Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2020, 21:17   #81
raider66
ScanFlyer Rusty

Default Re: Vi trenger ikke taxfree. Det er på tide å slutte med det tullet.

Og driften av norske lufthavner må da finansieres over statsbudsjettet, noe som gir dårligere forutsigbarhet for Avinor og større regning for den enkelte nordmann......

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2020, 23:49   #82
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

En annen utfordring er at det også vil bidra til økt salg av alkohol utenfor landets grenser for import. EØS avtaler setter noen begrensninger der. Så det er således bedre at alkoholen kjøpes taxfree (og «dyrt») på en Avinor flyplass og bidrar med driften av norske flyplasser, enn at det kjøpes i utlandet
Old 23-08-2020, 00:39   #83
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Så Norge skal bli det eneste (ser bort fra helt spesielle tilfeller) landet i verden uten en taxfree-ordning? Er det det du mener? Er ikke det litt rart og hvorfor i alle dager skal vi bli det? Det er ikke alle ordninger som har en god begrunnelse og som man ville opprettet i dag. Men når de allerede eksisterer så eksisterer de veldig bra. Kongehuset kan være et eksempel. Men når ordningene fungerer veldig bra, og i tillegg genererer store summer til flyplassdrift i distrikten? Da må det være hårreisende idiotisk å skulle avvikle den??

Og mener du avviklingen også skal gjelde fergetrafikken utenlands? For hvis så, har du effektivt avviklet all passasjertrafikk på ferge utenlands med et pennestrøk. Og ganske mange tusen arbeidsplasser.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 10:27   #84
TLS at OSL
Flyer

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Så Norge skal bli det eneste (ser bort fra helt spesielle tilfeller) landet i verden uten en taxfree-ordning?
Så vidt jeg vet, er det ingen taxfree-ordning innen EU. Reiser du med fly mellom to EU-land får du ikke kjøpt «rabattert» alkohol, så Norge blir ikke det eneste landet i verden uten dette.

Saken er ikke så sort/hvit som mange her i forumet vil ha det til, men jeg synes kronikken i NRK er glimrende skrevet.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 11:27   #85
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Så vidt jeg vet, er det ingen taxfree-ordning innen EU. Reiser du med fly mellom to EU-land får du ikke kjøpt «rabattert» alkohol, så Norge blir ikke det eneste landet i verden uten dette.

Saken er ikke så sort/hvit som mange her i forumet vil ha det til, men jeg synes kronikken i NRK er glimrende skrevet.
EU er en egen tollsone så man kan ta med begrenset mengde varer inn/ut av EU uten å betale avgifter til en EU-stat, og man kan ta med tilnærmet ubegrenset innad i EU som privatperson uten å måtte betale avgifter til en staten du tar det med til. (Samme som i USA hvor det er state tax som varierer geografisk, og man betaler tax der man kjøper varen, ikke dit man tar med varen). Import/eksport helt avgsfritt i EU er da via EUs yttergrenser på lik linje med andre tollsoner/land.

Nå har egentlig hele denne (misunnelses?)debatten, og kronikken bidrar til det, blitt en blanding av to diskusjoner (hvor alt stort sett dreier seg om alkohol):

1) Salg/ut-/innførsel av avgiftsfrie varer (uten mva og særavgifter) under visse forutsetninger (som den spesielle ordningen med taxfree ved ankomst). Hovedtyngden av vareeksport er normalt uten mva, toll og særavgifter i hele verden.

2) Innførsel av varer uten å betale norske avgifter ("harry-handel" og alle andre ting vi tar med oss over grensen, inkludert alkohol og tobakk som er avgiftsbelagt) Her er det kvotegrenser for hvor mye man kan ta med seg av visse varetyper og totalverdier uten å utløse norske avgifter.

Om du har vært ute av Norge mer enn 24 timer så skilles et ikke på om du har betalt avgifter på alkoholen eller ikke. Er du ute mindre enn 24 timer kan du kun ta med deg avgiftsbelagt alkohol innenfor kvoten hvis det er kjøpt i EØS-området (og i mange land i EØS er jo alkohol like billig i butikken som på taxfree).

Spørsmålet i denne debatten som stadig blusser opp er da (1) om man skal få lov til å ta med alkohol inn i landet (2) om man skal selge taxfree-on-arrival

Dropper man "taxfree on arrival", men beholder alkoholkvoten - da blir det (grense-)handling i utlandet som gjelder (slik det var tidligere). Forbyr man all innførsel (ved reise) uten å avgiftsbelegge det så gjør man alle til lovbrytere for alle har stort sett med seg et eller annet de har kjøpt i utlandet. En eller annen beløpsgrense for avgiftsfri import ved personreiser må man nok ha uansett. Så da sitter vi igjen med avgiftsfri import ved reiser for alt untatt alkohol. Eller skal vi også ta med tobakk på listen? Snus? Sjokolade? Parmaskinke? Klær? ....?

