![]() |
|
![]() |
#741 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Cargo conversions er i vill booom og lessors har ingen problem å plassere en brukt -800 hos Amazon og Co. Leasing-ratene er tydelig på vei opp. Antall conversion lines blir stadig flere og Cargo Market er en gullgruve som etterspøre mer og mer narrowbody kapasitæter. For en ny asset som en MAX tilbyr ingen power-by-the-hour. Da velger man heller å ha en nytt asset sittende i storage. Skedde tidligere også med splitternye 737NG etter 9-11. Det har mye med verdi-depriciation å gjøre. En brukt asset, selv om det ble bare brukt power-by-the-hour, er brukt og gir deg mindre pris / leie-inntekter enn en stored asset som leies ut som ubrukt.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
#742 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]() Quote:
Ellers har vel Flyr power-by-the-hour på sine -800, slik at de da kan parkere litt av kapasiteten her og heller utnytte MAXene mest mulig? |
|
![]() |
![]() |
#743 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,394
|
![]()
Ut 2022 mener jeg å ha lest ?
|
![]() |
![]() |
#744 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
PBH kun i 2 vintersesonger for DY på de nye flyene.
The lease terms are between five to eight years, depending on aircraft age. They include ‘power-by-the-hour’ (PBH) arrangements for both the IATA Winter Seasons 2021/22 and 2022/23, giving Norwegian necessary flexibility to manage capacity through the low season as the world emerges from the Covid pandemic. Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
#745 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Ser ut til at de kutter Evenes tirsdag og onsdag fra neste uke og er nå nede i 4 ukentlig. Bortsett fra julen er dagene ute av ruteprogrammet foreløpig frem til 15.februar.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
__________________
|
![]() |
![]() |
#746 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 84
|
![]()
Ser ut som Bodø kuttes ned til 4 ukentlige også.
Rutene til Bergen, Trondheim og Tromsø reduseres tilsynelatende til 1 daglig tirs-, ons- og lørdag. |
![]() |
![]() |
#747 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]()
Matcher jo med det de har sagt, hvor de sier de sliter med belegget tirsdag-onsdag på innenriks
|
![]() |
![]() |
#748 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
Skjønner ikke helt hvordan de kan konkurrere med SK og DY innenriks med én avgang — da blir det fort bare de som er ultraprisopptatte som bruker dem og de kan de vel umulig tjene penger på? Litt vanskelig å bli tatt seriøst som utfordrer også når frekvensen er så lav. (I motsetning til å gå etter utenlandsferiesegmentet — det tror jeg er flere muligheter i) |
|
![]() |
![]() |
#749 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]() Quote:
Nå har vel ikke forretningsmodellen vært så mye mer konkret enn «å fly dit folk har behov for å fly», også av forskjellige årsaker betydde ser primært innenriks i starten |
|
![]() |
![]() |
#750 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#751 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#752 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Nå er det kjent at Ryanair har søkt om slots for åtte nye ruter fra OSL fra S22. Seks av dem ("Paris", Brussel, København, Alicante, Malaga og Berlin) blir i konkurranse med Flyr. Kan sette Flyr under press om dette blir en realitet.
|
![]() |
![]() |
#753 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
|
![]()
Det kan bli trangt paa visse ruter. Paris betyr vel Beauvais, saa der har Flyr et fortrinn. Brussel kan bety baade Charleroi og Zaventem.
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
#754 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
|
![]()
Jeg tror faktisk ikke at Flyr kommer til å starte Brussel som planlagt.
Min gjetning er at de vil se at forhåndssalget er så lavt at de ombestemmer seg. MEN, det er bare min personlige gjetning, så får vi vente og se….. |
![]() |
![]() |
#755 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
Gir en god plattform for vekst på skandinaviske ruter innen/utenriks. |
|
![]() |
![]() |
#756 |
Pilot Student
Join Date: Oct 2021
Location: ENGM/OSL
Posts: 41
|
![]()
Tenker du da på at FR skal kjøpe opp Flyr? For med mindre O'Leary kan godta Norske lønninger, fagforeninger, arbeidstider og vilkår osv. så har jeg dårlig tro på at FR er interessert i å eie Flyr. Da starter de nok heller bare en Oslo base med de betingelsene Ryanair tradisjonelt har (Ikke mange av pilotene i FR jobber i Ryanair, du går på bemannings kontrakt) og skviser ut Flyr i samme slengen.
Selskaper som Ryanair og Wizzair er som regel veldig imot den skandinaviske modellen, for den er mye dyrere og det er vanskeligere å tjene penger. Da vil de heller ha billigst mulig arbeidskraft, ingen layovers, minst mulig bråk med fagforeninger osv. Er nok også en stor grunn til hvorfor disse selskapene taes særdeles dårlig imot her oppe |
![]() |
![]() |
#757 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
|
![]()
Vel alternativet der er norse. men kan ikke se for meg at feedervirksomheten til flyr passer dems strategi.
Fokuset er vel generelt sett på oslo der konkurrenter vil dukke opp fort. på andre norske byer ville de kansje hatt en fordel ,hvor lenge den hadde vart. finansavisen tv interjuv av ceo har btw fin forklaring på 737 max(forutsigbar levering) Last edited by joandreas; 16-11-2021 at 22:57. |
![]() |
![]() |
#758 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
Utvilsomt vil de så presse marginene om det skjer — og begynne å fly Buzz/FR som underleverandører for å få kostnadsbasen ned — det jeg tenker her er mest som en døråpner for å bli akseptert som en større (og legitim) aktør i nordiske markeder. Ved å ta over en aktør/merkevare med etablert legitimitet. Dette kan de ikke oppnå enkelt med bare FR-baser. Om noe viste jo WiZZ litt av hvordan det ville kunne gå. |
|
![]() |
![]() |
#759 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]() Quote:
Inntrykket mitt er at Ryanair er ekstremt lojale til konseptet sitt, og de fort tenker at dette blir for mye arbeid for lite gevinst. Flyr som merkevare er nå lik null, skulle det få en verdi så vil det trolig koste litt å kjøpe det også Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
#760 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
|
![]()
Aksjen ned 5% med sas nyheter. vet ikke om det er omikron.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk Hercules flyr for Tesco? | Maltwhisky | Flyforum | 6 | 23-12-2012 13:06 |
Nytt norsk flyselskap: Feel Air | CK | Flyforum | 608 | 28-10-2011 12:36 |
Erik Braathen ut av Norwegian | Concorde | Flyforum | 1 | 27-11-2009 22:39 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |