![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]()
En blanding av en mini trip rapport og refleksjoner om kvalitet. Jeg poster det likevel under denne headingen fordi jeg tar utgangspunkt i prospektet for emisjonen.
Hva er Norwegian sin kvalitet for forretningsreisende? I prospektet for emisjonen står det at Norwegian sitt mål er: "Be the preferred airline for customers seeking value for money Norwegian focuses on catering to leisure and business travellers seeking an affordable alternative to the traditional legacy carriers without compromising on quality." Jeg benyttet Norwegian på jobbreise fra Bergen til Krakow via Oslo på mandag. Norwegian ble valgt utelukkende på grunn av avgangs- og ankomst tid. Fleksibel billett ble benyttet grunnet risiko for kansellering på kort varsel. Alternativene: KLM fleksibel og refunderbar billett avreise 0610 via AMS og ankomst 1110 - lavest pris SAS Plus avreise 0600 via CPH og ankomst 1320 - 16,6% dyrere enn KLM SAS Plus avreise 0725 via OSL og CPH og ankomst 1320 - 27% dyrere enn KLM Norwegian Flex avreise 0725 via OSL og ankomst 1205 - 58,1% dyrere enn KLM (For økonomi uten refusjon og fleksibilitet var prisene omtrent de samme hos Norwegian og KLM og en del dyrere hos SAS) Jeg har reist mye med både SAS og KLM og kjenner derfor godt til deres produkter. Derfor er min konklusjon at Norwegian i dette tilfellet var dyrest og dårligst og med minimale spor av den kvalitet jeg forventer på en forretningsreise Prisene taler for seg – altså dyrest Hvorfor dårligst? Innsjekk på nettet var et kapittel for seg selv. Det var ikke mulig å sjekke inn som sammenhengende reise. Innsjekk til Oslo og til Krakow måtte gjøres hver for seg Jeg hadde gjennom overvåkning lykkes å flytte meg fra sete 11F til 2F Da jeg sjekket inn på nettet kom meldingen «Du vil bli tildelt sete automatisk» Umiddelbart ble jeg ganske irritert og så for meg at jeg var blitt flyttet til et vilkårlig sete. Heldigvis fikk jeg boardingpass med 2F til Oslo og 3F til Krakow. Så hvorfor sender Norwegian den type returmelding når en allerede har valgt et sete? For meg er det et irritasjonsmoment og stressfaktor. Fast track på Flesland og prioritert boarding var inkludert i billetten … det fungerte på Flesland Ombord på morgenflyet til Oslo ingen servering. Ikke engang mulighet til å kjøpe en kopp kaffe. På alternativene med SAS og KLM hadde begge servering av kaffe og noe frokost/mat Så transitt på Gardermoen Både jeg og en kollega med samme type billett måtte ha hjelp i Norwegian sin skranke – heldigvis ingen kø. Tidligere mottatt boardingkort til Krakow var forsvunnet fra mobilen. Ved inntasting av booking referanse sto det bare «Ikke sjekket inn» - noe jeg hadde gjort kvelden før Det var umulig å gjøre noe på telefonen, så damen i skranken måtte skrive ut boardingkort til både meg og min kollega Så var det boarding og de ropte opp at de som reiste med barn og de som hadde prioritet, måtte komme frem. De startet å slippe inn familier med barn ved manuell boarding. Vi som hadde prioritet ble stoppet og bedt om å vente til de åpnet gatene. Men damen vinket frem en hun kjente før hun stengte. Så opplyste de at nå kunne resten av passasjerene boarde -og åpnet slusene. Heldigvis sto vi langt fremme og slapp tidlig om bord. Så mye var prioritet verdt på OSL Vel ombord installerte jeg med i 3F. Ved 2E sto en polsk mann med en gutt på ca 2 år Da det kom en mann og skulle sette seg i 2D så spurte den polske mannen om han i 2D heller kunne sette seg i 3E – midtsetet. Grunnen var at Norwegian hadde plassert faren i 2E og 2-åringen i 3E Motvillig aksepterte mannen å flytte seg fra 2D til 3E. Jeg har lest mange svar fra Norwegian sine talspersoner at Norwegian ikke plasserer små barn på endre rader enn forelder…. Er det Norwegian som er et kjipt selskap som gjør det, eller en det passasjeren som er kjip som ikke vil betale ekstra for at sønnen på 2 år får sitte ved siden av han. Turen til Krakow gikk på rute, men det var også alt Alternativene med SAS og KLM hadde hatt servering av mat og drikke. Hva mener egentlig Kjos når han snakker om kvalitet for forretningsreisende? Last edited by Rland; 27-02-2019 at 08:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,205
|
![]()
Det virker på meg som om du med lupe leter etter negative aspekter og dette er uansett basert på dine subjektive oppfatninger og ikke en sammenligning av epler, men mer en sammenligning mellom epler og meloner.