Last edited by Discus; 23-08-2020 at 11:30.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 11:41   #86
Turtle
ScanFlyer Silver

Det er korrekt at der ikke er tax-free mellom EU land men så kan jo folk kjøpe samme produkt billigere i et annet land å ta med seg så mye de orker innenfor det indre markedet. Joda, der er noen restriksjoner men med mindre en har en egen lastebil full av det ene og det andre skal det noe til at en går utover grensen på hva en kan medbringe. Enkelte kan vel riktignok få et forklaringsproblem hva "til eget forbruk" angår...

Når jeg fløy titt og ofte til både EU destinasjoner og ikke-EU (inkludert Kanariøyene og Sveits) her fra UK var det ingen tvil om at mange av mine kollegaer foretrakk ikke-EU kun p.g.a. muligheten for tax-free kjøp enten om bord eller i butikken på flyplassen. "Tax-free" er jo blitt en kjempebutikk og så lenge folk benytter seg av tilbudet er jo det en fin måte å subsidiere flyplassene på. Mange flyselskap gjør det jo også bra på"tax-free" salg. Det gjelder også innad i EU hvor det ikke er tax-free i ordets rette forstand.

Så hvis Norge skulle fjerne all tax-free vil det vel bli relativt unikt i verden. Da blir det vel lange køer i rød sone for å fortolle alt som medbringes inn til landet. Hvis de kun fjerner for innad i Europa så er det jo sånnsett ikke så unikt. Butikkene blir der nok åkkesom og de vil nok sikkert fortsette å selge både det ene og det andre.

Som et apropos er der enkelte sammfunnslag i UK som ser gjeninnføring av tax-free til alle destinasjoner som en av de største fordelene med Brexit...
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 12:39   #87
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Da blir det vel lange køer i rød sone for å fortolle alt som medbringes inn til landet.
Man skal vel fortsatt ikke fortolle innenfor kvoten, så jeg kan ikke skjønne at køene skal bli særlig lengre.
Old 23-08-2020, 12:44   #88
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Vel, enkelte tar til orde for å fjerne tollfri kvote også.
Old 23-08-2020, 12:53   #89
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Man skal vel fortsatt ikke fortolle innenfor kvoten, så jeg kan ikke skjønne at køene skal bli særlig lengre.
Ut ifra kronikken kan de jo virke som der ikke skal være noen kvoter overhode siden vedkommende skriver bl.a.
Quote:
...
Det finnes ikke et eneste argument for at folk som reiser til utlandet skal ta med seg alkohol, tobakk og andre varer avgiftsfritt inn i landet – bortsett fra at vi som reiser liker det, fordi vi sparer noen kroner på det der og da.
...
Som Discus sier, virker det som om diskusjonen et lite sammensurium av ord, uttrykk og underforståtte "definisjoner". Tax-free er liksom inneforstått med alkohol og tobakk men i realiteten er det jo hva som helst (tax-free = avgiftsfritt). Tax-free er vel ikke nødvendigvis avgiftsfritt heller siden en kan ha betalt avgifter i innkjøpslandet men så betaler en ikke avgifter i importlandet o.s.v. (som en innenfor EUs indre marked kan kalle "tax-free" siden en ikke betaler noe i landet en innfører varen til).

Inntil noen faktisk definerer uttrykket "tax-free" er det like vanskelig og komplisert og finne ut av som "inntektsskatt" over landegrenser, og det har det jo vært noen runder på her inne...
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 13:11   #90
TLS at OSL
Flyer

Det er feil å bruke uttrykket "taxfree". Det riktige er "dutyfree", noe det også står ved inngangen til butikkene på flyplassene.
"Tax" er skatt, og det betaler vi av inntekten vår. "Duty" er avgift, og det betaler vi på det vi kjøper i en butikk (mva).

Noe annet er hvorfor det skal være mulig å kjøpe "billig" alkohol fordi man tar fly fra Stockholm til Oslo, men ikke når man tar toget.

