Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2022, 09:50   #1161
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,240
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Hvordan skal det bli utover høsten og vinteren når det knekker allerede i august?
Relativt mørkt, antakeligvis. Markedet ser heller ikke veldig lyst på det og har sendt kursen ned ca. 9% i skrivende stund.

Det trengs tilsynelatende en solid dose cash for å holde selskapet flygende gjennom vinteren, med mindre vinden plutselig snur. Det er da rimelig å anta at nivået på neste emisjon blir vesentlig høyere enn de fislete siste.
Blubird is offline  
Old 07-09-2022, 10:18   #1162
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,328
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det er vel svært få eller ingen flyselskaper som tjener penger fra dag en. De sier jo selv at de forventer å tjene penger mot slutten av 2023. Da må vi forvente at de også har en plan for hvordan de skal overleve/finansieres frem til det.

Espen
raider66 is offline  
Old 07-09-2022, 11:36   #1163
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da kom augusttallenne og jeg kan ikke skjønne annet enn at pengene fortsetter å renne ut. Uten sommerferie og SAS streik er det liten bedring å se fra juni

Passasjerer: 208.000
Belegg: 71,6%
PASK: 0,42
Slike tall i August er meget enkelt å tolke: Et failing business.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 07-09-2022, 14:00   #1164
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Sjef i Flyr Tonje Wikstrøm Frislid uttaler "Vi vil fortsette å justere kapasiteten vår etter faktisk etterspørsel, noe som er mulig grunnet vår relativt lille størrelse og vår evne til å tilpasse oss og være effektive, legger hun til."

De har vel ikke noen power-by-the-hour leasing lenger på noen fly? Så flyene må i lufta. Hvor skal kapasiteten settes inn hvis de ikke fyller flyene på hovedrutene i Sør-Norge?
Fokker 50 is offline  
Old 07-09-2022, 14:14   #1165
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det er vanskelig å være den tredje største aktøren i et marked, og det er en utfordring for Flyr at både SAS og Norwegian i stor grad dekker folks behov for både fritids- og jobbreiser. Det er i utgangspunktet ikke et åpenbart behov for en ny aktør - det er i alle fall ikke et veldig klart tomrom som kan fylles.

Alternativet for dem er å bli en større aktør enn nummer tre i deler av markedet, eller ved å finne en nisje enten ved å fly andre steder eller ved å ha et annet produkt.

Kanskje kan Flyr redusere risikoen ved å bruke større deler av flyflåten på charterruter og eventuelt fly på oppdrag for andre selskaper.

(Selv har jeg nettopp bestilt et billett med dem til Brüssel, en rute jeg ser at de viderefører i vinter - riktignok med lavere frekvens).
__________________

Last edited by FlightDeck; 07-09-2022 at 14:17.
FlightDeck is offline  
Old 10-09-2022, 16:51   #1166
Pelikan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 76
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg fulgte en del med på bilettsalget til Flyr i august ved å søke på flyvninger og se hva som var utsolgt. Pga. SAS streik og sommerferie var store deler av returene fra de fleste ferie distinasjonene i Europa fullbooket frem til 15 august. Det samme for flyvninger til Nord-Norge slik at første del av august har vel hatt et belegg på 80-85%. Da har andre halvdel av august hatt kun 55-60%.
Tror høsten vilbli meget utfordrene for dem.
Pelikan is offline  
Old 10-09-2022, 17:21   #1167
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Pelikan View Post
Jeg fulgte en del med på bilettsalget til Flyr i august ved å søke på flyvninger og se hva som var utsolgt. Pga. SAS streik og sommerferie var store deler av returene fra de fleste ferie distinasjonene i Europa fullbooket frem til 15 august. Det samme for flyvninger til Nord-Norge slik at første del av august har vel hatt et belegg på 80-85%. Da har andre halvdel av august hatt kun 55-60%.
Tror høsten vilbli meget utfordrene for dem.
Da var det kanskje en bråte halvtomme fly ned til disse feriedestinasjonene for å hente hjem de som var strandet ?
C130 is offline  
Old 11-09-2022, 09:07   #1168
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Saken er denne:

Dersom man antar at Flyr hadde 12 fly i drift og at 1 uke i AUG ble like som JUL, så kommer man for de restende 3,5 uker i AUG ut men en loadfactor av 65,8%. 1 av tre seter ble tomme.

Dette isolert sett ikke nødvendigvis er en problem, dersom Yield*en stemmer. Men yield er ekstremt lav og dette viser to ting. Selv med heavy discounting klarer Flyr ikke å fylle sine flyene til en tilstrekkelig LCC sommer loadfactor. Noe som viser til sånnheten at de kunne har gitt 1 Kroner billetter bort og ikke ville har klart å fylle sine fly. Hello, hvorfor har man ikke analysert Wizz sitt failure med OSL Basen?

Heavier than DY discounting fyller 8 narrowbody-fly.
Noe som de eksisterende aktører lett kunne absobere, fordi også deres loadfactor er - sett i forhold med sine respektive peers - for lav. Ville har DY klart å ta all dette med sine ledige seter, så ville de har end opp med ca 95% loadfactor, noe som er på linje med de LCC peers pre-corona. Og dersom SAS ville har klart å ta alle disse pax, så ville de har kommet nærmere sine network peers. Og ja, heile Flyr kan lett kompenseres fordi de ikke flyr isolert i sitt nisje med egne ruter men vinge-mot-vinge på linjer som alle flyr.

En selskap som bare klarer i super-duper Sommerferie-Peak måned å fylle sine fly til benchmark level , men taper 11 måneder i året penger så det suser, slik en selskap har ikke livets rett. (Og dette ene måned alrede inkludere en positiv 1-off effekt med SAS Streiken som trolig ikke kommer igjen i 2023)
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 14-09-2022, 09:46   #1169
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,773
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Stadig mer charter på Flyr. Ser de i dag har både MOL-ARN og OSL-LYR
__________________
Upcoming flights - Mar: OSL-ARN-LIN (SK) LIN-OSL (U2) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 14-09-2022, 10:55   #1170
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,957
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

MOL-ARN er vel for å frakte Molde til Stokholm i forbindelse med morgendagens kamp mot Djurgaarden i Conference league.
SK384 is online now  
Old 14-09-2022, 16:06   #1171
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr har kansellert en haug med flighter på innenriks denne uken, for eksempel så flyves det kun 2 avganger bgo-osl og trd-osl tirsdag,onsdag,torsdag denne uken. De lå jo ute med opptil 6 og 7 daglige her for noen uker siden.

De skulle jo satse på innenriks nå etter sommeren, ser ikke ut til at de får det til. Eller er det bare at de har så lite penger på bok at alt som ikke dekker variable kostnadder blir kuttet?
__________________
econ is offline  
Old 14-09-2022, 17:29   #1172
Staralliance
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 135
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Flyr har kansellert en haug med flighter på innenriks denne uken, for eksempel så flyves det kun 2 avganger bgo-osl og trd-osl tirsdag,onsdag,torsdag denne uken. De lå jo ute med opptil 6 og 7 daglige her for noen uker siden.

De skulle jo satse på innenriks nå etter sommeren, ser ikke ut til at de får det til. Eller er det bare at de har så lite penger på bok at alt som ikke dekker variable kostnadder blir kuttet?
Ja enig. Legger merke til at det f.eks kun er 1 daglig flyvning Oslo-Bodø fra november, det samme til Harstad/Narvik. Til Tromsø skulle det vel være 3 daglige, men her er det kun 2. Med forbehold om at jeg ikke har sjekket på nok datoer.
__________________
[link=https://my.flightmemory.com/Norway][/link]
Staralliance is offline  
Old 15-09-2022, 18:09   #1173
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå fjernet de neste uke også, fra 7 til 2 avganger på Bgo-Osl på tirsdag, hva skjer har de problemer med et fly eller to???
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	D5E196EE-B057-45BB-BE85-3E30AC911A44.jpg
Views:	792
Size:	50.3 KB
ID:	52081   Click image for larger version

Name:	90D7EF2A-E072-4268-883A-6EB6C78F2B57.jpg
Views:	791
Size:	58.7 KB
ID:	52082  
__________________
econ is offline  
Old 15-09-2022, 18:24   #1174
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,352
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Nå fjernet de neste uke også, fra 7 til 2 avganger på Bgo-Osl på tirsdag, hva skjer har de problemer med et fly eller to???

Det er dette som nylig ble nevnt, som slår inn .... Det gjøres nok for å redusere tapene så mye som mulig. Det er umulig for Flyr å tjene penger slik det er nå. Og verre blir det når drivstoffprisene skyter opp mot vinteren.


Quote:
Originally Posted by Fokker 50 View Post
Sjef i Flyr Tonje Wikstrøm Frislid uttaler "Vi vil fortsette å justere kapasiteten vår etter faktisk etterspørsel, noe som er mulig grunnet vår relativt lille størrelse og vår evne til å tilpasse oss og være effektive, legger hun til."
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 15-09-2022, 23:20   #1175
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,240
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det er ikke helt virkelighetsfjernt å se for seg at kassabeholdningen potensielt kan ha blitt slunken i disse dager, om man tar utgangspunkt i tallene som er opplyst siden forrige kronerulling. Imidlertid har det vært stille rundt en ny emisjon, som vel knapt har blitt omtalt som annet enn en mulighet.
Blubird is offline  
Old 15-09-2022, 23:24   #1176
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,773
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Imidlertid har det vært stille rundt en ny emisjon, som vel knapt har blitt omtalt som annet enn en mulighet.
En emisjon blir i praksis aldri varslet, den bare dukker opp

Men det er jo lov å regne selv :
__________________
Upcoming flights - Mar: OSL-ARN-LIN (SK) LIN-OSL (U2) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 16-09-2022, 00:28   #1177
Callsign
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 57
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Aksjekurs på 56øre nå. Ikke mye å gå på da i forhold til emi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Callsign is offline  
Old 16-09-2022, 07:12   #1178
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,773
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Callsign View Post
Aksjekurs på 56øre nå. Ikke mye å gå på da i forhold til emi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er jo i praksis priset inn at dagens aksjonærer i praksis alt har det meste av kapitalen
__________________
Upcoming flights - Mar: OSL-ARN-LIN (SK) LIN-OSL (U2) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 16-09-2022, 16:48   #1179
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Saken med disse kutt er jo denne.

Fra en Controlling/Cash-flow perspektiv gjör dette mye sans, man kutter utgifter til minimum.

MEN, og her kommer den store men, det også setter full stopp for neste emisjon. Fordi det ble jo Flyr ledelsen*s message "I høsten satser vi innenlands på de tunge ruter".

Nå kutter man en konkurranse-dyktig produkt 7 avganger, ned til 2 avganger. Mer enn tapene har investorer en aversjon mot selskaper som ikke lever opp til hva de lover. Derfor ser jeg mørke skyer på horisonten når det gjelder friske penger ... 2 daglige turer mot konkurrenter som flyr hver time, dette er absolut non-sense og man bør la det være. Det bare koster men gir ingen positiv EBIT.

Jeg savner forsatt en nytt storyline hva Flyr skål være etter man har funnet ut hva man ikke kommer å være. De har jo all disse eksperter og rådgiver, men det virker at ingen har en ide hvor Flyr faktisk kan finne en lønnsom nisje. Dersom jeg er rett med min analyse, så vil det beste og mest ærlige å avvikle selskap eller selger deler som er intessante til konkurrenter, slik at i minst en del av arbeidsplassene reddes. Bare å kjøre videre uten plan er først og fremst en jobb-sikring for all disse diverse leder-posisjoner som har ingen perspektiv dersom deler av virksomheten blir solgt. Motto virker å være "la oss si om vi kan holde det gående i noen måneder til ... "
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 16-09-2022, 16:55   #1180
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,352
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post

MEN, og her kommer den store men, det også setter full stopp for neste emisjon. Fordi det ble jo Flyr ledelsen*s message "I høsten satser vi innenlands på de tunge ruter".

-----

Jeg savner forsatt en nytt storyline hva Flyr skål være etter man har funnet ut hva man ikke kommer å være. De har jo all disse eksperter og rådgiver, men det virker at ingen har en ide hvor Flyr faktisk kan finne en lønnsom nisje.
Problemet er nok at det hverken finnes tunge ruter eller lønnsomme nisjer akkurat nå ... Så hva gjør man? Graver seg ned og bruker så lite penger som mulig og håper at neste sommer gir bedring .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norsk Hercules flyr for Tesco? Maltwhisky Flyforum 6 23-12-2012 13:06
Nytt norsk flyselskap: Feel Air CK Flyforum 608 28-10-2011 12:36
Erik Braathen ut av Norwegian Concorde Flyforum 1 27-11-2009 22:39
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge Herlov Flyforum 3 25-01-2008 13:56


All times are GMT +2. The time now is 23:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.