Jeg kan skrive dagen lang om anekdotiske bevis fra SK og KL om akkurat de samme opplevelsene som kunde, samt klinke på med tull om at det eneste jeg har sett på SK sine flighter er folk som kommer drassende med pose på pose med tax-free og derfor virker å være et annet kundesegment enn folk som flyr DY |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() Quote:
forøvrig trengte jeg ikke lupe i dette tilfellet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Det er lov å være misfornøyd og å uttale seg om det, men hva det har med SAS og KLM å gjøre, syns jeg er litt uklart.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Ja, såpass skjønte jeg. Men hvorfor er de med i historien? Har du gode holdepunkter for at du for eksempel ville blitt mer fornøyd med å reise med SAS?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() Quote:
Jeg ønsker at kvalitetsbegrepet skal ha et innhold, ikke bare en floskel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,541
|
![]() Quote:
Det ble litt tukkel med innsjekk på nettet, men hvis vi sammenlikner det med SK: Oja, de har en nettside som faktisk har resultert i at folk har gitt opp å fly med dem, de har fått kritikk av foreninger for ditt og datt og statlige organer for manglene funksjonalitet osv. Norwegian sin har faktisk fått internasjonal oppsikt for hvor enkelt det er å bestille billetter.... Ingen kaffe på BGO-OSL, men hva foretrekker flertallet, kaffe eller gratis Wifi? Jeg kan fortsette minst like lenge som deg.... Når du flyr DY med din subjektive og forutinntatte mening om at sas er best uansett, og norwegian er rævva, og sammenlikner utfra det sas er gode på er det opplagt at du blir skuffa. Det er to forskjellige selskaper, mye av det norwegian er gode på er sas rævva på osv. Folk kommer tilbake til DY gang på gang og er fornøyde med det de får, så selvom ikke du vil ha «gullkort» i DY er det nok av andre som faktisk vil ha det ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Og så valgte du Norwegian likevel.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 511
|
![]()
Denne historien har vel ikke noe i denne tråden å gjøre ? Pissekonkurranser kan vel ha sin egen tråd?
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Har nå en arbeidsgiver som primært bruker DY, og må innrømme at jobbreiser har blitt mer slitsomme. Trangere, større sjanse for person i midtsetet, mer styr med setevalg og selvsagt hverken frokost på morgenen eller IPA på ettermiddagen. Verden går fremover, men alt var så mye bedre før. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Bra og tankevekkende rapport, dette. Utgangspunktet er helt glimrende, DY-sitat om kvalitet og relevant prissammenligning. Men - for de av oss som jevnlig flyr Norwegian var jo ikke "funnene" særlig oppsiktsvekkende.
