Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2021, 19:51   #741
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Max’ene blir visstnok leaset på vanlige vilkår, ikke «power by the hour» som fir de første -800’ene.
Ingen får lengre power-by-the hour contracts on 737-800.
Cargo conversions er i vill booom og lessors har ingen problem å plassere en brukt -800 hos Amazon og Co. Leasing-ratene er tydelig på vei opp. Antall conversion lines blir stadig flere og Cargo Market er en gullgruve som etterspøre mer og mer narrowbody kapasitæter.

For en ny asset som en MAX tilbyr ingen power-by-the-hour. Da velger man heller å ha en nytt asset sittende i storage. Skedde tidligere også med splitternye 737NG etter 9-11. Det har mye med verdi-depriciation å gjøre. En brukt asset, selv om det ble bare brukt power-by-the-hour, er brukt og gir deg mindre pris / leie-inntekter enn en stored asset som leies ut som ubrukt.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 15-11-2021, 20:01   #742
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Ingen får lengre power-by-the hour contracts on 737-800.
Cargo conversions er i vill booom og lessors har ingen problem å plassere en brukt -800 hos Amazon og Co. Leasing-ratene er tydelig på vei opp. Antall conversion lines blir stadig flere og Cargo Market er en gullgruve som etterspøre mer og mer narrowbody kapasitæter.

For en ny asset som en MAX tilbyr ingen power-by-the-hour. Da velger man heller å ha en nytt asset sittende i storage. Skedde tidligere også med splitternye 737NG etter 9-11. Det har mye med verdi-depriciation å gjøre. En brukt asset, selv om det ble bare brukt power-by-the-hour, er brukt og gir deg mindre pris / leie-inntekter enn en stored asset som leies ut som ubrukt.
Norwegian fikk det på sine siste -800, som ble annonsert i slutten av oktober, men det vinduet er kanskje lukket for andre aktører?

Ellers har vel Flyr power-by-the-hour på sine -800, slik at de da kan parkere litt av kapasiteten her og heller utnytte MAXene mest mulig?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 15-11-2021, 20:24   #743
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,394
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Norwegian fikk det på sine siste -800, som ble annonsert i slutten av oktober, men det vinduet er kanskje lukket for andre aktører?

Ellers har vel Flyr power-by-the-hour på sine -800,
Ut 2022 mener jeg å ha lest ?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 15-11-2021, 21:27   #744
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

PBH kun i 2 vintersesonger for DY på de nye flyene.

The lease terms are between five to eight years, depending on aircraft age. They include ‘power-by-the-hour’ (PBH) arrangements for both the IATA Winter Seasons 2021/22 and 2022/23, giving Norwegian necessary flexibility to manage capacity through the low season as the world emerges from the Covid pandemic.


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline  
Old 16-11-2021, 00:14   #745
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser ut til at de kutter Evenes tirsdag og onsdag fra neste uke og er nå nede i 4 ukentlig. Bortsett fra julen er dagene ute av ruteprogrammet foreløpig frem til 15.februar.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
__________________

LN-TIB is offline  
Old 16-11-2021, 00:38   #746
Ramgad
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 84
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser ut som Bodø kuttes ned til 4 ukentlige også.

Rutene til Bergen, Trondheim og Tromsø reduseres tilsynelatende til 1 daglig tirs-, ons- og lørdag.
Ramgad is offline  
Old 16-11-2021, 06:52   #747
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Matcher jo med det de har sagt, hvor de sier de sliter med belegget tirsdag-onsdag på innenriks
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 16-11-2021, 08:13   #748
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Matcher jo med det de har sagt, hvor de sier de sliter med belegget tirsdag-onsdag på innenriks
Er dette et tegn på en utvikling i forretningsmodellen? Fra å skulle fly med god frekvens innenriks med få utlandsruter til et fokus på ferie- og fritidsreiser til utlandet?

Skjønner ikke helt hvordan de kan konkurrere med SK og DY innenriks med én avgang — da blir det fort bare de som er ultraprisopptatte som bruker dem og de kan de vel umulig tjene penger på? Litt vanskelig å bli tatt seriøst som utfordrer også når frekvensen er så lav. (I motsetning til å gå etter utenlandsferiesegmentet — det tror jeg er flere muligheter i)
zeffen is offline  
Old 16-11-2021, 08:22   #749
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Er dette et tegn på en utvikling i forretningsmodellen? Fra å skulle fly med god frekvens innenriks med få utlandsruter til et fokus på ferie- og fritidsreiser til utlandet?

