![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]()
Hei.
Jeg hørte og fikk så vidt et glimt av 3 (mulig fler) store helikoptere som gikk over Oslo vest i dag. Jeg antar at de kom fra Gardermoen, og de fløy retning sydvest. Har noen andre sett dem? Kan noen gi noe mer info om disse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror jeg så de samme kom flyvende inn til militær terminal på Gardermoen i går kveld, la merke til dem nordvest for vestre bane da vi var på finale, men de var for langt unna til å se hva det var (bortsett fra at det ikke lignet på hverken SeaKing eller Bell). Så de krysset rullebanen og landet på militær terminal.
Kan vel godt være nye NH90 på tur? Det er vel minst tre slike levert nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Det var tre Sea King fra det Britiske Flyvaaben
![]()
![]() |
#4 |
Flyer
|
![]()
Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke det var NH90'ene. NH90 har en ganske tydelig lasterampe bak, og jeg tror ikke disse hadde det.
Etter det jeg så, hadde de "utriggere" på hver side av kroppen, noe som fikk meg til å tenke på Sea Hawk, Black Hawk, MH-53 Pave Low, eller lignende, men de er vel sjeldne å se i Norge, i hvert fall over Oslo? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
ENGM 911 har vel løst gåten her. Profilen (forfra) kunne absolutt minne om SeaKing, men fargen stemte ikke. Fremmede makter var jo ikke noe jeg umiddelbart tenkte på!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#7 |
Flyer
|
![]()
Takk for hjelpen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Litt gammel tråd, men uansett: Det er ikke lasterampe bak på NH90 variant NFH (Nato Frigate Helicopter), som Norge har kjøpt. På NH90 variant TTH (Troop Transport Helicopter) er det lasterampe. Unntaket fra regelen er etter hva jeg forstår Quatar, som har bestilt begge varianter (NFH og TTH) med lasterampe bak på begge to. Ingen Quatar helikoptre er produsert enda, så det gjenstår å se hvordan de blir seende ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lys/lanterner på helikoptere | perpåhøvik | Flyteknisk forum | 1 | 02-11-2016 09:59 |
Mørklagte Militær bell helikoptere | roony2311 | Småprat | 12 | 10-09-2011 09:24 |
Nye helikoptere Flesland | erlingjo | Bilder & foto | 0 | 01-06-2009 20:03 |
Litt mere NLA ! helikoptere | ATC-flyradar | Bilder & foto | 2 | 09-06-2008 00:12 |
CHC Bestiller Helikoptere | OJB | Flyforum | 2 | 06-11-2007 11:15 |