Jeg kjenner meg litt igjen i et par av valgene her. Kjøpte nylig en enveisbillett Bergen-Larnaca. Valget stod mellom DY og KLM+Transavia. DY var noen hundrelapper dyrere, men hadde mer behagelige reisetider. Valgte likevel KLM, nettopp for å eventuelt slippe å stå som en idiot på flyplassen i tilfelle DY kansellerte i siste liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() Quote:
Gratis WiFi har jeg hatt på de aller fleste SAS flygingene de siste månedene bortsett fra CRJ maskinene. Det nye nettet til SAS er også raskere enn Norwegian sitt og virker nesten fra gate to gate. Ellers laster jeg ned aviser på SAS appen slik at jeg kan skumme gjennom de dersom det ikke er nett ombord. At flyet er nytt legger jeg personlig veldig lite vekt på. Hadde en bedre flyopplevelse i N921DN, en 21 år gammel Delta MD-90 for noen måneder siden enn i 7 år gamle LN-DYN på mandag, men det har med min egen interesse å gjøre. Benplass merker jeg lite forskjell på og oppfattet ikke denne som bedre hos Norwegian enn hos de andre. Hyggelig betjening - tja De sto og ønsket velkommen ombord, som er ganske vanlig. De sto og sa på gjensyn, som også er vanlig, og så gjennomførte de sikkerhets demo. Bergen - Oslo var det alt. Fra Oslo til Krakow gikk de i tillegg gjennom kabinen en gang med salgsvogn, og samlet inn avfall før landing. Det var ingen som prøvde å assistere mannen med 2-åringen som var plassert på forskjellige seterader. Han måtte ordne opp selv. Innsjekk har jeg tilgode å ha problemer hos noen andre når det gjelder innsjekk på en gjennomgående reise, så der har jeg ingen negative ting å si om noen andre. Sorry, men dette var min opplevelse - og min kollega sin. Du beskylder meg for å være subjektiv og med forutinntatt mening, og det må du gjerne gjøre. Forumet er tjent med friske meningsutvekslinger. For meg var dette flyturer nummer 36 og 37 i 2019 fordelt på 5 flyselskaper. Jeg deltar gjerne i diskusjoner om kvalitet og forventninger, og synes at den diskusjonen i høyeste grad bør være aktuell for Norwegian som jakter på passasjerer som er villig til å betale mer enn de prisene som vises i lavpriskalenderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Jeg får aldri gratis WiFi hos SAS og får aldri mulighet til å velge sete før jeg er på flyplassen. Jeg bryr meg katta om hvor jeg sitter, og har ikke en gang spesielt mye i mot midtsete, men liker gratis WiFi. Hos Norwegian har jeg dessuten alltid gratis bagasje og fast track. Hos SAS er jeg tydelig nedprioritert og er garantert å aldri få gå først ombord og vil systematisk bli plassert bakerst i kabinen. Hvilke fordeler jeg har hos Norwegian er i grunnen revnende likegyldig for deg, men betyr mye for meg. Akkurat som dine fordeler hos SAS betyr nada for meg. Opplevelsen min hos Norwegian er vesentlig bedre, og stort sett er det billigere å fly med dem på rutene jeg bruker. Særlig er det billig når jeg trenger fleksibilitet på avgangstidspunkt. Derfor velger jeg som regel Norwegian. Jeg synes sammneligning av epler og epler oftest er bedre enn sammenligning av epler og pærer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() Quote:
Jeg har sammenlignet epler og epler, og uavhengig av om jeg er gullkunde hos SAS så hadde Plus billetten gitt gratis WiFi KLM har ikke WiFi på disse flyerne |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,899
|
![]() Quote:
Edit: to late |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
SAS selger to typer fleksible billetter: Refunderbare og fult fleksibilitet. Norwegian kun en: Full fleksibilitet. Ofte er Norwegian sine Min erfaring er at Norwegian sine fullt fleksible billetter koster noe mindre enn SAS sine refunderbare, men det avhenger av ruter og tider. Jeg har aldri opplevd at fullt fleksible billetter er dyrere hos SAS enn Norwegian, men det kan sikkert skje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Wizz Air starter Krakow-Billund og Oslo Gardemoen | Bll spotter | Flyforum | 5 | 21-11-2018 18:38 |
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro | FlightDeck | TripReports | 37 | 16-09-2011 09:30 |
SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen | FlightDeck | Flyforum | 15 | 28-09-2009 20:23 |
Norwegian starter direkterute Bergen-Krakow | LN-AØR | Flyforum | 2 | 12-06-2008 17:35 |
NORWEGIAN med flere frekvenser Oslo-Krakow | LN-HAT | Flyforum | 6 | 15-10-2005 15:27 |