Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2022, 08:30   #1
DY_ENZV
ScanFlyer Blue

EU Leiebil i Europa

Hei! Skal på tur med familie og leie bil i Nice. Tenker å ha med bilstoler for barna, men disse festes med isofix. Regner med at dette er nokså standard på nyere biler, men noen som har erfaring på at disse leiebilen faktisk har det? Skal leie fra sixt som jeg går ut ifra har en nokså ny bilflåte.
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2022, 11:30   #2
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Re: Billeie og isofix

Skal du ha med egne barneseter/sittteputer?

Min erfaring er at de fleste biler har dette, ja. Jeg har leid mange biler med de smaa paa tur og isofix er et godt og sikkert system for de smaa. Jeg ville skrevet en mail og bedt om dette. Man har jo aldri en 100% garanti for hvilken bil man faar, kun kategori, men det skader jo ikke aa be dem om aa notere det i bestillingen.

I verste fall maa du leie et sete fra uttleier som passer bilen, men det er vel litt upraktisk om du alt staar der med egne seter.

God tur.
Old 02-01-2023, 18:29   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Leiebil i Europa

Litt tynt statistisk grunnlag, men virker som leiebilprisene i Europa i sommer kanskje har gått litt ned fra de veldig høye prisene i 2022?
Old 03-01-2023, 11:44   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Litt tynt statistisk grunnlag, men virker som leiebilprisene i Europa i sommer kanskje har gått litt ned fra de veldig høye prisene i 2022?
Det har vel rett og slett med at de kanskje har klart å få inn flere biler i flåtene etter at mange firmaer solgte store deler av flåtene under covid?Men ja det virker som at leiebilprisene ikke bare i Europa, men også USA har begynt å falle etter sinnsyke priser.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2023, 12:00   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Ser at skikkelige biler fremdeles koster skjorta på NCE. Vi har dessverre booket oss tentativt en Tesla stasjonsvogn for å få alt på plass til 1000 lappen per dag.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2023, 12:30   #6
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Ikke så relavant mtp sommerferiepriser, men en BMW 3 "or similar" i London med fri kilometer lå på 8-900 per døgn i januar/februar hos Sixt.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2023, 13:59   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Europcar er et alternativ. Jeg hadde en Vauxhall Grandland i ei uke i England i høst og betalte ca 5000 for det.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2023, 16:01   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Synes leiebiler har normalisert seg veldig både i Europa og USA. Men å leie en "Mercedes" uten å spørre på utleiestasjonen er jo alltid dyrt. Og det er vel poenget?

Men ellers er det greit rundt om nå, er min erfaring. Og upgrades og ting virker å funke som før.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2023, 12:44   #9
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Leeenge siden jeg har leid bil nå, har det noe å si hvilken versjon av nettsiden man bestiller på? Typ skal jeg gå på avis.com eller avis.co.uk eller avis.no når jeg skal leie i UK?

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2023, 13:13   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Leeenge siden jeg har leid bil nå, har det noe å si hvilken versjon av nettsiden man bestiller på? Typ skal jeg gå på avis.com eller avis.co.uk eller avis.no når jeg skal leie i UK?
Den norske siden så får du kundeservice osv i Norge i etterkant om det skulle være noe som vel er uendelig mye greiere å deale med i mange tilfeller. Dessuten så er alt av forsikringer man MÅ ha inkludert når du bestiller på den norske siden grunnet norsk forbrukerlovgivining. Det er fremdeles sånn at leiebilfirmaene vil forsøke å selge deg ubrukelige ekstraforsikringer men når du har bestilt dette fra den norske siden kan du med trygghet takke nei til alt dette (og mange kredittkort har en egen forsikring innebakt som dekker egenandelen til leiebilforsikringen). Og det er faktisk sånn at mange av de ubrukelige ekstraforsikringer som leiebilfirmaene forsøker å selge gjerne er ting man også har i reiseforsikringen sin.

Last edited by Hypern; 09-01-2023 at 13:19.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2023, 13:25   #11
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Den norske siden så får du kundeservice osv i Norge i etterkant om det skulle være noe som vel er uendelig mye greiere å deale med i mange tilfeller. Dessuten så er alt av forsikringer man MÅ ha inkludert når du bestiller på den norske siden grunnet norsk forbrukerlovgivining. Det er fremdeles sånn at leiebilfirmaene vil forsøke å selge deg ubrukelige ekstraforsikringer men når du har bestilt dette fra den norske siden kan du med trygghet takke nei til alt dette (og mange kredittkort har en egen forsikring innebakt som dekker egenandelen til leiebilforsikringen). Og det er faktisk sånn at mange av de ubrukelige ekstraforsikringer som leiebilfirmaene forsøker å selge gjerne er ting man også har i reiseforsikringen sin.
Topp, vet at alle egenandeler er dekket av vanlige reiseforsikringen, så da går jeg for .no for biljakt.

