Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2021, 19:51   #741
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Max’ene blir visstnok leaset på vanlige vilkår, ikke «power by the hour» som fir de første -800’ene.
Ingen får lengre power-by-the hour contracts on 737-800.
Cargo conversions er i vill booom og lessors har ingen problem å plassere en brukt -800 hos Amazon og Co. Leasing-ratene er tydelig på vei opp. Antall conversion lines blir stadig flere og Cargo Market er en gullgruve som etterspøre mer og mer narrowbody kapasitæter.

For en ny asset som en MAX tilbyr ingen power-by-the-hour. Da velger man heller å ha en nytt asset sittende i storage. Skedde tidligere også med splitternye 737NG etter 9-11. Det har mye med verdi-depriciation å gjøre. En brukt asset, selv om det ble bare brukt power-by-the-hour, er brukt og gir deg mindre pris / leie-inntekter enn en stored asset som leies ut som ubrukt.
Old 15-11-2021, 20:01   #742
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Ingen får lengre power-by-the hour contracts on 737-800.
Cargo conversions er i vill booom og lessors har ingen problem å plassere en brukt -800 hos Amazon og Co. Leasing-ratene er tydelig på vei opp. Antall conversion lines blir stadig flere og Cargo Market er en gullgruve som etterspøre mer og mer narrowbody kapasitæter.

For en ny asset som en MAX tilbyr ingen power-by-the-hour. Da velger man heller å ha en nytt asset sittende i storage. Skedde tidligere også med splitternye 737NG etter 9-11. Det har mye med verdi-depriciation å gjøre. En brukt asset, selv om det ble bare brukt power-by-the-hour, er brukt og gir deg mindre pris / leie-inntekter enn en stored asset som leies ut som ubrukt.
Norwegian fikk det på sine siste -800, som ble annonsert i slutten av oktober, men det vinduet er kanskje lukket for andre aktører?

Ellers har vel Flyr power-by-the-hour på sine -800, slik at de da kan parkere litt av kapasiteten her og heller utnytte MAXene mest mulig?
Old 15-11-2021, 20:24   #743
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Norwegian fikk det på sine siste -800, som ble annonsert i slutten av oktober, men det vinduet er kanskje lukket for andre aktører?

Ellers har vel Flyr power-by-the-hour på sine -800,
Ut 2022 mener jeg å ha lest ?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 15-11-2021, 21:27   #744
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

PBH kun i 2 vintersesonger for DY på de nye flyene.

The lease terms are between five to eight years, depending on aircraft age. They include ‘power-by-the-hour’ (PBH) arrangements for both the IATA Winter Seasons 2021/22 and 2022/23, giving Norwegian necessary flexibility to manage capacity through the low season as the world emerges from the Covid pandemic.

Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline  
Old 16-11-2021, 00:14   #745
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Ser ut til at de kutter Evenes tirsdag og onsdag fra neste uke og er nå nede i 4 ukentlig. Bortsett fra julen er dagene ute av ruteprogrammet foreløpig frem til 15.februar.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

LN-TIB is offline  
Old 16-11-2021, 00:38   #746
Ramgad
ScanFlyer Blue

Ser ut som Bodø kuttes ned til 4 ukentlige også.

Rutene til Bergen, Trondheim og Tromsø reduseres tilsynelatende til 1 daglig tirs-, ons- og lørdag.
Ramgad is offline  
Old 16-11-2021, 06:52   #747
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Matcher jo med det de har sagt, hvor de sier de sliter med belegget tirsdag-onsdag på innenriks
Old 16-11-2021, 08:13   #748
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Matcher jo med det de har sagt, hvor de sier de sliter med belegget tirsdag-onsdag på innenriks
Er dette et tegn på en utvikling i forretningsmodellen? Fra å skulle fly med god frekvens innenriks med få utlandsruter til et fokus på ferie- og fritidsreiser til utlandet?

