![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå som det etterhvert er andre aspekter enn korona, som direkte og indirekte påvirker flytrafikken, så lager vi en slags samletråd for 2023
Først ute er Widerøe, som forventer en vledig svak vinter, men enn sterk sommer Bak betalingsmur, men finnes i adegns Aftenposten https://e24.no/naeringsliv/i/VP4Pxl/...et-reisesommer Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Vanskelig å forholde seg til prosentene de slenger ut, da det er litt vanskelig sammenligne epler mot epler mistenker jeg, men ser både Ving og TUI stadig er ute å melder om sterkt salg av reiser. Både i vinter og kommende sommer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Uke to endte på -13% målt mot 2019, mens uke 3 foreløpig ligger på -17%. Dog tror jeg at hvis man nå sier at markedet er -15% mindre enn i 2019, så tror jeg man er rimelig innenfor en akseptabel feilmargin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Jeg satt i utkanten av en diskusjon på jobben her forleden og hørte en del faste spaniareisende klage sin store nød over hvor dyre flybillettene var blitt for sommerens reiser. Dette er folk som ikke reiser charter, men har leiligheter eller organiserer sine egne overnattinger osv. Hvis det nå faktisk er blitt dyrere å fly på en del typiske feriedestinasjoner, så øker vel ikke akkurat det heller salget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Passasjertallene har startet stige, som mer eller indre forvnetet i henhold til sesongsvingningene så holder ennå følge med den vanlig utviklingen, så man så faktisk en liten forbedring fra -16% bak 2019 i uke 3 til -15% i uke 4
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 30-01-2023 at 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hotellpriser er jo helt ville for tiden rundt om nå, så det hjelper neppe på reiselysten heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Nå er vi jo inne på veldig annekdotiske bevis, men til NCE synes jeg prisnivået er veldig likt som i fjor. Da holdt flyselskapene prisene veldig høye mye lenger enn normalt, frem til de tydeligvis trengte å fylle flyene og satte de kraftig ned langt nærmere avreise enn hva jeg har opplevd tidligere. Min strategi for returen min fra NCE i august er i hvertfall å vente så lenge som mulig med å booke, da det er begrenset hvor mye dyrere enn mest sannsynlig vil bli |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
For USA virker det som om hotellpriser og fly fra Europa har gått ned ganske mye fra i fjor, i alle fall basert på mine to planlagte ferier. Er billigere å fly til USA enn til Søreuropa i mange tilfeller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Enig med flypriserne til USA. Det er markant billigere end sidste år. Hotelpriserne synes jeg ikke er ændret markant - i hvert fald ikke mere end, hvad er kan forklares med fald i dollarkursen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Vi ser vel det samme på deler av Asia nå, som vi så på USA for et år tilbake. Trodde det, men mulig minnet feiler. Uansett er det vel en god ide å vente.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 31-01-2023 at 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Upgrade me....
|
![]()
Amerikanerne har statistikk fetisj, så man finner nok helt sikkert noe.
Fant litt her: https://str.com/press-release/us-hot...ing-21-january +11,3% på sammenlignbar periode 2019. (litt her og https://www.nerdwallet.com/article/t...-price-tracker) Last edited by Tjab; 31-01-2023 at 09:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Anekdotisk føles (i hvert fall fly) rimeligere i år enn i fjor, og da har vi tatt med at man nå trenger 3 seter på flyet i stedet for bare 2. Leiebil føltes stivere priset og er fortsatt ikke overbevist om at prisen jeg fikk på det ikke er feilprising.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Jeg elsker tråder med synsing.. Vi har mye USA i år i tillegg til Spania, Frankrike og Thailand. Vi (Dragen) har budsjetert mininumum 50% høyere reisebudsjett for 2023 kontra 2019 (som var et brutalt reiseår)
- USA: Hoteller, fly, leiebil 50-100% dyrere. - Spania: Hoteller nesten det samme, hus litt dyrere, fly og leiebil mye dyrere. - Frankrike: Fly og leiebil mye dyrere. - Thailand: Wow!! Fly for fem med fem stjerners "normalt" hotell: Triplet seg. Så grovt regnet blir privat-reisebudsjettet for 2023 blir ca 2-3 Tesla Y. Det jo do idioter som oss som holder prisene oppe, firdi vi er dumme nok til å reise for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jag tillhör de som har semesterlägenhet i Spanien. Behöver också hyrbil i åtminstone medelstor kombi då min dotter har med sig en rullstol. Har rest mycket ARN/NYO-BCN sedan 2005 fram till pandemin.
Flygpriserna har ökat långsamt, men 2018-2019 steg de kraftigt på sommaren. Och där håller de sig. Från €150 tur och retur så är det nu svårt att boka under €350 med bagage etc. Men det är INGENTING mot hyrbil. Jag har kunnat boka bil 4 veckor i juli för så lite som €400 2017-2019. Det var extremt lågt, €800 har varit en mer normal nivå. 2021 och 2022 skulle det ha kostat mig €3500 för fyra veckor... Så det har lett att alla mina resor 2021 och framåt har skett i bil. Slut på en-veckas resor. Tur att jag inom kort är pensionär och antal semesterdagar inte kommer att vara ett problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
USA som land tror jeg har lavere priser enn i fjor på hotell og leiebiler, men de store reisemål i ferien vet nok og ta seg betalt. Vi går stort sett mot strømmen, og reiser i lav eller skulder sesong, f eks Arizona i fjor høst rett før skolene begynte.
Fly billetter har vel holdt seg ganske stabile, mye høyere enn i Europa, med svært høye priser i trykk periodene. Problemet er og at nordmenn har blitt vant til 199nok billetter til Syden(hvor det nå enn er). Med nye fly over en milliard, fuel, forsikring, lønn og litt særnorsk flyskam avgift, så kommer nok ikke prisene ned der de var på en stund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Fall i pasasjertall i uke 5, både relativt og absolutt. Så fra -14% til -17% målt mot 2019.
Om det er en liten Flyr-effekt inni her er vanskelig å si, men ikke umulig det kan forklare et prosentpoeng eller to |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ser Flyr uoffisielt nevnte beleggtall på over 80% for januar og Norwegian for januar nevner «fulle fly til Syden». Så tyder vel på at akkurat det segmentet går bra
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Nå har det jo aldri vært så mye der ute uansett, men på OSL er det egentlig primært når man drar fra C-gatene man føler trafikken ikke helt er tilbake. Ritazza og kiosken innerst er jo åpen, men Norgesglasset er ennå stengt og det står et tomt og ledig lokale lenger ut
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Norwegian sier de merker lite til økte renter og inflasjon
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Alaska kvitter seg med Airbus og Dash innen utgangen av 2023 | OttoL | Flyforum | 11 | 01-10-2023 07:52 |
Økt satsing med Norwegian på Sandefjord/Torp? | NorwayDY | Flyforum | 64 | 20-10-2011 04:19 |
Rapport: FAA holder ikke foelge med utviklingen i luftfarten | LN-MOW | Flyforum | 0 | 09-06-2005 07:27 |
Lufthansa med økt trafikk og kabinfaktor | MD90 | Flyforum | 0 | 12-10-2004 08:29 |