Old 09-01-2023, 16:30   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

…også i Roma har det stabilisert seg til sommeren. Litt billigere for en uke og en klasse større bil i år enn i fjor. Men fortsatt godt over nivået fra før pandemien. Nå blir det en uke med bil og noen dager med interrail på første klasse.
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2023, 16:55   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Booket nettopp bil for 13 dager på NCE midt i sommeren. Rimeligste med automatgear og betaling ved henting var drøyt 6600,-. Det synes jeg også er helt tilbake til normalen.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2023, 14:17   #14
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Booket bil for én uke i Skotland i juli, ca 7700 kroner inkl barnesete. Dette for en Tesla Model X (or similar...) hos Enterprise. De hadde også Nissan Leaf og Renault Zoe for 3200 for samme uke.
Alternativt kan man legge på 1000 kroner til å få en Toyota Aygo eller Opel Corsa.
Andre selskap lå stort sett på 6000-7000 og oppover for de minste bilene.

Old 11-01-2023, 15:06   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Da hadde jeg lett gått for Corsa'en!

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2023, 08:28   #16
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Jeg fikk booket meg en bil for forestående Tysklandstur. Det ble til slutt Sixt. Vi henter bilen i Frankfurt og kjører derfra til Stuttgart. Vi bestilte en BMW 530/540 (or sim). Vi trenger bilen like i underkant av 4 døgn. Det var imidlertid billigere å bestille for 5 døgn. Mere kilometere var også inkludert. Jeg bestilte derfor for 4 døgn og 2 timer slik at jeg fikk prisen for 5 døgn, så leverer jeg den bare noen timer før. Sier de noe på det og risikerer en å måtte betale differansen? Morron kom på like over 4000 kroner. Jeg kunne selvsagt fått det billigere med å leie en polo eller noe slikt, men det er greit å ha en noenlunde skikkelig bil.
Old 08-02-2023, 12:11   #17
Egenes
ScanFlyer Gold

Det står i vilkårene at du kan i verste fall ende opp med å betale mer for å lever bilen inn tidligere, men dette er ikke noe som praktiseres virker det som. Jeg spurte Sixt i Frankfurt om det samme i høst, og da fikk jeg bare til svar at jeg kunne returnere bilen når jeg ville, men at jeg ikke ville få refundert noe differanse.

Erfaringsmessig så er Sixt relativt rause med oppgraderinger i Frankfurt, spesielt på 5-serie/A6 da de er ganske populære.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2023, 12:52   #18
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Takk Egenes. Da satser vi på det går bra. Jeg har sånn Gold medlemskap i Sixt som skal gi oppgradering om det er biler tilgjengelig, så vi satser på en liten oppgradering. Ellers lever vi godt med BMW 5 serie eller A6 med litt skikkelig motor. Sist vi var i Tyskland for 4 år siden fikk vi tilbud om oppgradering fra A6 til A8 mot det jeg vil si var en symbolsk sum. Det slo vi selvsagt til på.
Old 08-02-2023, 13:19   #19
Egenes
ScanFlyer Gold

De to siste årene har jeg leid noe som tilsvarer A4 stasjonsvogn i Frankfurt, da har jeg fått:
- Audi Q5 55 (flunk ny, registrert samme uke som jeg hentet den).
- Volvo XC60 T8.
- BMW X6 40d med M sport pakke.

Ellers virker det jo som at Sixt ofte har biler med større motor og mer utstyr enn enkelte andre, hvis man er opptatt av det.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2023, 09:38   #20
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Nå er det helt bananas tilstander på NCE..

Biltur gjennom Europa ble desverre avlyst etter at de fire andre i familien nektet (Og utrolig nok så er det beistet av en Range Rover egentlig en 4 seter (Autobiography Executive) som er helt latterlig på en så gedigen bil.. Samt plass til to kofferter)

Hadde først en BMW IX leiebil som er OK størrelse, men der gjorde Sixt om til Ford Mustang Elbil som er helt uaktuell i 14 dager og den ble kansellert..

Så da er sp langt valg bil en meger døll Passat Stasjonsvogn og den kom på 18.000(!) for 14 dager som er kvalmt.. For den summen i 2019 så hadde man jo fått en forgylt Hummer.

BMW X3 skulle de ha 26.000 for og X5 38.000 - alt med platinum-rabatten..

BLir nok fremdeles Sixt med drømmen om oppgradering og at de leverer på SAS-terminalen.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules