![]() |
|
![]() |
#1201 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
økning som var før renteøkninger og stigende strømpriser. 50% av børsfallet er jo siste 30 dager.
#1202 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1203 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Sundt air har kjøpt seg inn. siterer den relevante delen på short. om dn i hele tatt er troverdig.
https://www.dn.no/luftfart/flyr/norw...yr/2-1-1324491 Quote:
![]() |
#1204 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Ikke direkte kjøpt av Sundt Air. Mer at de nå har felles eiere. |
|
![]() |
![]() |
#1205 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
198.000 passasjerer i september, litt ned fra august. Dog marginalt bedre PASK og belegg, uten at det hjelper nok. PASK opp 3 øre til 0,45. Og belegg 74,1% +2,5pp. Men det er langt fra å dekke utgiftene, og som man ser i en annen tråd, så tyder det på at bookingene fremover er dårlige og de blør på norsk innenriks
![]() |
![]() |
![]() |
#1206 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dessverre litt synd at de ikke klarer å tiltrekke seg nok kunder.
Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden så tror jeg Flyr må forsøke å skille seg mer fra Norwegian og SAS på produkt. I dag er de nærmest tilnærmet helt like SAS/Norwegian. Jeg tror rutenett, servicettilbud og produkt bør være tydeligere annerledes, enn i dag. Klarer ikke helt se hvorfor jeg skal velge Flyr foran Norwegian/SAS som har langt flere avganger og noenlunde like priser. |
![]() |
![]() |
#1207 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Begrenset hvor mye suppe man kan få på den samme spikeren .. Flyr gamblet på at enten DY eller SAS skulle gå under - og de feilet. |
|
![]() |
![]() |
#1208 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Disse 5 milliardene som Tonje refererer til var vel i utgangspunktet lån/bankgarantier og ikke kontantstøtte.
|
![]() |
![]() |
#1209 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Hadde ikke staten steppet inn under covid hadde vi ikke hatt noe Norwegian nå, så enkelt er det. Eller, hadde ikke covid skjedd så hadde vi ikke hatt noe Norwegian nå. Basert på innleggene dine litt tilbake i tid så gjetter jeg på at du jobber/jobbet i Norwegian, så tenker at du bør vise litt mer respekt for ansatte som nå er i helt samme situasjon som du var bare for 3 år siden. Det vil si ansatt i et selskap som e i virkelig deep shit.
|
![]() |
![]() |
#1210 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Skjønner godt at Flyr er i "deep shit" og at det ikke er noe god situasjon for de som jobber der. Har følt på akkurat det samme før og unner ingen å miste jobben. Men jeg må uansett få lov til å stille spørsmål med det som Tonje Frislid sier. Hjelpen fra staten var avgjørende for Norwegian sin del, men det var ikke slik at man fikk penger kastet etter seg. Det var strenge betingelser for lånet. Hun fremstiller det på en annen måte og med et hint av bitterhet.
|
![]() |
![]() |
#1211 |
critical mind
|
![]()
For å legge noen aspekter til.
Man kan bare støtte noe som er levedyktige i normale tider. Tyskland støtted LH med flere Milliarder EUR. Det skapte stort diskusjon her nede og misunnelse fra andre bedrifter. MEN, og dette er et fett MEN, disse penger kom ikke for fri, men med knall-tøffe betingelser og skyhøy rente. Staten fikk tilbake-betalt hver eneste EUR og tok seg en pent fortjeneste av sin eiendel-involvering på flere hundre Mio EUR. Forsatt mener noen folks på gata at LH fikk pengene som en gave for fritt. Snakker man om DY, så må man konkludere at Staten pålagte selskap såpass knalltøffe betingelser at man - fra utsiden - kan si at det ble faktisk den norske Staten som tvunget frem re-organisering av DY, avhending av langrutene og fokussering på dette hva tjente penger før Corona brøyt ut. Det tilhører til sånnheten å henvise at Norwegian sitt ledelse forsøkte lenge å beholde langrute-satsing. Men det ble Staten som sa "Nei, vi ikke stiller opp for denne ulønnsomme delen" Nå over til Flyr. Bare tenk det at den norske Staten skulle gjøre det samme. Hvilked del av denne selskap er profitabelt, og i hvilked del ble de store tapene generert? Kan man virkelig skille det? Jeg tror at det er rett og slett ikke mulig. Jeg kan ikke se en profitabelt "kjerne" i Flyr som bør reddes. Og samme dilemma har den Norske Stat. En siste tanke: Dersom noen roper etter Staten, så er det ingen fiktig ting. Staten dette er du og meg, skattebetaler. Hvil du - rent personlig - gå inn med dine private sparepenger i en flyselskap? Dersom vi snakker om offentlig penger, så må man være i minst like nøyaktig med disse penger som om man bruker sine egne.
#1212 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Virker noe snodig å diskutere dette i det hele tatt.
Flyr er etablert med en enkel forretningside. Norwegian går konkurs, vi kopierer rutene og kundene. Nå klarte Norwegian seg og leverer nå svært gode resultater så den planen gikk dårlig. Hva er planen nå? Krysse fingrene og svi milloner mens de håper at SAS går konkurs? Elendige ideer begge to og nå går Flyr, velfortjent, under. Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk |
![]() |
![]() |
#1213 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Og da trakk hele styret i Flyr sin kabinforening seg også. Dette må jo ses som et tegn at ikke alt er som det skal….
https://e24.no/naeringsliv/i/EQQ6Ej/...ng-trekker-seg Sent from my iPhone using Tapatalk
#1214 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1215 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Noe som derimot er snodig er at de har trent nye kabinansatte i høst som har sine første flygninger i disse dager. Hvorvidt disse skal fly igjennom vinteren vet jeg ikke, men uansett kanskje ikke så respektfullt ovenfor de som vel nå er permittert.
#1216 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg stusset på det samme, men nå klarer jeg ikke å finne igjen det bildet de la ut.
|
![]() |
![]() |
#1217 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvis infoen jeg har stemmer, så skal alle som er ansatt etter ca mars permitteres. Så da gjelder det også de som går kurs nå, om jeg har forstått rett.
Det hele virker litt snodig.
#1218 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kommentaren fra Norwegian mot FLYR er helt utilpass med tanke på hva det selskapet har basert sin eksistens på siden oppstart.
Norse reduserer i vinter? Samarbeidspartner med Norwegian. Men de skal vel betale full lønn til alle ansatte gjennom vinteren? Tviler på det. Artig at Staten måtte drive voksenopplæring og be Norwegian legge ned langrutene. Får hjelp av staten (direkte (reduserte avgifter/kjøp av ruter) eller indirekte (garantier) , risikoen og bidraget var det Staten som ga/tok. Deretter gir Norwegian sine sjefer GULL bonuser for kun gjøre jobben sin. Samtidig permitterte/hadde permitterte ansatte. |
![]() |
![]() |
#1219 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Bare for å rette opp. Staten som investor krevde at Norwegian gjennomførte disse tiltak som lånebetingelser. Legg ned langruter ble en av dem. Utbytting av CEO*en ble gjord på en måte som minst mulig skulle skade den gamle CEOên personlig, men det er soleklart at det ble en av betingelser. Etter at alle disse krav ble oppfyllt, så kunne man sikre den levedyktige delen av DY. Bonuser ble ikke en del av dette, dette er noe som ble gitt til ledende ansatte av styret. Dersom vi igjen vender blikken tilbake til FLYR. Hva er da den levedyktige delen av virksomhet? Hvilke ruter går under non-Corona betingelser i solid pluss ? Med den RASK og CASK som FLYR har kan de betale fuel og nesten ikke noe annet. Så bittert er det. De taper penger så det suser. Dersom det ville finnes slike profitable ruter, så ville det komme finans-investorer på banen som ville kjøpe dette delen av virksomheten eller finansere neste emishonen til Flyr.
![]() |
#1220 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Bak betalingsmur |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk Hercules flyr for Tesco? | Maltwhisky | Flyforum | 6 | 23-12-2012 13:06 |
Nytt norsk flyselskap: Feel Air | CK | Flyforum | 608 | 28-10-2011 12:36 |
Erik Braathen ut av Norwegian | Concorde | Flyforum | 1 | 27-11-2009 22:39 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |