Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-08-2023, 11:49   #1
lanorge
ScanFlyer Silver

Sverige Visby, Gotland

Gotland og Visby ser idyllisk ut på bilder, så hadde veldig lyst til å få til et besøk der. Sist jeg prøvde ble jeg stoppet av snøstorm på Gardermoen. Så nå la jeg opp en 2-dagerstur med utelukkende Gotland som mål.

12.06.2023 Norwegian Air Shuttle DY531 SVG-OSL 12:00-12:50
Boeing 737-800 LN-DYX
Sete 6F

Gode gamle Norwegian, fra gode gamle gate 19. LN-DYX denne gang, uten helt. Uneventful flight, og lander litt før rutetid.

Neste leg skulle ta meg til Göteborg. Vi skal tydeligvis ta buss fra utland, så jeg havner på gate E6. Absolutt ingenting som skjer der, så jeg går og henter meg en kaffe og sjokolade før jeg etablerer meg i en god stol ved gaten, og sjekker FR24 for å forsikre meg om at jeg får flytypen jeg ville ha på neste flyvning. Det fikk jeg.

12.06.2023 Widerøe WF336 OSL-GOT 14:50-15:50
De Havilland Canada Dash 8-100 LN-WIT Sandane
Sete 9D

Buss ut til flyet, og der står en fin 32 år gammel Dash. Har ikke fått meg meg Widerøe sine -100 og hvem vet når man får sjansen igjen. Free seating og greier.

En del turbulens på innflyvningen til Landvetter, så en dame på raden bak finner frem spypose. Den ble det bruk for...

Sånn. Nå mangler jeg bare en tur med Dash 8-200 så er Dash 8-serien komplett for min del. I hvert fall om man ser bort fra undertypene.

Landvetter kan trenge litt oppgradering på terminalen. Den virket gammel og slitt. Så planla jeg burger på O'Learys før neste flight. Den var faktisk ganske så dårlig. Det blir en stund til jeg prøver meg på O'Learys igjen.

12.06.2023 Braathens Regional Airlines opby Braathens Regional Airways TF35 GOT-BMA 18:25-19:30
ATR 72-600 SE-MKG
Sete 4F

Skal vi se. Sist gang jeg fløy Braathens var 4. november 2001 på vei hjem etter et forsmedelig cupfinaletap. Selv om dette kanskje ikke er helt det samme selskapet så var det likevel litt stas.

Boarding var smooth og la merke til at det var mange businessfolk om bord. Følte meg nesten litt utilpass uten skjorte og dressbukse men fokuserte på den fine utsikten og ikke minst serveringen.

Ikke noe champagne på Economy Light i dag heller, men til gjengjeld en god kopp te og kokosbolle, eller hva det nå var.

Vi fikk en nydelig innflyvning over Stockholm sentrum i solskinnet, og etter landing takset vi inn til den lille terminalen på Bromma. Fikk beskjed om at de som skulle videre måtte gå inn en annen dør for å slippe å havne i sikkerhetskontrollen igjen. Jeg hadde litt knapt med tid til neste flight så var veldig obs på å ikke gå forbi den døren. Det var suksess, og nå stod jeg faktisk allerede med gate.

12.06.2023 Braathens Regional Airlines opby Braathens Regional Airways TF430 BMA-VBY 20:15-20:55
ATR 72-600 SE-MKM
Sete 11A

Et stykke å gå fra gate ut til flyet, men fant meg godt til rette på 11A. Så kom det beskjed om at vi ventet på et par passasjerer som kom med et annet fly. Ble cirka 15 minutter forsinket.

Vi tok av på motsatt bane, så jeg fikk den samme flotte utsikten over Stockholm sentrum på utflyvningen.

Så kom jeg meg endelig til Visby og Gotland. Jeg hadde gjort hjemmeleksen og sjekket flyplassens nettside for hvordan man kom seg fra flyplassen og inn til Visby. Ingen problem, påstod nettsiden. Mange taxier står utenfor og venter på deg. Men nei, de som stod der var forhåndsbestilte, så til slutt stod jeg der alene og skjønte at jeg enten måtte spasere en time i den kjølige kveldsluften eller finne nummeret til et lokalt taxiselskap. Ventet så 15-20 minutter før taxien endelig kom, og jeg var på vei til Hotel Stenugnen. Det var ingen tilstede i resepsjonen etter klokken 17, men jeg hadde fått tilsendt en dørkode på sms. Funket bra. Fikk til og med komt meg ned til kaien og sett solnedgangen før jeg tok kvelden.

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2023, 11:59   #2
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Re: Visby, Gotland

Fin rapport saa langt. Det var en skikkelig nerderute med fire flyvninger. Bra! Du reiste jo foer aarets sommerrute mellom OSL og VBY startet i juli.
Old 28-08-2023, 12:16   #3
lanorge
ScanFlyer Silver

Sverige Re: Visby, Gotland

En helt grei frokost på hotellet. Resten av klientellet bestod stort sett av pensjonister. Så var det å sjekke ut, og ut i friluft for å oppdage Visby.

Flott by, flotte bygninger, flott bymur og flott vær, men kanskje ikke den mest spennende byen. En typisk bedagelig svensk sommerby med en god del turister fartende rundt. Nå tror jeg også at Gotland har mye mer å by på enn bare Visby, men jeg holdt meg til byen denne gang.

Utpå ettermiddagen bar det tilbake til flyplassen. Jeg skulle nå teste ut det beryktede flyselskapet Ryanair for første gang, eller rettere sagt Malta Air. Ved bestilling sjekket jeg vilkårene nøye, og fant ut at min ganske så mini ryggsekk, som holder for sekk under sete i de fleste andre flyselskaper, ikke holder for Ryanair, som har enda mindre mål på sine billigbilletter. Så da måtte jeg slenge på et par hundre kroner til for å kunne ta med ryggsekken min ombord. Jeg forventet jo det verste og regnet med at all bagasje ville bli målt og veid.

13.06.2023 Malta Air FR7596 VBY-ARN 16:45-17:30
Boeing 737-800 9H-QCX
Sete 18A

Siden jeg ikke hadde den billigste billigbilletten hadde jeg til og med fått Priority Boarding. Så jeg følte meg jo som den kongen som fikk lov til å boarde først! Uvant. Det var heller ikke noe måling av bagasje.

Flotte gulfarger.

Jeg forventet sure og underbetalte flyvertinner. De var kanskje underbetalte men sure var de ikke. Passasjerer på nødutgangsseter som hadde glemt å legge bager i bagasjehyllen fikk til og med HJELP til å legge bagasjen opp, sammen med et smil. Her har dere noe å lære, DAT. Til tross for at flyet mitt hadde fløyet på kryss og tvers av Europa den dagen før det plukket opp meg, var det svensk kaptein ombord og avgang på rutetid. Så mine fordommer kom til kort denne gangen. Landet 15 minutter før rute på Arlanda.

Kan også røpe at en del av grunnen til at jeg ville ha en tur med Malta Air var at de har noen fancy Boeing 737-8200 eller hva de nå heter. Det fikk jeg dessverre ikke denne gang så det blir nok Ryanair eller underliggende selskap en gang i fremtiden også.

13.06.2023 SAS Scandinavian Airlines SK493 ARN-OSL 19:30-20:30
Airbus A320neo SE-ROX Roar Viking
Sete 9A

En ung passasjer fikk kjeft for å ta med seg en gedigen bag ombord, selv om hun tydeligvis ikke hadde den riktige billett-typen for en slik bag. Men hun fikk likevel passere og beskjed om å ikke gjøre det igjen. Så da vet jeg hvor lista for slikt ligger hos SAS om dagen

13.06.2023 SAS Scandinavian Airlines SK4051 OSL-SVG 21:50-22:40
Airbus A320neo SE-ROS Helsing Viking
Sete 25A

De siste to flightene hjem ble med SAS denne gang. Uneventful, slik man ofte liker det på flytur. Nå kan jeg endelig krysse av Gotland på steder man har vært.

www.flymodeller.no

Last edited by lanorge; 28-08-2023 at 12:20.
Old 28-08-2023, 12:18   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Takk for rapporten. liker hvordan du får til noen skikkelig melkeruter selv i det som kan kalles nærområdene
Old 28-08-2023, 12:19   #5
lanorge
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fin rapport saa langt. Det var en skikkelig nerderute med fire flyvninger. Bra! Du reiste jo foer aarets sommerrute mellom OSL og VBY startet i juli.
Ja, ikke tilfeldig valgt rute. Et alternativ jeg vurderte var Ethiopian på kveldstid fra OSL til ARN og så videre med Braathens fra Bromma på morgenen. Men da måtte jeg ha skiftet flyplass i Stockholm, og gått glipp av Dash 8-100. Så det funket fint slik det var lagt opp denne gang.

www.flymodeller.no
Old 28-08-2023, 12:20   #6
lanorge
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten. liker hvordan du får til noen skikkelig melkeruter selv i det som kan kalles nærområdene
Jeg prøver

www.flymodeller.no
Old 28-08-2023, 12:34   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Fin rapport,

Då skall du ändå ha i baktanke att terminalen på Landvetter ha fått sig en uppgradering och har blivit mycket bättre.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2023, 13:59   #8
lanorge
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Fin rapport,

Då skall du ändå ha i baktanke att terminalen på Landvetter ha fått sig en uppgradering och har blivit mycket bättre.
Godt å høre

www.flymodeller.no
Old 28-08-2023, 14:44   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Takk så mye. Kunne tenkt å gjøre noe dey samme. Også se Bromma igjen siden jeg landet der selv med Cherokee 180 fra Kjeller for ca 50 år siden
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules