Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-11-2021, 10:52   #701
tdb
ScanFlyer Silver
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Aksjekursen er allerede ned ca 12-13% i dag. De har fått merke det dårlige resultatet godt på aksjekursen.
__________________
[
tdb is offline  
Old 09-11-2021, 11:56   #702
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,191
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
«On the positive side, it is a clear signal that Flyr’s business model is not working.»

Er det DNB eller Norwegian/SAS som har skrevet dette?
Dette er et makkverk. Noe annet enn cash burn nå ville jo ha vært rart
OttoL is offline  
Old 09-11-2021, 12:38   #703
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
«On the positive side, it is a clear signal that Flyr’s business model is not working.»

Er det DNB eller Norwegian/SAS som har skrevet dette?
DNB Markets har skrevet dette.
__________________
darkcho is offline  
Old 09-11-2021, 13:09   #704
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Negativ analyse = meglerhuset fikk ikke oppdraget med å tilrettelegge emisjonen.
Positiv analyse = meglerhuset fikk oppdraget med å tilrettelegge emisjonen.
Ja men hvor er Arctic eller SB1 Markets sine positive analyser?

Er ikke så lett å se noe positivt utifra presentasjonen til Flyr, de velger å fokusere veldig på at oktober var bedre enn Q3, men det skyldes vel strengt talt høstferien?? Minner litt om da de presenterte økende CF gjennom juli på H2 presentasjonen 18 aug, men helt beleilig stoppet den etter at CF begynte å falle. Selv om de hadde 14 dager til med data de kunne vist

Jeg har vært sketisk til forretningsmodellen til Flyr hele tiden, og har skrevet flere ganger at jeg ikke forstår hva det er de tilbyr kundene som ikke SK eller DY har?
Jeg har full forståelse for at prosjektet ble startet da Norwegian virkelig hadde et tonn med gjeld og var på konkursens rand, men nå når de har klart å komme seg ut av dette, nesten uten rentebærende gjeld, så ser jeg det som vanskelig for at Flyr klarer å etablere seg.

CASKen deres kommer jo også til å øke betydelig nå med vinteroperasjoner og økende fuelpriser.
__________________
econ is offline  
Old 09-11-2021, 13:34   #705
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Ja men hvor er Arctic eller SB1 Markets sine positive analyser?

Jeg har vært sketisk til forretningsmodellen til Flyr hele tiden, og har skrevet flere ganger at jeg ikke forstår hva det er de tilbyr kundene som ikke SK eller DY har?
Her fra Arctic - riktignok fra i vår: https://finansavisen.no/nyheter/luft...nesten-dobling

Det var en tongue-in-cheek-kommentar til meglerhusenes analyser generelt. Men du har et godt poeng; kanskje de velger å ikke si noe fremfor å snakke ned selskap de har jobb for.

Jeg er enig med deg i skepsisen til til Flyrs forretningsmodell. De må ha noe annet enn pris å konkurrere på, om de skal unngå å bli knust av Norwegian (først og fremst) og SAS. Flyr bruker sikkert bevisst mye av pengene de henter inn til lokkepriser for å få kundene til å prøve dem en gang eller to. Introduksjonstilbud. Men de må ha en plan for å øke prisene og likevel få disse kundene til å komme tilbake gang tre og fire. Hvis ikke vil de låse seg til en dødsfelle, der de enten øker yielden, men ikke får kundene, eller får kundene men lav yield.

Widerøe har jo ekspandert de senere år, med jungeljets, men det virker som de har en bevisst strategi på å fokusere på ruter som er for små for de store sine 737/A320 - med et litt rart unntak til Alicante.
Isbamse is offline  
Old 09-11-2021, 13:52   #706
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Jeg har vært sketisk til forretningsmodellen til Flyr hele tiden, og har skrevet flere ganger at jeg ikke forstår hva det er de tilbyr kundene som ikke SK eller DY har?
Mindre kompleksitet. Og da sikter jeg til det du etterlyser - hva de kan tilby kundene som SK eller DY ikke kan.

Prisen på billetten er vesentlig for mange, men man skal ikke kimse av gleden ved en bestillings-prosess som har minimalt med terskler.

KISS - keep it simple, stupid.
Blubird is offline  
Old 09-11-2021, 14:04   #707
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Noen som vet om Flyr har wifi på gang i flyene sine? Eventuelt om det kommer med de splitter nye flyene?
Fokker 50 is offline  
Old 09-11-2021, 14:44   #708
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Mindre kompleksitet. Og da sikter jeg til det du etterlyser - hva de kan tilby kundene som SK eller DY ikke kan.

Prisen på billetten er vesentlig for mange, men man skal ikke kimse av gleden ved en bestillings-prosess som har minimalt med terskler.

KISS - keep it simple, stupid.
Jeg har gått gjennom bestillingsløpet til Flyr et par ganger, og kan ikke skjønne at den har noen færre terskler enn SAS og Norwegian sine løsninger?

Vil heller si den er noe tungvint, spessielt når man bestiller tur/retur. Etter man har klikket på hvilke billettype man ønsker så forsvinner popupmenyen og så ser det ut som man skal velge retur, men nei da er man på utreisen fremdels og må trykke gå videre. Liker bedre SAS sin løsning der man velger utreise og retur i samme bilde.

Og etter dette har jo FLYR like mange steg før man er på betaling som SAS og NAS bortsett fra at FLYR bruker to sider på kontaktinfo, først navn og kjønn, så etter man har valgt sete osv så kommer tlf og epost??? Alle vet jo at jo flere steg man har frem til payment jo større sjanse er det for at kunden faller av, så det i seg selv virker jo helt meningsløst.

At de fremdeles ikke har fått på plass et system for å selge tilleggsprodukter som bagasje osv, virker jo også rart når de sliter med inntjeningen. Ja du kan kjøpe SMART priser, men hva hvis jeg kun vil ha basic og ta med håndbagasje? Det er ingen muligheter til det.
__________________
econ is offline  
Old 09-11-2021, 14:46   #709
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Aksjekursen er allerede ned ca 12-13% i dag. De har fått merke det dårlige resultatet godt på aksjekursen.
Ja, og når det varsles en emisjon med 30% rabatt, så bomber de kursen ned ganske effektivt

Ellers ser jeg Sissener som er en av garantistene til emisjonen også slakter DNB rapporten. Selv om det jo ikke akkurat er en nøytral kilde.

Og en emisjon på lave kursen med en god rabatt, kan for noen være et interessant kortsiktig veddemål med mulighet for rask gevinst
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 09-11-2021, 16:08   #710
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

"Tidligere SAS-direktør mener Flyr er sjanseløs mot konkurrentene:
– Kassen er tom innen neste sommer (...)

– Flyr har ikke noe ved forretningsmodellen som skiller seg ut nevneverdig fra Norwegian og SAS. Det er ikke noe ved produktet eller destinasjoner ute i verden som er annerledes nok til at de er mye bedre. Flyr er lavpris, men Norwegian har allerede tatt eierskap til den posisjonen. SAS har ekstremt lojale kunder gjennom fordelsprogrammet Eurobonus og flyr deg gjennom en allianse ut i hele verden, sier Roald.

Flyr har ennå til gode å lansere et fordelsprogram, etter mer enn fire måneders drift.

– Du kan fly trygt med Flyr, men det gjør du også med de to andre. (...)

Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid slår tilbake gjennom en epost.

– Disse påstandene fra en tidligere SAS-mann som har tatt feil flere ganger før, som at han i 2018 spådde at det ville bli helt gratis å fly, bryr vi oss lite om, sier hun.

