![]() |
|
![]() |
#701 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Aksjekursen er allerede ned ca 12-13% i dag. De har fått merke det dårlige resultatet godt på aksjekursen.
#702 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
#703 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#704 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Er ikke så lett å se noe positivt utifra presentasjonen til Flyr, de velger å fokusere veldig på at oktober var bedre enn Q3, men det skyldes vel strengt talt høstferien?? Minner litt om da de presenterte økende CF gjennom juli på H2 presentasjonen 18 aug, men helt beleilig stoppet den etter at CF begynte å falle. Selv om de hadde 14 dager til med data de kunne vist ![]() Jeg har vært sketisk til forretningsmodellen til Flyr hele tiden, og har skrevet flere ganger at jeg ikke forstår hva det er de tilbyr kundene som ikke SK eller DY har? Jeg har full forståelse for at prosjektet ble startet da Norwegian virkelig hadde et tonn med gjeld og var på konkursens rand, men nå når de har klart å komme seg ut av dette, nesten uten rentebærende gjeld, så ser jeg det som vanskelig for at Flyr klarer å etablere seg. CASKen deres kommer jo også til å øke betydelig nå med vinteroperasjoner og økende fuelpriser. |
|
![]() |
![]() |
#705 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det var en tongue-in-cheek-kommentar til meglerhusenes analyser generelt. Men du har et godt poeng; kanskje de velger å ikke si noe fremfor å snakke ned selskap de har jobb for. Jeg er enig med deg i skepsisen til til Flyrs forretningsmodell. De må ha noe annet enn pris å konkurrere på, om de skal unngå å bli knust av Norwegian (først og fremst) og SAS. Flyr bruker sikkert bevisst mye av pengene de henter inn til lokkepriser for å få kundene til å prøve dem en gang eller to. Introduksjonstilbud. Men de må ha en plan for å øke prisene og likevel få disse kundene til å komme tilbake gang tre og fire. Hvis ikke vil de låse seg til en dødsfelle, der de enten øker yielden, men ikke får kundene, eller får kundene men lav yield. Widerøe har jo ekspandert de senere år, med jungeljets, men det virker som de har en bevisst strategi på å fokusere på ruter som er for små for de store sine 737/A320 - med et litt rart unntak til Alicante. |
|
![]() |
![]() |
#706 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Prisen på billetten er vesentlig for mange, men man skal ikke kimse av gleden ved en bestillings-prosess som har minimalt med terskler. KISS - keep it simple, stupid. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#707 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen som vet om Flyr har wifi på gang i flyene sine? Eventuelt om det kommer med de splitter nye flyene?
|
![]() |
![]() |
#708 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Vil heller si den er noe tungvint, spessielt når man bestiller tur/retur. Etter man har klikket på hvilke billettype man ønsker så forsvinner popupmenyen og så ser det ut som man skal velge retur, men nei da er man på utreisen fremdels og må trykke gå videre. Liker bedre SAS sin løsning der man velger utreise og retur i samme bilde. Og etter dette har jo FLYR like mange steg før man er på betaling som SAS og NAS bortsett fra at FLYR bruker to sider på kontaktinfo, først navn og kjønn, så etter man har valgt sete osv så kommer tlf og epost??? Alle vet jo at jo flere steg man har frem til payment jo større sjanse er det for at kunden faller av, så det i seg selv virker jo helt meningsløst. At de fremdeles ikke har fått på plass et system for å selge tilleggsprodukter som bagasje osv, virker jo også rart når de sliter med inntjeningen. Ja du kan kjøpe SMART priser, men hva hvis jeg kun vil ha basic og ta med håndbagasje? Det er ingen muligheter til det. |
|
![]() |
![]() |
#709 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Ellers ser jeg Sissener som er en av garantistene til emisjonen også slakter DNB rapporten. Selv om det jo ikke akkurat er en nøytral kilde. Og en emisjon på lave kursen med en god rabatt, kan for noen være et interessant kortsiktig veddemål med mulighet for rask gevinst |
|
![]() |
![]() |
#710 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
"Tidligere SAS-direktør mener Flyr er sjanseløs mot konkurrentene:
– Kassen er tom innen neste sommer (...) – Flyr har ikke noe ved forretningsmodellen som skiller seg ut nevneverdig fra Norwegian og SAS. Det er ikke noe ved produktet eller destinasjoner ute i verden som er annerledes nok til at de er mye bedre. Flyr er lavpris, men Norwegian har allerede tatt eierskap til den posisjonen. SAS har ekstremt lojale kunder gjennom fordelsprogrammet Eurobonus og flyr deg gjennom en allianse ut i hele verden, sier Roald. Flyr har ennå til gode å lansere et fordelsprogram, etter mer enn fire måneders drift. – Du kan fly trygt med Flyr, men det gjør du også med de to andre. (...) Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid slår tilbake gjennom en epost. – Disse påstandene fra en tidligere SAS-mann som har tatt feil flere ganger før, som at han i 2018 spådde at det ville bli helt gratis å fly, bryr vi oss lite om, sier hun. – Faktum er at de svært positive tilbakemeldingene fra de mange som reiser med oss viser at vi har truffet med å tilby et produkt som kundene setter pris på. Vi er et selskap med en effektiv selskapsstruktur som vil kunne oppnå et konkurransedyktig kostnadsnivå med en vesentlig mindre flyflåte enn konkurrentene, og vi kan raskt tilpasse oss til endringer, etterspørsel i markedet og ønsker fra våre kunder. Vi har svært kompetente og fornøyde ansatte. Dessuten er vi bare i starten av alt vi skal ta ut av ruteprogram og nye produkter gjennom bransjens mest moderne it-plattform, sier Frislid." Blir spennende å se om Flyr faktisk har noe mer enn lavt kostnadsnivå å vise frem i lengden. https://www.dn.no/luftfart/flyr/sas/...er/2-1-1095747 |
![]() |
![]() |
#711 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg var veldig skeptisk til Flyrs forretningsmodell i begynnelsen (som kan sees i tidligere poster) men begynner faktisk smått å få troen.
Jeg tror de arbeider med å bygge opp en varm følelse hos de reisende ved å velge Flyr. Dette er litt Braathens old school aktig -- gi kundene et forhold basert på et inntrykk av at selskapet er på deres side. Derfor service-orientert LCC. Der Norwegian kan være litt vel mye LCC og SAS aper etter prøver Flyr (bare en teori) på å tilby et produkt med god service. LCC uten LCC-følelsen. Og gjør man det handler det nettopp om å få folk på flyene, gi de opplevelsen og bygge forholdet. Får folk varme følelser og synes det føles tryggest å velge Flyr fordi de tar seg av deg, ja, så har de et godt tak på folk. Alle kalkyler jeg kan tenke på sier det motsatte, men magefølelsen sier at Flyr er inne på noe og at om de overlever lenge nok så er de mer tunet inn til den norske folkesjela og hva som gjør nordmenn trygge og bekvemme enn de to andre. |
![]() |
![]() |
#712 |
critical mind
|
![]()
Jeg tror det er klok å vente på tallene imorgen.
Flyr er forsatt i oppstartsfasen. De har ikke flydd i 6 måneder. Det er litt tidlig å dømme dem i nord og ned. Husk at Norwegian fullførte en del emisjoner i sine første årene fordi selskapet trengte kapital å vokse seg opp til en kritisk størrelse. Rett nå følger Flyr på mange måter samme veien som DY vokste seg opp. Det hva jeg er veldig spent på er en detalj i tallene som kan vise at selskap har evne å skalere opp. Dersom de har dette, så har de en sjanse. Dersom tallene viser at tingen ikke skalerer opp, så ser det mørkt ut. Før noen spører: Jeg har ingen tilknyttning til dem på noen måte.
#713 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Vel forskjell på 11 september, og dette med covid. sas sine rådyre priser var vel og en variabel, som ikke er nå.
|
![]() |
![]() |
#714 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]()
Tidligere denne uken var jeg på et seminar hvor bla Flyrs CEO Trine Frislid holdt foredrag.
Der ble det vist en slide hvor fremtidige ruter var tegnet, så veldig hemmelig kan ikke de neste destinasjonene være. Uansett, jeg nevner i fleng: Fase 2: BGO/TRD- ALC og AGP OSL- ARN, LCA, ATH, CHQ, CFU, DBV, SPU, FCO, PMI, BER Så i fase 3 nevnes OSL- LON, AMS, HAM, PRG, TLL, VNO, RIG, BUD, KRW, GDN, MUC, PAR, FAO, PMO, OLB, LIS, AYT Jeg synes dette begynner å ligne mer og mer på Norwegian... |
![]() |
![]() |
#715 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det er de mer eller mindre gjenbruk av de samme slides (men enkelte forandringer) de har brukt hele tiden?
Hvis mange av disse rutene har vært med. Det gir jo en god indikasjon, men er jo langt fra gitt det blir akkurat slik. BRU var f.eks en overraskelse her |
![]() |
![]() |
#716 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]() Quote:
Men at vi ser ruter til PMI, CHQ og LCA komme snart tror jeg nok. Disse har jo flere antydet om i denne tråden tidligere. |
|
![]() |
![]() |
#717 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De flyr jo lavfrekvens på utenlandsrutene, så de satser kanskje på dager da det uansett er stor trafikk på «weekend-destinasjoner» enn å utkonkurrere Norwegian/SAS/Eurowings/Wizzair/Vueling m.fl. Jeg tror uansett de gjør lurt i å satse på kundeservice som mange nevner, SAS og DY scorer ikke så høyt der om dagen. Selv CPH er lavfrekvens, så de gjør kanskje det samme på ARN.
Sent from my iPhone using Tapatalk
#718 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Q3 Rapporten og presentasjonen ligger ute her:
https://flyr.com/reports-and-presentations Ser de også skal starte med månedlige trafikktall |
![]() |
![]() |
#719 |
critical mind
|
![]()
Etter disse tallene er presentert og uttalelse fra CEO'en i media, så begynner jeg bare å riste med hodet.
![]() ![]() ![]() Det ene er å legge frem dårlige tall. Ja man kan ta feil og plassere sine bets i baskets som ikke gir noe. Så omstiller man, dropper ruter som ikke funker. Men - og dette er en meget fett men - det hva man må forvente av en ledelse er å analysere situasjonen riktig og ta de riktige konklusjoner. Flyr og Norwegian opererer i det samme market. De har en meget sammenliggbar produkt. Flyr er billigere dersom man sammenligger. Likevel skiller Flyr og Norwegian utrolige 20% Loadfactor i Oktober. Det går ikke an å skylde på lav etterspørelse på grunn av COVID dersom konkurrentenes flyene er fulle. De publiserte fakta beviser at marked er strong, faktisk hadde DY en loadfactor som ligge bare 5% under den loadfactor av OCT2019 (82% vs 87%). Dermed må man ta konklusjonen at noen går fryktelig galt for Flyr. Enten er produkt set-up galt, det ville betyr at Kundene vil ikke ha low-price med en visst value. Det kan man utelukke. Eller man flyr til destinasjoner som ingen vil reise til eller til tider som ingen vil reise. Det kan også utelukkes fordi hoved-aktivitæten av Norwegian er for tida innenriks-traffik. Og selv om man antar at man har ikke optimale slots, så kan man ikke forklare en 20% Loadfactor forskjell med dette. Så forblir min teorie, at Flyr som merkevare er forsatt for lite kjent. Det kan man gjøre noe med. Men å stille seg foran finans-pressen og fortelle at COVID19 er grunnen til disse dårlige tall, det er helt utrolig. Flyr hever at de har så mye erfarene folks og ledere. Ser ingen av dem hva går galt rett nå? For fremtida kan det bare man bare sitere Skipper fra Madagaska Penguiner: "Don't give me excuses, GIVE ME RESULTS!"
#720 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
DYs fly er fulle av DY-flight crew som flyr passivt rundt på rutenettet fordi DY har stengt baser (spesielt ARN). Det hadde vært interessant å se hva load-faktoren til DY var hvis man ikke regnet med alle setene okkupert av ansatte som er på jobb.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk Hercules flyr for Tesco? | Maltwhisky | Flyforum | 6 | 23-12-2012 13:06 |
Nytt norsk flyselskap: Feel Air | CK | Flyforum | 608 | 28-10-2011 12:36 |
Erik Braathen ut av Norwegian | Concorde | Flyforum | 1 | 27-11-2009 22:39 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |