Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2023, 16:33   #41
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: Live low-cost rapport - Fødselsdagstur til hummer-land.

Var vel 340-600 som kom ut som verdens lengste, og Branson satte «mine is bigger than yours» på halen.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2023, 17:30   #42
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,597
Default Re: Live low-cost rapport - Fødselsdagstur til hummer-land.

«Mine is longer than yours». Det holdt helt til 747-8 slo den med 89 cm.
Forbausende mange flygere er ikke så veldig inne i data og detaljer om andre flytyper enn dem de flyr selv. Det virker utrolig for mange her på forumet, men noen ser bare på flygerjobben som …jobb. Og sant å si trenger man faktisk ikke ha særlig detaljkunnskap om andre typer for å kunne gjøre en god jobb så lenge man er godt kjent med sin egen maskin.

Artig -og helt sann- historie om flykunnskap:
En god bekjent som er kaptein i SAS skulle på kurs i Toulouse for å lære å fly A320-serien. Det var mye og hard teori, sammen med en god del simulator.
En dag, etter en lang runde i simulatoren, spurte den franske instruktøren «Ok mon capitain, do you feel you’re knowing ze airbyss by now?»
Min bekjent svarte at joda, han syntes han begynte å få taket på det, men noen detaljer som kanskje ikke satt helt på plass ennå. Instruktøren nikket fornøyd og snudde seg mit den atskillig yngre og litt mer oppesen styrmannen: «And ow about you, Sir?»
«Jo, dette går så fint! Jeg synes jeg kan absolutt alt og det fungerer bra!»
Hvorpå instruktøren smalt tilbake: «You are lying! NOBODY knows everyzing about ze airbyss!»
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2023, 09:34   #43
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,690
Default Re: Live low-cost rapport - Fødselsdagstur til hummer-land.

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
«Mine is longer than yours». Det holdt helt til 747-8 slo den med 89 cm.
Forbausende mange flygere er ikke så veldig inne i data og detaljer om andre flytyper enn dem de flyr selv. Det virker utrolig for mange her på forumet, men noen ser bare på flygerjobben som …jobb. Og sant å si trenger man faktisk ikke ha særlig detaljkunnskap om andre typer for å kunne gjøre en god jobb så lenge man er godt kjent med sin egen maskin.

Artig -og helt sann- historie om flykunnskap:
En god bekjent som er kaptein i SAS skulle på kurs i Toulouse for å lære å fly A320-serien. Det var mye og hard teori, sammen med en god del simulator.
En dag, etter en lang runde i simulatoren, spurte den franske instruktøren «Ok mon capitain, do you feel you’re knowing ze airbyss by now?»
Min bekjent svarte at joda, han syntes han begynte å få taket på det, men noen detaljer som kanskje ikke satt helt på plass ennå. Instruktøren nikket fornøyd og snudde seg mit den atskillig yngre og litt mer oppesen styrmannen: «And ow about you, Sir?»
«Jo, dette går så fint! Jeg synes jeg kan absolutt alt og det fungerer bra!»
Hvorpå instruktøren smalt tilbake: «You are lying! NOBODY knows everyzing about ze airbyss!»
Samme historie har jeg hørt, muligens av samme herremann!
semmern is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2023, 13:33   #44
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: Live low-cost rapport - Fødselsdagstur til hummer-land.

Kjenner en som har flydd samme widebody i sikkert 20 år. Tviler han vet noe eller bryr seg om selv andre varianter på samme flytype. De fleste har en del peiling opp til mye, men for andre er det kun en jobb.
Selv vet jeg hva en 340 er, men er ikke sikker jeg ser forskjellen mellom -300 og -600 i lufta. Jeg vet heller ikke hvilke motorer alle bruker og bryr meg lite. Jeg har kompiser som har flydd de og kan få svar på alt om jer nysjerrig nok.
Jeg kjente stort sett alt av fly når jeg fløy GA, men det er lenge siden nå. Mange nye varianter og fusjoner, f eks Gulfstream som har masse modeller i dag som «ikke ser ut som Gulfstream». En var Astra i de dager. Vet lite om nye treninigsfly, og igjen lite interesse.
Når jeg var instruktør, særlig på instrument siden, visste jeg regler med paragrafer og subparagrafer på de ting vi brukte mest. Kunne sitere FAR 91.175.b.2.f, men så ble det forandring i nummerering og da skjønte jeg at det var lite vits og lære det på nytt. Vi brukte det så mye at om noen ikke visste paragraf nummeret så visste han/hun hvor det ble funnet.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Live rapport - endelig til DC? SudCaravelle TripReports 45 11-04-2023 18:50
Live rapport vs. rapport når man kommer hjem fra reisen? Twin Otter TripReports 2 26-06-2010 08:10
Low-cost til Roma, Germanwings og easyJet WF-380 TripReports 6 15-04-2010 17:37
Low cost til kualalumpur. valen Flyforum 1 30-01-2007 17:16
Not particular low cost - very low service BGO Flyforum 21 27-10-2005 15:13


All times are GMT +2. The time now is 08:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.