![]() |
|
![]() |
#581 | |||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,191
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
#582 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
Problemet sånn jeg ser det er at de har et problem med å fortelle hvem de er. De profilerer seg som lavprisselskap, men DY er billigere (ja, DY dumper prisene der de har konkurranse, dette visste de på forhånd ville skje). De har ikke frekvensen til SK eller DY for folk som bare vil fra A til B. De har ikke nettverket til verken SK eller DY å skilte med. Servicemessig er de (i følge det her inne) ca. på linje med/litt bedre enn SAS men uten lounges. Miljømessig flyr de 737-800... og er ikke bedre enn konkurrentene. Altså, akkurat nå er de ikke billigst, de har ikke frekvens, de har ikke gode forbindelser til videre reise, de er ikke bedre for miljøet, og de er ikke best på service. Hva er det de *er*? De gir ikke akkurat grunner til at folk skal velge dem -- og det gir et markedsføringsproblem også... De må kunne troverdig si noe fordelaktig (fra konsumentenes side) og klart om sin identitet, på en enkel måte. Noe slikt som: Vi er flyselskapet som... ... har snøballkrig ombord | ... gir deg de billigste prisene | ... knytter Norge sammen | ... er best for miljøet | ... gir deg boller og brus på onsdager | ... alltid har et smil på lur | ... garanterer treseter til alle passasjerer |
|
![]() |
![]() |
#583 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 135
|
![]()
Jeg har flydd litt de siste månedene med både SAS og DY, må si at jeg synes belegget har vært veldig bra. De fleste flyvningene har vært med tilnærmet fulle maskiner. Jeg har flydd OSL-EVE-OSL, BGO-EVE, OSL-TOS, OSL-BGO og så godt som fullt alle gangene. Jeg har flydd både i ukedager og helger. Hadde bestilt Fleks-billett på Flyr OSL-TOS-OSL, samt OSL-EVE-OSL, men valgte å avbestille disse da SAS og Norwegian kunne tilby bedre service i mine øyner.
Flyr tilbyr ingen servering ombord innenlands, noe jeg synes er merkelig. De begrunner dette selvsagt med Covid-19. Både utenlandsfly og SK/DY tilbyr servering innenlands. Med såpass tynt belegg på Flyr kan heller ikke avstanden være det store problemet. De eneste fordelene med Flyr, slik jeg ser det, er at de har ledig midtsete på de første radene ombord, samt deler ut gratis vann. Det virker som oppstart av flyselskaper alltid medfører forsinkelser av flyleveranser, med dertil redusert flyprogram/endringer av flyvninger. Mitt råd til Flyr: - sats på færre destinasjoner og heller øk antall avganger inntil dere har nok fly - fortsett med å tilby ledig midtsete fremst i kabinen, dette tror jeg noe de forretningsreisende setter stor pris på, og som ingen andre har innenlands. - tilby kaffe/te og noe å bite i på de forreste radene med ledig midtsete. |
![]() |
![]() |
#584 |
Newcomer
Join Date: Mar 2013
Posts: 16
|
![]()
Min samboer fløy OSL-TOS en lørdag i slutten av august. Hun valgte Norwegian opp og Flyr hjem. Norwegian til Tromsø lørdag smekk full og flyr hjem søndag var dem knapt 20 tippet hun. Føler det er litt illustrerende.
|
![]() |
![]() |
#585 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
Å konkurrere på pris all den tid DY har mer volum og enkelt kan senke priser virker uansett dødfødt. Det er Color Air-fella, og den bør Flyr-folket ha studert ganske nøye. |
|
![]() |
![]() |
#586 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Ser at Flyr aksjen tar av og flyr høyt på børsen i dag; Opp nesten 9%, uten nyheter på hjemmesiden som kan forklare kursøkningen.
Noen her som vet hva som kan være årsaken til den uvanlige kursutviklingen? Nesten samtlige europeiske flyselskap taper verdi på børsen i dag (SAS -1,5%, Norwegian -1,5%, LH -2%, FR -2%, AF/KLM -2,5%, IAG -3,5%, Easyjet - 10,5% osv osv..) Kanskje noen som prøver seg med oppkjøp etter at Easyjet ikke godtok oppkjøp av det selskapet....??? Last edited by Beechdriver; 09-09-2021 at 11:33. |
![]() |
![]() |
#587 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]()
Jeg floey med Flyr en soendag kveld sent i august til TOS. Da var det vel ca. 2/3s belegg, og prisen like foer avgang var ganske stiv, saa de tilpasser jo etter etterspoersel. Servicemessig gav de kun vann ved ombordstigning, men de har vel naa begynt med bob? De virker litt som DY 2.0, men smart billetten virker bedre enn baade SAS og DY, med 2x23 kg innsjekket og sete reservasjon. Jeg haaper de har dype lommer og god tid til aa bygge seg opp. Jeg flyr gjerne med dem igjen.
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
#588 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]() Quote:
Spetalen har kjøpt 0,7% av aksjene, så da går euforien i taket hos lykkejegerne ![]() |
|
![]() |
![]() |
#589 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Da vi var i Tromsø sist fløy vi opp med SAS og ned med Flyr. SAS flyttet oss til en avgang en time tidligere en uke før avgang...og vi som hadde valgt akkurat den avgangen nettopp fordi det passet. SAS-maskina var en drøyt halvfull 700-maskin, så ingen pris for å gjette at de hadde slått sammen to avganger. Ikke merkelig om Flyr gjør det samme, men SAS har flere avganger å slå sammen. Kanskje ikke post-korona-etterspørselen tar seg opp så mye som selskapene håper?
Men også jeg sliter med å se hva Flyr har å tilby markedet, utover at aksjonærene deres en periode sponser priskonkurranse. Bestillingsprosessen er enkel, men det er jo også mye mindre å velge i. Å fly med dem er som å fly med Hvilkensomhelst Airlines. Kanskje de satser på å bli best på å håndtere uregelmessigheter? Jeg ville ikke bli overrasket om Flyr etter en stund tar en samling i bakken, blir solgt til DY (hvem andre er interessert i et lite norsk innenriksselskap?) eller blir et charterselskap/sydenselskap/wetlease-selskap. Wild card: Norse kjøper Flyr for å bruke som innenlands feed til sine ruter, men der er det uansett mer sannsynlig at de samarbeider med gamle kjente i DY? |
![]() |
![]() |
#590 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
I motsetning til deg ser jeg ikke DY eller Norse som sannsynlige, de vil ha utrolig lite å hente på et slikt oppkjøp. Av innenriks-aktører måtte det i fall være WF, men tviler på de vil ta det løftet. Men en utenlandsk aktør som vil ha fotfeste på det norske markedet og som har dypere lommer derimot... kanskje også et lokalt ankret varemerke/organisasjon... og de finnes det en del av (WiZZ, IAG, FR, EZY...). Problemet er at så lenge de opererer på det nivået de er på i dag så er det lite eller ingenting å vinne på å kjøpe dem. De må etablere seg som en aktør folk vet om og "kjenner" først. Stoler egentlig på at den gjengen som driver Flyr har en plan -- med den erfaringen de har er det nok en offensiv plan (eller to) i skuffa. |
|
![]() |
![]() |
#591 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
Men det er gøy å spekulere litt. Flyr er jo fagorganisert med "norske forhold", så derfor vil jeg anta at heller ikke Wizz eller FR er interessert. Joszsef Varadi furter sikkert fortsatt. Like greit for dem også å bare vente på et krasj. |
|
![]() |
![]() |
#592 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,191
|
![]()
Sku tro Flyr var på vei inn i skifteretten i morgen basert på det som står å lese i denne tråden
|
![]() |
![]() |
#593 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
|
![]() Quote:
men for være i tema er det rart de ikke klarer konkurrere. når norwegian har så mange kundeklager på refusjon. men det er vel problemer med overkapasitet i markedet. Last edited by joandreas; 09-09-2021 at 15:47. |
|
![]() |
![]() |
#594 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,531
|
![]() Quote:
![]() Mye spennende tanker her inne, og jeg må nok si meg enig i at de nok ikke overlever på sikt. Selv om de ikke sa det høyt, så gamblet de på at DY skulle gå dukken, og hadde det skjedd så hadde det vært liv laga. Som sagt tidligere så kan man heller ikke differensiere seg på en flaske gratis vann (eller kaffe og te for den saks skyld), ingen velger selskap ut fra det. De må finne sin nisje og sitt sentrerte segment i markedet for å overleve, den vanlige passasjer vet knapt om de sitter i et sas-, norwegian- eller flyr-fly. tror nå jeg…
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
#595 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,191
|
![]() Quote:
Selskapet har ikke vært i luften i 3 måneder en gang, så det er nå litt tidlig å dra opp skifteretten synes jeg... |
|
![]() |
![]() |
#596 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
De la ut en flash-kampanje i går med billetter til 225,- så det er ikke akkurat som om det er noen grunn til å tro de har gitt opp. Tvert imot. Men -- det må være lov å stille spørsmål om profilen deres, hva markedsstrategien deres er. Basert på hva de har gjort så langt skjønner jeg ikke helt hvordan de har tenkt å differensiere seg. Drømmescenarioet er at de har noen kort på hånden som de ikke vil spille ut/røpe før de har litt flere fly på plass -- og at vi vil se en relativt aggressiv kampanje med en tydelig profil om noen måneders tid når frekvens + nettverk er litt mer på plass. |
|
![]() |
![]() |
#597 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,191
|
![]()
Absolutt, men det er en lang vei fra slike spørsmål til antydninger om nærstående konkurs som enkelte i denne tråden gulper opp. Jeg er ellers helt enig med deg, det er bare så og så lenge at de kan leve på å markedsføre seg som "de nye" eller hva nå de gjør for tiden.
|
![]() |
![]() |
#598 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
De henter nok penger fort gjennom en emisjon dersom nødvendig.
|
![]() |
![]() |
#599 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Jeg tror heller ikke Flyr går konk med det første. De kan hente mer penger om de trenger, ikke minst fordi det er a su***r born every minute. Men før eller siden, etter et par år eller så, må de tjene penger. Og jeg sliter med å se hvordan.
|
![]() |
![]() |
#600 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel, egentlig er valget å utsette ekspansjonen ganske logisk.
Innenlandsmarked utvikler seg ikke som alle 3 aktører hadde tenkt. Delta herjer og de volumer kommer ikke i samme stil tilbake som forvented. Det er bare noen få dager siden DY sitt CEO advarte mot mulig frekvens-kutt på kort varsel pga sviktende etterspørelse. Ferien-tida er forbi. Dvs, tida som ble cash-flow positive i 2021 er forbi. Fram til ca April / Mai har vi nå en phase da alle aktører vil brenne opp cash. Å redusere sine kostnader ved å ikke ekspandere sine lease-kostnader lyder da vel ganskje logisk. Man bør huske en ting. Det gjelder ikke å være størst eller har fleste fly / fleste pax, det gjelder å tape så mindre penger som mulig i forhold til egenkapital i de neste 7-8 måneder.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk Hercules flyr for Tesco? | Maltwhisky | Flyforum | 6 | 23-12-2012 13:06 |
Nytt norsk flyselskap: Feel Air | CK | Flyforum | 608 | 28-10-2011 12:36 |
Erik Braathen ut av Norwegian | Concorde | Flyforum | 1 | 27-11-2009 22:39 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |