Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2023, 13:13   #21
Laterman
Newcomer
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 44
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
CRJ'ene har annet minima enn Abussene og Boeing med sidevind.
Jeg så tilfeldigvis den første som kom , SK4009 tror jeg det var , den kom inn rimelig skjevt. Go-around var det eneste riktige på bane 28 den dagen.
Go around har jeg ingenting imot. Stusser bare på at de kun prøver en gang før de rømmer hjem
Laterman is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2023, 14:13   #22
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men den banen har vel begrenset kapasitet, sammenlignet med opp Gudbrandsdalen.

Rørosbanen er heller ikke elektrisifisert, slik at det ikke er bare bare å flytte togene dit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2023, 14:15   #23
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by Laterman View Post
Go around har jeg ingenting imot. Stusser bare på at de kun prøver en gang før de rømmer hjem
Har sikkert med fuel situasjon og gjøre.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2023, 17:32   #24
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Rørosbanen er heller ikke elektrisifisert, slik at det ikke er bare bare å flytte togene dit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Riktig og så blir det nok et problem med tilgang på diesel lokomotiver som skal ta over for elektrisk trekk kraft fra Dovrebanen.

De neste par års scenario blir nok tog til Lillehammer , buss til Otta og tog videre til Trondheim og motsatt.
Dette kommer SK og DY til gode.

Ikke mange ønsker forlenget reisetid via Rørosbanen. Derfor blir flyet vinneren.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2023, 18:50   #25
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Mener toget til Trondheim kan kjøre via Rørosbanen.
Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men den banen har vel begrenset kapasitet, sammenlignet med opp Gudbrandsdalen.
Men de kan ikke kjøre elektriske lok på Rørosbanen.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2023, 20:08   #26
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Mener toget til Trondheim kan kjøre via Rørosbanen.
Tja... Togene som brukes på Dovrebanen er hovedsakelig elektriske motorvognsett av type 73:
https://www.norsketog.no/tog/type73a

Disse kan kun kjøre på elektrifiserte strekninger, og det inkluderer ikke Rørosbanen. Her kan det kun kjøre dieseltog, og ettersom motorvognsettene ikke har lokomotiv, så kan man heller ikke bytte lokomotiv fra elektrisk til diesel. For togene som går med lok og vogner kan det hende at det finnes tilgjengelige diesel-lok et sted, men det er vel også langt fra sikkert. Mener det gjelder nattogene og et eller to togpar hvert døgn.

På Rørosbanen er det nok noe ledig kapasitet til økt trafikk, men ikke nok til å ta alt av gods- og persontrafikk fra Dovrebanen.

Så er jeg litt usikker på hvor mye dette vil bety for flytrafikken, egentlig. Det går 6 persontog hver retning de fleste dagene. Det varierer vel litt hvor mange passasjerer de kan ta, men med et snitt på 300 plasser og helt fullt hver avgang er det 1800 passasjerer. Toget er stort sett fullest fra Dovrefjell og litt sørover, så det er mange fly ikke er aktuelt for. Hverken SAS eller Norwegian er spesielt konkurransedyktige Oppdal-Vinstra eller Dovre-Lillehammer.

La oss si at togene frakter 1000 passasjerer i døgnet over fjellet. Av dem er det kanskje 700 som reiser strekninger der fly er aktuelt (Lillehammer-Støren eller lenger). Noen vil fortsatt velge toget, selv om det betyr buss Ringebu-Lillehammer. Noen vil velge buss. Noen vil ta Rørosbanen. Noen vil kjøre bil. Noen blir hjemme. Kanskje du sitter igjen med 2-300 passasjerer ekstra hver dag?

Dette ble veldig lek med tall, men jeg tror ikke flyselskapene vil merke togstopp veldig mye.

De som bor langs riksveg 3, derimot, kommer nok til å merke tungtransporten enda bedre.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2023, 13:44   #27
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Widerøe har satt inn en -300 på Oslo-Røros i ettermiddag
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-08-2023, 12:31   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Kanskje du sitter igjen med 2-300 passasjerer ekstra hver dag?

Dette ble veldig lek med tall, men jeg tror ikke flyselskapene vil merke togstopp veldig mye.
Ingen enorm effekt, men det tilsvarer jo 2 ekstra daglige avganger. Gitt flyene i stor grad allerede er ganske fulle
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-08-2023, 20:21   #29
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

En jernbanebro ved Ringebu kollapset idag. Det blir ymse transport med buss til og fra Lillehammer eller via Østerdalen. Det blir nok mange endringer fremover.
Oversikt her: https://www.sj.no/2023/08/07/alle-to...sdag-8-august/


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2023, 12:00   #30
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ingen enorm effekt, men det tilsvarer jo 2 ekstra daglige avganger. Gitt flyene i stor grad allerede er ganske fulle
Jeg ser for meg når vinter'n kommer med snø og vind så vil opplegget med buss for tog bli lite attraktivt for det reisende publikum med forsinkelser og lange turer i en trang buss og bytte fra buss til tog v.v.
Det kan fort bli et hopp i antall PAX for SK og DY på strekningen. Det kan nok bli opptil 2 år før Dovrebanen er tilbake på "sporet". Og så kommer effekten antagelig for de som har endret reisevaner fra tog til fly.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2023, 17:00   #31
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Tilsammen ble det endel ekstraflighter for både Norwegian og SAS

https://e24.no/boers-og-finans/i/5Bz...t-stor-paagang

Quote:
Norwegian satt først inn 12 ekstra flyginger på rutene mellom Oslo og Bergen/Trondheim i perioden 11.–13. august. Da disse raskt ble fylt opp, satt selskapet opp ytterligere 14 ekstra ruter på strekningene.
Quote:
SAS satt opp 24 ekstra flyginger mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim, der siste ekstra flyging skjer i dag, fredag.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-08-2023, 09:14   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

<mod>
Togtrafikken diskuteres nå her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=157541
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2023, 09:40   #33
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,614
Default Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tilsammen ble det endel ekstraflighter for både Norwegian og SAS

https://e24.no/boers-og-finans/i/5Bz...t-stor-paagang
Hvordan ordner flyselskapene dette med mannskap? Såpass mange flyginger på så få dager krever vel flere folk enn det som etter planen skulle være på jobb? Eller har de så mye ekstra tid som kan utnyttes?
Piper is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten Someone Flyforum 752 Yesterday 15:17
Beste St. Hans EB Flyforum 25 23-06-2022 23:43
Iran-krisen og påvirkningen på luftfarten Someone Flyforum 5 21-06-2019 23:18


All times are GMT +2. The time now is 13:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.