Nå har vel ikke forretningsmodellen vært så mye mer konkret enn «å fly dit folk har behov for å fly», også av forskjellige årsaker betydde ser primært innenriks i starten
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 16-11-2021, 08:31   #750
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå har vel ikke forretningsmodellen vært så mye mer konkret enn «å fly dit folk har behov for å fly», også av forskjellige årsaker betydde ser primært innenriks i starten
Tja — jeg tenker på presentasjonene deres underveis i oppløpet til starten — med faser med primært innenriks og noen få supplementære utenriks i lavvolumperioder innenriks. Var IMO ganske tydelig innenriksfokusert strategi da spør du meg. Så et strategisk skifte fra da er det jo uansett.
zeffen is offline  
Old 16-11-2021, 09:25   #751
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Tja — jeg tenker på presentasjonene deres underveis i oppløpet til starten — med faser med primært innenriks og noen få supplementære utenriks i lavvolumperioder innenriks. Var IMO ganske tydelig innenriksfokusert strategi da spør du meg. Så et strategisk skifte fra da er det jo uansett.
De har vel i det siste sagt at de dreier mer mot Ferie & Fritid, siden de ikke helt har fått det til på innenriks. Se de siste intervjuene med CEO på FA Tv og i andre media.
storg is offline  
Old 16-11-2021, 12:24   #752
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå er det kjent at Ryanair har søkt om slots for åtte nye ruter fra OSL fra S22. Seks av dem ("Paris", Brussel, København, Alicante, Malaga og Berlin) blir i konkurranse med Flyr. Kan sette Flyr under press om dette blir en realitet.
Boeing_fan is offline  
Old 16-11-2021, 14:41   #753
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det kan bli trangt paa visse ruter. Paris betyr vel Beauvais, saa der har Flyr et fortrinn. Brussel kan bety baade Charleroi og Zaventem.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline  
Old 16-11-2021, 16:18   #754
Jetset
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg tror faktisk ikke at Flyr kommer til å starte Brussel som planlagt.
Min gjetning er at de vil se at forhåndssalget er så lavt at de ombestemmer seg.
MEN, det er bare min personlige gjetning, så får vi vente og se…..
Jetset is offline  
Old 16-11-2021, 18:58   #755
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Nå er det kjent at Ryanair har søkt om slots for åtte nye ruter fra OSL fra S22. Seks av dem ("Paris", Brussel, København, Alicante, Malaga og Berlin) blir i konkurranse med Flyr. Kan sette Flyr under press om dette blir en realitet.
Skvising. Men hadde jeg vært FR hadde jeg luktet på oppkjøp. En lokal merkevare i et marked (Skandinavia) som er sensitivt til selskaper som forholder seg til (eller sier de forholder seg til) lokale forhold OG som gir en god posisjon for å skvise DY... Ville latt kassen renne litt mer tom i Flyr mens de bygger merkevare for så å kjøpe merkevare og organisasjon på billigsalg. Kompatible flyflåter også... Kan enkelt føre fly over fra FR etter behov...

Gir en god plattform for vekst på skandinaviske ruter innen/utenriks.
zeffen is offline  
Old 16-11-2021, 22:28   #756
LN-FGA
Pilot Student
 
Join Date: Oct 2021
Location: ENGM/OSL
Posts: 41
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Men hadde jeg vært FR hadde jeg luktet på oppkjøp.
Tenker du da på at FR skal kjøpe opp Flyr? For med mindre O'Leary kan godta Norske lønninger, fagforeninger, arbeidstider og vilkår osv. så har jeg dårlig tro på at FR er interessert i å eie Flyr. Da starter de nok heller bare en Oslo base med de betingelsene Ryanair tradisjonelt har (Ikke mange av pilotene i FR jobber i Ryanair, du går på bemannings kontrakt) og skviser ut Flyr i samme slengen.