Last edited by TLS at OSL; 23-08-2020 at 13:14. Reason: Lagt til tekst
Old 23-08-2020, 14:08   #91
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Det er feil å bruke uttrykket "taxfree". Det riktige er "dutyfree", noe det også står ved inngangen til butikkene på flyplassene.
"Tax" er skatt, og det betaler vi av inntekten vår. "Duty" er avgift, og det betaler vi på det vi kjøper i en butikk (mva).
En del steder betaler man salestax evt value added tax (vat) ved varekjøp

Tollvesenet sier også:
Quote:
There are essentially three types of taxes on the import of goods from abroad – customs duty, VAT, and special taxes.
https://www.toll.no/en/corporate/imp...uty-and-taxes/

Old 23-08-2020, 17:15   #92
TLS at OSL
Flyer

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
En del steder betaler man salestax evt value added tax (vat) ved varekjøp

Tollvesenet sier også:
https://www.toll.no/en/corporate/imp...uty-and-taxes/
Ja, jeg er klar over dette, men butikkene heter uansett «Dutyfree», og ikke «Taxfree», og det er fordi det er avgiftene på alkoholen vi kjøper som vi slipper å betale. (Hvorfor «alle» kaller det for «taxfree» vet jeg ikke…)

Uansett forstår jeg ikke hvorfor det er mulig å kjøpe avgiftsfri alkohol hvis du flyr fra Sverige til Norge, men ikke hvis du tar tog. Dette er vel som å banne i kirken blant oss flynerder, men det får så være.

Grunnen til at ordningen består, er vel at politikerne ikke tør å røre ved den fordi de da kommer til å miste stemmer.
Old 23-08-2020, 18:18   #93
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Ja, jeg er klar over dette, men butikkene heter uansett «Dutyfree», og ikke «Taxfree», og det er fordi det er avgiftene på alkoholen vi kjøper som vi slipper å betale. (Hvorfor «alle» kaller det for «taxfree» vet jeg ikke…)
Dette er jo bare flisespikkeri. Man kaller ofte en avgift for vareskatt, ergo er det helt uproblematisk å snakke om taxfree.

Quote:
Uansett forstår jeg ikke hvorfor det er mulig å kjøpe avgiftsfri alkohol hvis du flyr fra Sverige til Norge, men ikke hvis du tar tog. Dette er vel som å banne i kirken blant oss flynerder, men det får så være.
Jeg antar at det i så fall må være opp til selskapene som drifter togstasjonene å legge opp til en internasjonal og en nasjonal del på stasjonene, og så søke om tillatelse til å selge taxfree i internasjonal sone. Jeg tror imidlertid ikke det er spesielt stor interesse for dette.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 18:22   #94
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg antar at det i så fall må være opp til selskapene som drifter togstasjonene å legge opp til en internasjonal og en nasjonal del på stasjonene, og så søke om tillatelse til å selge taxfree i internasjonal sone. Jeg tror imidlertid ikke det er spesielt stor interesse for dette.

Blir jo uansett veldig tungvindt. Togene som krysser grensen til/fra Norge tar også med seg passasjerer lokalt i både Sverige og Norge. Hvordan skille en passasjer som skal til Halden fra en som skal til Gøteborg? Egne ingernasjonale vogner?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 18:28   #95
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Blir jo uansett veldig tungvindt. Togene som krysser grensen til/fra Norge tar også med seg passasjerer lokalt i både Sverige og Norge. Hvordan skille en passasjer som skal til Halden fra en som skal til Gøteborg? Egne ingernasjonale vogner?
Jeg tror det er mange gode grunner til at man ikke selger taxfree på tog mellom Sverige og Norge, herunder også de du nevner her, men ingen av disse bør uansett gjøre det vanskelig å forstå at man ikke selger taxfree på tog (men kan gjøre det på fly).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 18:41   #96
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Vel, enkelte tar til orde for å fjerne tollfri kvote også.
Når det er snakk om å "fjerne tax free-ordningen", så er det jo nettopp å fjerne de tollfrie kvotene det er snakk om. Riktignok kan man fjerne tax free-butikkene på norske flyplasser, men det vil jo ikke fjerne ordningen som sådan.
Old 23-08-2020, 18:49   #97
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nei, fullt så enkelt er det nok ikke. Tollager C (som altså er tollforskriftens navn på en tax free-butikk) må være på den internasjonale delen av en flyplass.

Dersom tax free-butikkene fjernes på norske flyplasser, så burde vel egentlig innenlands- og Schengen-områdene på flyplassene kunne slås sammen. Jeg er ikke klar over noen annen grunn til å skille disse områdene i avgangshallen.
Old 23-08-2020, 19:04   #98
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Spørsmålet i denne debatten som stadig blusser opp er da (1) om man skal få lov til å ta med alkohol inn i landet (2) om man skal selge taxfree-on-arrival
Spørsmål 1 mangler vel "uten å betale avgift"?

I tillegg til to spørsmål til:
(3) Dersom kvotene ikke skal avvikles, hvor store skal de være? (f.eks. om man skal gå tilbake på de siste årenes økning i kvoter)
(4) Om tax free-butikkene skal drives av Vinmonopolet?
Old 23-08-2020, 22:18   #99
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Er ikke det greieste å forby alt man ikke liker?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2020, 22:38   #100
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Er ikke det greieste å forby alt man ikke liker?
Jo. Det er heldigvis ikke mye for min del

Posting Rules