Skjønner ikke helt hvordan de kan konkurrere med SK og DY innenriks med én avgang — da blir det fort bare de som er ultraprisopptatte som bruker dem og de kan de vel umulig tjene penger på? Litt vanskelig å bli tatt seriøst som utfordrer også når frekvensen er så lav. (I motsetning til å gå etter utenlandsferiesegmentet — det tror jeg er flere muligheter i)
zeffen is offline  
Old 16-11-2021, 08:22   #749
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Er dette et tegn på en utvikling i forretningsmodellen? Fra å skulle fly med god frekvens innenriks med få utlandsruter til et fokus på ferie- og fritidsreiser til utlandet?

Nå har vel ikke forretningsmodellen vært så mye mer konkret enn «å fly dit folk har behov for å fly», også av forskjellige årsaker betydde ser primært innenriks i starten
Old 16-11-2021, 08:31   #750
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Nå har vel ikke forretningsmodellen vært så mye mer konkret enn «å fly dit folk har behov for å fly», også av forskjellige årsaker betydde ser primært innenriks i starten
Tja — jeg tenker på presentasjonene deres underveis i oppløpet til starten — med faser med primært innenriks og noen få supplementære utenriks i lavvolumperioder innenriks. Var IMO ganske tydelig innenriksfokusert strategi da spør du meg. Så et strategisk skifte fra da er det jo uansett.
zeffen is offline  
Old 16-11-2021, 09:25   #751
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Tja — jeg tenker på presentasjonene deres underveis i oppløpet til starten — med faser med primært innenriks og noen få supplementære utenriks i lavvolumperioder innenriks. Var IMO ganske tydelig innenriksfokusert strategi da spør du meg. Så et strategisk skifte fra da er det jo uansett.
De har vel i det siste sagt at de dreier mer mot Ferie & Fritid, siden de ikke helt har fått det til på innenriks. Se de siste intervjuene med CEO på FA Tv og i andre media.
storg is offline  
Old 16-11-2021, 12:24   #752
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Nå er det kjent at Ryanair har søkt om slots for åtte nye ruter fra OSL fra S22. Seks av dem ("Paris", Brussel, København, Alicante, Malaga og Berlin) blir i konkurranse med Flyr. Kan sette Flyr under press om dette blir en realitet.
Boeing_fan is offline  
Old 16-11-2021, 14:41   #753
jb1
ScanFlyer Rusty

Det kan bli trangt paa visse ruter. Paris betyr vel Beauvais, saa der har Flyr et fortrinn. Brussel kan bety baade Charleroi og Zaventem.
Old 16-11-2021, 16:18   #754
Jetset
ScanFlyer Blue

Jeg tror faktisk ikke at Flyr kommer til å starte Brussel som planlagt.
Min gjetning er at de vil se at forhåndssalget er så lavt at de ombestemmer seg.
MEN, det er bare min personlige gjetning, så får vi vente og se…..
Jetset is offline  
Old 16-11-2021, 18:58   #755
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Nå er det kjent at Ryanair har søkt om slots for åtte nye ruter fra OSL fra S22. Seks av dem ("Paris", Brussel, København, Alicante, Malaga og Berlin) blir i konkurranse med Flyr. Kan sette Flyr under press om dette blir en realitet.
Skvising. Men hadde jeg vært FR hadde jeg luktet på oppkjøp. En lokal merkevare i et marked (Skandinavia) som er sensitivt til selskaper som forholder seg til (eller sier de forholder seg til) lokale forhold OG som gir en god posisjon for å skvise DY... Ville latt kassen renne litt mer tom i Flyr mens de bygger merkevare for så å kjøpe merkevare og organisasjon på billigsalg. Kompatible flyflåter også... Kan enkelt føre fly over fra FR etter behov...

Gir en god plattform for vekst på skandinaviske ruter innen/utenriks.
zeffen is offline  
Old 16-11-2021, 22:28   #756
LN-FGA
Pilot Student

Quote:
Men hadde jeg vært FR hadde jeg luktet på oppkjøp.
Tenker du da på at FR skal kjøpe opp Flyr? For med mindre O'Leary kan godta Norske lønninger, fagforeninger, arbeidstider og vilkår osv. så har jeg dårlig tro på at FR er interessert i å eie Flyr. Da starter de nok heller bare en Oslo base med de betingelsene Ryanair tradisjonelt har (Ikke mange av pilotene i FR jobber i Ryanair, du går på bemannings kontrakt) og skviser ut Flyr i samme slengen.

Selskaper som Ryanair og Wizzair er som regel veldig imot den skandinaviske modellen, for den er mye dyrere og det er vanskeligere å tjene penger. Da vil de heller ha billigst mulig arbeidskraft, ingen layovers, minst mulig bråk med fagforeninger osv. Er nok også en stor grunn til hvorfor disse selskapene taes særdeles dårlig imot her oppe
LN-FGA is offline  
Old 16-11-2021, 22:39   #757
joandreas
ScanFlyer Silver

Vel alternativet der er norse. men kan ikke se for meg at feedervirksomheten til flyr passer dems strategi.
Fokuset er vel generelt sett på oslo der konkurrenter vil dukke opp fort. på andre norske byer ville de kansje hatt en fordel ,hvor lenge den hadde vart.

finansavisen tv interjuv av ceo har btw fin forklaring på 737 max(forutsigbar levering)

Last edited by joandreas; 16-11-2021 at 22:57.
joandreas is offline  
Old 16-11-2021, 23:42   #758
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-FGA View Post
Tenker du da på at FR skal kjøpe opp Flyr? For med mindre O'Leary kan godta Norske lønninger, fagforeninger, arbeidstider og vilkår osv. så har jeg dårlig tro på at FR er interessert i å eie Flyr. Da starter de nok heller bare en Oslo base med de betingelsene Ryanair tradisjonelt har (Ikke mange av pilotene i FR jobber i Ryanair, du går på bemannings kontrakt) og skviser ut Flyr i samme slengen.

Selskaper som Ryanair og Wizzair er som regel veldig imot den skandinaviske modellen, for den er mye dyrere og det er vanskeligere å tjene penger. Da vil de heller ha billigst mulig arbeidskraft, ingen layovers, minst mulig bråk med fagforeninger osv. Er nok også en stor grunn til hvorfor disse selskapene taes særdeles dårlig imot her oppe
Akkurat! Og derfor vil et skandinavisk datterselskap med bedre ry og også en lavprisprofil kunne funke for Ryanair Group. Drive det videre med lokale krefter og mikse med «mainline» der det passer. Ved å ikke fullintegrere kan man tilpasse seg skandinaviske krav uten å kompromisse med løsningene i FR fordi dette er et innkjøpt selskap som driver på egne vilkår.

Utvilsomt vil de så presse marginene om det skjer — og begynne å fly Buzz/FR som underleverandører for å få kostnadsbasen ned — det jeg tenker her er mest som en døråpner for å bli akseptert som en større (og legitim) aktør i nordiske markeder. Ved å ta over en aktør/merkevare med etablert legitimitet.

Dette kan de ikke oppnå enkelt med bare FR-baser. Om noe viste jo WiZZ litt av hvordan det ville kunne gå.
zeffen is offline  
Old 17-11-2021, 19:17   #759
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Akkurat! Og derfor vil et skandinavisk datterselskap med bedre ry og også en lavprisprofil kunne funke for Ryanair Group. Drive det videre med lokale krefter og mikse med «mainline» der det passer. Ved å ikke fullintegrere kan man tilpasse seg skandinaviske krav uten å kompromisse med løsningene i FR fordi dette er et innkjøpt selskap som driver på egne vilkår.

Utvilsomt vil de så presse marginene om det skjer — og begynne å fly Buzz/FR som underleverandører for å få kostnadsbasen ned — det jeg tenker her er mest som en døråpner for å bli akseptert som en større (og legitim) aktør i nordiske markeder. Ved å ta over en aktør/merkevare med etablert legitimitet.

Dette kan de ikke oppnå enkelt med bare FR-baser. Om noe viste jo WiZZ litt av hvordan det ville kunne gå.

Inntrykket mitt er at Ryanair er ekstremt lojale til konseptet sitt, og de fort tenker at dette blir for mye arbeid for lite gevinst. Flyr som merkevare er nå lik null, skulle det få en verdi så vil det trolig koste litt å kjøpe det også

Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline  
Old 30-11-2021, 12:35   #760
joandreas
ScanFlyer Silver

Aksjen ned 5% med sas nyheter. vet ikke om det er omikron.
joandreas is offline  
Closed Thread

Posting Rules