![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
|
![]()
Og driften av norske lufthavner må da finansieres over statsbudsjettet, noe som gir dårligere forutsigbarhet for Avinor og større regning for den enkelte nordmann......
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,406
|
![]()
En annen utfordring er at det også vil bidra til økt salg av alkohol utenfor landets grenser for import. EØS avtaler setter noen begrensninger der. Så det er således bedre at alkoholen kjøpes taxfree (og «dyrt») på en Avinor flyplass og bidrar med driften av norske flyplasser, enn at det kjøpes i utlandet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Så Norge skal bli det eneste (ser bort fra helt spesielle tilfeller) landet i verden uten en taxfree-ordning? Er det det du mener? Er ikke det litt rart og hvorfor i alle dager skal vi bli det? Det er ikke alle ordninger som har en god begrunnelse og som man ville opprettet i dag. Men når de allerede eksisterer så eksisterer de veldig bra. Kongehuset kan være et eksempel. Men når ordningene fungerer veldig bra, og i tillegg genererer store summer til flyplassdrift i distrikten? Da må det være hårreisende idiotisk å skulle avvikle den??
Og mener du avviklingen også skal gjelde fergetrafikken utenlands? For hvis så, har du effektivt avviklet all passasjertrafikk på ferge utenlands med et pennestrøk. Og ganske mange tusen arbeidsplasser.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,545
|
![]() Quote:
Saken er ikke så sort/hvit som mange her i forumet vil ha det til, men jeg synes kronikken i NRK er glimrende skrevet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]() Quote:
Nå har egentlig hele denne (misunnelses?)debatten, og kronikken bidrar til det, blitt en blanding av to diskusjoner (hvor alt stort sett dreier seg om alkohol): 1) Salg/ut-/innførsel av avgiftsfrie varer (uten mva og særavgifter) under visse forutsetninger (som den spesielle ordningen med taxfree ved ankomst). Hovedtyngden av vareeksport er normalt uten mva, toll og særavgifter i hele verden. 2) Innførsel av varer uten å betale norske avgifter ("harry-handel" og alle andre ting vi tar med oss over grensen, inkludert alkohol og tobakk som er avgiftsbelagt) Her er det kvotegrenser for hvor mye man kan ta med seg av visse varetyper og totalverdier uten å utløse norske avgifter. Om du har vært ute av Norge mer enn 24 timer så skilles et ikke på om du har betalt avgifter på alkoholen eller ikke. Er du ute mindre enn 24 timer kan du kun ta med deg avgiftsbelagt alkohol innenfor kvoten hvis det er kjøpt i EØS-området (og i mange land i EØS er jo alkohol like billig i butikken som på taxfree). Spørsmålet i denne debatten som stadig blusser opp er da (1) om man skal få lov til å ta med alkohol inn i landet (2) om man skal selge taxfree-on-arrival Dropper man "taxfree on arrival", men beholder alkoholkvoten - da blir det (grense-)handling i utlandet som gjelder (slik det var tidligere). Forbyr man all innførsel (ved reise) uten å avgiftsbelegge det så gjør man alle til lovbrytere for alle har stort sett med seg et eller annet de har kjøpt i utlandet. En eller annen beløpsgrense for avgiftsfri import ved personreiser må man nok ha uansett. Så da sitter vi igjen med avgiftsfri import ved reiser for alt untatt alkohol. Eller skal vi også ta med tobakk på listen? Snus? Sjokolade? Parmaskinke? Klær? ....?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 23-08-2020 at 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
|
![]()
Det er korrekt at der ikke er tax-free mellom EU land men så kan jo folk kjøpe samme produkt billigere i et annet land å ta med seg så mye de orker innenfor det indre markedet. Joda, der er noen restriksjoner men med mindre en har en egen lastebil full av det ene og det andre skal det noe til at en går utover grensen på hva en kan medbringe. Enkelte kan vel riktignok få et forklaringsproblem hva "til eget forbruk" angår...
Når jeg fløy titt og ofte til både EU destinasjoner og ikke-EU (inkludert Kanariøyene og Sveits) her fra UK var det ingen tvil om at mange av mine kollegaer foretrakk ikke-EU kun p.g.a. muligheten for tax-free kjøp enten om bord eller i butikken på flyplassen. "Tax-free" er jo blitt en kjempebutikk og så lenge folk benytter seg av tilbudet er jo det en fin måte å subsidiere flyplassene på. Mange flyselskap gjør det jo også bra på"tax-free" salg. Det gjelder også innad i EU hvor det ikke er tax-free i ordets rette forstand. Så hvis Norge skulle fjerne all tax-free vil det vel bli relativt unikt i verden. Da blir det vel lange køer i rød sone for å fortolle alt som medbringes inn til landet. Hvis de kun fjerner for innad i Europa så er det jo sånnsett ikke så unikt. Butikkene blir der nok åkkesom og de vil nok sikkert fortsette å selge både det ene og det andre. Som et apropos er der enkelte sammfunnslag i UK som ser gjeninnføring av tax-free til alle destinasjoner som en av de største fordelene med Brexit... |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Man skal vel fortsatt ikke fortolle innenfor kvoten, så jeg kan ikke skjønne at køene skal bli særlig lengre.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,923
|
![]()
Vel, enkelte tar til orde for å fjerne tollfri kvote også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
|
![]() Quote:
Quote:
Inntil noen faktisk definerer uttrykket "tax-free" er det like vanskelig og komplisert og finne ut av som "inntektsskatt" over landegrenser, og det har det jo vært noen runder på her inne... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,545
|
![]()
Det er feil å bruke uttrykket "taxfree". Det riktige er "dutyfree", noe det også står ved inngangen til butikkene på flyplassene.
"Tax" er skatt, og det betaler vi av inntekten vår. "Duty" er avgift, og det betaler vi på det vi kjøper i en butikk (mva). Noe annet er hvorfor det skal være mulig å kjøpe "billig" alkohol fordi man tar fly fra Stockholm til Oslo, men ikke når man tar toget. Last edited by TLS at OSL; 23-08-2020 at 13:14. Reason: Lagt til tekst |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]() Quote:
![]() Tollvesenet sier også: Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,545
|
![]() Quote:
Uansett forstår jeg ikke hvorfor det er mulig å kjøpe avgiftsfri alkohol hvis du flyr fra Sverige til Norge, men ikke hvis du tar tog. Dette er vel som å banne i kirken blant oss flynerder, men det får så være. Grunnen til at ordningen består, er vel at politikerne ikke tør å røre ved den fordi de da kommer til å miste stemmer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() Quote:
Blir jo uansett veldig tungvindt. Togene som krysser grensen til/fra Norge tar også med seg passasjerer lokalt i både Sverige og Norge. Hvordan skille en passasjer som skal til Halden fra en som skal til Gøteborg? Egne ingernasjonale vogner? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Når det er snakk om å "fjerne tax free-ordningen", så er det jo nettopp å fjerne de tollfrie kvotene det er snakk om. Riktignok kan man fjerne tax free-butikkene på norske flyplasser, men det vil jo ikke fjerne ordningen som sådan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Dersom tax free-butikkene fjernes på norske flyplasser, så burde vel egentlig innenlands- og Schengen-områdene på flyplassene kunne slås sammen. Jeg er ikke klar over noen annen grunn til å skille disse områdene i avgangshallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
I tillegg til to spørsmål til: (3) Dersom kvotene ikke skal avvikles, hvor store skal de være? (f.eks. om man skal gå tilbake på de siste årenes økning i kvoter) (4) Om tax free-butikkene skal drives av Vinmonopolet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,654
|
![]()
Er ikke det greieste å forby alt man ikke liker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Jo. Det er heldigvis ikke mye for min del
![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finansiering av flykjøp | glemmestad | General Aviation og sjøfly | 0 | 22-08-2016 21:21 |
Delta slutter med taxfree-salg | LN-MOW | Småprat | 13 | 09-08-2014 04:46 |
Taxfree-salg ved innreise kan vedtas i juni | Farmer | Flyforum | 20 | 12-05-2005 17:22 |