Selskaper som Ryanair og Wizzair er som regel veldig imot den skandinaviske modellen, for den er mye dyrere og det er vanskeligere å tjene penger. Da vil de heller ha billigst mulig arbeidskraft, ingen layovers, minst mulig bråk med fagforeninger osv. Er nok også en stor grunn til hvorfor disse selskapene taes særdeles dårlig imot her oppe
LN-FGA is offline  
Old 16-11-2021, 22:39   #757
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel alternativet der er norse. men kan ikke se for meg at feedervirksomheten til flyr passer dems strategi.
Fokuset er vel generelt sett på oslo der konkurrenter vil dukke opp fort. på andre norske byer ville de kansje hatt en fordel ,hvor lenge den hadde vart.


finansavisen tv interjuv av ceo har btw fin forklaring på 737 max(forutsigbar levering)

Last edited by joandreas; 16-11-2021 at 22:57.
joandreas is offline  
Old 16-11-2021, 23:42   #758
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LN-FGA View Post
Tenker du da på at FR skal kjøpe opp Flyr? For med mindre O'Leary kan godta Norske lønninger, fagforeninger, arbeidstider og vilkår osv. så har jeg dårlig tro på at FR er interessert i å eie Flyr. Da starter de nok heller bare en Oslo base med de betingelsene Ryanair tradisjonelt har (Ikke mange av pilotene i FR jobber i Ryanair, du går på bemannings kontrakt) og skviser ut Flyr i samme slengen.

Selskaper som Ryanair og Wizzair er som regel veldig imot den skandinaviske modellen, for den er mye dyrere og det er vanskeligere å tjene penger. Da vil de heller ha billigst mulig arbeidskraft, ingen layovers, minst mulig bråk med fagforeninger osv. Er nok også en stor grunn til hvorfor disse selskapene taes særdeles dårlig imot her oppe
Akkurat! Og derfor vil et skandinavisk datterselskap med bedre ry og også en lavprisprofil kunne funke for Ryanair Group. Drive det videre med lokale krefter og mikse med «mainline» der det passer. Ved å ikke fullintegrere kan man tilpasse seg skandinaviske krav uten å kompromisse med løsningene i FR fordi dette er et innkjøpt selskap som driver på egne vilkår.

Utvilsomt vil de så presse marginene om det skjer — og begynne å fly Buzz/FR som underleverandører for å få kostnadsbasen ned — det jeg tenker her er mest som en døråpner for å bli akseptert som en større (og legitim) aktør i nordiske markeder. Ved å ta over en aktør/merkevare med etablert legitimitet.

Dette kan de ikke oppnå enkelt med bare FR-baser. Om noe viste jo WiZZ litt av hvordan det ville kunne gå.
zeffen is offline  
Old 17-11-2021, 19:17   #759
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Akkurat! Og derfor vil et skandinavisk datterselskap med bedre ry og også en lavprisprofil kunne funke for Ryanair Group. Drive det videre med lokale krefter og mikse med «mainline» der det passer. Ved å ikke fullintegrere kan man tilpasse seg skandinaviske krav uten å kompromisse med løsningene i FR fordi dette er et innkjøpt selskap som driver på egne vilkår.

Utvilsomt vil de så presse marginene om det skjer — og begynne å fly Buzz/FR som underleverandører for å få kostnadsbasen ned — det jeg tenker her er mest som en døråpner for å bli akseptert som en større (og legitim) aktør i nordiske markeder. Ved å ta over en aktør/merkevare med etablert legitimitet.

Dette kan de ikke oppnå enkelt med bare FR-baser. Om noe viste jo WiZZ litt av hvordan det ville kunne gå.

Inntrykket mitt er at Ryanair er ekstremt lojale til konseptet sitt, og de fort tenker at dette blir for mye arbeid for lite gevinst. Flyr som merkevare er nå lik null, skulle det få en verdi så vil det trolig koste litt å kjøpe det også


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline  
Old 30-11-2021, 12:35   #760
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Aksjen ned 5% med sas nyheter. vet ikke om det er omikron.
joandreas is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norsk Hercules flyr for Tesco? Maltwhisky Flyforum 6 23-12-2012 13:06
Nytt norsk flyselskap: Feel Air CK Flyforum 608 28-10-2011 12:36
Erik Braathen ut av Norwegian Concorde Flyforum 1 27-11-2009 22:39
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge Herlov Flyforum 3 25-01-2008 13:56


All times are GMT +2. The time now is 01:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.