![]() |
|
![]() |
#21 |
Newcomer
Join Date: Jan 2018
Posts: 44
|
![]()
Go around har jeg ingenting imot. Stusser bare på at de kun prøver en gang før de rømmer hjem
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]() Quote:
Rørosbanen er heller ikke elektrisifisert, slik at det ikke er bare bare å flytte togene dit. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,388
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
|
![]() Quote:
De neste par års scenario blir nok tog til Lillehammer , buss til Otta og tog videre til Trondheim og motsatt. Dette kommer SK og DY til gode. Ikke mange ønsker forlenget reisetid via Rørosbanen. Derfor blir flyet vinneren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Tja... Togene som brukes på Dovrebanen er hovedsakelig elektriske motorvognsett av type 73:
https://www.norsketog.no/tog/type73a Disse kan kun kjøre på elektrifiserte strekninger, og det inkluderer ikke Rørosbanen. Her kan det kun kjøre dieseltog, og ettersom motorvognsettene ikke har lokomotiv, så kan man heller ikke bytte lokomotiv fra elektrisk til diesel. For togene som går med lok og vogner kan det hende at det finnes tilgjengelige diesel-lok et sted, men det er vel også langt fra sikkert. Mener det gjelder nattogene og et eller to togpar hvert døgn. På Rørosbanen er det nok noe ledig kapasitet til økt trafikk, men ikke nok til å ta alt av gods- og persontrafikk fra Dovrebanen. Så er jeg litt usikker på hvor mye dette vil bety for flytrafikken, egentlig. Det går 6 persontog hver retning de fleste dagene. Det varierer vel litt hvor mange passasjerer de kan ta, men med et snitt på 300 plasser og helt fullt hver avgang er det 1800 passasjerer. Toget er stort sett fullest fra Dovrefjell og litt sørover, så det er mange fly ikke er aktuelt for. Hverken SAS eller Norwegian er spesielt konkurransedyktige Oppdal-Vinstra eller Dovre-Lillehammer. La oss si at togene frakter 1000 passasjerer i døgnet over fjellet. Av dem er det kanskje 700 som reiser strekninger der fly er aktuelt (Lillehammer-Støren eller lenger). Noen vil fortsatt velge toget, selv om det betyr buss Ringebu-Lillehammer. Noen vil velge buss. Noen vil ta Rørosbanen. Noen vil kjøre bil. Noen blir hjemme. Kanskje du sitter igjen med 2-300 passasjerer ekstra hver dag? Dette ble veldig lek med tall, men jeg tror ikke flyselskapene vil merke togstopp veldig mye. De som bor langs riksveg 3, derimot, kommer nok til å merke tungtransporten enda bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]()
Widerøe har satt inn en -300 på Oslo-Røros i ettermiddag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]()
Ingen enorm effekt, men det tilsvarer jo 2 ekstra daglige avganger. Gitt flyene i stor grad allerede er ganske fulle
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
En jernbanebro ved Ringebu kollapset idag. Det blir ymse transport med buss til og fra Lillehammer eller via Østerdalen. Det blir nok mange endringer fremover.
Oversikt her: https://www.sj.no/2023/08/07/alle-to...sdag-8-august/ Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
|
![]() Quote:
Det kan fort bli et hopp i antall PAX for SK og DY på strekningen. Det kan nok bli opptil 2 år før Dovrebanen er tilbake på "sporet". Og så kommer effekten antagelig for de som har endret reisevaner fra tog til fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]()
Tilsammen ble det endel ekstraflighter for både Norwegian og SAS
https://e24.no/boers-og-finans/i/5Bz...t-stor-paagang Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
|
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,614
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten | Someone | Flyforum | 752 | Yesterday 15:17 |
Beste St. Hans | EB | Flyforum | 25 | 23-06-2022 23:43 |
Iran-krisen og påvirkningen på luftfarten | Someone | Flyforum | 5 | 21-06-2019 23:18 |