– Faktum er at de svært positive tilbakemeldingene fra de mange som reiser med oss viser at vi har truffet med å tilby et produkt som kundene setter pris på. Vi er et selskap med en effektiv selskapsstruktur som vil kunne oppnå et konkurransedyktig kostnadsnivå med en vesentlig mindre flyflåte enn konkurrentene, og vi kan raskt tilpasse oss til endringer, etterspørsel i markedet og ønsker fra våre kunder. Vi har svært kompetente og fornøyde ansatte. Dessuten er vi bare i starten av alt vi skal ta ut av ruteprogram og nye produkter gjennom bransjens mest moderne it-plattform, sier Frislid."

Blir spennende å se om Flyr faktisk har noe mer enn lavt kostnadsnivå å vise frem i lengden.

https://www.dn.no/luftfart/flyr/sas/...er/2-1-1095747
Isbamse is offline  
Old 09-11-2021, 20:59   #711
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg var veldig skeptisk til Flyrs forretningsmodell i begynnelsen (som kan sees i tidligere poster) men begynner faktisk smått å få troen.

Jeg tror de arbeider med å bygge opp en varm følelse hos de reisende ved å velge Flyr. Dette er litt Braathens old school aktig -- gi kundene et forhold basert på et inntrykk av at selskapet er på deres side. Derfor service-orientert LCC. Der Norwegian kan være litt vel mye LCC og SAS aper etter prøver Flyr (bare en teori) på å tilby et produkt med god service. LCC uten LCC-følelsen. Og gjør man det handler det nettopp om å få folk på flyene, gi de opplevelsen og bygge forholdet. Får folk varme følelser og synes det føles tryggest å velge Flyr fordi de tar seg av deg, ja, så har de et godt tak på folk.

Alle kalkyler jeg kan tenke på sier det motsatte, men magefølelsen sier at Flyr er inne på noe og at om de overlever lenge nok så er de mer tunet inn til den norske folkesjela og hva som gjør nordmenn trygge og bekvemme enn de to andre.
zeffen is offline  
Old 10-11-2021, 14:07   #712
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg tror det er klok å vente på tallene imorgen.

Flyr er forsatt i oppstartsfasen. De har ikke flydd i 6 måneder. Det er litt tidlig å dømme dem i nord og ned. Husk at Norwegian fullførte en del emisjoner i sine første årene fordi selskapet trengte kapital å vokse seg opp til en kritisk størrelse. Rett nå følger Flyr på mange måter samme veien som DY vokste seg opp.

Det hva jeg er veldig spent på er en detalj i tallene som kan vise at selskap har evne å skalere opp. Dersom de har dette, så har de en sjanse. Dersom tallene viser at tingen ikke skalerer opp, så ser det mørkt ut.

Før noen spører: Jeg har ingen tilknyttning til dem på noen måte.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 10-11-2021, 16:47   #713
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel forskjell på 11 september, og dette med covid. sas sine rådyre priser var vel og en variabel, som ikke er nå.
joandreas is offline  
Old 10-11-2021, 17:56   #714
doof
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: KRS
Posts: 120
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tidligere denne uken var jeg på et seminar hvor bla Flyrs CEO Trine Frislid holdt foredrag.
Der ble det vist en slide hvor fremtidige ruter var tegnet, så veldig hemmelig kan ikke de neste destinasjonene være.
Uansett, jeg nevner i fleng:
Fase 2: BGO/TRD- ALC og AGP
OSL- ARN, LCA, ATH, CHQ, CFU, DBV, SPU, FCO, PMI, BER

Så i fase 3 nevnes
OSL- LON, AMS, HAM, PRG, TLL, VNO, RIG, BUD, KRW, GDN, MUC, PAR, FAO, PMO, OLB, LIS, AYT

Jeg synes dette begynner å ligne mer og mer på Norwegian...
doof is offline  
Old 10-11-2021, 18:04   #715
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det er de mer eller mindre gjenbruk av de samme slides (men enkelte forandringer) de har brukt hele tiden?

Hvis mange av disse rutene har vært med. Det gir jo en god indikasjon, men er jo langt fra gitt det blir akkurat slik. BRU var f.eks en overraskelse her
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 10-11-2021, 18:22   #716
doof
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: KRS
Posts: 120
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er de mer eller mindre gjenbruk av de samme slides (men enkelte forandringer) de har brukt hele tiden?

Hvis mange av disse rutene har vært med. Det gir jo en god indikasjon, men er jo langt fra gitt det blir akkurat slik. BRU var f.eks en overraskelse her
BRU var ikke med på denne sliden og heller ingen ruter til Canariøyene, så helt fasit er det nok ikke.
Men at vi ser ruter til PMI, CHQ og LCA komme snart tror jeg nok. Disse har jo flere antydet om i denne tråden tidligere.
doof is offline  
Old 10-11-2021, 22:53   #717
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De flyr jo lavfrekvens på utenlandsrutene, så de satser kanskje på dager da det uansett er stor trafikk på «weekend-destinasjoner» enn å utkonkurrere Norwegian/SAS/Eurowings/Wizzair/Vueling m.fl. Jeg tror uansett de gjør lurt i å satse på kundeservice som mange nevner, SAS og DY scorer ikke så høyt der om dagen. Selv CPH er lavfrekvens, så de gjør kanskje det samme på ARN.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline  
Old 11-11-2021, 08:56   #718
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Q3 Rapporten og presentasjonen ligger ute her:

https://flyr.com/reports-and-presentations

Ser de også skal starte med månedlige trafikktall
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 11-11-2021, 10:06   #719
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Etter disse tallene er presentert og uttalelse fra CEO'en i media, så begynner jeg bare å riste med hodet.


Det ene er å legge frem dårlige tall. Ja man kan ta feil og plassere sine bets i baskets som ikke gir noe. Så omstiller man, dropper ruter som ikke funker. Men - og dette er en meget fett men - det hva man må forvente av en ledelse er å analysere situasjonen riktig og ta de riktige konklusjoner.

Flyr og Norwegian opererer i det samme market. De har en meget sammenliggbar produkt. Flyr er billigere dersom man sammenligger. Likevel skiller Flyr og Norwegian utrolige 20% Loadfactor i Oktober.

Det går ikke an å skylde på lav etterspørelse på grunn av COVID dersom konkurrentenes flyene er fulle. De publiserte fakta beviser at marked er strong, faktisk hadde DY en loadfactor som ligge bare 5% under den loadfactor av OCT2019 (82% vs 87%).

Dermed må man ta konklusjonen at noen går fryktelig galt for Flyr.
Enten er produkt set-up galt, det ville betyr at Kundene vil ikke ha low-price med en visst value. Det kan man utelukke.

Eller man flyr til destinasjoner som ingen vil reise til eller til tider som ingen vil reise. Det kan også utelukkes fordi hoved-aktivitæten av Norwegian er for tida innenriks-traffik. Og selv om man antar at man har ikke optimale slots, så kan man ikke forklare en 20% Loadfactor forskjell med dette.

Så forblir min teorie, at Flyr som merkevare er forsatt for lite kjent. Det kan man gjøre noe med.

Men å stille seg foran finans-pressen og fortelle at COVID19 er grunnen til disse dårlige tall, det er helt utrolig. Flyr hever at de har så mye erfarene folks og ledere. Ser ingen av dem hva går galt rett nå?

For fremtida kan det bare man bare sitere Skipper fra Madagaska Penguiner: "Don't give me excuses, GIVE ME RESULTS!"
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 11-11-2021, 10:30   #720
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

DYs fly er fulle av DY-flight crew som flyr passivt rundt på rutenettet fordi DY har stengt baser (spesielt ARN). Det hadde vært interessant å se hva load-faktoren til DY var hvis man ikke regnet med alle setene okkupert av ansatte som er på jobb.
LeMonde is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norsk Hercules flyr for Tesco? Maltwhisky Flyforum 6 23-12-2012 13:06
Nytt norsk flyselskap: Feel Air CK Flyforum 608 28-10-2011 12:36
Erik Braathen ut av Norwegian Concorde Flyforum 1 27-11-2009 22:39
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge Herlov Flyforum 3 25-01-2008 13:56


All times are GMT +2. The time now is 17:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.