![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Var vel 340-600 som kom ut som verdens lengste, og Branson satte «mine is bigger than yours» på halen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
«Mine is longer than yours». Det holdt helt til 747-8 slo den med 89 cm.
Forbausende mange flygere er ikke så veldig inne i data og detaljer om andre flytyper enn dem de flyr selv. Det virker utrolig for mange her på forumet, men noen ser bare på flygerjobben som …jobb. Og sant å si trenger man faktisk ikke ha særlig detaljkunnskap om andre typer for å kunne gjøre en god jobb så lenge man er godt kjent med sin egen maskin. Artig -og helt sann- historie om flykunnskap: En god bekjent som er kaptein i SAS skulle på kurs i Toulouse for å lære å fly A320-serien. Det var mye og hard teori, sammen med en god del simulator. En dag, etter en lang runde i simulatoren, spurte den franske instruktøren «Ok mon capitain, do you feel you’re knowing ze airbyss by now?» Min bekjent svarte at joda, han syntes han begynte å få taket på det, men noen detaljer som kanskje ikke satt helt på plass ennå. Instruktøren nikket fornøyd og snudde seg mit den atskillig yngre og litt mer oppesen styrmannen: «And ow about you, Sir?» «Jo, dette går så fint! Jeg synes jeg kan absolutt alt og det fungerer bra!» Hvorpå instruktøren smalt tilbake: «You are lying! NOBODY knows everyzing about ze airbyss!» |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kjenner en som har flydd samme widebody i sikkert 20 år. Tviler han vet noe eller bryr seg om selv andre varianter på samme flytype. De fleste har en del peiling opp til mye, men for andre er det kun en jobb.
Selv vet jeg hva en 340 er, men er ikke sikker jeg ser forskjellen mellom -300 og -600 i lufta. Jeg vet heller ikke hvilke motorer alle bruker og bryr meg lite. Jeg har kompiser som har flydd de og kan få svar på alt om jer nysjerrig nok. Jeg kjente stort sett alt av fly når jeg fløy GA, men det er lenge siden nå. Mange nye varianter og fusjoner, f eks Gulfstream som har masse modeller i dag som «ikke ser ut som Gulfstream». En var Astra i de dager. Vet lite om nye treninigsfly, og igjen lite interesse. Når jeg var instruktør, særlig på instrument siden, visste jeg regler med paragrafer og subparagrafer på de ting vi brukte mest. Kunne sitere FAR 91.175.b.2.f, men så ble det forandring i nummerering og da skjønte jeg at det var lite vits og lære det på nytt. Vi brukte det så mye at om noen ikke visste paragraf nummeret så visste han/hun hvor det ble funnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Live rapport - endelig til DC? | SudCaravelle | TripReports | 45 | 11-04-2023 18:50 |
Live rapport vs. rapport når man kommer hjem fra reisen? | Twin Otter | TripReports | 2 | 26-06-2010 08:10 |
Low-cost til Roma, Germanwings og easyJet | WF-380 | TripReports | 6 | 15-04-2010 17:37 |
Low cost til kualalumpur. | valen | Flyforum | 1 | 30-01-2007 17:16 |
Not particular low cost - very low service | BGO | Flyforum | 21 | 27-10-2005 15:13 |