• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Miami Air 737 i elven ved Jacksonville 03MAY19

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Miami Air sin B737 i elven ved Jacksonville

Kun noen mindre skader på de ombord, ellers gikk det bra. Tydeligvis ikke så dypt der den gikk ut i elven. Kom fra Guantanamo, så en militærcharter

https://www.flightglobal.com/news/a...rashes-into-water-during-landing-at-j-457930/

All passengers and crew escaped from a chartered Boeing 737 that slid into water after attempting to land at Naval Air Station Jacksonville in Florida on the evening of 3 May

5271c890f94b432384e8e74735695f24.jpg

Det ble Waterdeboarding?

N732MA .. Levert ny til Miami Air i 2001.

Ser ut som at de landet med en thrust reverser inop. Er ikke da 2744m litt i minste laget, spesielt i dårlig vær? (Spør for en venn)

https://www.bbc.com/news/amp/world-us-canada-48172777

"The aircraft had been in maintenance and the maintenance log noted that the left hand thrust reverser was inoperative," Bruce Landsberg, vice-chairman of the US National Transportation Safety Board, told a press conference on Sunday.

Ser ut som at de landet med en thrust reverser inop. Er ikke da 2744m litt i minste laget, spesielt i dårlig vær? (Spør for en venn)

https://www.bbc.com/news/amp/world-us-canada-48172777

Ja, litt i minste laget når landings hastigheten var 163 knop (air speed) og hastighet over bakken var 178 knop (ground speed).
De bestemte seg for å skifte rulle bane i siste liten og når man velger medvind på våt bane uten revers så kan det fort gå galt. :cry:

Nei, normalt brukes ikke mere enn idle reverse uansett. Er nok flere faktorer som har hatt innvirkning.
Men litt mere tailwind, litt høy hastighet, landet litt langt inne, en reverse inop. Da baller det raskt på seg.

. Nei, normalt brukes ikke mere enn idle reverse uansett.

Tja, jeg bruker full revers på våt bane som regel, idle på lang og tørr bane med lite trafikk riktignok, men som regel har man fly bak seg på finale og må pelle seg av banen kjapt, derfor er full revers ganske vanlig der jeg har landet. (Veldig mye på JFK og MIA blant mange andre)

Tja, jeg bruker full revers på våt bane som regel, idle på lang og tørr bane med lite trafikk riktignok, men som regel har man fly bak seg på finale og må pelle seg av banen kjapt, derfor er full revers ganske vanlig der jeg har landet. (Veldig mye på JFK og MIA blant mange andre)

Har som oftest finvær når jeg lander i JFK eller MIA, så jeg har nøyd meg med idle der og :D

Uansett burde 2700m være nok for en 737 på våt bane selv uten revers.

Har som oftest finvær når jeg lander i JFK eller MIA, så jeg har nøyd meg med idle der og :D

Uansett burde 2700m være nok for en 737 på våt bane selv uten revers.

Med 15 knop medvind?
Det gikk den veien høna sparker i dette tilfelle, same med AA i Kingston for noen år siden, samt Eastern på LGA 2-3 år siden, skjønt full reverse hjelper kanskje ikke mye hvis man lander halvveis ned banen med regn og medvind :(

Back