (TOS eller HAU). AF har 3, men TOS er kun sesong og en-to ganger i uken. Det kan muligens økes. CDG-BGO kan få flere avganger. Oslo kan vel øke fra sine to daglige med AF sommer programmet har de 3 daglige og SAS har da 2. SAS har variert voldsomt med sine avganger OSL-CDG fra 3 til 1 daglige, men de kommer garantert til å fly denne sammen med AF. DY har også OSL-CDG. Paris er jo en stor business og fritidsdestinasjon.
Fra Sverige betjenes jo AMS og CDG både fra ARN og GOT med SK og AF. Linköping har to daglige til AMS. Det kan bli flere ruter til Sverige fra AMS og CDG, men hvilke? Det blir spennende å se om SAS fortsetter til FRA og MUC. FRA er jo en stor businessdestinasjon, men lite fritid, MUC er begge deler. Fra Oslo og Stockholm vil sikkert SAS fortsette med Spania, Belgia, Italia, Hellas, Sveits og Storbritannia og endel flere. Det er ikke mange som vil fly via CPH da det også finnes konkurrenter med direkteruter. Byer uten direktetrafikk til CPH/AMS/CDG vil vel da gjerne ha transfer i OSL/ARN for å slippe for mange stopp. Bare noen tanker fra bak i kabinen.
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 Last edited by jb1; 18-12-2023 at 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
|
![]()
På sikt er det vel naturlig å tenke seg at det blir færre avganger, men til gjengjeld kanskje større fly på AMS? Mens det på CPH kanskje blir det omvende? Mindre fly med hyppigere frekvens?
De klassiske feriedestinasjonene skal man vel ikke tulle med, men det kan jo bli spennende å se om det dukker opp noen Transvania ruter fra Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]()
CCO i SAS "teaser" om at det kommer mer, ikke umulig vi snakker ATL, i sin julehilsen på Linkedin
https://www.linkedin.com/feed/update...3372490264576/ NB: Det er jeg som har markert "more to come...." Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
|
![]() Quote:
Kom over disse opplysningene om DELTA sine flåte: "In 2007, Delta entered into leasing agreements to acquire Boeing 757-200 extended range twin-engine (ETOPS) certified aircraft. The 757-200 ETOPS could fly up to 4,520 miles or approximately 9 hours and 15 minutes of flight time, and serve Delta destinations in North America, the Caribbean, Latin America and Europe." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]() Quote:
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200 Og det er jo heller ikke tilstrekkelig for særlig mange interessante transatlantiske ruter... BOS-BGO går med et nødskrik, da ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]() Quote:
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200 Det er det samme som Continental / United mfl har operert og opererer.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
|
![]() Quote:
Ettersom Delta har flere store knutepunkt(hub) i USA(9stk), bør der være aktuelt å spre forbindelsen til Skandinavia på flere USA-knutepunkt enn bare bygge opp noen få(eks. Atlanta). Fra de Delta hubene der flight route ligger høyt på den nordlige halvkule(eks SEA og MSP), bør det vurderes å ha OSL som knutepunkt i Skandinavia. På disse flight route ligger OSL ca. 300 km nærmere enn CPH og flytiden vil være 35-45 minutter kortere hver vei dersom man flyr SEA-OSL/MSP-OSL i stede for til CPH. Dette korter reisetiden, selskapet sparer fuel og alle med videre flyforbindelse enn OSL(evt CPH) vil komme seg raskere på fly til sin sluttdestinasjon i Europe/evt USA. Jeg fløy selv en del til Seattle med SAS(både deres 767-300 og A340) ved årtusenskiftet pga familie i område og husker da vi fløy over Norge, hadde vi ca 50 minutter igjen til landing i CPH. Den siste timen var alltid ekstremt SEIG! Så man kan jo alltids håpe! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,179
|
![]() Quote:
Men hvis SAS bestemmer seg får å begynne å fly til SEA (som jeg håper de gjør, men jeg tror ikke det vil skje). Så blir det vel desverre CPH-SEA (og det er bedre en ingen SEA rute). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
|
![]()
Dette er vel bare å glemme, det er en grunn til at Danmark har gått inn på eiersiden i det nye SAS - og det er ikke for å bygge opp OSL som longhaul hub.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
|
![]() Quote:
Jo, men det kommer også an på videreforbindelsene der du lander ikke bare distanse. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
|
![]() Quote:
"... SAS fortsatt utvikle seg, og gi selskapet en sterkere posisjon i Europa. – Å ha fire globale hubber tror vi er viktig, sier Smith." Poenget med å kjøpe seg inn i SAS er vel for Air-France-KLM å få tilgang på et marked og for SAS har det norske markedet alltid vært svært viktig. Og til tross for danske eiere; de dansker jeg har lært å kjenne, har alltid hatt sans for å tjene penger...selv om det lukrative flymarkedet skulle befinne seg i Norge. https://e24.no/boers-og-finans/i/gEn...kedet-i-verden https://airlineweekly.skift.com/2023...olm-hubs-stay/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
|
![]() Quote:
Mitt stalltips på longhaul i nye SAS fra OSL er kun OSL-JFK. Last edited by view; 30-12-2023 at 00:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
|
![]()
ENIG! Trolig med en A321LR OSL-JFK og evt etter hvert en A330-300 på OSL-MSP/SEA(som er større Delta hub).
For SAS har det aldri vært aktuelt å bygge noe LH hub på OSL. Det vil neppe skje i fremtiden heller. Pr i dag har de kun 1 rute(SK 907/908) og den betjenes med en A321LR. Slik sett vil en økning med bare 1 ekstra A321LR-maskin, være en dobling av LH-tilbudet for Norge. Når nå SAS går inn i SkyTeam, vil det naturlig nok gjøres en del endringer på rutenettet.Det er tidlig i prosessen og vi vet jo ennå svært lite hvordan dette vil bli seende ut. Men for oss utenfor flybransjen er det spennende å spekulere hvilke nye destinasjoner som vil seile opp som viktige knutepunkt. For SAS sin del vil nok ca 80% av LH trafikken gå ut fra CPH. Jeg har likevel tror på at noen nye destinasjoner kan gå ut fra ARN og OSL(trolig noe annet enn ORD og YYZ). Det at SAS inngår en Joint-Venture-samarbeid på LH-ruter, endrer mye av premissene og kan bidra til å sikre lønnsomhet på helt nye destinasjoner. Her er det mange harde fakta som pax, reisemønstre, flyforbindelser og ledig materiell som spiller inn på vurderingen...tall som oss vanlige folk ikke så lett har tilgang på. Det må være interessante dager for de som jobber med ruteplanlegging i SAS i disse dager. Det skal uansett bli interessant å følge med på i tiden fremover! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus | Robbiedeluxe | Flyforum | 825 | 02-08-2013 20:56 |
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? | Utflyttet | Småprat | 8 | 15-06-2012 09:01 |
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør | FlightDeck | Flyforum | 11 | 15-02-2010 23:29 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |