![]() |
|
![]() |
#1161 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,240
|
![]() Quote:
Det trengs tilsynelatende en solid dose cash for å holde selskapet flygende gjennom vinteren, med mindre vinden plutselig snur. Det er da rimelig å anta at nivået på neste emisjon blir vesentlig høyere enn de fislete siste. |
|
![]() |
![]() |
#1162 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,328
|
![]()
Det er vel svært få eller ingen flyselskaper som tjener penger fra dag en. De sier jo selv at de forventer å tjene penger mot slutten av 2023. Da må vi forvente at de også har en plan for hvordan de skal overleve/finansieres frem til det.
Espen |
![]() |
![]() |
#1163 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Slike tall i August er meget enkelt å tolke: Et failing business.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#1164 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Sjef i Flyr Tonje Wikstrøm Frislid uttaler "Vi vil fortsette å justere kapasiteten vår etter faktisk etterspørsel, noe som er mulig grunnet vår relativt lille størrelse og vår evne til å tilpasse oss og være effektive, legger hun til."
De har vel ikke noen power-by-the-hour leasing lenger på noen fly? Så flyene må i lufta. Hvor skal kapasiteten settes inn hvis de ikke fyller flyene på hovedrutene i Sør-Norge? |
![]() |
![]() |
#1165 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Det er vanskelig å være den tredje største aktøren i et marked, og det er en utfordring for Flyr at både SAS og Norwegian i stor grad dekker folks behov for både fritids- og jobbreiser. Det er i utgangspunktet ikke et åpenbart behov for en ny aktør - det er i alle fall ikke et veldig klart tomrom som kan fylles.
Alternativet for dem er å bli en større aktør enn nummer tre i deler av markedet, eller ved å finne en nisje enten ved å fly andre steder eller ved å ha et annet produkt. Kanskje kan Flyr redusere risikoen ved å bruke større deler av flyflåten på charterruter og eventuelt fly på oppdrag for andre selskaper. (Selv har jeg nettopp bestilt et billett med dem til Brüssel, en rute jeg ser at de viderefører i vinter - riktignok med lavere frekvens). Last edited by FlightDeck; 07-09-2022 at 14:17. |
![]() |
![]() |
#1166 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 76
|
![]()
Jeg fulgte en del med på bilettsalget til Flyr i august ved å søke på flyvninger og se hva som var utsolgt. Pga. SAS streik og sommerferie var store deler av returene fra de fleste ferie distinasjonene i Europa fullbooket frem til 15 august. Det samme for flyvninger til Nord-Norge slik at første del av august har vel hatt et belegg på 80-85%. Da har andre halvdel av august hatt kun 55-60%.
Tror høsten vilbli meget utfordrene for dem. |
![]() |
![]() |
#1167 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1168 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Saken er denne:
Dersom man antar at Flyr hadde 12 fly i drift og at 1 uke i AUG ble like som JUL, så kommer man for de restende 3,5 uker i AUG ut men en loadfactor av 65,8%. 1 av tre seter ble tomme. Dette isolert sett ikke nødvendigvis er en problem, dersom Yield*en stemmer. Men yield er ekstremt lav og dette viser to ting. Selv med heavy discounting klarer Flyr ikke å fylle sine flyene til en tilstrekkelig LCC sommer loadfactor. Noe som viser til sånnheten at de kunne har gitt 1 Kroner billetter bort og ikke ville har klart å fylle sine fly. Hello, hvorfor har man ikke analysert Wizz sitt failure med OSL Basen? Heavier than DY discounting fyller 8 narrowbody-fly. Noe som de eksisterende aktører lett kunne absobere, fordi også deres loadfactor er - sett i forhold med sine respektive peers - for lav. Ville har DY klart å ta all dette med sine ledige seter, så ville de har end opp med ca 95% loadfactor, noe som er på linje med de LCC peers pre-corona. Og dersom SAS ville har klart å ta alle disse pax, så ville de har kommet nærmere sine network peers. Og ja, heile Flyr kan lett kompenseres fordi de ikke flyr isolert i sitt nisje med egne ruter men vinge-mot-vinge på linjer som alle flyr. En selskap som bare klarer i super-duper Sommerferie-Peak måned å fylle sine fly til benchmark level , men taper 11 måneder i året penger så det suser, slik en selskap har ikke livets rett. (Og dette ene måned alrede inkludere en positiv 1-off effekt med SAS Streiken som trolig ikke kommer igjen i 2023)
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#1169 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,773
|
![]()
Stadig mer charter på Flyr. Ser de i dag har både MOL-ARN og OSL-LYR
|
![]() |
![]() |
#1170 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,957
|
![]()
MOL-ARN er vel for å frakte Molde til Stokholm i forbindelse med morgendagens kamp mot Djurgaarden i Conference league.
|
![]() |
![]() |
#1171 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]()
Flyr har kansellert en haug med flighter på innenriks denne uken, for eksempel så flyves det kun 2 avganger bgo-osl og trd-osl tirsdag,onsdag,torsdag denne uken. De lå jo ute med opptil 6 og 7 daglige her for noen uker siden.
De skulle jo satse på innenriks nå etter sommeren, ser ikke ut til at de får det til. Eller er det bare at de har så lite penger på bok at alt som ikke dekker variable kostnadder blir kuttet? |
![]() |
![]() |
#1172 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 135
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1173 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]()
Nå fjernet de neste uke også, fra 7 til 2 avganger på Bgo-Osl på tirsdag, hva skjer har de problemer med et fly eller to???
|
![]() |
![]() |
#1174 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,352
|
![]() Quote:
Det er dette som nylig ble nevnt, som slår inn .... Det gjøres nok for å redusere tapene så mye som mulig. Det er umulig for Flyr å tjene penger slik det er nå. Og verre blir det når drivstoffprisene skyter opp mot vinteren. |
|
![]() |
![]() |
#1175 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,240
|
![]()
Det er ikke helt virkelighetsfjernt å se for seg at kassabeholdningen potensielt kan ha blitt slunken i disse dager, om man tar utgangspunkt i tallene som er opplyst siden forrige kronerulling. Imidlertid har det vært stille rundt en ny emisjon, som vel knapt har blitt omtalt som annet enn en mulighet.
|
![]() |
![]() |
#1176 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,773
|
![]() Quote:
Men det er jo lov å regne selv ![]() |
|
![]() |
![]() |
#1177 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Posts: 57
|
![]()
Aksjekurs på 56øre nå. Ikke mye å gå på da i forhold til emi.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
#1178 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,773
|
![]() Quote:
Det er jo i praksis priset inn at dagens aksjonærer i praksis alt har det meste av kapitalen |
|
![]() |
![]() |
#1179 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Saken med disse kutt er jo denne.
Fra en Controlling/Cash-flow perspektiv gjör dette mye sans, man kutter utgifter til minimum. MEN, og her kommer den store men, det også setter full stopp for neste emisjon. Fordi det ble jo Flyr ledelsen*s message "I høsten satser vi innenlands på de tunge ruter". Nå kutter man en konkurranse-dyktig produkt 7 avganger, ned til 2 avganger. Mer enn tapene har investorer en aversjon mot selskaper som ikke lever opp til hva de lover. Derfor ser jeg mørke skyer på horisonten når det gjelder friske penger ... 2 daglige turer mot konkurrenter som flyr hver time, dette er absolut non-sense og man bør la det være. Det bare koster men gir ingen positiv EBIT. Jeg savner forsatt en nytt storyline hva Flyr skål være etter man har funnet ut hva man ikke kommer å være. De har jo all disse eksperter og rådgiver, men det virker at ingen har en ide hvor Flyr faktisk kan finne en lønnsom nisje. Dersom jeg er rett med min analyse, så vil det beste og mest ærlige å avvikle selskap eller selger deler som er intessante til konkurrenter, slik at i minst en del av arbeidsplassene reddes. Bare å kjøre videre uten plan er først og fremst en jobb-sikring for all disse diverse leder-posisjoner som har ingen perspektiv dersom deler av virksomheten blir solgt. Motto virker å være "la oss si om vi kan holde det gående i noen måneder til ... "
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#1180 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,352
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk Hercules flyr for Tesco? | Maltwhisky | Flyforum | 6 | 23-12-2012 13:06 |
Nytt norsk flyselskap: Feel Air | CK | Flyforum | 608 | 28-10-2011 12:36 |
Erik Braathen ut av Norwegian | Concorde | Flyforum | 1 | 27-11-2009 22:39 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |